Delhaize gaat rekken slimmer vullen om verspilling tegen te gaan | RetailDetail

Delhaize gaat rekken slimmer vullen om verspilling tegen te gaan

Delhaize gaat rekken slimmer vullen om verspilling tegen te gaan

Supermarktketen Delhaize vraagt zijn medewerkers om producten met een langere houdbaarheidsdatum niet meteen in de rekken te leggen. Anders raken de producten die sneller op vervaldatum komen nooit verkocht en moeten ze worden vernietigd.

35.000 onverkochte maaltijden per dag

Veel consumenten gaan maar al te graag op zoek naar de langste houdbaarheidsdatum en plukken dus systematisch het achterste pakje uit de rekken. Gevolg: de eerste pakjes in de rij belanden amper of zelfs nooit in het winkelmandje of -karretje. Zo blijft Delhaize naar eigen zeggen dagelijks met 35.000 niet verkochte maaltijden zitten. "Een deel kunnen we wel wegschenken, maar wat vervallen is, moeten we vernietigen. Daarom zoeken we oplossingen", zegt woordvoerder Roel Dekelver.

 

Delhaize heeft zijn personeel nu gevraagd om producten met een langere houdbaarheidsdatum pas in de winkel te leggen als de 'oudere' pakjes verkocht zijn: "Verre datums komen er pas bij als er niet meer voldoende is. Op die manier heeft het geen zin meer om nog naar het achterste pakje of zakje te zoeken", klinkt het. Al belooft de distributeur wel dat er altijd voldoende marge zal zijn: "Producten zijn altijd nog verschillende dagen goed, én we doen het enkel voor die producten waarvan we weten dat ze gekocht worden voor snelle consumptie: een stukje vis, een lapje vlees, een krop sla."

 

Eerder dit jaar liet Delhaize al weten tegen 2020 de volle 100% van de onverkochte foodproducten te willen wegschenken aan sociale verenigingen, ook al in het kader van de strijd tegen voedselverspilling.

 

Voedselverspilling is 'hot'

Voedselverspilling tegengaan staat meer dan ooit hoog op de agenda van de distributiesector. Ook Lidl maakt er werk van, zij het op een totaal andere manier: via de '1 nu, 1 later'-korting voor superverse producten. Colruyt en Carrefour kennen het fenomeen eveneens, maar zij "proberen zo scherp mogelijk te bestellen om met minder overschotten te zitten", klinkt het daar.

 

"Wat wij ook doen", zegt Roel Dekelver, "maar met 12.000 verse producten hebben we het grootste aanbod. Daarom moeten we ook de grootste inspanning doen om verspilling tegen te gaan."

 

Sinds eind mei kunnen overigens ook buurtwinkels en superettes hun voedseloverschotten aan het lokaal OCMW of andere erkende lokale verenigingen schenken, zonder dat ze daarvoor btw moeten betalen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.