"Consumenten moeten boeren helpen hogere prijzen te krijgen"

"Consumenten moeten boeren helpen hogere prijzen te krijgen"

De Boerenbond wil dat consumenten hun supermarkten onder druk zetten om de boeren een eerlijke prijs te geven voor hun producten. De organisatie wil echter nog niet spreken over mogelijke wegblokkades, zoals in Frankrijk.

"Bedrijven in moeilijkheden"

Dat zei voorzitter Piet Vanthemsche vanochtend op Radio 1, naar aanleiding van dreigementen van de Flemish Milk Board. Die wil wegblokkades opzetten in België, als de melkveehouders niet beter betaald zouden worden voor hun producten. Zo zou een boer 7 cent verlies maken op elke liter melk en 15 tot 20 euro voor elk varken.

 

"Een aantal bedrijven in ons land raakt echt in moeilijkheden. Ze maken geen winst meer. Als je een glas melk drinkt, dan drink je eigenlijk 2 eurocent uit de portemonnee van de boer", zegt Vanthemsche. Die lage prijzen zijn mede het gevolg van de Russische boycot, waardoor er plots een overschot is van sommige producten.

 

Hij wil echter nog niet denken aan acties die de consument treffen, maar wil eerder samenwerken met die consument: "Ik zou willen dat de consumenten in hun grootwarenhuis vragen of de boer wel een eerlijke prijs heeft gekregen. Zij kunnen de druk opvoeren op warenhuizen. Wij kunnen dat niet, want de markt moet zijn rol kunnen spelen", legde hij in De Ochtend op Radio 1 uit.

 

Er zal daarnaast ook een petitie opgestart worden en Vanthemsche wil dat ook de Europese Commissie zijn duit in het zakje doet om de prijzen op peil te houden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour accepte les sacs et les boîtes réutilisables aux comptoirs

20/11/2017

Après un projet pilote réussi à l’Hypermarché Carrefour de Bierges, tous les Hypermarchés Carrefour et les Carrefour Market en gestion propre acceptent désormais les sacs à vrac et boîtes réutilisables des clients aux comptoirs en service.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Tweede Leuvense foodhal De Smidse geopend

20/11/2017

Leuven is een foodhal rijker: dit weekend opende De Smidse aan het nieuwe Sluispark. In de voormalige smederij van Stella Artois zijn nu een verpakkingsvrije winkel, aperobags van Jeroen De Pauw, een pasta-atelier en meer te vinden.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Back to top