Colruyt sluit zich aan bij Europa's grootste aankoopcentrale

Colruyt sluit zich aan bij Europa's grootste aankoopcentrale

Aankoopgroepering Core (Colruyt, het Zwitserse Coop en het Italiaanse Conad) gaat haar aankoopkracht bundelen met die van het Duitse Edeka, het Spaanse Eroski en het Franse Groupement des Mousquetaires. Hun Alidis wordt de grootste aankoopcentrale van Europa.

Core en Alidis gaan samen

Edeka, Eroski en Groupement des Mousquetaires hadden zich al verenigd in Alidis, voluit de Alliance Internationale de Distributeurs. Daar komen nu dus nog drie ketens bij. Samen zijn ze goed voor een jaaromzet van 140 miljard euro en vormen ze de belangrijkste alliantie van onafhankelijke retailers in Europa. De operatie moet nog wel worden goedgekeurd door de mededingingsautoriteiten.

 

Topman Frans Colruyt van de gelijknamige groep verwacht dat de krachtenbundeling zal leiden tot een nog betere verhouding prijs/kwaliteit, voor zowel de internationale merken als voor de huismerken. Hij verwacht ook meer innovatie en variatie in het productaanbod, omdat leveranciers hun investeringen zullen kunnen spreiden over zes retailers met een wijdvertakt winkelnetwerk in acht landen: België, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië, Zwitserland, Polen en Portugal.

 

Een verrassing is de beweging overigens niet: Colruyt en zijn partners Coop en Conrad vormden tot 2013 samen met het Duitse Rewe en het Franse E-Leclerc de aankoopcentrale Coopernic, maar door de resolute keuze van Leclerc om zich als loutere discounter op te stellen, verkozen de andere leden om de organisatie te verlaten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alpro haalt sojabonen alleen uit Europa en Canada

19/09/2017

Alpro, de fabrikant van sojadranken, koopt zijn sojabonen nog uitsluitend bij producenten in Europa en Canada. Op die manier wil het bedrijf er zeker van zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Om dat doel te bereiken, heeft het ook al diverse lokale initiatieven opgestart.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Carrefour opent 15 nieuwe drives

18/09/2017

Supermarktketen Carrefour opent op 29 september drie nieuwe afhaalpunten voor drive.be, wat het totaal voor de maand op vijftien nieuwe 'drives' brengt. In totaal werden er sinds het begin van het jaar al 72 afhaalpunten geopend.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Back to top