Colruyt zakt in het rood door boete Mededingingsautoriteit

Colruyt zakt in het rood door boete Mededingingsautoriteit

De Colruyt Group realiseerde in zijn boekjaar 2014/15 een omzetgroei van 3,1%. De winstcijfers komen een stuk lager uit door de boete van 31,6 miljoen euro die Colruyt opgelegd krijgt van de Belgische Mededingingsautoriteit in een zaak rond prijsafspraken.

Nettowinst met 18,8 miljoen gezakt

Voor de boete van de Belgische Mededingingsautoriteit, die Colruyt Group maandag aanvaard heeft, ging de Halse distributiegroep uit van een evenaring of een kleine verbetering van de nettowinst. Inclusief het transactiebedrag van 31,6 miljoen euro daalt de nettowinst nu echter met 18,8 miljoen euro.


Zonder die boete zou de nettowinst van de groep weliswaar gestegen zijn van 12,8 miljoen euro tot 362,2 miljoen euro, te danken aan de participatie van Colruyt in energieproject de Parkwind-groep. De EBIT zou in dat geval een toename van 7,3 miljoen opgetekend hebben, wat goed zou zijn geweest voor een stabiele brutowinstmarge van 24,9% en een stabiele EBIT-marge van 5,6%.


Prijsdruk, maar wel volumegroei

De omzet van de hele groep omzet groeide met 3,1% tot 8,92 miljard euro. Enkel de retailactiviteiten van de Colruyt-groep in rekening genomen, steeg de omzet met 3,6% tot 6,69 miljard euro. De distributiegroep onderstreept dat het een volumegroei zag, maar dat het te kampen heeft met prijsdruk – “veroorzaakt door prijsdeflatie, concurrentie en de beweging van de consument naar goedkopere producten” – waardoor die zich niet volledig kon vertalen in omzetgroei.


Het enseigne Colruyt realiseerde in België en Luxemburg een omzetgroei van 2,3%. Deze groei verklaren ze in Halle door het openen van nieuwe winkels en verbouwingen, en volumegroei in bestaande winkels. De omzettoename werd er echter deels geneutraliseerd door dalende verkoopprijzen. Het marktaandeel van Colruyt steeg tot 31,0%, goed voor een stijging met 49 basispunten ten opzichte van het vorige boekjaar.


Dreamland en Dreambaby tekenden een omzettoename van 2,8% op en wisten naar eigen zeggen ook de rentabiliteit te verbeteren. Er werden twee nieuwe Dreamland-winkels geopend en vijf Dreambaby-afdelingen binnen Dreamland omgevormd tot afzonderlijke Dreambaby-winkels.


OKay en Bio-Planet waren samen goed voor een omzetstijging van 12%. Over Cru, waarvan de eerste winkel in november opende in Overijse, laat Colruyt enkel weten dat “de eerste resultaten voldoen aan de verwachtingen”.


Colruyt Group Retail Partners kennen lichte daling

In de Franse retailmarkt bleven de marges onder druk staan omwille van negatieve marktvolumegroei, prijsdeflatie en sterke prijsconcurrentie. De groep besliste dan ook vier Colruyt-winkels in het centrum van Frankrijk te sluiten. Toch realiseerden de Colruyt-winkels er een omzetgroei van 9,8% en wil Colruyt vijf à tien nieuwe winkels per jaar blijven openen in Frankrijk.


Bij de groothandelsactiviteiten, waaronder ook alle formules van Colruyt Group Retail Partners vallen (onder meer Spar en Alvo), is de omzet licht gedaald met -0,5% door voedingsprijsdeflatie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour accepte les sacs et les boîtes réutilisables aux comptoirs

20/11/2017

Après un projet pilote réussi à l’Hypermarché Carrefour de Bierges, tous les Hypermarchés Carrefour et les Carrefour Market en gestion propre acceptent désormais les sacs à vrac et boîtes réutilisables des clients aux comptoirs en service.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Tweede Leuvense foodhal De Smidse geopend

20/11/2017

Leuven is een foodhal rijker: dit weekend opende De Smidse aan het nieuwe Sluispark. In de voormalige smederij van Stella Artois zijn nu een verpakkingsvrije winkel, aperobags van Jeroen De Pauw, een pasta-atelier en meer te vinden.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Back to top