Colruyt sluit zich aan bij Europa's grootste aankoopcentrale | RetailDetail

Colruyt sluit zich aan bij Europa's grootste aankoopcentrale

Colruyt sluit zich aan bij Europa's grootste aankoopcentrale

Aankoopgroepering Core (Colruyt, het Zwitserse Coop en het Italiaanse Conad) gaat haar aankoopkracht bundelen met die van het Duitse Edeka, het Spaanse Eroski en het Franse Groupement des Mousquetaires. Hun Alidis wordt de grootste aankoopcentrale van Europa.

Core en Alidis gaan samen

Edeka, Eroski en Groupement des Mousquetaires hadden zich al verenigd in Alidis, voluit de Alliance Internationale de Distributeurs. Daar komen nu dus nog drie ketens bij. Samen zijn ze goed voor een jaaromzet van 140 miljard euro en vormen ze de belangrijkste alliantie van onafhankelijke retailers in Europa. De operatie moet nog wel worden goedgekeurd door de mededingingsautoriteiten.

 

Topman Frans Colruyt van de gelijknamige groep verwacht dat de krachtenbundeling zal leiden tot een nog betere verhouding prijs/kwaliteit, voor zowel de internationale merken als voor de huismerken. Hij verwacht ook meer innovatie en variatie in het productaanbod, omdat leveranciers hun investeringen zullen kunnen spreiden over zes retailers met een wijdvertakt winkelnetwerk in acht landen: België, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië, Zwitserland, Polen en Portugal.

 

Een verrassing is de beweging overigens niet: Colruyt en zijn partners Coop en Conrad vormden tot 2013 samen met het Duitse Rewe en het Franse E-Leclerc de aankoopcentrale Coopernic, maar door de resolute keuze van Leclerc om zich als loutere discounter op te stellen, verkozen de andere leden om de organisatie te verlaten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.