Colruyt wil boodschappen in daluren goedkoper maken

Colruyt wil boodschappen in daluren goedkoper maken

Discountketen Colruyt onderzoekt of extra korting tijdens de daluren kan helpen om de ergste drukte tijdens de spits te verzachten. Het proefproject loopt tot eind oktober in twee Gentse filialen.

3 euro korting

De keten is gestart met een proefproject in twee Collect&Go-afhaalpunten in het Gentse (Drongensesteenweg en Sint-Amandsberg), zo meldt Het Nieuwsblad. Klanten die er hun bestelling komen afhalen buiten de spitsuren, betalen niet langer het normale bedrag van 5,50 euro, maar slechts 2,50 euro: een korting van drie euro dus.

 

Het proefproject kadert in een ruimer "ShopMob"-onderzoek van het Vlaams Instituut voor Mobiliteit (VIM), in samenwerking met onder meer busmaatschappij De Lijn, de Fietsersbond, handelsfederatie Comeos en dus ook Colruyt. "Het VIM wil nagaan welke maatregelen efficiënt zijn om klanten aan te moedigen meer gespreid naar de supermarkt te gaan. Zo verliezen zij geen tijd in de files onderweg en aan de kassa, terwijl wij ook ons werk beter kunnen spreiden", klinkt het in Halle.

 

Voor resultaten is het nog wat te vroeg. "Pas na afloop van het project, eind oktober, kunnen we een balans opmaken. Maar zelfs dan is een uitrol op grote schaal nog niet meteen aan de orde."

 

Van korting tot gratis fietskarretjes

Uit onderzoek van het VIM blijkt dat twee op de drie Vlamingen de auto nemen om boodschappen te doen, zelfs wanneer de supermarkt op amper één kilometer van thuis ligt. "Het is een gewoonte en we doen het allemaal", zegt Johan Boonen van het VIM. "En hoe jonger, hoe meer we eraan gehecht zijn, zo blijkt. De fiets of het openbaar vervoer is geen alternatief. Pas vanaf 55 jaar laten we de auto vaker staan."

 

Korting op boodschappen tijdens de daluren is niet de enige piste die het VIM momenteel uittest, aldus nog Boonen: "Zo kan een supermarkt zelf alternatieve vervoersmiddelen promoten, door bijvoorbeeld fietskarretjes ter beschikking te stellen. Die kan je achter je fiets hangen om flessen water of een bak frisdrank in te zetten. Daarnaast kan een supermarkt korting geven op producten voor klanten die in daluren winkelen. Of ze krijgen extra spaarpunten. En ook infoborden met de drukste winkelmomenten kunnen mogelijk verhinderen dat we allemaal op hetzelfde moment boodschappen gaan doen." Het VIM-proefproject loopt nog tot juni volgend jaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour blijft marktaandeel verliezen in Frankrijk

13/12/2017

Dat CEO Alexandre Bompard voor een grote uitdaging staat bij Carrefour, werd zopas nog eens bevestigd door de nieuwste cijfers van Kantar Worldpanel. Zijn keten was vorige maand immers de grootste verliezer qua marktaandeel in Frankrijk.

Nederland en België blijven zorgenkindjes voor gescheiden Metro

13/12/2017

De Duitse foodretailgroep Metro zegt in zijn eerste jaar sinds de afsplitsing van zijn non-foodactiviteiten een solide basis voor nieuwe groei te hebben gelegd. De Benelux blijft nochtans een rem op die groei zetten. 

 

70 jobs verdwijnen op hoofdkantoor AB InBev in Leuven

12/12/2017

Op het hoofdkantoor van AB InBev in Leuven verdwijnen zeventig banen, nu de brouwer besloten heeft om zijn wereldwijde aankoopdienst te verhuizen naar Zwitserland. Daar bevond zich ook al de aankoopdienst van SABMiller.

Binnenkort een taks op vlees: wordt vlees de nieuwe tabak?

12/12/2017

Binnen de tien jaar komt er een vleestaks die vleesverbruik moet ontmoedigen, menen onderzoekers en parlementairen van over de hele wereld. De snelle groei van de vleesconsumptie heeft immers ernstige gevolgen voor klimaat en gezondheid.

 

AB InBev opent nieuwe brouwerij in China

12/12/2017

Brouwer AB InBev heeft een nieuwe brouwerij geopend in China, die jaarlijks 1,5 miljoen ton bier kan produceren en daarmee de grootste brouwerij van het bedrijf in Azië is. AB InBev hoopt zo te profiteren van de groeiende middenklasse in China.

Dr. Oetker stort zich op Belgische industriële bakkerij

11/12/2017

De Duitse Oetker Gruppe, bij ons vooral bekend van de diepvriespizza’s van Dr. Oetker, heeft de Belgische industriële bakkerij Diversi Foods overgenomen. Dat is een grote leverancier van diepvriesbrood aan Belgische en Nederlandse supermarktketens.

Back to top