RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Grand Frais, de versmarkt die groeit als kool

icon
Food5 augustus, 2016

Is het een supermarkt? Is het een overdekte versmarkt? In elk geval is het Franse Grand Frais een sterk groeiende en ambitieuze formule, die goed lijkt aan te sluiten bij de tijdgeest en het consumptiepatroon van vandaag.

 

Vijf werelden

Qua architectuur verwijzen de vestigingen van Grand Frais naar de overdekte versmarkten van vroeger, waar specialisten hun kazen, gevogelte of vleeswaren kwamen aanbieden. Het zijn inderdaad grote hallen met een glazen voorgevel en een traditioneel zadeldak. De winkels liggen aan de rand van grotere en kleinere steden en zijn voorzien van een ruime parking. 

Op een winkeloppervlakte van gemiddeld een goeie 1.000 m² brengt Grand Frais vijf werelden samen: groenten en fruit, kruidenierswaren van hier en elders, kazen, vlees en vis. Op elk van die afdelingen worden de klanten verwelkomd en geadviseerd door echte vaklui, belooft het enseigne. De openingsuren zijn ruimer dan die van de speciaalzaak: van 8u30 tot 20u, en op zondagvoormiddag. 

 

Prijsimago

Vijf speciaalzaken onder één dak dus, maar dan wel georganiseerd en gepresenteerd zoals in een moderne supermarkt. Het grootste deel van het assortiment wordt immers in zelfbediening aangeboden. Helder en overzichtelijk ogen de winkels wel, met veel daglicht, wandkoelers rondom en lage eilandmeubels centraal. 

Er zijn aanspreekpunten voor de klanten. In de slagerij bijvoorbeeld is er bediening voor wie dat wenst en zie je de slagers aan het werk in hun atelier. Op de kaasafdeling snijdt en verpakt men ter plaatse. Afrekenen doen klanten aan check-outs zoals in de supermarkt.  

Lage prijzen vormen een belangrijke pijler van het Grand Frais concept. De baseline luidt niet voor niets “le meilleur marché”, een woordspeling die zowel “de goedkoopste” betekent als “de beste markt.” Het prijsimago wordt ondersteund door sterke promoties op elke afdeling. 

 

Lokale partners

Maar die lage prijzen mogen niet ten koste gaan van de versheid en de kwaliteit. Het gaat hier om de prijs-kwaliteitverhouding. En dat moeten de klanten kunnen zien in de winkel. Op de afdeling groenten en fruit bijvoorbeeld zorgen verstuivers ervoor dat de waren niet uitdrogen en er fris blijven uitzien. In de winkel heerst een frisse temperatuur van 16°C. Brood wordt ter plaatse afgebakken – in een aparte bakkerij van de keten Marie Blachère. 

Grand Frais benadrukt dat het werkt met lokale leveranciers. De verschillende afdelingen worden uitgebaat door geselecteerde partners, die een commissie betalen voor hun aandeel in de winkel. Daar zijn wel bedrijven bij die intussen zijn uitgegroeid tot industriële spelers. Daarom protesteren lokale boeren hier en daar bij de opening van een nieuwe Grand Frais, omdat ze zich gepasseerd voelen. 

Opvallend is de ruime keuze. Niet dat er zoveel referenties verkocht worden (ongeveer 2.000) maar het aanbod biedt veel variatie, met aandacht voor exoten, voor vergeten groenten en voor lokale specialiteiten. Op de afdeling kruidenierswaren bijvoorbeeld vind je geen bekende merken, wel bijzondere olijfolies naast Aziatische specialiteiten. Er zijn gedroogde vruchten, linzen, pasta’s, specerijen, fruitsappen, confituren… Geen wijn echter. 

 

Opmerkelijke groei

Overal vind je proevertjes, receptfiches, productinformatie. In alles wil Grand Frais zich onderscheiden van de eenheidsworst in de Franse hypermarkt zo lijkt het – al zijn die hypermarkten tegenwoordig ook aan de slag met streekproducten, met vers en met exclusiviteiten. 

Versheid, beleving, authenticiteit, gezondheid en gemak: met deze ordewoorden kom je tegenwoordig een heel eind in de voedingswereld. De Franse consument houdt van Grand Frais: in 2015 behaalde het kleine bedrijf een verrassende vierde plaats in de rangschikking van de favoriete merken van de Fransen, na grote namen als Amazon, Picard en Yves Rocher. De versspecialist gaat ook prat op 97% tevreden klanten, op basis van een enquête door TNS Sofres.

Dat alles resulteert in een opmerkelijke groei van het enseigne. Grand Frais opent tien tot vijftien winkels per jaar en telt nu bijna 170 verkooppunten.  Sinds 2013 staat één van die verkooppunten in ons land: in Messancy, in de provincie Luxemburg, op een steenworp van de Franse grens. Een testcase? 

 

Ambities

Wie zit er achter Grand Frais? Eigenaar is de groep Prosol, opgericht in 1993 door Denis Dumont, die nog steeds meerderheidsaandeelhouder is. Erg veel is er over de groep en de man niet bekend, discretie lijkt het ordewoord. Geen interviews, geen reportages, geen antwoorden op lastige (of andere) vragen van de pers. 

Tenzij een kort persbericht, eind maart van dit jaar: het investeringsfonds Sagard neemt een minderheidsbelang in Prosol. Bedoeling is de nodige financiële middelen in te brengen om de groei nog te versnellen. Het openingsritme moet verdubbelen. Aan ambitie geen gebrek dus. Of de expansieplannen ook in ons land zullen merkbaar worden, blijft afwachten. Intussen kan het concept voor supermarktondernemers een bron van inspiratie zijn. 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food12 december, 2025
    Eroski meldt forse omzet- en winstgroei

    De Spaanse foodretailer Eroski zag de omzet en de winst fors stijgen tijdens de eerste negen maanden van zijn boekjaar. De sterke resultaten zijn te danken aan prijsbeheersing, promotie-inspanningen en efficiëntieverbeteringen.

  • icon
    Food12 december, 2025
    EU dringt aan op afschaffing van prijsplafonds in Hongarije

    De Europese Commissie dringt er bij Hongarije op aan de verplichte margelimieten voor supermarkten en drogisterijen op een reeks voedsel- en drogisterijproducten in te trekken. Boedapest verdedigt de maatregelen, wijst op forse prijsdalingen en verlengt de regeling tot 28 februari.

  • icon
    Food12 december, 2025
    Hoe Joyce en Raissa de Haas (Double Dutch) van Dubai tot Soho House premium beleving serveren

    Als studenten gaven Joyce en Raissa de Haas al feestjes met zelfgemaakte mixers. Tien jaar later ligt hun merk Double Dutch in veertig landen, gaf Richard Branson hen een innovatieprijs en zet de familie Heineken mee de strategische koers uit. RetailDetail sprak met de Nederlandse tweeling over expansie, horeca als...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN