Colruyt zakt in het rood door boete Mededingingsautoriteit | RetailDetail

Colruyt zakt in het rood door boete Mededingingsautoriteit

Colruyt zakt in het rood door boete Mededingingsautoriteit

De Colruyt Group realiseerde in zijn boekjaar 2014/15 een omzetgroei van 3,1%. De winstcijfers komen een stuk lager uit door de boete van 31,6 miljoen euro die Colruyt opgelegd krijgt van de Belgische Mededingingsautoriteit in een zaak rond prijsafspraken.

Nettowinst met 18,8 miljoen gezakt

Voor de boete van de Belgische Mededingingsautoriteit, die Colruyt Group maandag aanvaard heeft, ging de Halse distributiegroep uit van een evenaring of een kleine verbetering van de nettowinst. Inclusief het transactiebedrag van 31,6 miljoen euro daalt de nettowinst nu echter met 18,8 miljoen euro.


Zonder die boete zou de nettowinst van de groep weliswaar gestegen zijn van 12,8 miljoen euro tot 362,2 miljoen euro, te danken aan de participatie van Colruyt in energieproject de Parkwind-groep. De EBIT zou in dat geval een toename van 7,3 miljoen opgetekend hebben, wat goed zou zijn geweest voor een stabiele brutowinstmarge van 24,9% en een stabiele EBIT-marge van 5,6%.


Prijsdruk, maar wel volumegroei

De omzet van de hele groep omzet groeide met 3,1% tot 8,92 miljard euro. Enkel de retailactiviteiten van de Colruyt-groep in rekening genomen, steeg de omzet met 3,6% tot 6,69 miljard euro. De distributiegroep onderstreept dat het een volumegroei zag, maar dat het te kampen heeft met prijsdruk – “veroorzaakt door prijsdeflatie, concurrentie en de beweging van de consument naar goedkopere producten” – waardoor die zich niet volledig kon vertalen in omzetgroei.


Het enseigne Colruyt realiseerde in België en Luxemburg een omzetgroei van 2,3%. Deze groei verklaren ze in Halle door het openen van nieuwe winkels en verbouwingen, en volumegroei in bestaande winkels. De omzettoename werd er echter deels geneutraliseerd door dalende verkoopprijzen. Het marktaandeel van Colruyt steeg tot 31,0%, goed voor een stijging met 49 basispunten ten opzichte van het vorige boekjaar.


Dreamland en Dreambaby tekenden een omzettoename van 2,8% op en wisten naar eigen zeggen ook de rentabiliteit te verbeteren. Er werden twee nieuwe Dreamland-winkels geopend en vijf Dreambaby-afdelingen binnen Dreamland omgevormd tot afzonderlijke Dreambaby-winkels.


OKay en Bio-Planet waren samen goed voor een omzetstijging van 12%. Over Cru, waarvan de eerste winkel in november opende in Overijse, laat Colruyt enkel weten dat “de eerste resultaten voldoen aan de verwachtingen”.


Colruyt Group Retail Partners kennen lichte daling

In de Franse retailmarkt bleven de marges onder druk staan omwille van negatieve marktvolumegroei, prijsdeflatie en sterke prijsconcurrentie. De groep besliste dan ook vier Colruyt-winkels in het centrum van Frankrijk te sluiten. Toch realiseerden de Colruyt-winkels er een omzetgroei van 9,8% en wil Colruyt vijf à tien nieuwe winkels per jaar blijven openen in Frankrijk.


Bij de groothandelsactiviteiten, waaronder ook alle formules van Colruyt Group Retail Partners vallen (onder meer Spar en Alvo), is de omzet licht gedaald met -0,5% door voedingsprijsdeflatie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.