Danone Rotselaar investeerde 13,5 miljoen euro in potjesyoghurt

Danone Rotselaar investeerde 13,5 miljoen euro in potjesyoghurt

De zuivelgroep Danone produceert in zijn fabriek in Rotselaar nu ook yoghurts in potjes. Ze zijn voorlopig wel alleen bestemd voor de Italiaanse markt. Het project vergde een investering van 13,5 miljoen euro.

Naast drinkyoghurt nu ook potjesyoghurt

Danone maakte in Rotselaar tot nog toe alleen drinkyoghurts, zoals Danonino en Danacol en de gefermenteerde melkdrank Actimel - een volledig Belgische innovatie - in flesjes. Het ging om vijf miljoen verpakkingen per dag, waarvan 95% werd uitgevoerd naar negen landen in de Europese Unie. De grootste afzetmarkten waren Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Italië.

 

Dat het bedrijf in Rotselaar nu bijkomend ook yoghurt in potjes maakt, is een gevolg van een reorganisatie binnen Danone, waarbij de fabriek in het Italiaanse Casale Cremasco werd gesloten. De productie ervan werd herplaatst naar Vlaams-Brabant, goed voor een uitbreiding van de productie met 1,2 miljoen potjes extra per werkdag.

 

Door de verschuiving dienden naast de tien drinkyoghurtlijnen twee lijnen voor potjesyoghurt te worden bijgebouwd. Ze hebben elk een productiecapaciteit van 5,4 ton per uur en kunnen allebei worden gebruikt voor een brede waaier aan samenstellingen.

 

De bijkomende activiteit was trouwens welkom voor Rotselaar. In 2013 diende het bedrijf nog een reorganisatie door te voeren, omdat door de crisis de verkoop van Actimel minder vlot liep.

 

Voorlopig enkel voor Italiaanse markt

De potjesyoghurt wordt voorlopig enkel gemaakt voor de Italiaanse markt. Of er op termijn ook voor andere markten kan worden gewerkt, hangt af van toewijzingen binnen de Danone-groep. Rotselaar heeft alvast ruimte voorzien om een snelle uitbreiding met een derde potjeslijn mogelijk te maken.

 

Met deze diversificatie erbij zal Danone in Rotselaar meer dan 180 referenties produceren voor zijn Europese klanten. Danone investeerde de afgelopen twaalf jaar in totaal 105 miljoen euro in zijn vestiging in Rotselaar. Voor het nieuwe project kwam daar 13,5 miljoen euro bovenop.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top