Colruyt voorspelt winststagnatie na tegenvallende jaarresultaten

Colruyt voorspelt winststagnatie na tegenvallende jaarresultaten

Komt aan alle mooie liedjes een eind? Colruyt, dat aandeelhouders de afgelopen jaren trakteerde op onophoudelijke groei en daarmee al zijn concurrenten met afgunst vervulde, lijkt zijn weerslag te krijgen. Het afgelopen gebroken boekjaar (tot 31 maart 2011) voelde de distributiegroep voor het eerst de economische crisis. Voor 2011/2012 voorspelt de Groep dan ook geen winstgroei meer.

Winst groeit niet mee

Met de omzet van de Colruyt Groep zit alles nog steeds snor: de retailgroep zag zijn verkoopcijfers met 7,8% toenemen tot 7,28 miljard euro. Het is echter onder meer Colruyts laagsteprijsgarantie, die de groep zo heilig is, die zuur begint op te breken. Hogere kosten en een sterke inflatie konden onvoldoende worden doorgerekend aan de consument, waardoor het EBIT slechts een half percent steeg tot 472,2 miljoen euro. De EBIT-marge daalde een half procent en eindigde op 6,5%.

 

De geconsolideerde winst van de Colruyt Groep na belasting bedroeg dan weer 338 miljoen euro, een toename van 2,5% ten aanzien van het vorige gebroken boekjaar. Wel groeide de cash flow behoorlijk met 5,9%. Aangezien de distributeur uit Halle met die resultaten zijn eigen – nochtans voorzichtige – verwachtingen niet kon waarmaken, kreeg de aandelenkoers van Colruyt na de bekendmaking een opdoffer.

Marktaandeel neemt wel toe

Colruyt Groep moet het nog steeds hebben van zijn eigen winkels, die 77% van de winst van de groep uitmaken. De retailactiviteiten kenden het afgelopen boekjaar een omzetstijging van 7,7%, terwijl hun bijdrage tot de bedrijfswinst groeide met 2,8%.

 

Supermarkten Colruyt, het grootste enseigne van Colruyt Groep, droeg daar in België toe bij met een omzetgroei van 6,4%. Dat was vooral te danken aan vijf nieuwe winkelopeningen en de uitbreiding van 11 bestaande vestigingen, en leverde met name voor kalenderjaar 2010 een stijging van het marktaandeel op tot 24,48%. Winstcijfers voor het enseigne heeft Colruyt echter niet vrijgegeven.

 

De kleinere ketens OKay en Bio-Planet tekenden ook een stevige groei op, van 18,7%. OKay opende namelijk 8 nieuwe winkels, wat het totaal voor het enseigne opkrikt tot 74 vestigingen eind maart 2011. Bio-Planet telde aan het eind van het boekjaar 7 winkels. Andere opvallende stijgers zijn ook de non-foodenseignes DreamLand en DreamBaby, die samen goed waren voor een omzetstijging van 9,5%.

 

Spar Retail, dat de Colruyt Groep onder groothandel klasseert, wist naar eigen zeggen "gestaag zijn marktaandeel, omzet per vierkante meter en rentabiliteit te vergroten".

Geen winstgroei dit jaar

Het afgelopen jaar zette Colruyt ook zijn eerste stapjes in de online handel. Zo werden de Collishop-assortimenten omgetoverd tot aparte webshops. Maar we noteren vooral de lancering van de volledig nieuwe webshop Cookozi, volgens de Groep "gewijd aan het plezier van samen koken, tafelen en genieten". De nog kleine formule kan Colruyt voor het komende boekjaar misschien de broodnodige groeimogelijkheden bieden.


De voorspellingen voor boekjaar 2011/2012 zijn namelijk niet meteen hoopgevend. "Wij streven ernaar om voor het boekjaar 2011/2012 een geconsolideerd nettoresultaat (aandeel van de groep) te behalen dat het resultaat van het afgesloten boekjaar benadert", drukte Jef Colruyt zich voorzichtig uit op de Algemene Vergadering. Al past het wel binnen de strategie van de prijsvechter om zichzelf eerder te laag dan te hoog in te schatten. In november wordt de verwachting mogelijk herzien.
 

Komt aan alle mooie liedjes een eind? Colruyt, dat aandeelhouders de afgelopen jaren trakteerde op onophoudelijke groei en daarmee al zijn concurrenten met afgunst vervulde, lijkt zijn weerslag te krijgen. Het afgelopen gebroken boekjaar (tot 31 maart 2011) voelde de distributiegroep voor het eerst de economische crisis. Voor 2011/2012 voorspelt de Groep dan ook geen winstgroei meer.

Winst groeit niet mee

Met de omzet van de Colruyt Groep zit alles nog steeds snor: de retailgroep zag zijn verkoopcijfers met 7,8% toenemen tot 7,28 miljard euro. Het is echter onder meer Colruyts laagsteprijsgarantie, die de groep zo heilig is, die zuur begint op te breken. Hogere kosten en een sterke inflatie konden onvoldoende worden doorgerekend aan de consument, waardoor het EBIT slechts een half percent steeg tot 472,2 miljoen euro. De EBIT-marge daalde een half procent en eindigde op 6,5%.

 

De geconsolideerde winst van de Colruyt Groep na belasting bedroeg dan weer 338 miljoen euro, een toename van 2,5% ten aanzien van het vorige gebroken boekjaar. Wel groeide de cash flow behoorlijk met 5,9%. Aangezien de distributeur uit Halle met die resultaten zijn eigen – nochtans voorzichtige – verwachtingen niet kon waarmaken, kreeg de aandelenkoers van Colruyt na de bekendmaking een opdoffer.

Marktaandeel neemt wel toe

Colruyt Groep moet het nog steeds hebben van zijn eigen winkels, die 77% van de winst van de groep uitmaken. De retailactiviteiten kenden het afgelopen boekjaar een omzetstijging van 7,7%, terwijl hun bijdrage tot de bedrijfswinst groeide met 2,8%.

 

Supermarkten Colruyt, het grootste enseigne van Colruyt Groep, droeg daar in België toe bij met een omzetgroei van 6,4%. Dat was vooral te danken aan vijf nieuwe winkelopeningen en de uitbreiding van 11 bestaande vestigingen, en leverde met name voor kalenderjaar 2010 een stijging van het marktaandeel op tot 24,48%. Winstcijfers voor het enseigne heeft Colruyt echter niet vrijgegeven.

 

De kleinere ketens OKay en Bio-Planet tekenden ook een stevige groei op, van 18,7%. OKay opende namelijk 8 nieuwe winkels, wat het totaal voor het enseigne opkrikt tot 74 vestigingen eind maart 2011. Bio-Planet telde aan het eind van het boekjaar 7 winkels. Andere opvallende stijgers zijn ook de non-foodenseignes DreamLand en DreamBaby, die samen goed waren voor een omzetstijging van 9,5%.

 

Spar Retail, dat de Colruyt Groep onder groothandel klasseert, wist naar eigen zeggen "gestaag zijn marktaandeel, omzet per vierkante meter en rentabiliteit te vergroten".

Geen winstgroei dit jaar

Het afgelopen jaar zette Colruyt ook zijn eerste stapjes in de online handel. Zo werden de Collishop-assortimenten omgetoverd tot aparte webshops. Maar we noteren vooral de lancering van de volledig nieuwe webshop Cookozi, volgens de Groep "gewijd aan het plezier van samen koken, tafelen en genieten". De nog kleine formule kan Colruyt voor het komende boekjaar misschien de broodnodige groeimogelijkheden bieden.


De voorspellingen voor boekjaar 2011/2012 zijn namelijk niet meteen hoopgevend. "Wij streven ernaar om voor het boekjaar 2011/2012 een geconsolideerd nettoresultaat (aandeel van de groep) te behalen dat het resultaat van het afgesloten boekjaar benadert", drukte Jef Colruyt zich voorzichtig uit op de Algemene Vergadering. Al past het wel binnen de strategie van de prijsvechter om zichzelf eerder te laag dan te hoog in te schatten. In november wordt de verwachting mogelijk herzien.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Meer buurtsupermarkten de hele dag open op zondag?

15/01/2018

Buurtwinkels met meer dan vijf medewerkers moeten op zondag de hele dag open kunnen blijven, vindt het NSZ. De zelfstandigenvereniging pleit ervoor om de personeelslimiet op te trekken naar tien. Maar dat is minder evident dan het klinkt, zegt Unizo.

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

15/01/2018

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Johma-salades tijdelijk uit winkelrekken bij Albert Heijn

15/01/2018

Supermarktketen Albert Heijn kampt momenteel met een tekort aan Johma-salades. Producent en supermarkt komen immers niet tot een vergelijk tijdens nieuwe contractbesprekingen, waardoor Johma niet meer levert.

Biscuiterie Seghers neemt Nederlandse Euro Patisserie over

15/01/2018

Koekjesbakkerij Biscuiterie Seghers uit Temse neemt zijn Nederlandse sectorgenoot Euro Patisserie over. De nieuwe groep wordt een van de tien grootste koekjesproducenten in de Benelux.

Back to top