Danone Rotselaar investeerde 13,5 miljoen euro in potjesyoghurt | RetailDetail

Danone Rotselaar investeerde 13,5 miljoen euro in potjesyoghurt

Danone Rotselaar investeerde 13,5 miljoen euro in potjesyoghurt

De zuivelgroep Danone produceert in zijn fabriek in Rotselaar nu ook yoghurts in potjes. Ze zijn voorlopig wel alleen bestemd voor de Italiaanse markt. Het project vergde een investering van 13,5 miljoen euro.

Naast drinkyoghurt nu ook potjesyoghurt

Danone maakte in Rotselaar tot nog toe alleen drinkyoghurts, zoals Danonino en Danacol en de gefermenteerde melkdrank Actimel - een volledig Belgische innovatie - in flesjes. Het ging om vijf miljoen verpakkingen per dag, waarvan 95% werd uitgevoerd naar negen landen in de Europese Unie. De grootste afzetmarkten waren Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Italië.

 

Dat het bedrijf in Rotselaar nu bijkomend ook yoghurt in potjes maakt, is een gevolg van een reorganisatie binnen Danone, waarbij de fabriek in het Italiaanse Casale Cremasco werd gesloten. De productie ervan werd herplaatst naar Vlaams-Brabant, goed voor een uitbreiding van de productie met 1,2 miljoen potjes extra per werkdag.

 

Door de verschuiving dienden naast de tien drinkyoghurtlijnen twee lijnen voor potjesyoghurt te worden bijgebouwd. Ze hebben elk een productiecapaciteit van 5,4 ton per uur en kunnen allebei worden gebruikt voor een brede waaier aan samenstellingen.

 

De bijkomende activiteit was trouwens welkom voor Rotselaar. In 2013 diende het bedrijf nog een reorganisatie door te voeren, omdat door de crisis de verkoop van Actimel minder vlot liep.

 

Voorlopig enkel voor Italiaanse markt

De potjesyoghurt wordt voorlopig enkel gemaakt voor de Italiaanse markt. Of er op termijn ook voor andere markten kan worden gewerkt, hangt af van toewijzingen binnen de Danone-groep. Rotselaar heeft alvast ruimte voorzien om een snelle uitbreiding met een derde potjeslijn mogelijk te maken.

 

Met deze diversificatie erbij zal Danone in Rotselaar meer dan 180 referenties produceren voor zijn Europese klanten. Danone investeerde de afgelopen twaalf jaar in totaal 105 miljoen euro in zijn vestiging in Rotselaar. Voor het nieuwe project kwam daar 13,5 miljoen euro bovenop.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt haalt producten Nestlé uit de rekken

21/02/2018

Colruyt heeft minstens 18 producten van Nestlé uit de winkelrekken gehaald. Beide partijen zijn immers niet tot een akkoord gekomen over de prijzen en dus worden de producten tijdelijk niet meer verkocht bij Colruyt.

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Back to top