Delhaize groeit dankzij Verenigde Staten

Delhaize groeit dankzij Verenigde Staten

Delhaize Group tekende in zijn tweede kwartaal een omzetgroei van 3,2% op, die vooral te danken was aan de VS en Zuid-Europa. In België zakte de omzet in bestaande winkels immers met 0,6%.

Positieve omzet- en winstontwikkeling

In zijn tweede kwartaal realiseerde Delhaize een omzetgroei van 18,1%, wat zonder wisselkoerseffecten zou uitkomen op een toename van 3,2%. In de Verenigde Staten groeide de identieke omzet met 2,5%, terwijl de vergelijkbare omzet in Zuidoost-Europa met 1,6% steeg en de Belgische vergelijkbare omzet een lichte daling kende van 0,6%. Dit laatste wijt Delhaize aan de inflatie in ons land.

 

De Belgische helft van de toekomstige tandem Ahold Delhaize zag ook zijn operationele winst stevig stijgen met 25,7%, waar wel 'amper' 8,6% van overbleef zonder wisselkoerseffecten. De onderliggende operationele marge klokte daarbij af op 3,7%, wat een stijging betekent ten opzichte van de marge van 3,4% in het tweede kwartaal van vorig jaar.

 

“Transformatieplannen zitten op schema”

Frans Muller, huidig voorzitter en CEO van Delhaize Group, zegt tevreden te zijn over de prestatie van de supermarktgroep en stipt ook de positieve cashpositie van 215 miljoen euro aan, dankzij de 308 miljoen euro die in het tweede kwartaal werd gerealiseerd.

 

Met een reële groei van 3,4% doet Delhaize Amerika het zowel bij Food Lion als Hannaford nog steeds goed, meent de topman. Ook de omzetdaling van 0,3% in België geldt als een verbetering ten opzichte van de vorige kwartalen: Delhaize zou op de thuismarkt marktaandeel hebben gewonnen ten opzichte van eind vorig jaar, al geeft de groep daarover geen concrete cijfers.

 

“We gaan goed vooruit met de twee strategische initiatieven die we eerder dit jaar aanhaalden”, licht Muller toe: de uitvoering van het Transformatieplan bij Delhaize België verloopt volgens plan en ook bij Food Lion is de supermarktgroep naar eigen zeggen op schema om in het vierde kwartaal de “Easy, Fresh and Affordable”-strategie te implementeren.

 

“Onze prestaties in het eerste halfjaar zetten ons in een goede positie om onze ambities voor dit jaar waar te maken en we kijken er naar uit om onze activiteiten met Ahold te fuseren”, besluit Muller.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top