RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Delhaize
  • Onderwerpen MarketingPublireportage
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

De uitdaging van meten in retailmedia: hoe Delhaize inzicht en impact combineert

icon
Food25 juni, 2025
Olivier Degrez, MMD

(publireportage) Retailmedia is allang geen “nice-to-have” meer, maar een volwaardige pijler binnen de marketingmix van merken. Toch blijft meten een uitdaging: adverteerders en hun mediabureaus verwachten een duidelijke ROI, maar stoten op een gebrek aan uniformiteit en op complexe attributiemodellen. Media Marketing Delhaize (MMD) pleit daarom voor transparante metrics en toegankelijke inzichten.

Van supermarkt naar mediaplatform

MMD profileert zich al acht jaar als een sterke speler in retailmedia. Met meer dan 800 winkels in België biedt Delhaize een bereik dat tien keer groter is dan dat van Brussels Airport of het grootste treinstation van het land. Via digitale schermen in de winkel, communicatiedragers aan het schap, gepersonaliseerde e-mails, de website en de app bereikt Delhaize dagelijks miljoenen Belgische consumenten. “We combineren fysieke en digitale contactpunten en begeleiden de consument doorheen zijn hele aankooptraject,” zegt Olivier Degrez, directeur van MMD.

Het SuperPlus-loyaliteitsprogramma vormt de hoeksteen. Dit programma, gebaseerd op meer dan 3 miljoen shoppersprofielen, levert transactionele data die MMD omzet in gepersonaliseerde campagnes en inzichten voor adverteerders. “Daarnaast hebben merken via ons self-service dataplatform Enlight+ toegang tot transactionele data, aankoopfrequentie en consumenteninzichten,” aldus MMD, dat sterk inzet op meetbare meerwaarde.

Transparantie en standaardisatie als basis

Een belangrijk aandachtspunt in de markt blijft het gebrek aan standaardisatie. Waar klassieke media zoals televisie werken met GRP’s, bevindt retailmedia zich nog in een structureringsfase. MMD speelt hier proactief op in. “We stemmen onze KPI’s actief af op de standaarden en berekeningsmethodes van het IAB, waaronder indicatoren zoals ‘new to brand’ en ‘new to category’,” aldus Olivier Degrez.

Maar daar stopt het niet: om constant te verbeteren, integreert MMD ook andere relevante indicatoren zoals ‘digital opportunity to see’ voor digitale schermen of de ‘category share index’. Degrez: “Zonder ze innovaties te noemen, tonen ze wel onze ambitie om verder te gaan dan de gevestigde normen en om de prestatiemeting van retailmedia te verfijnen.”

Campagnes worden zowel geëvalueerd op basis van media-KPI’s (zoals bereik, klikratio, zichtbaarheid, open rates, …) als verkoop-KPI’s (omzet, ROAS, evolutie in de categorie). Dankzij jarenlange ervaring en duizenden campagnes heeft MMD bovendien een rijke historiek waarmee ze gedetailleerde benchmarks kunnen aanbieden per media-KPI én per sector. “We meten elk kanaal, of het nu gaat om een stopper aan het schap, een e-mail, digital out-of-home of een banner.”

Meer dan alleen conversie

Hoewel retailmedia vaak wordt gezien als het laatste duwtje tot aankoop, tonen metingen iets anders. Onderzoek met Kantar/MeMo2 toont aan dat retailmedia ook de merkperceptie, naamsbekendheid en uniek bereik versterken. “Retailmedia brengt merken in contact met doelgroepen die je via klassieke media niet meer bereikt. Wij voegen een extra laag toe aan dat bereik,” aldus Olivier Degrez.

Zo toonde een case met biermerk Cristal een uniek incrementeel bereik van 5% via retailmedia, bovenop het bereik van andere media (tv, sociale media, …). Ook werd er een “brand lift van 74% op merk-KPI’s” gemeten en een verkoopstijging van 8,5%, voor 65% met dank aan MMD-acties.

De kracht van loyaliteit en effectiviteit

Merken onderschatten volgens MMD vaak twee dingen. Het eerste is het potentieel van hun eigen klantenbestand. “Nieuwe klanten aantrekken is belangrijk, maar trouwe klanten activeren levert vaak sneller rendement op.” Dankzij de rijke data uit SuperPlus kunnen merken hun strategie finetunen.

Het tweede is de impact van gepersonaliseerde e-mails op omnichannelverkoop. Een gepersonaliseerde e-mailcampagne naar de juiste doelgroep verhoogt niet alleen online aankopen, maar zorgt ook voor een significante stijging van de fysieke winkelverkoop. “Tests met controlegroepen bevestigen het verschil in gedrag tussen consumenten die wel of niet aan onze media werden blootgesteld.”

Retailmedia vormt bovendien een concurrentieel alternatief voor andere mediakanalen. De crossmediastudie van Kantar/Memo2 voor Cristal toont aan dat retailmedia een gunstiger ROAS (return on advertising spend) behaalde dan televisie, sociale media en zoekadvertenties. “We zijn geen klassiek mediabedrijf, maar we beschikken over unieke troeven die adverteerders nergens anders vinden,” besluit Degrez.

Meer weten? Ontdek de volledige Cristal-case op mediamarketingdelhaize.be

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food17 juli, 2025
    Winst Ocado stijgt dankzij vooruitgang in technologietak

    De Britse Ocado-groep zag zijn aangepaste brutobedrijfswinst het afgelopen halfjaar met 76% stijgen naar 91,8 miljoen Britse pond (110 miljoen euro), vooral dankzij zijn technologietak. Wel groeien de zorgen over de schuldenberg.

  • icon
    Food17 juli, 2025
    PepsiCo overtreft verwachtingen ondanks zwakke verkopen in VS

    PepsiCo heeft een sterk kwartaal achter de rug, waarin de omzet en winst hoger uitvielen dan analisten hadden voorzien. Het voedings- en drankenconcern behoudt zijn marktaandeel in uitdagende marktomstandigheden

  • icon
    Food17 juli, 2025
    Couche-Tard trekt bod op 7-Eleven weer in

    De Canadese groep Alimentation Couche-Tard heeft zijn overnamebod op het Japanse Seven & i Holdings, bekend van de gemakswinkelketen 7-Eleven, weer ingetrokken wegens een “gebrek aan constructieve medewerking”.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food3 juli, 2025
    Del Monte vraagt faillissement aan
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
  • icon
    Food24 juni, 2025
    [In Beeld] Zo ziet een Franse Colruyt eruit
  • icon
    Food23 juni, 2025
    Colruyt “houdt alle pistes open” voor ZEB en Bike Republic
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN