Delhaize en Vandemoortele kloppen aan bij spaarder

Delhaize en Vandemoortele kloppen aan bij spaarder

Diverse Belgische bedrijven zoeken rechtstreeks geld bij spaarders en investeerders. Zowel de voedingsgroep Vandemoortele als distributeur Delhaize hebben al een uitgifte van obligaties aangekondigd, en voor de nabije toekomst maakt ook Omega Pharma zich klaar.

Delhaize mikt op institutionelen

Delhaize wil 400 miljoen euro uit de markt halen met een obligatielening tot 2020 en een jaarlijkse coupon van 3,125%. Aangezien de uitgifteprijs op 99,709% werd vastgelegd, stijgt het rendement voor de belegger tot zowat 3,3%. De leeuwengroep wil met het opgehaalde geld twee oudere obligatieleningen, die over twee jaar aflopen, vervroegd terugbetalen.

 

De obligatielening richt zich tot grote investeerders: de minimumcoupure is 100.000 euro en de eerste coupon zal een korte coupon zijn. De uitgifte van Delhaize krijgt bij Moody's een rating Baa3, Standard & Poor's kent een score van BBB- toe.

 

Vandemoortele trekt kleinere beleggers aan

Een andere nieuwe uitgever van obligaties is Vandemoortele. De fabrikant van oliën en eetbare vetten lanceert een vijfjarige obligatie met vaste coupon van 5,125%, waarmee 75 miljoen euro opgehaald zou moeten worden bij particuliere spaarders.

 

De uitgifteprijs ligt op 101,875% van de nominale waarde, wat resulteert in een bruto actuarieel rendement van 4,696%. Om een breed publiek aan te trekken, werd de minimumcoupure vastgelegd op 1000 euro. De eindvervaldag is 13 december 2017.

 

Sinds begin dit jaar haalden Belgische bedrijven al voor dertien miljard euro op bij beleggers, al kwam 8,3 miljard euro daarvan op rekening van AB InBev. Andere uitgevers waren onder meer Fluxys, Kinepolis, Roularta en – met iets minder succes – Telenet. Intussen willen ook ook Eandis (voor een onbekend bedrag), baggergroep Deme (100 tot 150 miljoen euro) en Omega Pharma (300 miljoen euro)vers geld ophalen.

 

Ook over de grenzen

België vormt geen uitzondering op de wereldwijde trend van bedrijven die geld willen inzamelen met obligatieleningen. Zo verklaarde ook de – tijdelijk naamloze – fusie tussen boekwinkelketens Selexyz en De Slegte onlangs nog op deze manier de bijkomende kosten van de eenmaking te willen financieren.

 

Door de strakkere houding van de banken zoeken de bedrijven steeds vaker een alternatieve financieringsbron, terwijl spaarders zijn op zoek naar een iets hoger rendement dan op hun klassieke spaarboekje.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top