Delhaize en Vandemoortele kloppen aan bij spaarder

Delhaize en Vandemoortele kloppen aan bij spaarder

Diverse Belgische bedrijven zoeken rechtstreeks geld bij spaarders en investeerders. Zowel de voedingsgroep Vandemoortele als distributeur Delhaize hebben al een uitgifte van obligaties aangekondigd, en voor de nabije toekomst maakt ook Omega Pharma zich klaar.

Delhaize mikt op institutionelen

Delhaize wil 400 miljoen euro uit de markt halen met een obligatielening tot 2020 en een jaarlijkse coupon van 3,125%. Aangezien de uitgifteprijs op 99,709% werd vastgelegd, stijgt het rendement voor de belegger tot zowat 3,3%. De leeuwengroep wil met het opgehaalde geld twee oudere obligatieleningen, die over twee jaar aflopen, vervroegd terugbetalen.

 

De obligatielening richt zich tot grote investeerders: de minimumcoupure is 100.000 euro en de eerste coupon zal een korte coupon zijn. De uitgifte van Delhaize krijgt bij Moody's een rating Baa3, Standard & Poor's kent een score van BBB- toe.

 

Vandemoortele trekt kleinere beleggers aan

Een andere nieuwe uitgever van obligaties is Vandemoortele. De fabrikant van oliën en eetbare vetten lanceert een vijfjarige obligatie met vaste coupon van 5,125%, waarmee 75 miljoen euro opgehaald zou moeten worden bij particuliere spaarders.

 

De uitgifteprijs ligt op 101,875% van de nominale waarde, wat resulteert in een bruto actuarieel rendement van 4,696%. Om een breed publiek aan te trekken, werd de minimumcoupure vastgelegd op 1000 euro. De eindvervaldag is 13 december 2017.

 

Sinds begin dit jaar haalden Belgische bedrijven al voor dertien miljard euro op bij beleggers, al kwam 8,3 miljard euro daarvan op rekening van AB InBev. Andere uitgevers waren onder meer Fluxys, Kinepolis, Roularta en – met iets minder succes – Telenet. Intussen willen ook ook Eandis (voor een onbekend bedrag), baggergroep Deme (100 tot 150 miljoen euro) en Omega Pharma (300 miljoen euro)vers geld ophalen.

 

Ook over de grenzen

België vormt geen uitzondering op de wereldwijde trend van bedrijven die geld willen inzamelen met obligatieleningen. Zo verklaarde ook de – tijdelijk naamloze – fusie tussen boekwinkelketens Selexyz en De Slegte onlangs nog op deze manier de bijkomende kosten van de eenmaking te willen financieren.

 

Door de strakkere houding van de banken zoeken de bedrijven steeds vaker een alternatieve financieringsbron, terwijl spaarders zijn op zoek naar een iets hoger rendement dan op hun klassieke spaarboekje.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top