Delhaize gaat 'lelijke groenten' verkopen

Delhaize gaat 'lelijke groenten' verkopen

Vanaf morgen gaat supermarktketen Delhaize in zestien filialen zogenaamde "lelijke groenten" verkopen. Klanten kunnen voor 3,99 euro een kistje van minstens 2,5 kilo mee naar huis nemen.

Prijsverschil tot 30 procent

Delhaize zegt zelf de eerste supermarkt te zijn waar de lelijke groenten worden verkocht. Zulke groenten hebben een esthetisch foute vorm en worden daarom niet verkocht in de winkels, terwijl ze wel gewoon eetbaar zijn. Zo gaat er heel wat voedsel verloren, en daar wil Delhaize nu iets aan doen.

 

"Al jaren strijdt Delhaize tegen voedselverspilling. Niet alleen door onverkochte producten weg te schenken, maar ook nu door ervoor te zorgen dat groenten die er niet perfect uitzien, toch tot bij de consument geraken. Elk jaar zou er tot 1/3de van de voedselproductie niet geconsumeerd worden", zegt de keten in een persbericht.

 

Het kistje dat Delhaize verkoopt bevat steeds andere groenten, afhankelijk van het aanbod. Het prijsverschil met normale groenten kan oplopen tot meer dan 30 procent. De kistjes zijn onder andere te vinden in Wilrijk, Mechelen, Doornik en verschillende winkels in Brussel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Back to top