Colruyt opent lage-energiewinkel in Namen | RetailDetail

Colruyt opent lage-energiewinkel in Namen

Colruyt opent lage-energiewinkel in Namen

De nieuwe Colruyt-vestiging in het Naamse Wépion werd zo ontworpen, dat er in de winkel een minimum aan energie wordt verbruikt. Eerder tekende de warenhuisketen al voor duurzame projecten bij de bouw van lage-energiewinkels voor Bio-Planet in Leuven en OKay in Welle.

Investeren om later terug te verdienen

De meeste energie zal worden bespaard door een goede isolatie, een optimale oriëntatie en een uitgekiend ventilatiesysteem. De koude ruimten in de winkel, zoals de beenhouwerij en de groenteafdeling, werden aan de noordkant gebouwd. Zo wordt de energie van een koelsysteem uitgespaard.

 

Door een systeem van warmterecuperatie is er dan weer twee keer minder verwarming nodig in de winter. Ook het dak is letterlijk groen: het werd bekleed met mossen, grassen en vetplanten. Die zorgen voor een natuurlijke koeling in de zomer en houden in de winter de warmte vast. Zonnepanelen zorgen dan weer voor de aanmaak van groene energie.

 

Bij de bouw van de nieuwe winkel werd rekening gehouden met de Europese wetgeving voor 2020. Ook bij de bouw van toekomstige vestigingen zal Colruyt de nodige aandacht besteden aan het implementeren van milieu- en energievriendelijke toepassingen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dank zij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar opnieuw z’n marktaandeel licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.

Nieuw commercieel plan moet Makro reanimeren

18/06/2018

Met een professioneel assortiment en grote verpakkingen wil Makro meer consumenten vaker tot kopen verleiden. De retailer gaat ook lokale klanten beter bedienen. Maar de klok tikt: al eind 2019 moet de ommekeer zichtbaar zijn.  

Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.