Danone Rotselaar investeerde 13,5 miljoen euro in potjesyoghurt | RetailDetail

Danone Rotselaar investeerde 13,5 miljoen euro in potjesyoghurt

Danone Rotselaar investeerde 13,5 miljoen euro in potjesyoghurt

De zuivelgroep Danone produceert in zijn fabriek in Rotselaar nu ook yoghurts in potjes. Ze zijn voorlopig wel alleen bestemd voor de Italiaanse markt. Het project vergde een investering van 13,5 miljoen euro.

Naast drinkyoghurt nu ook potjesyoghurt

Danone maakte in Rotselaar tot nog toe alleen drinkyoghurts, zoals Danonino en Danacol en de gefermenteerde melkdrank Actimel - een volledig Belgische innovatie - in flesjes. Het ging om vijf miljoen verpakkingen per dag, waarvan 95% werd uitgevoerd naar negen landen in de Europese Unie. De grootste afzetmarkten waren Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Italië.

 

Dat het bedrijf in Rotselaar nu bijkomend ook yoghurt in potjes maakt, is een gevolg van een reorganisatie binnen Danone, waarbij de fabriek in het Italiaanse Casale Cremasco werd gesloten. De productie ervan werd herplaatst naar Vlaams-Brabant, goed voor een uitbreiding van de productie met 1,2 miljoen potjes extra per werkdag.

 

Door de verschuiving dienden naast de tien drinkyoghurtlijnen twee lijnen voor potjesyoghurt te worden bijgebouwd. Ze hebben elk een productiecapaciteit van 5,4 ton per uur en kunnen allebei worden gebruikt voor een brede waaier aan samenstellingen.

 

De bijkomende activiteit was trouwens welkom voor Rotselaar. In 2013 diende het bedrijf nog een reorganisatie door te voeren, omdat door de crisis de verkoop van Actimel minder vlot liep.

 

Voorlopig enkel voor Italiaanse markt

De potjesyoghurt wordt voorlopig enkel gemaakt voor de Italiaanse markt. Of er op termijn ook voor andere markten kan worden gewerkt, hangt af van toewijzingen binnen de Danone-groep. Rotselaar heeft alvast ruimte voorzien om een snelle uitbreiding met een derde potjeslijn mogelijk te maken.

 

Met deze diversificatie erbij zal Danone in Rotselaar meer dan 180 referenties produceren voor zijn Europese klanten. Danone investeerde de afgelopen twaalf jaar in totaal 105 miljoen euro in zijn vestiging in Rotselaar. Voor het nieuwe project kwam daar 13,5 miljoen euro bovenop.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.