Colruyt wil boodschappen in daluren goedkoper maken | RetailDetail

Colruyt wil boodschappen in daluren goedkoper maken

Colruyt wil boodschappen in daluren goedkoper maken

Discountketen Colruyt onderzoekt of extra korting tijdens de daluren kan helpen om de ergste drukte tijdens de spits te verzachten. Het proefproject loopt tot eind oktober in twee Gentse filialen.

3 euro korting

De keten is gestart met een proefproject in twee Collect&Go-afhaalpunten in het Gentse (Drongensesteenweg en Sint-Amandsberg), zo meldt Het Nieuwsblad. Klanten die er hun bestelling komen afhalen buiten de spitsuren, betalen niet langer het normale bedrag van 5,50 euro, maar slechts 2,50 euro: een korting van drie euro dus.

 

Het proefproject kadert in een ruimer "ShopMob"-onderzoek van het Vlaams Instituut voor Mobiliteit (VIM), in samenwerking met onder meer busmaatschappij De Lijn, de Fietsersbond, handelsfederatie Comeos en dus ook Colruyt. "Het VIM wil nagaan welke maatregelen efficiënt zijn om klanten aan te moedigen meer gespreid naar de supermarkt te gaan. Zo verliezen zij geen tijd in de files onderweg en aan de kassa, terwijl wij ook ons werk beter kunnen spreiden", klinkt het in Halle.

 

Voor resultaten is het nog wat te vroeg. "Pas na afloop van het project, eind oktober, kunnen we een balans opmaken. Maar zelfs dan is een uitrol op grote schaal nog niet meteen aan de orde."

 

Van korting tot gratis fietskarretjes

Uit onderzoek van het VIM blijkt dat twee op de drie Vlamingen de auto nemen om boodschappen te doen, zelfs wanneer de supermarkt op amper één kilometer van thuis ligt. "Het is een gewoonte en we doen het allemaal", zegt Johan Boonen van het VIM. "En hoe jonger, hoe meer we eraan gehecht zijn, zo blijkt. De fiets of het openbaar vervoer is geen alternatief. Pas vanaf 55 jaar laten we de auto vaker staan."

 

Korting op boodschappen tijdens de daluren is niet de enige piste die het VIM momenteel uittest, aldus nog Boonen: "Zo kan een supermarkt zelf alternatieve vervoersmiddelen promoten, door bijvoorbeeld fietskarretjes ter beschikking te stellen. Die kan je achter je fiets hangen om flessen water of een bak frisdrank in te zetten. Daarnaast kan een supermarkt korting geven op producten voor klanten die in daluren winkelen. Of ze krijgen extra spaarpunten. En ook infoborden met de drukste winkelmomenten kunnen mogelijk verhinderen dat we allemaal op hetzelfde moment boodschappen gaan doen." Het VIM-proefproject loopt nog tot juni volgend jaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.