RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Colruyt voorspelt winststagnatie na tegenvallende jaarresultaten

icon
Food22 september, 2011

Komt aan alle mooie liedjes een eind? Colruyt, dat aandeelhouders de afgelopen jaren trakteerde op onophoudelijke groei en daarmee al zijn concurrenten met afgunst vervulde, lijkt zijn weerslag te krijgen. Het afgelopen gebroken boekjaar (tot 31 maart 2011) voelde de distributiegroep voor het eerst de economische crisis. Voor 2011/2012 voorspelt de Groep dan ook geen winstgroei meer.

Winst groeit niet mee

Met de omzet van de Colruyt Groep zit alles nog steeds snor: de retailgroep zag zijn verkoopcijfers met 7,8% toenemen tot 7,28 miljard euro. Het is echter onder meer Colruyts laagsteprijsgarantie, die de groep zo heilig is, die zuur begint op te breken. Hogere kosten en een sterke inflatie konden onvoldoende worden doorgerekend aan de consument, waardoor het EBIT slechts een half percent steeg tot 472,2 miljoen euro. De EBIT-marge daalde een half procent en eindigde op 6,5%.

 

De geconsolideerde winst van de Colruyt Groep na belasting bedroeg dan weer 338 miljoen euro, een toename van 2,5% ten aanzien van het vorige gebroken boekjaar. Wel groeide de cash flow behoorlijk met 5,9%. Aangezien de distributeur uit Halle met die resultaten zijn eigen – nochtans voorzichtige – verwachtingen niet kon waarmaken, kreeg de aandelenkoers van Colruyt na de bekendmaking een opdoffer.

Marktaandeel neemt wel toe

Colruyt Groep moet het nog steeds hebben van zijn eigen winkels, die 77% van de winst van de groep uitmaken. De retailactiviteiten kenden het afgelopen boekjaar een omzetstijging van 7,7%, terwijl hun bijdrage tot de bedrijfswinst groeide met 2,8%.

 

Supermarkten Colruyt, het grootste enseigne van Colruyt Groep, droeg daar in België toe bij met een omzetgroei van 6,4%. Dat was vooral te danken aan vijf nieuwe winkelopeningen en de uitbreiding van 11 bestaande vestigingen, en leverde met name voor kalenderjaar 2010 een stijging van het marktaandeel op tot 24,48%. Winstcijfers voor het enseigne heeft Colruyt echter niet vrijgegeven.

 

De kleinere ketens OKay en Bio-Planet tekenden ook een stevige groei op, van 18,7%. OKay opende namelijk 8 nieuwe winkels, wat het totaal voor het enseigne opkrikt tot 74 vestigingen eind maart 2011. Bio-Planet telde aan het eind van het boekjaar 7 winkels. Andere opvallende stijgers zijn ook de non-foodenseignes DreamLand en DreamBaby, die samen goed waren voor een omzetstijging van 9,5%.

 

Spar Retail, dat de Colruyt Groep onder groothandel klasseert, wist naar eigen zeggen “gestaag zijn marktaandeel, omzet per vierkante meter en rentabiliteit te vergroten”.

Geen winstgroei dit jaar

Het afgelopen jaar zette Colruyt ook zijn eerste stapjes in de online handel. Zo werden de Collishop-assortimenten omgetoverd tot aparte webshops. Maar we noteren vooral de lancering van de volledig nieuwe webshop Cookozi, volgens de Groep “gewijd aan het plezier van samen koken, tafelen en genieten”. De nog kleine formule kan Colruyt voor het komende boekjaar misschien de broodnodige groeimogelijkheden bieden.

De voorspellingen voor boekjaar 2011/2012 zijn namelijk niet meteen hoopgevend. “Wij streven ernaar om voor het boekjaar 2011/2012 een geconsolideerd nettoresultaat (aandeel van de groep) te behalen dat het resultaat van het afgesloten boekjaar benadert”, drukte Jef Colruyt zich voorzichtig uit op de Algemene Vergadering. Al past het wel binnen de strategie van de prijsvechter om zichzelf eerder te laag dan te hoog in te schatten. In november wordt de verwachting mogelijk herzien.
 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Kroger keert Ocado 300 miljoen uit wegens sluiting magazijnen

    Ocado krijgt een eenmalige betaling van 300 miljoen euro van Kroger, nadat de Amerikaanse retailer drie robotmagazijnen sluit en een geplande site schrapt. Dat is toch een kleine troost voor de geplaagde Britten.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe

    Upfront opende vandaag zijn eerste supermarkt in Rotterdam, maar kijkt meteen verder: het merk van sportvoeding start nu al de zoektocht naar vier extra locaties.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Zondagsopening: Colruyt, Aldi en Lidl niet zinnens het voorbeeld van Carrefour te volgen

    Nu Carrefour een akkoord heeft bereikt met de vakbonden over de zondagsopening in haar geïntegreerde winkels, verhoogt de druk op concurrenten die (nog) niet op zondag openen. Maar voorlopig houden zij de boot af.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN