Colruyt voorspelt winststagnatie na tegenvallende jaarresultaten | RetailDetail

Colruyt voorspelt winststagnatie na tegenvallende jaarresultaten

Colruyt voorspelt winststagnatie na tegenvallende jaarresultaten

Komt aan alle mooie liedjes een eind? Colruyt, dat aandeelhouders de afgelopen jaren trakteerde op onophoudelijke groei en daarmee al zijn concurrenten met afgunst vervulde, lijkt zijn weerslag te krijgen. Het afgelopen gebroken boekjaar (tot 31 maart 2011) voelde de distributiegroep voor het eerst de economische crisis. Voor 2011/2012 voorspelt de Groep dan ook geen winstgroei meer.

Winst groeit niet mee

Met de omzet van de Colruyt Groep zit alles nog steeds snor: de retailgroep zag zijn verkoopcijfers met 7,8% toenemen tot 7,28 miljard euro. Het is echter onder meer Colruyts laagsteprijsgarantie, die de groep zo heilig is, die zuur begint op te breken. Hogere kosten en een sterke inflatie konden onvoldoende worden doorgerekend aan de consument, waardoor het EBIT slechts een half percent steeg tot 472,2 miljoen euro. De EBIT-marge daalde een half procent en eindigde op 6,5%.

 

De geconsolideerde winst van de Colruyt Groep na belasting bedroeg dan weer 338 miljoen euro, een toename van 2,5% ten aanzien van het vorige gebroken boekjaar. Wel groeide de cash flow behoorlijk met 5,9%. Aangezien de distributeur uit Halle met die resultaten zijn eigen – nochtans voorzichtige – verwachtingen niet kon waarmaken, kreeg de aandelenkoers van Colruyt na de bekendmaking een opdoffer.

Marktaandeel neemt wel toe

Colruyt Groep moet het nog steeds hebben van zijn eigen winkels, die 77% van de winst van de groep uitmaken. De retailactiviteiten kenden het afgelopen boekjaar een omzetstijging van 7,7%, terwijl hun bijdrage tot de bedrijfswinst groeide met 2,8%.

 

Supermarkten Colruyt, het grootste enseigne van Colruyt Groep, droeg daar in België toe bij met een omzetgroei van 6,4%. Dat was vooral te danken aan vijf nieuwe winkelopeningen en de uitbreiding van 11 bestaande vestigingen, en leverde met name voor kalenderjaar 2010 een stijging van het marktaandeel op tot 24,48%. Winstcijfers voor het enseigne heeft Colruyt echter niet vrijgegeven.

 

De kleinere ketens OKay en Bio-Planet tekenden ook een stevige groei op, van 18,7%. OKay opende namelijk 8 nieuwe winkels, wat het totaal voor het enseigne opkrikt tot 74 vestigingen eind maart 2011. Bio-Planet telde aan het eind van het boekjaar 7 winkels. Andere opvallende stijgers zijn ook de non-foodenseignes DreamLand en DreamBaby, die samen goed waren voor een omzetstijging van 9,5%.

 

Spar Retail, dat de Colruyt Groep onder groothandel klasseert, wist naar eigen zeggen "gestaag zijn marktaandeel, omzet per vierkante meter en rentabiliteit te vergroten".

Geen winstgroei dit jaar

Het afgelopen jaar zette Colruyt ook zijn eerste stapjes in de online handel. Zo werden de Collishop-assortimenten omgetoverd tot aparte webshops. Maar we noteren vooral de lancering van de volledig nieuwe webshop Cookozi, volgens de Groep "gewijd aan het plezier van samen koken, tafelen en genieten". De nog kleine formule kan Colruyt voor het komende boekjaar misschien de broodnodige groeimogelijkheden bieden.


De voorspellingen voor boekjaar 2011/2012 zijn namelijk niet meteen hoopgevend. "Wij streven ernaar om voor het boekjaar 2011/2012 een geconsolideerd nettoresultaat (aandeel van de groep) te behalen dat het resultaat van het afgesloten boekjaar benadert", drukte Jef Colruyt zich voorzichtig uit op de Algemene Vergadering. Al past het wel binnen de strategie van de prijsvechter om zichzelf eerder te laag dan te hoog in te schatten. In november wordt de verwachting mogelijk herzien.
 

Komt aan alle mooie liedjes een eind? Colruyt, dat aandeelhouders de afgelopen jaren trakteerde op onophoudelijke groei en daarmee al zijn concurrenten met afgunst vervulde, lijkt zijn weerslag te krijgen. Het afgelopen gebroken boekjaar (tot 31 maart 2011) voelde de distributiegroep voor het eerst de economische crisis. Voor 2011/2012 voorspelt de Groep dan ook geen winstgroei meer.

Winst groeit niet mee

Met de omzet van de Colruyt Groep zit alles nog steeds snor: de retailgroep zag zijn verkoopcijfers met 7,8% toenemen tot 7,28 miljard euro. Het is echter onder meer Colruyts laagsteprijsgarantie, die de groep zo heilig is, die zuur begint op te breken. Hogere kosten en een sterke inflatie konden onvoldoende worden doorgerekend aan de consument, waardoor het EBIT slechts een half percent steeg tot 472,2 miljoen euro. De EBIT-marge daalde een half procent en eindigde op 6,5%.

 

De geconsolideerde winst van de Colruyt Groep na belasting bedroeg dan weer 338 miljoen euro, een toename van 2,5% ten aanzien van het vorige gebroken boekjaar. Wel groeide de cash flow behoorlijk met 5,9%. Aangezien de distributeur uit Halle met die resultaten zijn eigen – nochtans voorzichtige – verwachtingen niet kon waarmaken, kreeg de aandelenkoers van Colruyt na de bekendmaking een opdoffer.

Marktaandeel neemt wel toe

Colruyt Groep moet het nog steeds hebben van zijn eigen winkels, die 77% van de winst van de groep uitmaken. De retailactiviteiten kenden het afgelopen boekjaar een omzetstijging van 7,7%, terwijl hun bijdrage tot de bedrijfswinst groeide met 2,8%.

 

Supermarkten Colruyt, het grootste enseigne van Colruyt Groep, droeg daar in België toe bij met een omzetgroei van 6,4%. Dat was vooral te danken aan vijf nieuwe winkelopeningen en de uitbreiding van 11 bestaande vestigingen, en leverde met name voor kalenderjaar 2010 een stijging van het marktaandeel op tot 24,48%. Winstcijfers voor het enseigne heeft Colruyt echter niet vrijgegeven.

 

De kleinere ketens OKay en Bio-Planet tekenden ook een stevige groei op, van 18,7%. OKay opende namelijk 8 nieuwe winkels, wat het totaal voor het enseigne opkrikt tot 74 vestigingen eind maart 2011. Bio-Planet telde aan het eind van het boekjaar 7 winkels. Andere opvallende stijgers zijn ook de non-foodenseignes DreamLand en DreamBaby, die samen goed waren voor een omzetstijging van 9,5%.

 

Spar Retail, dat de Colruyt Groep onder groothandel klasseert, wist naar eigen zeggen "gestaag zijn marktaandeel, omzet per vierkante meter en rentabiliteit te vergroten".

Geen winstgroei dit jaar

Het afgelopen jaar zette Colruyt ook zijn eerste stapjes in de online handel. Zo werden de Collishop-assortimenten omgetoverd tot aparte webshops. Maar we noteren vooral de lancering van de volledig nieuwe webshop Cookozi, volgens de Groep "gewijd aan het plezier van samen koken, tafelen en genieten". De nog kleine formule kan Colruyt voor het komende boekjaar misschien de broodnodige groeimogelijkheden bieden.


De voorspellingen voor boekjaar 2011/2012 zijn namelijk niet meteen hoopgevend. "Wij streven ernaar om voor het boekjaar 2011/2012 een geconsolideerd nettoresultaat (aandeel van de groep) te behalen dat het resultaat van het afgesloten boekjaar benadert", drukte Jef Colruyt zich voorzichtig uit op de Algemene Vergadering. Al past het wel binnen de strategie van de prijsvechter om zichzelf eerder te laag dan te hoog in te schatten. In november wordt de verwachting mogelijk herzien.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Protocolakkoord voor transformatieplan bereikt bij Carrefour

15/06/2018

De directie van Carrefour België heeft een protocolakkoord bereikt met de vakbonden voor het transformatieplan van de supermarktketen. Zo’n 250 jobs blijven alsnog gespaard.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Filet Pur: Met een buik vol angsten

15/06/2018

Waarin we onthullen wie de échte baas is van Carrefour Belgium, waarom gezond eten niet zo gezond is, hoe alcohol ons opbeurt en wat Jumbo nu eigenlijk van plan is. Niet geheel doorbakken hoor, dit weekoverzicht van RetailDetail Food!

Alter’Native Food: A place apart at the upcoming SIAL Paris !

14/06/2018

(Advertorial) From 21st to 25th of October, Paris will be the world's food capital. 7,200 French and international exhibitors will be presenting their innovations among 21 exhibitions sectors.

Johnny Thijs stopt als voorzitter van Spadel

14/06/2018

Johnny Thijs is opgestapt als voorzitter van de Waalse mineraalwaterproducent Spadel. Zijn mandaat liep nog tot 2020, maar de gewezen postbaas treedt af “om persoonlijke redenen”, zo meldt De Tijd.

15% korting bij gebruik herbruikbare charcuteriedoos

14/06/2018

Vanaf vandaag krijgen klanten bij de lokale AD Delhaize van Geetbets korting wanneer ze een herbruikbare charcuteriedoos gebruiken. Liever een korting dan statiegeld, zo vindt uitbater Carl Vanhove.