Delhaize gaat rekken slimmer vullen om verspilling tegen te gaan

Delhaize gaat rekken slimmer vullen om verspilling tegen te gaan

Supermarktketen Delhaize vraagt zijn medewerkers om producten met een langere houdbaarheidsdatum niet meteen in de rekken te leggen. Anders raken de producten die sneller op vervaldatum komen nooit verkocht en moeten ze worden vernietigd.

35.000 onverkochte maaltijden per dag

Veel consumenten gaan maar al te graag op zoek naar de langste houdbaarheidsdatum en plukken dus systematisch het achterste pakje uit de rekken. Gevolg: de eerste pakjes in de rij belanden amper of zelfs nooit in het winkelmandje of -karretje. Zo blijft Delhaize naar eigen zeggen dagelijks met 35.000 niet verkochte maaltijden zitten. "Een deel kunnen we wel wegschenken, maar wat vervallen is, moeten we vernietigen. Daarom zoeken we oplossingen", zegt woordvoerder Roel Dekelver.

 

Delhaize heeft zijn personeel nu gevraagd om producten met een langere houdbaarheidsdatum pas in de winkel te leggen als de 'oudere' pakjes verkocht zijn: "Verre datums komen er pas bij als er niet meer voldoende is. Op die manier heeft het geen zin meer om nog naar het achterste pakje of zakje te zoeken", klinkt het. Al belooft de distributeur wel dat er altijd voldoende marge zal zijn: "Producten zijn altijd nog verschillende dagen goed, én we doen het enkel voor die producten waarvan we weten dat ze gekocht worden voor snelle consumptie: een stukje vis, een lapje vlees, een krop sla."

 

Eerder dit jaar liet Delhaize al weten tegen 2020 de volle 100% van de onverkochte foodproducten te willen wegschenken aan sociale verenigingen, ook al in het kader van de strijd tegen voedselverspilling.

 

Voedselverspilling is 'hot'

Voedselverspilling tegengaan staat meer dan ooit hoog op de agenda van de distributiesector. Ook Lidl maakt er werk van, zij het op een totaal andere manier: via de '1 nu, 1 later'-korting voor superverse producten. Colruyt en Carrefour kennen het fenomeen eveneens, maar zij "proberen zo scherp mogelijk te bestellen om met minder overschotten te zitten", klinkt het daar.

 

"Wat wij ook doen", zegt Roel Dekelver, "maar met 12.000 verse producten hebben we het grootste aanbod. Daarom moeten we ook de grootste inspanning doen om verspilling tegen te gaan."

 

Sinds eind mei kunnen overigens ook buurtwinkels en superettes hun voedseloverschotten aan het lokaal OCMW of andere erkende lokale verenigingen schenken, zonder dat ze daarvoor btw moeten betalen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Carrefour België werkt aan vernieuwingsplan

18/12/2017

Niet enkel in Frankrijk wil Carrefour maatregelen nemen om de omzetten opnieuw te laten groeien, want ook de Belgische directie werkt al een tijdje aan een vernieuwingsplan, waarbij vooral de hypermarkten onder de loep worden genomen.

Test-Aankoop: Colruyt blijft de goedkoopste, AH volgt

18/12/2017

Colruyt blijft zijn belofte van ‘laagste prijzen’ waarmaken, concludeert Test-Aankoop dit jaar opnieuw in zijn jaarlijkse prijsvergelijking. Maar de druk op de Halse supermarktketen stijgt wel.

 

Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

Back to top