Delhaize en Vandemoortele kloppen aan bij spaarder

Delhaize en Vandemoortele kloppen aan bij spaarder

Diverse Belgische bedrijven zoeken rechtstreeks geld bij spaarders en investeerders. Zowel de voedingsgroep Vandemoortele als distributeur Delhaize hebben al een uitgifte van obligaties aangekondigd, en voor de nabije toekomst maakt ook Omega Pharma zich klaar.

Delhaize mikt op institutionelen

Delhaize wil 400 miljoen euro uit de markt halen met een obligatielening tot 2020 en een jaarlijkse coupon van 3,125%. Aangezien de uitgifteprijs op 99,709% werd vastgelegd, stijgt het rendement voor de belegger tot zowat 3,3%. De leeuwengroep wil met het opgehaalde geld twee oudere obligatieleningen, die over twee jaar aflopen, vervroegd terugbetalen.

 

De obligatielening richt zich tot grote investeerders: de minimumcoupure is 100.000 euro en de eerste coupon zal een korte coupon zijn. De uitgifte van Delhaize krijgt bij Moody's een rating Baa3, Standard & Poor's kent een score van BBB- toe.

 

Vandemoortele trekt kleinere beleggers aan

Een andere nieuwe uitgever van obligaties is Vandemoortele. De fabrikant van oliën en eetbare vetten lanceert een vijfjarige obligatie met vaste coupon van 5,125%, waarmee 75 miljoen euro opgehaald zou moeten worden bij particuliere spaarders.

 

De uitgifteprijs ligt op 101,875% van de nominale waarde, wat resulteert in een bruto actuarieel rendement van 4,696%. Om een breed publiek aan te trekken, werd de minimumcoupure vastgelegd op 1000 euro. De eindvervaldag is 13 december 2017.

 

Sinds begin dit jaar haalden Belgische bedrijven al voor dertien miljard euro op bij beleggers, al kwam 8,3 miljard euro daarvan op rekening van AB InBev. Andere uitgevers waren onder meer Fluxys, Kinepolis, Roularta en – met iets minder succes – Telenet. Intussen willen ook ook Eandis (voor een onbekend bedrag), baggergroep Deme (100 tot 150 miljoen euro) en Omega Pharma (300 miljoen euro)vers geld ophalen.

 

Ook over de grenzen

België vormt geen uitzondering op de wereldwijde trend van bedrijven die geld willen inzamelen met obligatieleningen. Zo verklaarde ook de – tijdelijk naamloze – fusie tussen boekwinkelketens Selexyz en De Slegte onlangs nog op deze manier de bijkomende kosten van de eenmaking te willen financieren.

 

Door de strakkere houding van de banken zoeken de bedrijven steeds vaker een alternatieve financieringsbron, terwijl spaarders zijn op zoek naar een iets hoger rendement dan op hun klassieke spaarboekje.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Unilever reorganiseert Field Sales-team in België

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar Retail Field Sales-team, de winkelvertegenwoordigers van de FMCG-producent. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Back to top