Colruyt sluit zich aan bij Europa's grootste aankoopcentrale

Colruyt sluit zich aan bij Europa's grootste aankoopcentrale

Aankoopgroepering Core (Colruyt, het Zwitserse Coop en het Italiaanse Conad) gaat haar aankoopkracht bundelen met die van het Duitse Edeka, het Spaanse Eroski en het Franse Groupement des Mousquetaires. Hun Alidis wordt de grootste aankoopcentrale van Europa.

Core en Alidis gaan samen

Edeka, Eroski en Groupement des Mousquetaires hadden zich al verenigd in Alidis, voluit de Alliance Internationale de Distributeurs. Daar komen nu dus nog drie ketens bij. Samen zijn ze goed voor een jaaromzet van 140 miljard euro en vormen ze de belangrijkste alliantie van onafhankelijke retailers in Europa. De operatie moet nog wel worden goedgekeurd door de mededingingsautoriteiten.

 

Topman Frans Colruyt van de gelijknamige groep verwacht dat de krachtenbundeling zal leiden tot een nog betere verhouding prijs/kwaliteit, voor zowel de internationale merken als voor de huismerken. Hij verwacht ook meer innovatie en variatie in het productaanbod, omdat leveranciers hun investeringen zullen kunnen spreiden over zes retailers met een wijdvertakt winkelnetwerk in acht landen: België, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië, Zwitserland, Polen en Portugal.

 

Een verrassing is de beweging overigens niet: Colruyt en zijn partners Coop en Conrad vormden tot 2013 samen met het Duitse Rewe en het Franse E-Leclerc de aankoopcentrale Coopernic, maar door de resolute keuze van Leclerc om zich als loutere discounter op te stellen, verkozen de andere leden om de organisatie te verlaten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Back to top