Comeos boos op nieuwe label-richtlijn EU

Comeos boos op nieuwe label-richtlijn EU

De Belgische handels- en dienstenfederatie Comeos is boos op de nieuwe Europese regels inzake etiketten op voedselverpakkingen, die volgens hen online verkoop quasi helemaal onmogelijk zal maken. 

 

"Labels duurder dan producten zelf"

"We zijn niet tegen het uitgangspunt van Europa", zegt Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van Comeos, "maar ze hebben hun enthousiasme wat te ver gedreven. Niemand kan ertegen zijn dat de consument uitgebreide informatie krijgt bij het kiezen van een product in de supermarkt, maar quasi niemand heeft een boodschap aan de herkomst van alle ingrediënten van een pakje boter. Bovendien moet al die informatie nog eens in drie talen op de etiketten komen; die dreigen daarmee groter en duurder te worden dan de producten zelf." 

 

Internetverkoop voedsel wordt onmogelijk gemaakt

Daarnaast heeft het Europees Parlement diezelfde regels ook ingevoerd voor internetverkoop. "Onmogelijk na te leven", oordeelt Comeos. "Webwinkels werken met een gecentraliseerd systeem, maar de fysieke winkels zijn natuurlijk gedecentraliseerd." "In een webwinkel worden tienduizenden verschillende voedingsproducten aangeboden", zegt Dominique Michel. "In principe zou het haalbaar moeten zijn om op een website al die voedingswaren aan een virtueel etiket te koppelen, waarop de klant alle informatie kan terugvinden. In de praktijk werkt zoiets niet: van zodra een producent iets aan de samenstelling van een product verandert, klopt de informatie die de handelaar aanbiedt niet meer. En is hij, volgens die nieuwe Europese verordening, in overtreding."

 

Ook voor niet-verse voedingswaren komt de handelaar in de problemen. De producent heeft namelijk geen meldingsplicht wanneer hij de samenstelling van zijn product aanpast. Als een handelaar klaargemaakte lasagne online aanbiedt, zou hij telkens moeten vergelijken of de etiketten die op de webshop staan exact overeenkomen met die op het product zelf. Is er een kleine wijziging in dat product - een andere kaas bijvoorbeeld - heeft de producent geen meldingsplicht, maar kan hij de verkoper zo wel in overtreding stellen.

 

De richtlijn moet worden bijgestuurd

Comeos eist dan ook dat het Europees Parlement de verordening op twee belangrijke punten bijstuurt. Zo moet voor hen enkel de meest essentiële informatie (naam, prijs, netto hoeveelheid en allergenen) online beschikbaar zijn. Daarnaast moet de producent bij wijzigingen in die essentiële informatie de handelaar vooraf waarschuwen en de informatie digitaal beschikbaar stellen. De producent - niet de handelaar - zou zo verantwoordelijk blijven voor de correcte informatie.

De Belgische handels- en dienstenfederatie Comeos is boos op de nieuwe Europese regels inzake etiketten op voedselverpakkingen, die volgens hen online verkoop quasi helemaal onmogelijk zal maken. 

 

"Labels duurder dan producten zelf"

"We zijn niet tegen het uitgangspunt van Europa", zegt Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van Comeos, "maar ze hebben hun enthousiasme wat te ver gedreven. Niemand kan ertegen zijn dat de consument uitgebreide informatie krijgt bij het kiezen van een product in de supermarkt, maar quasi niemand heeft een boodschap aan de herkomst van alle ingrediënten van een pakje boter. Bovendien moet al die informatie nog eens in drie talen op de etiketten komen; die dreigen daarmee groter en duurder te worden dan de producten zelf." 

 

Internetverkoop voedsel wordt onmogelijk gemaakt

Daarnaast heeft het Europees Parlement diezelfde regels ook ingevoerd voor internetverkoop. "Onmogelijk na te leven", oordeelt Comeos. "Webwinkels werken met een gecentraliseerd systeem, maar de fysieke winkels zijn natuurlijk gedecentraliseerd." "In een webwinkel worden tienduizenden verschillende voedingsproducten aangeboden", zegt Dominique Michel. "In principe zou het haalbaar moeten zijn om op een website al die voedingswaren aan een virtueel etiket te koppelen, waarop de klant alle informatie kan terugvinden. In de praktijk werkt zoiets niet: van zodra een producent iets aan de samenstelling van een product verandert, klopt de informatie die de handelaar aanbiedt niet meer. En is hij, volgens die nieuwe Europese verordening, in overtreding."

 

Ook voor niet-verse voedingswaren komt de handelaar in de problemen. De producent heeft namelijk geen meldingsplicht wanneer hij de samenstelling van zijn product aanpast. Als een handelaar klaargemaakte lasagne online aanbiedt, zou hij telkens moeten vergelijken of de etiketten die op de webshop staan exact overeenkomen met die op het product zelf. Is er een kleine wijziging in dat product - een andere kaas bijvoorbeeld - heeft de producent geen meldingsplicht, maar kan hij de verkoper zo wel in overtreding stellen.

 

De richtlijn moet worden bijgestuurd

Comeos eist dan ook dat het Europees Parlement de verordening op twee belangrijke punten bijstuurt. Zo moet voor hen enkel de meest essentiële informatie (naam, prijs, netto hoeveelheid en allergenen) online beschikbaar zijn. Daarnaast moet de producent bij wijzigingen in die essentiële informatie de handelaar vooraf waarschuwen en de informatie digitaal beschikbaar stellen. De producent - niet de handelaar - zou zo verantwoordelijk blijven voor de correcte informatie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top