Colruyt trekt vernieuwing Spar-winkels op gang

Colruyt trekt vernieuwing Spar-winkels op gang

De Colruyt-groep is gestart met de uitrol van zijn nieuwe generatie Spar-winkels. De 1e heropende pas in Kessel, de volgende 3 staan voor begin 2016 gepland. De komende maanden starten ook een aantal vestigingen onder het Spar Compact-logo.

Meer aandacht voor versaanbod

“De huidige aanpak in de Spar-winkels is zowat tien à twaalf jaar oud. Het werd dus tijd dat we die eens onder handen namen, want de behoeften van de consument zijn gewijzigd. En die beweging stopt niet. Daarom willen we een winkel neerzetten die de volgende vijf jaar moet meekunnen”, zegt marketingverantwoordelijke Arlette Ghysels van Spar.

 

Eén van die veranderingen is alvast de grotere ruimte voor het versaanbod. Daarnaast is er ook een ruim gamma aan wijnen en speciaalbieren. Verder is de ruimte voor de klant groter geworden: “De belangrijkste ergernis van een consument bij het winkelen, is het gedrag van andere consumenten die in de weg staan. Daarom proberen we dit te verhelpen met bredere gangpaden”, zegt Yves Dauwe, de projectverantwoordelijke voor de vernieuwing van de Spar-winkels.

 

Dauwe: “Daarnaast hebben we ook aan de opstelling iets gedaan. Klanten willen niet de hele winkel doorlopen als ze een kleine aankoop doen. Dus hebben we het winkelparcours hertekend. Er is nu een korte loop mogelijk, waarbij de gehaaste klant alleen door de zone van de broodproducten en de kant-en-klare maaltijden moet. We hebben de 'Fresh'-loop, voor wie het aanbod aan verse voedingswaren erbij neemt. In die zone laten we de klanten ook inspiratie opdoen via onder meer videoschermen. En we hebben de 'full loop', waarbij de consument ook doorheen de afdeling kruidenierswaren wordt geleid.”

 

Analyse van kastickets

Aan de bijsturing ging een grootschalig onderzoek vooraf. “We hebben zowat 20 miljoen kastickets in onze gegevensbank. Die hebben we samen met de Universiteit Gent geanalyseerd om te zien welke producten de consumenten in combinatie kopen. Het gaat dan bijvoorbeeld om brood, charcuterie en kaas. Daarom hebben we die zaken ook in elkaars nabijheid gezet in de winkel. Op die manier proberen we een ergernis van de klant weg te nemen”, aldus nog Dauwe.

 

De nieuwe winkel is ook opgebouwd met een aantal hoge en lage rekken. Dit laat de consumenten toe om zicht te hebben op de beenhouwerij en de bakkerij, waardoor ze voeling krijgen met het authentieke van die ambachten.

 

Rolband verdwijnt aan kassa

Aan de kassa is de rolband verdwenen. De boodschappen worden er door het winkelpersoneel overgezet in een andere kar, net zoals dat bij de ‘grote Colruyt' gebeurt. Op die manier moet het contact met het personeel persoonlijker worden.

 

Aan de buitenzijde van de winkel valt het rode kader op, waardoor de klant naar de ingang wordt getrokken. Voorts zal geprobeerd worden om de klanten zo veel mogelijk vanaf de buitenzijde zicht te geven op het gebeuren in de winkel.

 

Vernieuwingsgolf komt op gang

De eerste Spar-winkel van de nieuwe generatie ging recent open in Kessel. Om die zaak helemaal om te bouwen, ging de supermarkt er vijf weken dicht. De volgende transformaties zijn die van Sint-Genesius-Rode, Bokrijk en Grivegnée.

 

In januari volgt alvast een grondige bevraging van de klanten van Kessel. Die informatie zal dan worden gebruikt om het concept eventueel wat bij te sturen, mocht dat nodig zijn.

 

Spar Compact voor kleinere oppervlakten

Zelfstandige Spar-handelaars die aan een reeks voorwaarden voldoen, krijgen onder het Spar-logo ook de verwijzing naar de Colruyt-groep. Begin december zal dit al voor zowat 100 winkels het geval zijn. Volgend jaar wordt naar 160 gestreefd. Een toevoeging zou de omzet een boost geven, leren de eerste resultaten.

 

Een aantal winkels zullen ook vallen onder het enseigne van Spar Compact. “Het aantal vierkante meter verkoopoppervlakte - minder dan 400 à 450 m² - is hiervoor een belangrijke parameter, maar niet de enige. Er wordt ook gekeken naar het soort cliënteel dat in de winkels komt", zegt algemeen directeur Dirk Depoorter van Retail Partners Colruyt Group.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top