Costco dicht bij eerste Franse filiaal | RetailDetail

Costco dicht bij eerste Franse filiaal

Costco dicht bij eerste Franse filiaal

Na meer dan vier jaar lijkt het plan van de Amerikaanse warenhuisketen Costco om de Franse markt te veroveren, eindelijk werkelijkheid te worden. Een eerste filiaal van de 'membership only'-keten zou in het voorjaar van 2016 de deuren kunnen openen.

Prijzenoorlog

Met de overstap naar Frankrijk komt Costco wel terecht in een prijzenoorlog, die ervoor kan zorgen dat het voordeel van de keten voor zijn klanten miniem is. Costco heeft in andere landen, zoals Australië en Canada, succes geboekt door grote kortingen te geven op een beperkt assortiment. Een gemiddelde Carrefour Hypermarket heeft bijvoorbeeld 80.000 producten, daar waar Costco het doet met maar 4.000 producten.

 

Omwille van die prijzenoorlog is de druk op de marges in Frankrijk bijzonder groot geworden. Eind vorig jaar hebben grote Franse retailers daarom allianties gesmeed, om betere prijzen te kunnen afdwingen bij hun leveranciers, en het is dus nog maar zeer de vraag hoe Costco in dat veranderde landschap zijn plaats zal vinden.

 

Costco heeft ondertussen plannen om de komende tien jaar tot vijftien warenhuizen te openen in Frankrijk. Eerder opende het in Europa ook al vestigingen in het Verenigd Koninkrijk en Spanje. De concurrenten van Costco voeren echter al enkele jaren protest tegen de komst van de Amerikaanse keten. Eerdere plannen werden daardoor al meermaals door de Franse autoriteiten tot een stilstand gebracht. In mei van vorig jaar werd dan toch de bouw van een vestiging in een buitenstand van Parijs goedgekeurd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten.