"Consumenten moeten boeren helpen hogere prijzen te krijgen"

"Consumenten moeten boeren helpen hogere prijzen te krijgen"

De Boerenbond wil dat consumenten hun supermarkten onder druk zetten om de boeren een eerlijke prijs te geven voor hun producten. De organisatie wil echter nog niet spreken over mogelijke wegblokkades, zoals in Frankrijk.

"Bedrijven in moeilijkheden"

Dat zei voorzitter Piet Vanthemsche vanochtend op Radio 1, naar aanleiding van dreigementen van de Flemish Milk Board. Die wil wegblokkades opzetten in België, als de melkveehouders niet beter betaald zouden worden voor hun producten. Zo zou een boer 7 cent verlies maken op elke liter melk en 15 tot 20 euro voor elk varken.

 

"Een aantal bedrijven in ons land raakt echt in moeilijkheden. Ze maken geen winst meer. Als je een glas melk drinkt, dan drink je eigenlijk 2 eurocent uit de portemonnee van de boer", zegt Vanthemsche. Die lage prijzen zijn mede het gevolg van de Russische boycot, waardoor er plots een overschot is van sommige producten.

 

Hij wil echter nog niet denken aan acties die de consument treffen, maar wil eerder samenwerken met die consument: "Ik zou willen dat de consumenten in hun grootwarenhuis vragen of de boer wel een eerlijke prijs heeft gekregen. Zij kunnen de druk opvoeren op warenhuizen. Wij kunnen dat niet, want de markt moet zijn rol kunnen spelen", legde hij in De Ochtend op Radio 1 uit.

 

Er zal daarnaast ook een petitie opgestart worden en Vanthemsche wil dat ook de Europese Commissie zijn duit in het zakje doet om de prijzen op peil te houden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alpro haalt sojabonen alleen uit Europa en Canada

19/09/2017

Alpro, de fabrikant van sojadranken, koopt zijn sojabonen nog uitsluitend bij producenten in Europa en Canada. Op die manier wil het bedrijf er zeker van zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Om dat doel te bereiken, heeft het ook al diverse lokale initiatieven opgestart.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Carrefour opent 15 nieuwe drives

18/09/2017

Supermarktketen Carrefour opent op 29 september drie nieuwe afhaalpunten voor drive.be, wat het totaal voor de maand op vijftien nieuwe 'drives' brengt. In totaal werden er sinds het begin van het jaar al 72 afhaalpunten geopend.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Back to top