Colruyt wil boodschappen in daluren goedkoper maken

Colruyt wil boodschappen in daluren goedkoper maken

Discountketen Colruyt onderzoekt of extra korting tijdens de daluren kan helpen om de ergste drukte tijdens de spits te verzachten. Het proefproject loopt tot eind oktober in twee Gentse filialen.

3 euro korting

De keten is gestart met een proefproject in twee Collect&Go-afhaalpunten in het Gentse (Drongensesteenweg en Sint-Amandsberg), zo meldt Het Nieuwsblad. Klanten die er hun bestelling komen afhalen buiten de spitsuren, betalen niet langer het normale bedrag van 5,50 euro, maar slechts 2,50 euro: een korting van drie euro dus.

 

Het proefproject kadert in een ruimer "ShopMob"-onderzoek van het Vlaams Instituut voor Mobiliteit (VIM), in samenwerking met onder meer busmaatschappij De Lijn, de Fietsersbond, handelsfederatie Comeos en dus ook Colruyt. "Het VIM wil nagaan welke maatregelen efficiënt zijn om klanten aan te moedigen meer gespreid naar de supermarkt te gaan. Zo verliezen zij geen tijd in de files onderweg en aan de kassa, terwijl wij ook ons werk beter kunnen spreiden", klinkt het in Halle.

 

Voor resultaten is het nog wat te vroeg. "Pas na afloop van het project, eind oktober, kunnen we een balans opmaken. Maar zelfs dan is een uitrol op grote schaal nog niet meteen aan de orde."

 

Van korting tot gratis fietskarretjes

Uit onderzoek van het VIM blijkt dat twee op de drie Vlamingen de auto nemen om boodschappen te doen, zelfs wanneer de supermarkt op amper één kilometer van thuis ligt. "Het is een gewoonte en we doen het allemaal", zegt Johan Boonen van het VIM. "En hoe jonger, hoe meer we eraan gehecht zijn, zo blijkt. De fiets of het openbaar vervoer is geen alternatief. Pas vanaf 55 jaar laten we de auto vaker staan."

 

Korting op boodschappen tijdens de daluren is niet de enige piste die het VIM momenteel uittest, aldus nog Boonen: "Zo kan een supermarkt zelf alternatieve vervoersmiddelen promoten, door bijvoorbeeld fietskarretjes ter beschikking te stellen. Die kan je achter je fiets hangen om flessen water of een bak frisdrank in te zetten. Daarnaast kan een supermarkt korting geven op producten voor klanten die in daluren winkelen. Of ze krijgen extra spaarpunten. En ook infoborden met de drukste winkelmomenten kunnen mogelijk verhinderen dat we allemaal op hetzelfde moment boodschappen gaan doen." Het VIM-proefproject loopt nog tot juni volgend jaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Lastig derde kwartaal voor Carrefour

18/10/2017

De kwartaalresultaten die Carrefour woensdagavond publiceerde, illustreren de grote uitdagingen waar de nieuwe CEO en zijn team voor staan, vooral dan in West-Europa. Ook in België daalde de vergelijkbare omzet.

Delhaize opent z’n stadsmoestuin

18/10/2017

Voortaan kunnen de klanten van Delhaize Boondael in Elsene groenten kopen die net geplukt zijn op het dak van hun supermarkt. Geen marketingstunt, wel een onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de retailer.

Sainsbury’s gaat 2.000 banen schrappen

18/10/2017

De Britse supermarktketen Sainsbury’s gaat in het Verenigd Koninkrijk ongeveer 2.000 banen schrappen. Zo wil het tot 500 miljoen pond (560 miljoen euro) besparen, in een poging om de concurrentie met de discounters aan te gaan.

Colruyt lanceert maaltijdbox

18/10/2017

Colruyt brengt een maaltijdbox voor gezinnen met kinderen op de markt, met alle nodige ingrediënten voor drie maaltijden. De kleinste maaltijdbox kost 52 euro, terwijl een iets grotere 59 euro kost. De keten maakt daarbij geen gebruik van een abonnementsformule.

63 banen op de tocht bij Coca-Cola Belgium

18/10/2017

Coca-Cola is van plan om in België 63 van de 2.200 banen te schrappen. De frisdrankenproducent gaat daarover overleg plegen met de vakbonden, om zo veel mogelijk naakte ontslagen te vermijden.

Ferrero en Unilever gaan Kinder-ijsjes maken

17/10/2017

Het Italiaanse Ferrero heeft een samenwerking afgesloten met Unilever voor de creatie van Kinder-ijsjes. Unilever heeft op die markt al heel wat ervaring en is onder andere de producent van het merk Magnum.

Back to top