Colruyt zakt in het rood door boete Mededingingsautoriteit | RetailDetail

Colruyt zakt in het rood door boete Mededingingsautoriteit

Colruyt zakt in het rood door boete Mededingingsautoriteit

De Colruyt Group realiseerde in zijn boekjaar 2014/15 een omzetgroei van 3,1%. De winstcijfers komen een stuk lager uit door de boete van 31,6 miljoen euro die Colruyt opgelegd krijgt van de Belgische Mededingingsautoriteit in een zaak rond prijsafspraken.

Nettowinst met 18,8 miljoen gezakt

Voor de boete van de Belgische Mededingingsautoriteit, die Colruyt Group maandag aanvaard heeft, ging de Halse distributiegroep uit van een evenaring of een kleine verbetering van de nettowinst. Inclusief het transactiebedrag van 31,6 miljoen euro daalt de nettowinst nu echter met 18,8 miljoen euro.


Zonder die boete zou de nettowinst van de groep weliswaar gestegen zijn van 12,8 miljoen euro tot 362,2 miljoen euro, te danken aan de participatie van Colruyt in energieproject de Parkwind-groep. De EBIT zou in dat geval een toename van 7,3 miljoen opgetekend hebben, wat goed zou zijn geweest voor een stabiele brutowinstmarge van 24,9% en een stabiele EBIT-marge van 5,6%.


Prijsdruk, maar wel volumegroei

De omzet van de hele groep omzet groeide met 3,1% tot 8,92 miljard euro. Enkel de retailactiviteiten van de Colruyt-groep in rekening genomen, steeg de omzet met 3,6% tot 6,69 miljard euro. De distributiegroep onderstreept dat het een volumegroei zag, maar dat het te kampen heeft met prijsdruk – “veroorzaakt door prijsdeflatie, concurrentie en de beweging van de consument naar goedkopere producten” – waardoor die zich niet volledig kon vertalen in omzetgroei.


Het enseigne Colruyt realiseerde in België en Luxemburg een omzetgroei van 2,3%. Deze groei verklaren ze in Halle door het openen van nieuwe winkels en verbouwingen, en volumegroei in bestaande winkels. De omzettoename werd er echter deels geneutraliseerd door dalende verkoopprijzen. Het marktaandeel van Colruyt steeg tot 31,0%, goed voor een stijging met 49 basispunten ten opzichte van het vorige boekjaar.


Dreamland en Dreambaby tekenden een omzettoename van 2,8% op en wisten naar eigen zeggen ook de rentabiliteit te verbeteren. Er werden twee nieuwe Dreamland-winkels geopend en vijf Dreambaby-afdelingen binnen Dreamland omgevormd tot afzonderlijke Dreambaby-winkels.


OKay en Bio-Planet waren samen goed voor een omzetstijging van 12%. Over Cru, waarvan de eerste winkel in november opende in Overijse, laat Colruyt enkel weten dat “de eerste resultaten voldoen aan de verwachtingen”.


Colruyt Group Retail Partners kennen lichte daling

In de Franse retailmarkt bleven de marges onder druk staan omwille van negatieve marktvolumegroei, prijsdeflatie en sterke prijsconcurrentie. De groep besliste dan ook vier Colruyt-winkels in het centrum van Frankrijk te sluiten. Toch realiseerden de Colruyt-winkels er een omzetgroei van 9,8% en wil Colruyt vijf à tien nieuwe winkels per jaar blijven openen in Frankrijk.


Bij de groothandelsactiviteiten, waaronder ook alle formules van Colruyt Group Retail Partners vallen (onder meer Spar en Alvo), is de omzet licht gedaald met -0,5% door voedingsprijsdeflatie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".