Colruyt verwacht stagnering winst | RetailDetail

Colruyt verwacht stagnering winst

Colruyt verwacht stagnering winst

Colruyt verwacht dat zijn winst dit boekjaar zal stagneren. Dat betekent dat de lat op 338 miljoen euro wordt gelegd, zoals in het boekjaar 2011/2012. Financiële analisten hadden er nochtans op gerekend dat Colruyt 4% extra winst zou beogen. Het bedrijf sluit zijn boekjaar eind maart af.

Kosten stijgen, consument bespaart

De grutter uit Halle verwijst voor de stagnering op de moeilijke economische toestand. Daardoor krijgt hij het steeds lastiger om de gestegen aankoopkosten voor voedingswaren door te rekenen in de eindprijzen aan de klant, zei topman Jef Colruyt op de algemene vergadering van aandeelhouders. Bovenop komen nog de hogere loonkosten als gevolg van de automatische indexering van de lonen en hogere energieprijzen.

 

“Je ziet duidelijk dat de consument het moeilijk heeft”, becommentarieert Chris Opdebeeck van het gespecialiseerde onderzoeksbureau Marketing Map. “De gemiddelde prijs per kassaticket is gedaald. Vooral tegen het einde van de maand is dat het geval. Bovendien zien we dat de daling van de gemiddelde prijs al vroeger op de maand begint. Dit komt omdat de consument bespaart door minder te kopen of door over te stappen op huismerken.”

 

Sterke concurrentie

Daarnaast zet ook de gestegen concurrentie een rem op het doorrekenen van de hogere kosten. “Je merkt dat zeker in regio’s waar Red Market en Albert Heijn actief zijn.  Als je daar het verschil in prijs tussen Colruyt en Delhaize vergelijkt, zie je dat dit groter is dan in andere regio’s. Dit betekent dat Colruyt er dieper gaat om Red Market en Albert Heijn te counteren”, aldus nog Opdebeeck.

 

Dat Colruyt die hogere kosten niet volledig kan doorrekenen aan de klant, heeft gevolgen voor zijn rendabiliteit. In 2008 haalde het concern in de winkels onder Colruyt-vlag nog een bedrijfswinst van 7,3 euro op elke 100 euro omzet. Vorig jaar is dat gedaald tot nog 6,8 euro, berekende Opdebeeck in zijn nieuwste studie van de retailsector die eerstdaags verschijnt.

 

colruyt_mm

 

Consequent beleid

De voorbije maanden was Colruyt nochtans uitgegroeid tot een lieveling van het beurspubliek. De onderneming leek de crisis goed te verteren. Door vast te houden aan haar lageprijzenpolitiek kon ze inspelen op de besparingsdrang van het publiek en haar marktaandeel nog verruimen. Tijdens de eerste drie maanden van het boekjaar 2012/13 kon Colruyt trouwens nog uitpakken met een stijging van de omzet met 5,5% tot 2,062 miljard euro.

 

Ondanks de stijging van loon- en energiekosten slaagt Colruyt er ook goed in om zijn algemene kosten onder controle te houden, aldus nog Opdebeeck. “Het bedrijf heeft er speciale teams voor in dienst. Zij bezoeken de winkels en leggen hun oor te luisteren bij het personeel om te horen hoe er nog bespaard zou kunnen worden. Het rendement per vierkante meter winkeloppervlakte is mede daardoor nog gestegen.”

 

Financieel directeur gezocht

Op financieel vlak kijkt Colruyt intussen wel aan tegen hogere afschrijvingen. De distributeur heeft al zijn vastgoed gebundeld in één onderneming, waarbij de afschrijvingen gelijkgeschakeld worden. Het voorbije boekjaar leverde dat 7,5 miljoen extra aan afschrijvingen op. De komende vier jaar zal het telkens zes miljoen euro extra zijn. Daarnaast boekte Colruyt het voorbije jaar een éénmalige waardevermindering van 18,3 miljoen euro op zijn elektriciteitsproductie met dierlijke vetten bij W-Cycle.

 

Op zijn algemene vergadering van aandeelhouders maakte Colruyt ook bekend dat het op zoek is naar een nieuwe CFO. Wim Biesemans wordt immers benoemd tot algemeen directeur bij de NV Parkwind, die zich bezig houdt met de exploitatie van de windmolenparken van de groep Colruyt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.