Delhaize groeit dankzij Verenigde Staten | RetailDetail

Delhaize groeit dankzij Verenigde Staten

Delhaize groeit dankzij Verenigde Staten

Delhaize Group tekende in zijn tweede kwartaal een omzetgroei van 3,2% op, die vooral te danken was aan de VS en Zuid-Europa. In België zakte de omzet in bestaande winkels immers met 0,6%.

Positieve omzet- en winstontwikkeling

In zijn tweede kwartaal realiseerde Delhaize een omzetgroei van 18,1%, wat zonder wisselkoerseffecten zou uitkomen op een toename van 3,2%. In de Verenigde Staten groeide de identieke omzet met 2,5%, terwijl de vergelijkbare omzet in Zuidoost-Europa met 1,6% steeg en de Belgische vergelijkbare omzet een lichte daling kende van 0,6%. Dit laatste wijt Delhaize aan de inflatie in ons land.

 

De Belgische helft van de toekomstige tandem Ahold Delhaize zag ook zijn operationele winst stevig stijgen met 25,7%, waar wel 'amper' 8,6% van overbleef zonder wisselkoerseffecten. De onderliggende operationele marge klokte daarbij af op 3,7%, wat een stijging betekent ten opzichte van de marge van 3,4% in het tweede kwartaal van vorig jaar.

 

“Transformatieplannen zitten op schema”

Frans Muller, huidig voorzitter en CEO van Delhaize Group, zegt tevreden te zijn over de prestatie van de supermarktgroep en stipt ook de positieve cashpositie van 215 miljoen euro aan, dankzij de 308 miljoen euro die in het tweede kwartaal werd gerealiseerd.

 

Met een reële groei van 3,4% doet Delhaize Amerika het zowel bij Food Lion als Hannaford nog steeds goed, meent de topman. Ook de omzetdaling van 0,3% in België geldt als een verbetering ten opzichte van de vorige kwartalen: Delhaize zou op de thuismarkt marktaandeel hebben gewonnen ten opzichte van eind vorig jaar, al geeft de groep daarover geen concrete cijfers.

 

“We gaan goed vooruit met de twee strategische initiatieven die we eerder dit jaar aanhaalden”, licht Muller toe: de uitvoering van het Transformatieplan bij Delhaize België verloopt volgens plan en ook bij Food Lion is de supermarktgroep naar eigen zeggen op schema om in het vierde kwartaal de “Easy, Fresh and Affordable”-strategie te implementeren.

 

“Onze prestaties in het eerste halfjaar zetten ons in een goede positie om onze ambities voor dit jaar waar te maken en we kijken er naar uit om onze activiteiten met Ahold te fuseren”, besluit Muller.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.