Delhaize groeit dankzij Verenigde Staten

Delhaize groeit dankzij Verenigde Staten

Delhaize Group tekende in zijn tweede kwartaal een omzetgroei van 3,2% op, die vooral te danken was aan de VS en Zuid-Europa. In België zakte de omzet in bestaande winkels immers met 0,6%.

Positieve omzet- en winstontwikkeling

In zijn tweede kwartaal realiseerde Delhaize een omzetgroei van 18,1%, wat zonder wisselkoerseffecten zou uitkomen op een toename van 3,2%. In de Verenigde Staten groeide de identieke omzet met 2,5%, terwijl de vergelijkbare omzet in Zuidoost-Europa met 1,6% steeg en de Belgische vergelijkbare omzet een lichte daling kende van 0,6%. Dit laatste wijt Delhaize aan de inflatie in ons land.

 

De Belgische helft van de toekomstige tandem Ahold Delhaize zag ook zijn operationele winst stevig stijgen met 25,7%, waar wel 'amper' 8,6% van overbleef zonder wisselkoerseffecten. De onderliggende operationele marge klokte daarbij af op 3,7%, wat een stijging betekent ten opzichte van de marge van 3,4% in het tweede kwartaal van vorig jaar.

 

“Transformatieplannen zitten op schema”

Frans Muller, huidig voorzitter en CEO van Delhaize Group, zegt tevreden te zijn over de prestatie van de supermarktgroep en stipt ook de positieve cashpositie van 215 miljoen euro aan, dankzij de 308 miljoen euro die in het tweede kwartaal werd gerealiseerd.

 

Met een reële groei van 3,4% doet Delhaize Amerika het zowel bij Food Lion als Hannaford nog steeds goed, meent de topman. Ook de omzetdaling van 0,3% in België geldt als een verbetering ten opzichte van de vorige kwartalen: Delhaize zou op de thuismarkt marktaandeel hebben gewonnen ten opzichte van eind vorig jaar, al geeft de groep daarover geen concrete cijfers.

 

“We gaan goed vooruit met de twee strategische initiatieven die we eerder dit jaar aanhaalden”, licht Muller toe: de uitvoering van het Transformatieplan bij Delhaize België verloopt volgens plan en ook bij Food Lion is de supermarktgroep naar eigen zeggen op schema om in het vierde kwartaal de “Easy, Fresh and Affordable”-strategie te implementeren.

 

“Onze prestaties in het eerste halfjaar zetten ons in een goede positie om onze ambities voor dit jaar waar te maken en we kijken er naar uit om onze activiteiten met Ahold te fuseren”, besluit Muller.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour accepte les sacs et les boîtes réutilisables aux comptoirs

20/11/2017

Après un projet pilote réussi à l’Hypermarché Carrefour de Bierges, tous les Hypermarchés Carrefour et les Carrefour Market en gestion propre acceptent désormais les sacs à vrac et boîtes réutilisables des clients aux comptoirs en service.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Tweede Leuvense foodhal De Smidse geopend

20/11/2017

Leuven is een foodhal rijker: dit weekend opende De Smidse aan het nieuwe Sluispark. In de voormalige smederij van Stella Artois zijn nu een verpakkingsvrije winkel, aperobags van Jeroen De Pauw, een pasta-atelier en meer te vinden.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Back to top