Delhaize en Vandemoortele kloppen aan bij spaarder | RetailDetail

Delhaize en Vandemoortele kloppen aan bij spaarder

Delhaize en Vandemoortele kloppen aan bij spaarder

Diverse Belgische bedrijven zoeken rechtstreeks geld bij spaarders en investeerders. Zowel de voedingsgroep Vandemoortele als distributeur Delhaize hebben al een uitgifte van obligaties aangekondigd, en voor de nabije toekomst maakt ook Omega Pharma zich klaar.

Delhaize mikt op institutionelen

Delhaize wil 400 miljoen euro uit de markt halen met een obligatielening tot 2020 en een jaarlijkse coupon van 3,125%. Aangezien de uitgifteprijs op 99,709% werd vastgelegd, stijgt het rendement voor de belegger tot zowat 3,3%. De leeuwengroep wil met het opgehaalde geld twee oudere obligatieleningen, die over twee jaar aflopen, vervroegd terugbetalen.

 

De obligatielening richt zich tot grote investeerders: de minimumcoupure is 100.000 euro en de eerste coupon zal een korte coupon zijn. De uitgifte van Delhaize krijgt bij Moody's een rating Baa3, Standard & Poor's kent een score van BBB- toe.

 

Vandemoortele trekt kleinere beleggers aan

Een andere nieuwe uitgever van obligaties is Vandemoortele. De fabrikant van oliën en eetbare vetten lanceert een vijfjarige obligatie met vaste coupon van 5,125%, waarmee 75 miljoen euro opgehaald zou moeten worden bij particuliere spaarders.

 

De uitgifteprijs ligt op 101,875% van de nominale waarde, wat resulteert in een bruto actuarieel rendement van 4,696%. Om een breed publiek aan te trekken, werd de minimumcoupure vastgelegd op 1000 euro. De eindvervaldag is 13 december 2017.

 

Sinds begin dit jaar haalden Belgische bedrijven al voor dertien miljard euro op bij beleggers, al kwam 8,3 miljard euro daarvan op rekening van AB InBev. Andere uitgevers waren onder meer Fluxys, Kinepolis, Roularta en – met iets minder succes – Telenet. Intussen willen ook ook Eandis (voor een onbekend bedrag), baggergroep Deme (100 tot 150 miljoen euro) en Omega Pharma (300 miljoen euro)vers geld ophalen.

 

Ook over de grenzen

België vormt geen uitzondering op de wereldwijde trend van bedrijven die geld willen inzamelen met obligatieleningen. Zo verklaarde ook de – tijdelijk naamloze – fusie tussen boekwinkelketens Selexyz en De Slegte onlangs nog op deze manier de bijkomende kosten van de eenmaking te willen financieren.

 

Door de strakkere houding van de banken zoeken de bedrijven steeds vaker een alternatieve financieringsbron, terwijl spaarders zijn op zoek naar een iets hoger rendement dan op hun klassieke spaarboekje.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.