Delhaize gaat rekken slimmer vullen om verspilling tegen te gaan

Delhaize gaat rekken slimmer vullen om verspilling tegen te gaan

Supermarktketen Delhaize vraagt zijn medewerkers om producten met een langere houdbaarheidsdatum niet meteen in de rekken te leggen. Anders raken de producten die sneller op vervaldatum komen nooit verkocht en moeten ze worden vernietigd.

35.000 onverkochte maaltijden per dag

Veel consumenten gaan maar al te graag op zoek naar de langste houdbaarheidsdatum en plukken dus systematisch het achterste pakje uit de rekken. Gevolg: de eerste pakjes in de rij belanden amper of zelfs nooit in het winkelmandje of -karretje. Zo blijft Delhaize naar eigen zeggen dagelijks met 35.000 niet verkochte maaltijden zitten. "Een deel kunnen we wel wegschenken, maar wat vervallen is, moeten we vernietigen. Daarom zoeken we oplossingen", zegt woordvoerder Roel Dekelver.

 

Delhaize heeft zijn personeel nu gevraagd om producten met een langere houdbaarheidsdatum pas in de winkel te leggen als de 'oudere' pakjes verkocht zijn: "Verre datums komen er pas bij als er niet meer voldoende is. Op die manier heeft het geen zin meer om nog naar het achterste pakje of zakje te zoeken", klinkt het. Al belooft de distributeur wel dat er altijd voldoende marge zal zijn: "Producten zijn altijd nog verschillende dagen goed, én we doen het enkel voor die producten waarvan we weten dat ze gekocht worden voor snelle consumptie: een stukje vis, een lapje vlees, een krop sla."

 

Eerder dit jaar liet Delhaize al weten tegen 2020 de volle 100% van de onverkochte foodproducten te willen wegschenken aan sociale verenigingen, ook al in het kader van de strijd tegen voedselverspilling.

 

Voedselverspilling is 'hot'

Voedselverspilling tegengaan staat meer dan ooit hoog op de agenda van de distributiesector. Ook Lidl maakt er werk van, zij het op een totaal andere manier: via de '1 nu, 1 later'-korting voor superverse producten. Colruyt en Carrefour kennen het fenomeen eveneens, maar zij "proberen zo scherp mogelijk te bestellen om met minder overschotten te zitten", klinkt het daar.

 

"Wat wij ook doen", zegt Roel Dekelver, "maar met 12.000 verse producten hebben we het grootste aanbod. Daarom moeten we ook de grootste inspanning doen om verspilling tegen te gaan."

 

Sinds eind mei kunnen overigens ook buurtwinkels en superettes hun voedseloverschotten aan het lokaal OCMW of andere erkende lokale verenigingen schenken, zonder dat ze daarvoor btw moeten betalen.

Tags: