Colruyt wil boodschappen in daluren goedkoper maken | RetailDetail

Colruyt wil boodschappen in daluren goedkoper maken

Colruyt wil boodschappen in daluren goedkoper maken

Discountketen Colruyt onderzoekt of extra korting tijdens de daluren kan helpen om de ergste drukte tijdens de spits te verzachten. Het proefproject loopt tot eind oktober in twee Gentse filialen.

3 euro korting

De keten is gestart met een proefproject in twee Collect&Go-afhaalpunten in het Gentse (Drongensesteenweg en Sint-Amandsberg), zo meldt Het Nieuwsblad. Klanten die er hun bestelling komen afhalen buiten de spitsuren, betalen niet langer het normale bedrag van 5,50 euro, maar slechts 2,50 euro: een korting van drie euro dus.

 

Het proefproject kadert in een ruimer "ShopMob"-onderzoek van het Vlaams Instituut voor Mobiliteit (VIM), in samenwerking met onder meer busmaatschappij De Lijn, de Fietsersbond, handelsfederatie Comeos en dus ook Colruyt. "Het VIM wil nagaan welke maatregelen efficiënt zijn om klanten aan te moedigen meer gespreid naar de supermarkt te gaan. Zo verliezen zij geen tijd in de files onderweg en aan de kassa, terwijl wij ook ons werk beter kunnen spreiden", klinkt het in Halle.

 

Voor resultaten is het nog wat te vroeg. "Pas na afloop van het project, eind oktober, kunnen we een balans opmaken. Maar zelfs dan is een uitrol op grote schaal nog niet meteen aan de orde."

 

Van korting tot gratis fietskarretjes

Uit onderzoek van het VIM blijkt dat twee op de drie Vlamingen de auto nemen om boodschappen te doen, zelfs wanneer de supermarkt op amper één kilometer van thuis ligt. "Het is een gewoonte en we doen het allemaal", zegt Johan Boonen van het VIM. "En hoe jonger, hoe meer we eraan gehecht zijn, zo blijkt. De fiets of het openbaar vervoer is geen alternatief. Pas vanaf 55 jaar laten we de auto vaker staan."

 

Korting op boodschappen tijdens de daluren is niet de enige piste die het VIM momenteel uittest, aldus nog Boonen: "Zo kan een supermarkt zelf alternatieve vervoersmiddelen promoten, door bijvoorbeeld fietskarretjes ter beschikking te stellen. Die kan je achter je fiets hangen om flessen water of een bak frisdrank in te zetten. Daarnaast kan een supermarkt korting geven op producten voor klanten die in daluren winkelen. Of ze krijgen extra spaarpunten. En ook infoborden met de drukste winkelmomenten kunnen mogelijk verhinderen dat we allemaal op hetzelfde moment boodschappen gaan doen." Het VIM-proefproject loopt nog tot juni volgend jaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Carrefour: Kies zelf hoeveel je meer betaalt voor ‘faire’ melk

19/02/2018

Naar Frans voorbeeld lanceert Carrefour melk van ‘Het merk van de consument’, een nieuw merk waarvan consumenten zelf de prijs hebben bepaald. De melk gaat 1,05 euro kosten, zodat boeren een grotere marge krijgen.

Back to top