Colruyt wint (alweer) prijsvergelijking Test Aankoop

Colruyt wint (alweer) prijsvergelijking Test Aankoop

Ook dit jaar blijft Colruyt in het onderzoek van Test-Aankoop de goedkoopste supermarkt. Zowel merkproducten als eigen merken zijn het goedkoopst bij de winkelgroep uit Halle, zegt de consumentenorganisatie. Ook Delhaize scoort opperbest in beide categorieën, Okay (eigen merken) en Makro (A-merken) vervolledigen het podium.

Colruyt wint alle categorieën...

Bij de merkproducten is Colruyt de goedkoopste, voor Makro (2% duurder) en Delhaize (7%). Daarna volgen Carrefour Hyper en Okay (beide 8% duurder). De duurste ketens voor merkproducten zijn Match (29% duurder) en Smatch (31% duurder).

 

Bij de 'eersteprijsproducten' (zoals 365 van Delhaize of Everyday van Colruyt) is Colruyt eveneens de goedkoopste, voor dochter Okay (1% duurder) en Delhaize (2% duurder). De duurste zijn ook hier Match en Smatch.

 

... behalve de huismerkenstrijd

Bij de huismerken, die de naam dragen van de distributeur, gaat de trofee voor de goedkoopste supermarkt naar Aldi en Lidl. Op grote afstand volgt nummer drie, Leader Price, die al 32 % duurder is. Aldi en Lidl zijn nieuw in deze categorie: volgens Test-Aankoop werden hun eerstelijnsproducten geherkwalificeerd als huismerken omdat de kwaliteit ervan beter aanleunt bij deze categorie.

 

In de laatste categorie – die van de bioproducten – is Colruyt opnieuw het goedkoopst, voor dochter Bio-Planet en Albert Heijn. De rij wordt gesloten door Cora en – alweer – Match, die respectievelijk 30 en 28% duurder zijn dan Colruyt.

 

Red Market geweerd

Test-Aankoop baseert zijn conclusies op een onderzoek bij 730 supermarkten, gespreid over heel België. Voor het eerst werd met Red Market ook een supermarkt geweerd uit het onderzoek. Bij een tweede bezoek van de consumentenorganisatie aan de discountwinkels uit de groep Delhaize lagen de prijzen een stuk hoger dan bij een eerste inspectie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Back to top