"Consumenten moeten boeren helpen hogere prijzen te krijgen"

"Consumenten moeten boeren helpen hogere prijzen te krijgen"

De Boerenbond wil dat consumenten hun supermarkten onder druk zetten om de boeren een eerlijke prijs te geven voor hun producten. De organisatie wil echter nog niet spreken over mogelijke wegblokkades, zoals in Frankrijk.

"Bedrijven in moeilijkheden"

Dat zei voorzitter Piet Vanthemsche vanochtend op Radio 1, naar aanleiding van dreigementen van de Flemish Milk Board. Die wil wegblokkades opzetten in België, als de melkveehouders niet beter betaald zouden worden voor hun producten. Zo zou een boer 7 cent verlies maken op elke liter melk en 15 tot 20 euro voor elk varken.

 

"Een aantal bedrijven in ons land raakt echt in moeilijkheden. Ze maken geen winst meer. Als je een glas melk drinkt, dan drink je eigenlijk 2 eurocent uit de portemonnee van de boer", zegt Vanthemsche. Die lage prijzen zijn mede het gevolg van de Russische boycot, waardoor er plots een overschot is van sommige producten.

 

Hij wil echter nog niet denken aan acties die de consument treffen, maar wil eerder samenwerken met die consument: "Ik zou willen dat de consumenten in hun grootwarenhuis vragen of de boer wel een eerlijke prijs heeft gekregen. Zij kunnen de druk opvoeren op warenhuizen. Wij kunnen dat niet, want de markt moet zijn rol kunnen spelen", legde hij in De Ochtend op Radio 1 uit.

 

Er zal daarnaast ook een petitie opgestart worden en Vanthemsche wil dat ook de Europese Commissie zijn duit in het zakje doet om de prijzen op peil te houden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top