"Consumenten moeten boeren helpen hogere prijzen te krijgen" | RetailDetail

"Consumenten moeten boeren helpen hogere prijzen te krijgen"

"Consumenten moeten boeren helpen hogere prijzen te krijgen"

De Boerenbond wil dat consumenten hun supermarkten onder druk zetten om de boeren een eerlijke prijs te geven voor hun producten. De organisatie wil echter nog niet spreken over mogelijke wegblokkades, zoals in Frankrijk.

"Bedrijven in moeilijkheden"

Dat zei voorzitter Piet Vanthemsche vanochtend op Radio 1, naar aanleiding van dreigementen van de Flemish Milk Board. Die wil wegblokkades opzetten in België, als de melkveehouders niet beter betaald zouden worden voor hun producten. Zo zou een boer 7 cent verlies maken op elke liter melk en 15 tot 20 euro voor elk varken.

 

"Een aantal bedrijven in ons land raakt echt in moeilijkheden. Ze maken geen winst meer. Als je een glas melk drinkt, dan drink je eigenlijk 2 eurocent uit de portemonnee van de boer", zegt Vanthemsche. Die lage prijzen zijn mede het gevolg van de Russische boycot, waardoor er plots een overschot is van sommige producten.

 

Hij wil echter nog niet denken aan acties die de consument treffen, maar wil eerder samenwerken met die consument: "Ik zou willen dat de consumenten in hun grootwarenhuis vragen of de boer wel een eerlijke prijs heeft gekregen. Zij kunnen de druk opvoeren op warenhuizen. Wij kunnen dat niet, want de markt moet zijn rol kunnen spelen", legde hij in De Ochtend op Radio 1 uit.

 

Er zal daarnaast ook een petitie opgestart worden en Vanthemsche wil dat ook de Europese Commissie zijn duit in het zakje doet om de prijzen op peil te houden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.