Colruytgroup Academy leest consumenten de les | RetailDetail

Colruytgroup Academy leest consumenten de les

Colruytgroup Academy leest consumenten de les

Een huis waar consumenten, retailers en leveranciers samenkomen om te leren over de wereld van de consumptie. Een plek waar men ontdekt, onderneemt en elkaar ontmoet. Het is zogezegd een droom van de Groep Colruyt, die nu bewaarheid wordt met de Colruytgroup Academy.

Op de schoolbanken bij Colruyt

Dergelijke hoogdravende woorden werden woensdag in Halle gesproken bij de aankondiging van de Colruytgroup Academy, een mooie naam voor wat eigenlijk gewoon workshops voor consumenten zijn. Bedoeling is dat de consument in de toekomst bij de Groep Colruyt terecht kan om bij te leren over vanalles en nog wat, gaande van wijnproeven tot antiallergisch koken. Jef Colruyt hoopt ooit zelfs heikele maatschappelijke kwesties te tackelen in zijn Academy, zoals of melk nu echt schadelijk voor de gezondheid kan zijn.


De Colruytgroup Academy kwam er volgens de initiatiefnemers naar aanleiding van verschillende factoren. Ten eerste leidt de distributiegroep jaarlijks 1.250 medewerkers op en neemt het 3.500 nieuwe werknemers aan. Een hele klus, maar ook iets wat het bedrijf nog meer in de verf wil zetten in het recruteringsproces. “We willen tonen dat retail een boeiende stiel is en dat je bij ons veel kansen krijgt om bij te leren,” aldus Jef Colruyt.


De distributeur uit Halle merkte echter dat ook klanten snakken naar steeds meer informatie: ze eisen transparantie van de retailers. De retailgroep ziet het daarom als deel van zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid daaraan tegemoet te komen en vanaf nu ook naar consumenten toe een educatieve rol te vervullen.

Glocalisation

Jef ColruytDe eerste Colruytgroup Academy komt er in Grimbergen, bewust in een woonhuis om het een soort ‘thuisgevoel’ te geven. De opening ervan is voorzien voor ten laatste september 2012. Op termijn ziet Colruyt ruimte voor 10 à 12 dergelijke huizen in België.


Die huizen zouden overigens zeker niet alleen ter beschikking staan van de voedingsretailers van de Groep Colruyt. Elk enseigne kan zelf een aanbod uitwerken, en het is dan aan de groep om te coördineren. Zo zijn er al initiatieven geweest over slim wassen en snijtechnieken, maar ook over allergieën en voorleesboekjes.


Natuurlijk is het voor de Groep Colruyt ook niet allemaal geven zonder krijgen. De groep beseft dat distributie weer steeds meer iets heel lokaal is, zij het in een geglobaliseerde wereld. Niet alleen verschillen consumenten en gebruiken sterk van streek tot streek, het is ook opnieuw belangrijk lokale klantenbinding te hebben. Aan de hand van de workshops hoopt Jef Colruyt die klantenbinding tot stand te brengen, maar ook informatie over klanten te pakken te krijgen.

Hand in hand met leveranciers

CEO Jef Colruyt wil van zijn zogezegde academies zelfs gelegenheden voor cocreatie maken. Het is volgens de topman de ideale plaats om tot innovaties te komen en samenwerking te verkrijgen tussen consumenten, distributeurs, en jawel, zelfs leveranciers.Zo is Colruyt vast van plan leveranciers bij het project te betrekken. Het is de bedoeling dat ze, waar mogelijk, fungeren als lesgevers en sponsors - al belooft de distributeur wel streng te zullen waken over de objectiviteit en onafhankelijkheid.


Het project is echter nog niet voor morgen. Na de ‘Academy’ in Grimbergen heeft de distributiegroep nog een locatie in Halle op het oog, maar de rest van België is nog blank terrein. De inname ervan zal ook nog niet voor morgen zijn: “We zullen eerst ervaring opdoen, en van daaruit kijken we om verder te groeien. Het zal zeker nog een poos duren", weet Jef Colruyt.

Een huis waar consumenten, retailers en leveranciers samenkomen om te leren over de wereld van de consumptie. Een plek waar men ontdekt, onderneemt en elkaar ontmoet. Het is zogezegd een droom van de Groep Colruyt, die nu bewaarheid wordt met de Colruytgroup Academy.

Op de schoolbanken bij Colruyt

Dergelijke hoogdravende woorden werden woensdag in Halle gesproken bij de aankondiging van de Colruytgroup Academy, een mooie naam voor wat eigenlijk gewoon workshops voor consumenten zijn. Bedoeling is dat de consument in de toekomst bij de Groep Colruyt terecht kan om bij te leren over vanalles en nog wat, gaande van wijnproeven tot antiallergisch koken. Jef Colruyt hoopt ooit zelfs heikele maatschappelijke kwesties te tackelen in zijn Academy, zoals of melk nu echt schadelijk voor de gezondheid kan zijn.


De Colruytgroup Academy kwam er volgens de initiatiefnemers naar aanleiding van verschillende factoren. Ten eerste leidt de distributiegroep jaarlijks 1.250 medewerkers op en neemt het 3.500 nieuwe werknemers aan. Een hele klus, maar ook iets wat het bedrijf nog meer in de verf wil zetten in het recruteringsproces. “We willen tonen dat retail een boeiende stiel is en dat je bij ons veel kansen krijgt om bij te leren,” aldus Jef Colruyt.


De distributeur uit Halle merkte echter dat ook klanten snakken naar steeds meer informatie: ze eisen transparantie van de retailers. De retailgroep ziet het daarom als deel van zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid daaraan tegemoet te komen en vanaf nu ook naar consumenten toe een educatieve rol te vervullen.

Glocalisation

Jef ColruytDe eerste Colruytgroup Academy komt er in Grimbergen, bewust in een woonhuis om het een soort ‘thuisgevoel’ te geven. De opening ervan is voorzien voor ten laatste september 2012. Op termijn ziet Colruyt ruimte voor 10 à 12 dergelijke huizen in België.


Die huizen zouden overigens zeker niet alleen ter beschikking staan van de voedingsretailers van de Groep Colruyt. Elk enseigne kan zelf een aanbod uitwerken, en het is dan aan de groep om te coördineren. Zo zijn er al initiatieven geweest over slim wassen en snijtechnieken, maar ook over allergieën en voorleesboekjes.


Natuurlijk is het voor de Groep Colruyt ook niet allemaal geven zonder krijgen. De groep beseft dat distributie weer steeds meer iets heel lokaal is, zij het in een geglobaliseerde wereld. Niet alleen verschillen consumenten en gebruiken sterk van streek tot streek, het is ook opnieuw belangrijk lokale klantenbinding te hebben. Aan de hand van de workshops hoopt Jef Colruyt die klantenbinding tot stand te brengen, maar ook informatie over klanten te pakken te krijgen.

Hand in hand met leveranciers

CEO Jef Colruyt wil van zijn zogezegde academies zelfs gelegenheden voor cocreatie maken. Het is volgens de topman de ideale plaats om tot innovaties te komen en samenwerking te verkrijgen tussen consumenten, distributeurs, en jawel, zelfs leveranciers.Zo is Colruyt vast van plan leveranciers bij het project te betrekken. Het is de bedoeling dat ze, waar mogelijk, fungeren als lesgevers en sponsors - al belooft de distributeur wel streng te zullen waken over de objectiviteit en onafhankelijkheid.


Het project is echter nog niet voor morgen. Na de ‘Academy’ in Grimbergen heeft de distributiegroep nog een locatie in Halle op het oog, maar de rest van België is nog blank terrein. De inname ervan zal ook nog niet voor morgen zijn: “We zullen eerst ervaring opdoen, en van daaruit kijken we om verder te groeien. Het zal zeker nog een poos duren", weet Jef Colruyt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.