Colruyt voorspelt winststagnatie na tegenvallende jaarresultaten

Colruyt voorspelt winststagnatie na tegenvallende jaarresultaten

Komt aan alle mooie liedjes een eind? Colruyt, dat aandeelhouders de afgelopen jaren trakteerde op onophoudelijke groei en daarmee al zijn concurrenten met afgunst vervulde, lijkt zijn weerslag te krijgen. Het afgelopen gebroken boekjaar (tot 31 maart 2011) voelde de distributiegroep voor het eerst de economische crisis. Voor 2011/2012 voorspelt de Groep dan ook geen winstgroei meer.

Winst groeit niet mee

Met de omzet van de Colruyt Groep zit alles nog steeds snor: de retailgroep zag zijn verkoopcijfers met 7,8% toenemen tot 7,28 miljard euro. Het is echter onder meer Colruyts laagsteprijsgarantie, die de groep zo heilig is, die zuur begint op te breken. Hogere kosten en een sterke inflatie konden onvoldoende worden doorgerekend aan de consument, waardoor het EBIT slechts een half percent steeg tot 472,2 miljoen euro. De EBIT-marge daalde een half procent en eindigde op 6,5%.

 

De geconsolideerde winst van de Colruyt Groep na belasting bedroeg dan weer 338 miljoen euro, een toename van 2,5% ten aanzien van het vorige gebroken boekjaar. Wel groeide de cash flow behoorlijk met 5,9%. Aangezien de distributeur uit Halle met die resultaten zijn eigen – nochtans voorzichtige – verwachtingen niet kon waarmaken, kreeg de aandelenkoers van Colruyt na de bekendmaking een opdoffer.

Marktaandeel neemt wel toe

Colruyt Groep moet het nog steeds hebben van zijn eigen winkels, die 77% van de winst van de groep uitmaken. De retailactiviteiten kenden het afgelopen boekjaar een omzetstijging van 7,7%, terwijl hun bijdrage tot de bedrijfswinst groeide met 2,8%.

 

Supermarkten Colruyt, het grootste enseigne van Colruyt Groep, droeg daar in België toe bij met een omzetgroei van 6,4%. Dat was vooral te danken aan vijf nieuwe winkelopeningen en de uitbreiding van 11 bestaande vestigingen, en leverde met name voor kalenderjaar 2010 een stijging van het marktaandeel op tot 24,48%. Winstcijfers voor het enseigne heeft Colruyt echter niet vrijgegeven.

 

De kleinere ketens OKay en Bio-Planet tekenden ook een stevige groei op, van 18,7%. OKay opende namelijk 8 nieuwe winkels, wat het totaal voor het enseigne opkrikt tot 74 vestigingen eind maart 2011. Bio-Planet telde aan het eind van het boekjaar 7 winkels. Andere opvallende stijgers zijn ook de non-foodenseignes DreamLand en DreamBaby, die samen goed waren voor een omzetstijging van 9,5%.

 

Spar Retail, dat de Colruyt Groep onder groothandel klasseert, wist naar eigen zeggen "gestaag zijn marktaandeel, omzet per vierkante meter en rentabiliteit te vergroten".

Geen winstgroei dit jaar

Het afgelopen jaar zette Colruyt ook zijn eerste stapjes in de online handel. Zo werden de Collishop-assortimenten omgetoverd tot aparte webshops. Maar we noteren vooral de lancering van de volledig nieuwe webshop Cookozi, volgens de Groep "gewijd aan het plezier van samen koken, tafelen en genieten". De nog kleine formule kan Colruyt voor het komende boekjaar misschien de broodnodige groeimogelijkheden bieden.


De voorspellingen voor boekjaar 2011/2012 zijn namelijk niet meteen hoopgevend. "Wij streven ernaar om voor het boekjaar 2011/2012 een geconsolideerd nettoresultaat (aandeel van de groep) te behalen dat het resultaat van het afgesloten boekjaar benadert", drukte Jef Colruyt zich voorzichtig uit op de Algemene Vergadering. Al past het wel binnen de strategie van de prijsvechter om zichzelf eerder te laag dan te hoog in te schatten. In november wordt de verwachting mogelijk herzien.
 

Komt aan alle mooie liedjes een eind? Colruyt, dat aandeelhouders de afgelopen jaren trakteerde op onophoudelijke groei en daarmee al zijn concurrenten met afgunst vervulde, lijkt zijn weerslag te krijgen. Het afgelopen gebroken boekjaar (tot 31 maart 2011) voelde de distributiegroep voor het eerst de economische crisis. Voor 2011/2012 voorspelt de Groep dan ook geen winstgroei meer.

Winst groeit niet mee

Met de omzet van de Colruyt Groep zit alles nog steeds snor: de retailgroep zag zijn verkoopcijfers met 7,8% toenemen tot 7,28 miljard euro. Het is echter onder meer Colruyts laagsteprijsgarantie, die de groep zo heilig is, die zuur begint op te breken. Hogere kosten en een sterke inflatie konden onvoldoende worden doorgerekend aan de consument, waardoor het EBIT slechts een half percent steeg tot 472,2 miljoen euro. De EBIT-marge daalde een half procent en eindigde op 6,5%.

 

De geconsolideerde winst van de Colruyt Groep na belasting bedroeg dan weer 338 miljoen euro, een toename van 2,5% ten aanzien van het vorige gebroken boekjaar. Wel groeide de cash flow behoorlijk met 5,9%. Aangezien de distributeur uit Halle met die resultaten zijn eigen – nochtans voorzichtige – verwachtingen niet kon waarmaken, kreeg de aandelenkoers van Colruyt na de bekendmaking een opdoffer.

Marktaandeel neemt wel toe

Colruyt Groep moet het nog steeds hebben van zijn eigen winkels, die 77% van de winst van de groep uitmaken. De retailactiviteiten kenden het afgelopen boekjaar een omzetstijging van 7,7%, terwijl hun bijdrage tot de bedrijfswinst groeide met 2,8%.

 

Supermarkten Colruyt, het grootste enseigne van Colruyt Groep, droeg daar in België toe bij met een omzetgroei van 6,4%. Dat was vooral te danken aan vijf nieuwe winkelopeningen en de uitbreiding van 11 bestaande vestigingen, en leverde met name voor kalenderjaar 2010 een stijging van het marktaandeel op tot 24,48%. Winstcijfers voor het enseigne heeft Colruyt echter niet vrijgegeven.

 

De kleinere ketens OKay en Bio-Planet tekenden ook een stevige groei op, van 18,7%. OKay opende namelijk 8 nieuwe winkels, wat het totaal voor het enseigne opkrikt tot 74 vestigingen eind maart 2011. Bio-Planet telde aan het eind van het boekjaar 7 winkels. Andere opvallende stijgers zijn ook de non-foodenseignes DreamLand en DreamBaby, die samen goed waren voor een omzetstijging van 9,5%.

 

Spar Retail, dat de Colruyt Groep onder groothandel klasseert, wist naar eigen zeggen "gestaag zijn marktaandeel, omzet per vierkante meter en rentabiliteit te vergroten".

Geen winstgroei dit jaar

Het afgelopen jaar zette Colruyt ook zijn eerste stapjes in de online handel. Zo werden de Collishop-assortimenten omgetoverd tot aparte webshops. Maar we noteren vooral de lancering van de volledig nieuwe webshop Cookozi, volgens de Groep "gewijd aan het plezier van samen koken, tafelen en genieten". De nog kleine formule kan Colruyt voor het komende boekjaar misschien de broodnodige groeimogelijkheden bieden.


De voorspellingen voor boekjaar 2011/2012 zijn namelijk niet meteen hoopgevend. "Wij streven ernaar om voor het boekjaar 2011/2012 een geconsolideerd nettoresultaat (aandeel van de groep) te behalen dat het resultaat van het afgesloten boekjaar benadert", drukte Jef Colruyt zich voorzichtig uit op de Algemene Vergadering. Al past het wel binnen de strategie van de prijsvechter om zichzelf eerder te laag dan te hoog in te schatten. In november wordt de verwachting mogelijk herzien.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top