Met e-mails naar de klanten en paginagrote advertenties in de kranten maakt Colruyt duidelijk dat het de 2+5 gratis-stunt van Albert Heijn niet over zijn kant laat gaan. Beide supermarktketens kampen met lege rekken.
“We zijn prijsvolger”
“Colruyt reageert op alle promo’s, ook op 2+5 gratis”: zo staat het woensdagochtend in alle Vlaamse kranten. Een dag eerder kregen Vlaamse klanten al een e-mail met als onderwerpregel “2+5 gratis? Ook bij ons!”. Op de website communiceert de retailer de aangepaste prijzen voor de betrokken producten, ook voor de huismerkproducten zoals tortillawraps of appelmoes. Het is een duidelijke en forse reactie op de ongeziene stunt die Albert Heijn deze week aankondigde, met een folder vol 2+5 gratis aanbiedingen.
“Een 2+5 is een ongeziene promotie, dus zetten we het ook extra in de kijker dat we op dit soort promo’s reageren. We zijn prijsvolger, altijd, dat mag gezien worden. Zo weten de klanten dat ze op de laagste prijzen kunnen vertrouwen,” zegt Colruyt-woordvoerster Maria Clara Geurs aan Het Nieuwsblad. Dat die forse reactie Colruyt geld kost, ontkent ze niet: “De prijsreactie zelf, die voelen we natuurlijk op de producten in promo, daar gaan we niet flauw over doen. Dan praten we daar ook wel over met onze leveranciers.”
Logistieke uitdaging
Colruyt lijkt met deze forse campagne niet alleen te willen reageren op de prijsverlaging alleen, maar ook op de enorme media-aandacht die Albert Heijn met deze stunt te beurt viel de afgelopen dagen. De marktleider maakt een duidelijk statement. Dat de keten in alle Vlaamse winkels moet reageren op een actie in “slechts” 85 winkels van de concurrent, blijft wel een lastige en kostelijke zaak.
Voor beide ketens blijkt de promotie ook een logistieke uitdaging: media maken melding van lege rekken in de Albert Heijn-winkels en ook bij Colruyt bleken de betrokken producten snel uitverkocht – al was de voorraad in de winkel die RetailDetail bezocht woensdagochtend wel weer aangevuld. Na klachten van shoppers die geen reclamecheque kregen wanneer ze voor een leeg schap stonden, belooft de Nederlandse keten dat iedereen de promo kan krijgen, zelfs na de actieperiode. Het gaat immers niet om een “op is op” actie.


