Colruyt verwacht stagnering winst

Colruyt verwacht stagnering winst

Colruyt verwacht dat zijn winst dit boekjaar zal stagneren. Dat betekent dat de lat op 338 miljoen euro wordt gelegd, zoals in het boekjaar 2011/2012. Financiële analisten hadden er nochtans op gerekend dat Colruyt 4% extra winst zou beogen. Het bedrijf sluit zijn boekjaar eind maart af.

Kosten stijgen, consument bespaart

De grutter uit Halle verwijst voor de stagnering op de moeilijke economische toestand. Daardoor krijgt hij het steeds lastiger om de gestegen aankoopkosten voor voedingswaren door te rekenen in de eindprijzen aan de klant, zei topman Jef Colruyt op de algemene vergadering van aandeelhouders. Bovenop komen nog de hogere loonkosten als gevolg van de automatische indexering van de lonen en hogere energieprijzen.

 

“Je ziet duidelijk dat de consument het moeilijk heeft”, becommentarieert Chris Opdebeeck van het gespecialiseerde onderzoeksbureau Marketing Map. “De gemiddelde prijs per kassaticket is gedaald. Vooral tegen het einde van de maand is dat het geval. Bovendien zien we dat de daling van de gemiddelde prijs al vroeger op de maand begint. Dit komt omdat de consument bespaart door minder te kopen of door over te stappen op huismerken.”

 

Sterke concurrentie

Daarnaast zet ook de gestegen concurrentie een rem op het doorrekenen van de hogere kosten. “Je merkt dat zeker in regio’s waar Red Market en Albert Heijn actief zijn.  Als je daar het verschil in prijs tussen Colruyt en Delhaize vergelijkt, zie je dat dit groter is dan in andere regio’s. Dit betekent dat Colruyt er dieper gaat om Red Market en Albert Heijn te counteren”, aldus nog Opdebeeck.

 

Dat Colruyt die hogere kosten niet volledig kan doorrekenen aan de klant, heeft gevolgen voor zijn rendabiliteit. In 2008 haalde het concern in de winkels onder Colruyt-vlag nog een bedrijfswinst van 7,3 euro op elke 100 euro omzet. Vorig jaar is dat gedaald tot nog 6,8 euro, berekende Opdebeeck in zijn nieuwste studie van de retailsector die eerstdaags verschijnt.

 

colruyt_mm

 

Consequent beleid

De voorbije maanden was Colruyt nochtans uitgegroeid tot een lieveling van het beurspubliek. De onderneming leek de crisis goed te verteren. Door vast te houden aan haar lageprijzenpolitiek kon ze inspelen op de besparingsdrang van het publiek en haar marktaandeel nog verruimen. Tijdens de eerste drie maanden van het boekjaar 2012/13 kon Colruyt trouwens nog uitpakken met een stijging van de omzet met 5,5% tot 2,062 miljard euro.

 

Ondanks de stijging van loon- en energiekosten slaagt Colruyt er ook goed in om zijn algemene kosten onder controle te houden, aldus nog Opdebeeck. “Het bedrijf heeft er speciale teams voor in dienst. Zij bezoeken de winkels en leggen hun oor te luisteren bij het personeel om te horen hoe er nog bespaard zou kunnen worden. Het rendement per vierkante meter winkeloppervlakte is mede daardoor nog gestegen.”

 

Financieel directeur gezocht

Op financieel vlak kijkt Colruyt intussen wel aan tegen hogere afschrijvingen. De distributeur heeft al zijn vastgoed gebundeld in één onderneming, waarbij de afschrijvingen gelijkgeschakeld worden. Het voorbije boekjaar leverde dat 7,5 miljoen extra aan afschrijvingen op. De komende vier jaar zal het telkens zes miljoen euro extra zijn. Daarnaast boekte Colruyt het voorbije jaar een éénmalige waardevermindering van 18,3 miljoen euro op zijn elektriciteitsproductie met dierlijke vetten bij W-Cycle.

 

Op zijn algemene vergadering van aandeelhouders maakte Colruyt ook bekend dat het op zoek is naar een nieuwe CFO. Wim Biesemans wordt immers benoemd tot algemeen directeur bij de NV Parkwind, die zich bezig houdt met de exploitatie van de windmolenparken van de groep Colruyt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Carrefour Market Groenplaats levert binnen uur aan huis

21/09/2017

De Carrefour Market aan de Groenplaats in Antwerpen is in een volledig nieuw jasje gestoken, met aandacht voor milieu en doorstroming. Bijzonder is dat de winkel voortaan binnen het uur aan huis levert bij zijn klanten.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Carrefour Express ziet brood in ‘blurring’

21/09/2017

De proximiteitsformule van Carrefour verkent de mogelijkheden van ‘food to go’ en consumptie ter plaatse. De nieuwste generatie winkels voegt diensten en restauratie toe: het onderscheid tussen retail en horeca vervaagt.

Nieuwe CEO Carrefour wil Hypermarkten op zondag open

21/09/2017

Volgens een van de Fransen vakbonden heeft Alexandre Bombard, de nieuwe CEO van Carrefour, het plan opgevat om de Hypermarkten ook op zondag te openen. Een deel van hen zou mogelijk wel de deuren moeten sluiten.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Back to top