Colruytgroup Academy leest consumenten de les

Colruytgroup Academy leest consumenten de les

Een huis waar consumenten, retailers en leveranciers samenkomen om te leren over de wereld van de consumptie. Een plek waar men ontdekt, onderneemt en elkaar ontmoet. Het is zogezegd een droom van de Groep Colruyt, die nu bewaarheid wordt met de Colruytgroup Academy.

Op de schoolbanken bij Colruyt

Dergelijke hoogdravende woorden werden woensdag in Halle gesproken bij de aankondiging van de Colruytgroup Academy, een mooie naam voor wat eigenlijk gewoon workshops voor consumenten zijn. Bedoeling is dat de consument in de toekomst bij de Groep Colruyt terecht kan om bij te leren over vanalles en nog wat, gaande van wijnproeven tot antiallergisch koken. Jef Colruyt hoopt ooit zelfs heikele maatschappelijke kwesties te tackelen in zijn Academy, zoals of melk nu echt schadelijk voor de gezondheid kan zijn.


De Colruytgroup Academy kwam er volgens de initiatiefnemers naar aanleiding van verschillende factoren. Ten eerste leidt de distributiegroep jaarlijks 1.250 medewerkers op en neemt het 3.500 nieuwe werknemers aan. Een hele klus, maar ook iets wat het bedrijf nog meer in de verf wil zetten in het recruteringsproces. “We willen tonen dat retail een boeiende stiel is en dat je bij ons veel kansen krijgt om bij te leren,” aldus Jef Colruyt.


De distributeur uit Halle merkte echter dat ook klanten snakken naar steeds meer informatie: ze eisen transparantie van de retailers. De retailgroep ziet het daarom als deel van zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid daaraan tegemoet te komen en vanaf nu ook naar consumenten toe een educatieve rol te vervullen.

Glocalisation

Jef ColruytDe eerste Colruytgroup Academy komt er in Grimbergen, bewust in een woonhuis om het een soort ‘thuisgevoel’ te geven. De opening ervan is voorzien voor ten laatste september 2012. Op termijn ziet Colruyt ruimte voor 10 à 12 dergelijke huizen in België.


Die huizen zouden overigens zeker niet alleen ter beschikking staan van de voedingsretailers van de Groep Colruyt. Elk enseigne kan zelf een aanbod uitwerken, en het is dan aan de groep om te coördineren. Zo zijn er al initiatieven geweest over slim wassen en snijtechnieken, maar ook over allergieën en voorleesboekjes.


Natuurlijk is het voor de Groep Colruyt ook niet allemaal geven zonder krijgen. De groep beseft dat distributie weer steeds meer iets heel lokaal is, zij het in een geglobaliseerde wereld. Niet alleen verschillen consumenten en gebruiken sterk van streek tot streek, het is ook opnieuw belangrijk lokale klantenbinding te hebben. Aan de hand van de workshops hoopt Jef Colruyt die klantenbinding tot stand te brengen, maar ook informatie over klanten te pakken te krijgen.

Hand in hand met leveranciers

CEO Jef Colruyt wil van zijn zogezegde academies zelfs gelegenheden voor cocreatie maken. Het is volgens de topman de ideale plaats om tot innovaties te komen en samenwerking te verkrijgen tussen consumenten, distributeurs, en jawel, zelfs leveranciers.Zo is Colruyt vast van plan leveranciers bij het project te betrekken. Het is de bedoeling dat ze, waar mogelijk, fungeren als lesgevers en sponsors - al belooft de distributeur wel streng te zullen waken over de objectiviteit en onafhankelijkheid.


Het project is echter nog niet voor morgen. Na de ‘Academy’ in Grimbergen heeft de distributiegroep nog een locatie in Halle op het oog, maar de rest van België is nog blank terrein. De inname ervan zal ook nog niet voor morgen zijn: “We zullen eerst ervaring opdoen, en van daaruit kijken we om verder te groeien. Het zal zeker nog een poos duren", weet Jef Colruyt.

Een huis waar consumenten, retailers en leveranciers samenkomen om te leren over de wereld van de consumptie. Een plek waar men ontdekt, onderneemt en elkaar ontmoet. Het is zogezegd een droom van de Groep Colruyt, die nu bewaarheid wordt met de Colruytgroup Academy.

Op de schoolbanken bij Colruyt

Dergelijke hoogdravende woorden werden woensdag in Halle gesproken bij de aankondiging van de Colruytgroup Academy, een mooie naam voor wat eigenlijk gewoon workshops voor consumenten zijn. Bedoeling is dat de consument in de toekomst bij de Groep Colruyt terecht kan om bij te leren over vanalles en nog wat, gaande van wijnproeven tot antiallergisch koken. Jef Colruyt hoopt ooit zelfs heikele maatschappelijke kwesties te tackelen in zijn Academy, zoals of melk nu echt schadelijk voor de gezondheid kan zijn.


De Colruytgroup Academy kwam er volgens de initiatiefnemers naar aanleiding van verschillende factoren. Ten eerste leidt de distributiegroep jaarlijks 1.250 medewerkers op en neemt het 3.500 nieuwe werknemers aan. Een hele klus, maar ook iets wat het bedrijf nog meer in de verf wil zetten in het recruteringsproces. “We willen tonen dat retail een boeiende stiel is en dat je bij ons veel kansen krijgt om bij te leren,” aldus Jef Colruyt.


De distributeur uit Halle merkte echter dat ook klanten snakken naar steeds meer informatie: ze eisen transparantie van de retailers. De retailgroep ziet het daarom als deel van zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid daaraan tegemoet te komen en vanaf nu ook naar consumenten toe een educatieve rol te vervullen.

Glocalisation

Jef ColruytDe eerste Colruytgroup Academy komt er in Grimbergen, bewust in een woonhuis om het een soort ‘thuisgevoel’ te geven. De opening ervan is voorzien voor ten laatste september 2012. Op termijn ziet Colruyt ruimte voor 10 à 12 dergelijke huizen in België.


Die huizen zouden overigens zeker niet alleen ter beschikking staan van de voedingsretailers van de Groep Colruyt. Elk enseigne kan zelf een aanbod uitwerken, en het is dan aan de groep om te coördineren. Zo zijn er al initiatieven geweest over slim wassen en snijtechnieken, maar ook over allergieën en voorleesboekjes.


Natuurlijk is het voor de Groep Colruyt ook niet allemaal geven zonder krijgen. De groep beseft dat distributie weer steeds meer iets heel lokaal is, zij het in een geglobaliseerde wereld. Niet alleen verschillen consumenten en gebruiken sterk van streek tot streek, het is ook opnieuw belangrijk lokale klantenbinding te hebben. Aan de hand van de workshops hoopt Jef Colruyt die klantenbinding tot stand te brengen, maar ook informatie over klanten te pakken te krijgen.

Hand in hand met leveranciers

CEO Jef Colruyt wil van zijn zogezegde academies zelfs gelegenheden voor cocreatie maken. Het is volgens de topman de ideale plaats om tot innovaties te komen en samenwerking te verkrijgen tussen consumenten, distributeurs, en jawel, zelfs leveranciers.Zo is Colruyt vast van plan leveranciers bij het project te betrekken. Het is de bedoeling dat ze, waar mogelijk, fungeren als lesgevers en sponsors - al belooft de distributeur wel streng te zullen waken over de objectiviteit en onafhankelijkheid.


Het project is echter nog niet voor morgen. Na de ‘Academy’ in Grimbergen heeft de distributiegroep nog een locatie in Halle op het oog, maar de rest van België is nog blank terrein. De inname ervan zal ook nog niet voor morgen zijn: “We zullen eerst ervaring opdoen, en van daaruit kijken we om verder te groeien. Het zal zeker nog een poos duren", weet Jef Colruyt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top