Colruyt trekt vernieuwing Spar-winkels op gang | RetailDetail

Colruyt trekt vernieuwing Spar-winkels op gang

Colruyt trekt vernieuwing Spar-winkels op gang

De Colruyt-groep is gestart met de uitrol van zijn nieuwe generatie Spar-winkels. De 1e heropende pas in Kessel, de volgende 3 staan voor begin 2016 gepland. De komende maanden starten ook een aantal vestigingen onder het Spar Compact-logo.

Meer aandacht voor versaanbod

“De huidige aanpak in de Spar-winkels is zowat tien à twaalf jaar oud. Het werd dus tijd dat we die eens onder handen namen, want de behoeften van de consument zijn gewijzigd. En die beweging stopt niet. Daarom willen we een winkel neerzetten die de volgende vijf jaar moet meekunnen”, zegt marketingverantwoordelijke Arlette Ghysels van Spar.

 

Eén van die veranderingen is alvast de grotere ruimte voor het versaanbod. Daarnaast is er ook een ruim gamma aan wijnen en speciaalbieren. Verder is de ruimte voor de klant groter geworden: “De belangrijkste ergernis van een consument bij het winkelen, is het gedrag van andere consumenten die in de weg staan. Daarom proberen we dit te verhelpen met bredere gangpaden”, zegt Yves Dauwe, de projectverantwoordelijke voor de vernieuwing van de Spar-winkels.

 

Dauwe: “Daarnaast hebben we ook aan de opstelling iets gedaan. Klanten willen niet de hele winkel doorlopen als ze een kleine aankoop doen. Dus hebben we het winkelparcours hertekend. Er is nu een korte loop mogelijk, waarbij de gehaaste klant alleen door de zone van de broodproducten en de kant-en-klare maaltijden moet. We hebben de 'Fresh'-loop, voor wie het aanbod aan verse voedingswaren erbij neemt. In die zone laten we de klanten ook inspiratie opdoen via onder meer videoschermen. En we hebben de 'full loop', waarbij de consument ook doorheen de afdeling kruidenierswaren wordt geleid.”

 

Analyse van kastickets

Aan de bijsturing ging een grootschalig onderzoek vooraf. “We hebben zowat 20 miljoen kastickets in onze gegevensbank. Die hebben we samen met de Universiteit Gent geanalyseerd om te zien welke producten de consumenten in combinatie kopen. Het gaat dan bijvoorbeeld om brood, charcuterie en kaas. Daarom hebben we die zaken ook in elkaars nabijheid gezet in de winkel. Op die manier proberen we een ergernis van de klant weg te nemen”, aldus nog Dauwe.

 

De nieuwe winkel is ook opgebouwd met een aantal hoge en lage rekken. Dit laat de consumenten toe om zicht te hebben op de beenhouwerij en de bakkerij, waardoor ze voeling krijgen met het authentieke van die ambachten.

 

Rolband verdwijnt aan kassa

Aan de kassa is de rolband verdwenen. De boodschappen worden er door het winkelpersoneel overgezet in een andere kar, net zoals dat bij de ‘grote Colruyt' gebeurt. Op die manier moet het contact met het personeel persoonlijker worden.

 

Aan de buitenzijde van de winkel valt het rode kader op, waardoor de klant naar de ingang wordt getrokken. Voorts zal geprobeerd worden om de klanten zo veel mogelijk vanaf de buitenzijde zicht te geven op het gebeuren in de winkel.

 

Vernieuwingsgolf komt op gang

De eerste Spar-winkel van de nieuwe generatie ging recent open in Kessel. Om die zaak helemaal om te bouwen, ging de supermarkt er vijf weken dicht. De volgende transformaties zijn die van Sint-Genesius-Rode, Bokrijk en Grivegnée.

 

In januari volgt alvast een grondige bevraging van de klanten van Kessel. Die informatie zal dan worden gebruikt om het concept eventueel wat bij te sturen, mocht dat nodig zijn.

 

Spar Compact voor kleinere oppervlakten

Zelfstandige Spar-handelaars die aan een reeks voorwaarden voldoen, krijgen onder het Spar-logo ook de verwijzing naar de Colruyt-groep. Begin december zal dit al voor zowat 100 winkels het geval zijn. Volgend jaar wordt naar 160 gestreefd. Een toevoeging zou de omzet een boost geven, leren de eerste resultaten.

 

Een aantal winkels zullen ook vallen onder het enseigne van Spar Compact. “Het aantal vierkante meter verkoopoppervlakte - minder dan 400 à 450 m² - is hiervoor een belangrijke parameter, maar niet de enige. Er wordt ook gekeken naar het soort cliënteel dat in de winkels komt", zegt algemeen directeur Dirk Depoorter van Retail Partners Colruyt Group.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".