Het ontwerp van de koffiecapsules van Nespresso is niet langer beschermd in de Benelux: concurrenten mogen dus capsules op de markt brengen die in de machines van het koffiemerk passen.
Monopolie kwijt
Nestlé, de eigenaar van Nespresso, verliest zijn monopolie op de typische capsules na een uitspraak van het Brusselse hof van beroep. Het bedrijf had het driedimensionele ontwerp van de capsules laten registreren, maar concurrenten Mondelez en Kraft voeren al sinds 2013 een juridische strijd tegen die wettelijke bescherming: het Europees recht verbiedt namelijk dat een bedrijf een monopolie krijgt op basis van technische kenmerken.
De Brusselse ondernemingsrechtbank had de bescherming eerder al vernietigd en nu volgt het hof van beroep die beslissing, schrijft De Tijd. Concurrenten kunnen voortaan dus hun eigen capsules op de markt brengen. Nestlé reageert teleurgesteld: “Wij zijn het respectvol oneens met de beoordeling van het hof. We bekijken de uitspraak in detail en overwegen onze juridische opties.”


