Colruyt wint (alweer) prijsvergelijking Test Aankoop

Colruyt wint (alweer) prijsvergelijking Test Aankoop

Ook dit jaar blijft Colruyt in het onderzoek van Test-Aankoop de goedkoopste supermarkt. Zowel merkproducten als eigen merken zijn het goedkoopst bij de winkelgroep uit Halle, zegt de consumentenorganisatie. Ook Delhaize scoort opperbest in beide categorieën, Okay (eigen merken) en Makro (A-merken) vervolledigen het podium.

Colruyt wint alle categorieën...

Bij de merkproducten is Colruyt de goedkoopste, voor Makro (2% duurder) en Delhaize (7%). Daarna volgen Carrefour Hyper en Okay (beide 8% duurder). De duurste ketens voor merkproducten zijn Match (29% duurder) en Smatch (31% duurder).

 

Bij de 'eersteprijsproducten' (zoals 365 van Delhaize of Everyday van Colruyt) is Colruyt eveneens de goedkoopste, voor dochter Okay (1% duurder) en Delhaize (2% duurder). De duurste zijn ook hier Match en Smatch.

 

... behalve de huismerkenstrijd

Bij de huismerken, die de naam dragen van de distributeur, gaat de trofee voor de goedkoopste supermarkt naar Aldi en Lidl. Op grote afstand volgt nummer drie, Leader Price, die al 32 % duurder is. Aldi en Lidl zijn nieuw in deze categorie: volgens Test-Aankoop werden hun eerstelijnsproducten geherkwalificeerd als huismerken omdat de kwaliteit ervan beter aanleunt bij deze categorie.

 

In de laatste categorie – die van de bioproducten – is Colruyt opnieuw het goedkoopst, voor dochter Bio-Planet en Albert Heijn. De rij wordt gesloten door Cora en – alweer – Match, die respectievelijk 30 en 28% duurder zijn dan Colruyt.

 

Red Market geweerd

Test-Aankoop baseert zijn conclusies op een onderzoek bij 730 supermarkten, gespreid over heel België. Voor het eerst werd met Red Market ook een supermarkt geweerd uit het onderzoek. Bij een tweede bezoek van de consumentenorganisatie aan de discountwinkels uit de groep Delhaize lagen de prijzen een stuk hoger dan bij een eerste inspectie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alpro haalt sojabonen alleen uit Europa en Canada

19/09/2017

Alpro, de fabrikant van sojadranken, koopt zijn sojabonen nog uitsluitend bij producenten in Europa en Canada. Op die manier wil het bedrijf er zeker van zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Om dat doel te bereiken, heeft het ook al diverse lokale initiatieven opgestart.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Carrefour opent 15 nieuwe drives

18/09/2017

Supermarktketen Carrefour opent op 29 september drie nieuwe afhaalpunten voor drive.be, wat het totaal voor de maand op vijftien nieuwe 'drives' brengt. In totaal werden er sinds het begin van het jaar al 72 afhaalpunten geopend.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Back to top