Comeos boos op nieuwe label-richtlijn EU | RetailDetail

Comeos boos op nieuwe label-richtlijn EU

Comeos boos op nieuwe label-richtlijn EU

De Belgische handels- en dienstenfederatie Comeos is boos op de nieuwe Europese regels inzake etiketten op voedselverpakkingen, die volgens hen online verkoop quasi helemaal onmogelijk zal maken. 

 

"Labels duurder dan producten zelf"

"We zijn niet tegen het uitgangspunt van Europa", zegt Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van Comeos, "maar ze hebben hun enthousiasme wat te ver gedreven. Niemand kan ertegen zijn dat de consument uitgebreide informatie krijgt bij het kiezen van een product in de supermarkt, maar quasi niemand heeft een boodschap aan de herkomst van alle ingrediënten van een pakje boter. Bovendien moet al die informatie nog eens in drie talen op de etiketten komen; die dreigen daarmee groter en duurder te worden dan de producten zelf." 

 

Internetverkoop voedsel wordt onmogelijk gemaakt

Daarnaast heeft het Europees Parlement diezelfde regels ook ingevoerd voor internetverkoop. "Onmogelijk na te leven", oordeelt Comeos. "Webwinkels werken met een gecentraliseerd systeem, maar de fysieke winkels zijn natuurlijk gedecentraliseerd." "In een webwinkel worden tienduizenden verschillende voedingsproducten aangeboden", zegt Dominique Michel. "In principe zou het haalbaar moeten zijn om op een website al die voedingswaren aan een virtueel etiket te koppelen, waarop de klant alle informatie kan terugvinden. In de praktijk werkt zoiets niet: van zodra een producent iets aan de samenstelling van een product verandert, klopt de informatie die de handelaar aanbiedt niet meer. En is hij, volgens die nieuwe Europese verordening, in overtreding."

 

Ook voor niet-verse voedingswaren komt de handelaar in de problemen. De producent heeft namelijk geen meldingsplicht wanneer hij de samenstelling van zijn product aanpast. Als een handelaar klaargemaakte lasagne online aanbiedt, zou hij telkens moeten vergelijken of de etiketten die op de webshop staan exact overeenkomen met die op het product zelf. Is er een kleine wijziging in dat product - een andere kaas bijvoorbeeld - heeft de producent geen meldingsplicht, maar kan hij de verkoper zo wel in overtreding stellen.

 

De richtlijn moet worden bijgestuurd

Comeos eist dan ook dat het Europees Parlement de verordening op twee belangrijke punten bijstuurt. Zo moet voor hen enkel de meest essentiële informatie (naam, prijs, netto hoeveelheid en allergenen) online beschikbaar zijn. Daarnaast moet de producent bij wijzigingen in die essentiële informatie de handelaar vooraf waarschuwen en de informatie digitaal beschikbaar stellen. De producent - niet de handelaar - zou zo verantwoordelijk blijven voor de correcte informatie.

De Belgische handels- en dienstenfederatie Comeos is boos op de nieuwe Europese regels inzake etiketten op voedselverpakkingen, die volgens hen online verkoop quasi helemaal onmogelijk zal maken. 

 

"Labels duurder dan producten zelf"

"We zijn niet tegen het uitgangspunt van Europa", zegt Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van Comeos, "maar ze hebben hun enthousiasme wat te ver gedreven. Niemand kan ertegen zijn dat de consument uitgebreide informatie krijgt bij het kiezen van een product in de supermarkt, maar quasi niemand heeft een boodschap aan de herkomst van alle ingrediënten van een pakje boter. Bovendien moet al die informatie nog eens in drie talen op de etiketten komen; die dreigen daarmee groter en duurder te worden dan de producten zelf." 

 

Internetverkoop voedsel wordt onmogelijk gemaakt

Daarnaast heeft het Europees Parlement diezelfde regels ook ingevoerd voor internetverkoop. "Onmogelijk na te leven", oordeelt Comeos. "Webwinkels werken met een gecentraliseerd systeem, maar de fysieke winkels zijn natuurlijk gedecentraliseerd." "In een webwinkel worden tienduizenden verschillende voedingsproducten aangeboden", zegt Dominique Michel. "In principe zou het haalbaar moeten zijn om op een website al die voedingswaren aan een virtueel etiket te koppelen, waarop de klant alle informatie kan terugvinden. In de praktijk werkt zoiets niet: van zodra een producent iets aan de samenstelling van een product verandert, klopt de informatie die de handelaar aanbiedt niet meer. En is hij, volgens die nieuwe Europese verordening, in overtreding."

 

Ook voor niet-verse voedingswaren komt de handelaar in de problemen. De producent heeft namelijk geen meldingsplicht wanneer hij de samenstelling van zijn product aanpast. Als een handelaar klaargemaakte lasagne online aanbiedt, zou hij telkens moeten vergelijken of de etiketten die op de webshop staan exact overeenkomen met die op het product zelf. Is er een kleine wijziging in dat product - een andere kaas bijvoorbeeld - heeft de producent geen meldingsplicht, maar kan hij de verkoper zo wel in overtreding stellen.

 

De richtlijn moet worden bijgestuurd

Comeos eist dan ook dat het Europees Parlement de verordening op twee belangrijke punten bijstuurt. Zo moet voor hen enkel de meest essentiële informatie (naam, prijs, netto hoeveelheid en allergenen) online beschikbaar zijn. Daarnaast moet de producent bij wijzigingen in die essentiële informatie de handelaar vooraf waarschuwen en de informatie digitaal beschikbaar stellen. De producent - niet de handelaar - zou zo verantwoordelijk blijven voor de correcte informatie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Duvel Moortgat de Italiaanse toer op

22/02/2018

Duvel Moortgat heeft zijn minderheidsbelang in de Italiaanse brouwerij Birrificio del Ducato opgetrokken tot 70%. De Belgische brouwerij, ook bekend van Vedett, zit al sinds 2016 in het kapitaal van de brouwerij uit Soragna bij Parma.

Colruyt haalt producten Nestlé uit de rekken

21/02/2018

Colruyt heeft minstens 18 producten van Nestlé uit de winkelrekken gehaald. Beide partijen zijn immers niet tot een akkoord gekomen over de prijzen en dus worden de producten tijdelijk niet meer verkocht bij Colruyt.

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Back to top