Comeos boos op nieuwe label-richtlijn EU | RetailDetail

Comeos boos op nieuwe label-richtlijn EU

Comeos boos op nieuwe label-richtlijn EU

De Belgische handels- en dienstenfederatie Comeos is boos op de nieuwe Europese regels inzake etiketten op voedselverpakkingen, die volgens hen online verkoop quasi helemaal onmogelijk zal maken. 

 

"Labels duurder dan producten zelf"

"We zijn niet tegen het uitgangspunt van Europa", zegt Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van Comeos, "maar ze hebben hun enthousiasme wat te ver gedreven. Niemand kan ertegen zijn dat de consument uitgebreide informatie krijgt bij het kiezen van een product in de supermarkt, maar quasi niemand heeft een boodschap aan de herkomst van alle ingrediënten van een pakje boter. Bovendien moet al die informatie nog eens in drie talen op de etiketten komen; die dreigen daarmee groter en duurder te worden dan de producten zelf." 

 

Internetverkoop voedsel wordt onmogelijk gemaakt

Daarnaast heeft het Europees Parlement diezelfde regels ook ingevoerd voor internetverkoop. "Onmogelijk na te leven", oordeelt Comeos. "Webwinkels werken met een gecentraliseerd systeem, maar de fysieke winkels zijn natuurlijk gedecentraliseerd." "In een webwinkel worden tienduizenden verschillende voedingsproducten aangeboden", zegt Dominique Michel. "In principe zou het haalbaar moeten zijn om op een website al die voedingswaren aan een virtueel etiket te koppelen, waarop de klant alle informatie kan terugvinden. In de praktijk werkt zoiets niet: van zodra een producent iets aan de samenstelling van een product verandert, klopt de informatie die de handelaar aanbiedt niet meer. En is hij, volgens die nieuwe Europese verordening, in overtreding."

 

Ook voor niet-verse voedingswaren komt de handelaar in de problemen. De producent heeft namelijk geen meldingsplicht wanneer hij de samenstelling van zijn product aanpast. Als een handelaar klaargemaakte lasagne online aanbiedt, zou hij telkens moeten vergelijken of de etiketten die op de webshop staan exact overeenkomen met die op het product zelf. Is er een kleine wijziging in dat product - een andere kaas bijvoorbeeld - heeft de producent geen meldingsplicht, maar kan hij de verkoper zo wel in overtreding stellen.

 

De richtlijn moet worden bijgestuurd

Comeos eist dan ook dat het Europees Parlement de verordening op twee belangrijke punten bijstuurt. Zo moet voor hen enkel de meest essentiële informatie (naam, prijs, netto hoeveelheid en allergenen) online beschikbaar zijn. Daarnaast moet de producent bij wijzigingen in die essentiële informatie de handelaar vooraf waarschuwen en de informatie digitaal beschikbaar stellen. De producent - niet de handelaar - zou zo verantwoordelijk blijven voor de correcte informatie.

De Belgische handels- en dienstenfederatie Comeos is boos op de nieuwe Europese regels inzake etiketten op voedselverpakkingen, die volgens hen online verkoop quasi helemaal onmogelijk zal maken. 

 

"Labels duurder dan producten zelf"

"We zijn niet tegen het uitgangspunt van Europa", zegt Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van Comeos, "maar ze hebben hun enthousiasme wat te ver gedreven. Niemand kan ertegen zijn dat de consument uitgebreide informatie krijgt bij het kiezen van een product in de supermarkt, maar quasi niemand heeft een boodschap aan de herkomst van alle ingrediënten van een pakje boter. Bovendien moet al die informatie nog eens in drie talen op de etiketten komen; die dreigen daarmee groter en duurder te worden dan de producten zelf." 

 

Internetverkoop voedsel wordt onmogelijk gemaakt

Daarnaast heeft het Europees Parlement diezelfde regels ook ingevoerd voor internetverkoop. "Onmogelijk na te leven", oordeelt Comeos. "Webwinkels werken met een gecentraliseerd systeem, maar de fysieke winkels zijn natuurlijk gedecentraliseerd." "In een webwinkel worden tienduizenden verschillende voedingsproducten aangeboden", zegt Dominique Michel. "In principe zou het haalbaar moeten zijn om op een website al die voedingswaren aan een virtueel etiket te koppelen, waarop de klant alle informatie kan terugvinden. In de praktijk werkt zoiets niet: van zodra een producent iets aan de samenstelling van een product verandert, klopt de informatie die de handelaar aanbiedt niet meer. En is hij, volgens die nieuwe Europese verordening, in overtreding."

 

Ook voor niet-verse voedingswaren komt de handelaar in de problemen. De producent heeft namelijk geen meldingsplicht wanneer hij de samenstelling van zijn product aanpast. Als een handelaar klaargemaakte lasagne online aanbiedt, zou hij telkens moeten vergelijken of de etiketten die op de webshop staan exact overeenkomen met die op het product zelf. Is er een kleine wijziging in dat product - een andere kaas bijvoorbeeld - heeft de producent geen meldingsplicht, maar kan hij de verkoper zo wel in overtreding stellen.

 

De richtlijn moet worden bijgestuurd

Comeos eist dan ook dat het Europees Parlement de verordening op twee belangrijke punten bijstuurt. Zo moet voor hen enkel de meest essentiële informatie (naam, prijs, netto hoeveelheid en allergenen) online beschikbaar zijn. Daarnaast moet de producent bij wijzigingen in die essentiële informatie de handelaar vooraf waarschuwen en de informatie digitaal beschikbaar stellen. De producent - niet de handelaar - zou zo verantwoordelijk blijven voor de correcte informatie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".