Delhaize gaat rekken slimmer vullen om verspilling tegen te gaan

Delhaize gaat rekken slimmer vullen om verspilling tegen te gaan

Supermarktketen Delhaize vraagt zijn medewerkers om producten met een langere houdbaarheidsdatum niet meteen in de rekken te leggen. Anders raken de producten die sneller op vervaldatum komen nooit verkocht en moeten ze worden vernietigd.

35.000 onverkochte maaltijden per dag

Veel consumenten gaan maar al te graag op zoek naar de langste houdbaarheidsdatum en plukken dus systematisch het achterste pakje uit de rekken. Gevolg: de eerste pakjes in de rij belanden amper of zelfs nooit in het winkelmandje of -karretje. Zo blijft Delhaize naar eigen zeggen dagelijks met 35.000 niet verkochte maaltijden zitten. "Een deel kunnen we wel wegschenken, maar wat vervallen is, moeten we vernietigen. Daarom zoeken we oplossingen", zegt woordvoerder Roel Dekelver.

 

Delhaize heeft zijn personeel nu gevraagd om producten met een langere houdbaarheidsdatum pas in de winkel te leggen als de 'oudere' pakjes verkocht zijn: "Verre datums komen er pas bij als er niet meer voldoende is. Op die manier heeft het geen zin meer om nog naar het achterste pakje of zakje te zoeken", klinkt het. Al belooft de distributeur wel dat er altijd voldoende marge zal zijn: "Producten zijn altijd nog verschillende dagen goed, én we doen het enkel voor die producten waarvan we weten dat ze gekocht worden voor snelle consumptie: een stukje vis, een lapje vlees, een krop sla."

 

Eerder dit jaar liet Delhaize al weten tegen 2020 de volle 100% van de onverkochte foodproducten te willen wegschenken aan sociale verenigingen, ook al in het kader van de strijd tegen voedselverspilling.

 

Voedselverspilling is 'hot'

Voedselverspilling tegengaan staat meer dan ooit hoog op de agenda van de distributiesector. Ook Lidl maakt er werk van, zij het op een totaal andere manier: via de '1 nu, 1 later'-korting voor superverse producten. Colruyt en Carrefour kennen het fenomeen eveneens, maar zij "proberen zo scherp mogelijk te bestellen om met minder overschotten te zitten", klinkt het daar.

 

"Wat wij ook doen", zegt Roel Dekelver, "maar met 12.000 verse producten hebben we het grootste aanbod. Daarom moeten we ook de grootste inspanning doen om verspilling tegen te gaan."

 

Sinds eind mei kunnen overigens ook buurtwinkels en superettes hun voedseloverschotten aan het lokaal OCMW of andere erkende lokale verenigingen schenken, zonder dat ze daarvoor btw moeten betalen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigen merken stuwen omzet Wessanen

24/10/2017

In het derde kwartaal is de omzet van voedingsbedrijf Wessanen met 7% gegroeid. Dat was vooral te danken aan goede prestaties van de eigen merken: bij sommige merken was er zelfs tweecijferige groei.

Carrefour Belgium herschikt directiecomité

24/10/2017

Guillaume de Colonges, die sinds kort ook operationeel verantwoordelijk is voor Carrefour België, heeft zijn strategische prioriteiten duidelijk gemaakt en zijn directieteam in België herschikt. 

Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Back to top