De wijsheid komt nog steeds van over de Moerdijk

De wijsheid komt nog steeds van over de Moerdijk

Corné Mulders (GM van Albert Heijn België) is er vanmorgen alweer in geslaagd ruim een honderdtal managers te mobiliseren voor het bekende AH-verhaal in België. De Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg, gastheer voor de gelegenheid, was zelf verrast met de grote opkomst aan de ontbijttafel van het Kasteel van Brasschaat.

De goede buurman

Heeft de voordracht van Corné ons wijzer gemaakt over de expansieplannen voor België? Op zich niet echt veel; hij heeft de toehoorders echter wel wijzer gemaakt over het geheim van Albert Heijn en de unieke kunst van het retailen.


Aan de hand van één weloverwogen slide beklemtoonde de VP van AH België waaruit de succesformule en bestaansreden voor Albert Heijn bestaat; in de thuismarkt, in Vlaanderen en elders. Sleutel is de klant centraal plaatsen in het dagelijkse ritueel van ‘eten produceren en eten verkopen’, die met name bestaat uit de wisselwerking tussen (merken)fabrikanten en kruideniers.


AH beheerst deze materie als geen ander. Corné Mulders benadrukte de sociale rol van de winkel - de goede buurman zijn - en hoe Albert Heijn lokaal inspeelt op latente behoeften. Zo wil de keten toegevoegde waarde creëren voor en met de samenleving. Het voorbeeld van de Rotterdamse buurtwijk die te kampen had met zwerfvuil en graffiti, en waar AH investeerde in het opknappen en activeren van de fonteinen die centraal stonden in een groene oase, moest de toehoorders daarvan overtuigen.

Van consument naar fabrikant

Moraal van het verhaal: AH heeft met één winkel nog veel te bewijzen in Vlaanderen, maar toch spellen onze Hollandse vrienden ons al de les. Ze doen dit evenwel met een retailboodschap die de meeste spelers in België verwaarloosd hebben: goed luisteren naar de eindconsument en de gepaste invulling bieden op het verwachtingspatroon, dankzij een gezonde en opbouwende relatie met (merken)fabrikanten. Trade marketing en category management blijven hun waarde bewijzen zolang leveranciers hun huiswerk goed doen.


Of zoals Laozi (600 v.Chr.), grondlegger van het taoïsme, het twee millennia geleden al propageerde: er zijn dingen die vanzelfsprekend zijn, maar beter begrepen worden door ze steeds te herhalen en gewoon toe te passen.
 

door Thierry Coeman, Retail Dynamics

Corné Mulders (GM van Albert Heijn België) is er vanmorgen alweer in geslaagd ruim een honderdtal managers te mobiliseren voor het bekende AH-verhaal in België. De Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg, gastheer voor de gelegenheid, was zelf verrast met de grote opkomst aan de ontbijttafel van het Kasteel van Brasschaat.

De goede buurman

Heeft de voordracht van Corné ons wijzer gemaakt over de expansieplannen voor België? Op zich niet echt veel; hij heeft de toehoorders echter wel wijzer gemaakt over het geheim van Albert Heijn en de unieke kunst van het retailen.


Aan de hand van één weloverwogen slide beklemtoonde de VP van AH België waaruit de succesformule en bestaansreden voor Albert Heijn bestaat; in de thuismarkt, in Vlaanderen en elders. Sleutel is de klant centraal plaatsen in het dagelijkse ritueel van ‘eten produceren en eten verkopen’, die met name bestaat uit de wisselwerking tussen (merken)fabrikanten en kruideniers.


AH beheerst deze materie als geen ander. Corné Mulders benadrukte de sociale rol van de winkel - de goede buurman zijn - en hoe Albert Heijn lokaal inspeelt op latente behoeften. Zo wil de keten toegevoegde waarde creëren voor en met de samenleving. Het voorbeeld van de Rotterdamse buurtwijk die te kampen had met zwerfvuil en graffiti, en waar AH investeerde in het opknappen en activeren van de fonteinen die centraal stonden in een groene oase, moest de toehoorders daarvan overtuigen.

Van consument naar fabrikant

Moraal van het verhaal: AH heeft met één winkel nog veel te bewijzen in Vlaanderen, maar toch spellen onze Hollandse vrienden ons al de les. Ze doen dit evenwel met een retailboodschap die de meeste spelers in België verwaarloosd hebben: goed luisteren naar de eindconsument en de gepaste invulling bieden op het verwachtingspatroon, dankzij een gezonde en opbouwende relatie met (merken)fabrikanten. Trade marketing en category management blijven hun waarde bewijzen zolang leveranciers hun huiswerk goed doen.


Of zoals Laozi (600 v.Chr.), grondlegger van het taoïsme, het twee millennia geleden al propageerde: er zijn dingen die vanzelfsprekend zijn, maar beter begrepen worden door ze steeds te herhalen en gewoon toe te passen.
 

door Thierry Coeman, Retail Dynamics

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour Market Groenplaats levert binnen uur aan huis

21/09/2017

De Carrefour Market aan de Groenplaats in Antwerpen is in een volledig nieuw jasje gestoken. Daarbij werd het interieur en het aanbod volledig aangepast aan de noden van de lokale klanten. Voortaan wordt er ook binnen het uur aan huis geleverd.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan 70 landen, willen tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen, om zo voedselverspilling tegen te gaan.

Carrefour Express ziet brood in ‘blurring’

21/09/2017

De proximiteitsformule van Carrefour verkent de mogelijkheden van ‘food to go’ en consumptie ter plaatse. De nieuwste generatie winkels voegt diensten en restauratie toe. Het onderscheid tussen retail en horeca vervaagt.

Nieuwe CEO Carrefour wil Hypermarkten op zondag open

21/09/2017

Volgens een van de Fransen vakbonden heeft Alexandre Bombard, de nieuwe CEO van Carrefour, het plan opgevat om de Hypermarkten ook op zondag te openen. Een deel van hen zou mogelijk wel de deuren moeten sluiten.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

A-merken razendsnel duurder in België

20/09/2017

De tien belangrijkste merken in de supermarkten zijn vorig jaar met 4,2% duurder geworden: daarmee stijgen de prijzen in ons land veel sneller dan in de buurlanden. Het prijsverschil tussen huismerken en A-merken is ook nergens groter dan in België.

Back to top