De wijsheid komt nog steeds van over de Moerdijk | RetailDetail

De wijsheid komt nog steeds van over de Moerdijk

De wijsheid komt nog steeds van over de Moerdijk

Corné Mulders (GM van Albert Heijn België) is er vanmorgen alweer in geslaagd ruim een honderdtal managers te mobiliseren voor het bekende AH-verhaal in België. De Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg, gastheer voor de gelegenheid, was zelf verrast met de grote opkomst aan de ontbijttafel van het Kasteel van Brasschaat.

De goede buurman

Heeft de voordracht van Corné ons wijzer gemaakt over de expansieplannen voor België? Op zich niet echt veel; hij heeft de toehoorders echter wel wijzer gemaakt over het geheim van Albert Heijn en de unieke kunst van het retailen.


Aan de hand van één weloverwogen slide beklemtoonde de VP van AH België waaruit de succesformule en bestaansreden voor Albert Heijn bestaat; in de thuismarkt, in Vlaanderen en elders. Sleutel is de klant centraal plaatsen in het dagelijkse ritueel van ‘eten produceren en eten verkopen’, die met name bestaat uit de wisselwerking tussen (merken)fabrikanten en kruideniers.


AH beheerst deze materie als geen ander. Corné Mulders benadrukte de sociale rol van de winkel - de goede buurman zijn - en hoe Albert Heijn lokaal inspeelt op latente behoeften. Zo wil de keten toegevoegde waarde creëren voor en met de samenleving. Het voorbeeld van de Rotterdamse buurtwijk die te kampen had met zwerfvuil en graffiti, en waar AH investeerde in het opknappen en activeren van de fonteinen die centraal stonden in een groene oase, moest de toehoorders daarvan overtuigen.

Van consument naar fabrikant

Moraal van het verhaal: AH heeft met één winkel nog veel te bewijzen in Vlaanderen, maar toch spellen onze Hollandse vrienden ons al de les. Ze doen dit evenwel met een retailboodschap die de meeste spelers in België verwaarloosd hebben: goed luisteren naar de eindconsument en de gepaste invulling bieden op het verwachtingspatroon, dankzij een gezonde en opbouwende relatie met (merken)fabrikanten. Trade marketing en category management blijven hun waarde bewijzen zolang leveranciers hun huiswerk goed doen.


Of zoals Laozi (600 v.Chr.), grondlegger van het taoïsme, het twee millennia geleden al propageerde: er zijn dingen die vanzelfsprekend zijn, maar beter begrepen worden door ze steeds te herhalen en gewoon toe te passen.
 

door Thierry Coeman, Retail Dynamics

Corné Mulders (GM van Albert Heijn België) is er vanmorgen alweer in geslaagd ruim een honderdtal managers te mobiliseren voor het bekende AH-verhaal in België. De Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg, gastheer voor de gelegenheid, was zelf verrast met de grote opkomst aan de ontbijttafel van het Kasteel van Brasschaat.

De goede buurman

Heeft de voordracht van Corné ons wijzer gemaakt over de expansieplannen voor België? Op zich niet echt veel; hij heeft de toehoorders echter wel wijzer gemaakt over het geheim van Albert Heijn en de unieke kunst van het retailen.


Aan de hand van één weloverwogen slide beklemtoonde de VP van AH België waaruit de succesformule en bestaansreden voor Albert Heijn bestaat; in de thuismarkt, in Vlaanderen en elders. Sleutel is de klant centraal plaatsen in het dagelijkse ritueel van ‘eten produceren en eten verkopen’, die met name bestaat uit de wisselwerking tussen (merken)fabrikanten en kruideniers.


AH beheerst deze materie als geen ander. Corné Mulders benadrukte de sociale rol van de winkel - de goede buurman zijn - en hoe Albert Heijn lokaal inspeelt op latente behoeften. Zo wil de keten toegevoegde waarde creëren voor en met de samenleving. Het voorbeeld van de Rotterdamse buurtwijk die te kampen had met zwerfvuil en graffiti, en waar AH investeerde in het opknappen en activeren van de fonteinen die centraal stonden in een groene oase, moest de toehoorders daarvan overtuigen.

Van consument naar fabrikant

Moraal van het verhaal: AH heeft met één winkel nog veel te bewijzen in Vlaanderen, maar toch spellen onze Hollandse vrienden ons al de les. Ze doen dit evenwel met een retailboodschap die de meeste spelers in België verwaarloosd hebben: goed luisteren naar de eindconsument en de gepaste invulling bieden op het verwachtingspatroon, dankzij een gezonde en opbouwende relatie met (merken)fabrikanten. Trade marketing en category management blijven hun waarde bewijzen zolang leveranciers hun huiswerk goed doen.


Of zoals Laozi (600 v.Chr.), grondlegger van het taoïsme, het twee millennia geleden al propageerde: er zijn dingen die vanzelfsprekend zijn, maar beter begrepen worden door ze steeds te herhalen en gewoon toe te passen.
 

door Thierry Coeman, Retail Dynamics

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten.