Delhaize heeft het moeilijker dan verwacht

Delhaize heeft het moeilijker dan verwacht

Supermarktgroep Delhaize heeft het in het eerste kwartaal van 2011 hard te verduren gekregen. De bedrijfsresultaten bleven beduidend onder de analistenverwachtingen steken. Hoewel de grootste boosdoener nog steeds Amerika is, moet Delhaize toch ook in thuismarkt België winst inleveren. In België groeide Delhaize slechts 0,9%, terwijl 2,5% verwacht was.

Verenigde Staten blijven zwak

Vanmorgen heeft Delhaize zijn winstcijfers voor het eerste kwartaal van 2011 vrijgegeven.  Zowel de beurs als de analisten reageerden onmiddellijk ontgoocheld. Delhaize had nochtans zelf reeds gewaarschuwd dat het eerste kwartaal van dit jaar het zwakste zou zijn.


Men valt vooral over de behaalde operationele winst, die met een totaal van 218 miljoen euro toch 7% lager ligt dan de verwachte 235 miljoen. Vorig jaar bedroeg de bedrijfswinst nog 241 miljoen. In de Verenigde Staten bleef het EBIT zelfs 10% onder de analistenprognoses. Het enige lichtpuntje aan de overkant van de grote plas is volgens Barclays de behaalde vergelijkbare omzet. Met een daling van amper 0,3% is die de beste sinds het tweede kwartaal van 2009. Al drie kwartalen op rij minderen de omzetdalingen bij Delhaize VS overigens vaart.

België ontgoochelt

Hoewel de prijsverlagingen van Delhaize hun uitwerking niet hebben gemist, wordt het nu echter duidelijk dat de keten er in eigen vel voor moest snijden: de bedrijfsmarge bleef met 4,9%  onder de verwachte 5,1%. De thuismarkt, goed voor 23% van de totale omzet van Delhaize, vertoonde bovendien een vergelijkbare omzetgroei van 0,0%. Delhaize toont op die manier aan dat een prijzenslag niet zonder gevolgen is en dat er wel degelijk met vuur wordt gespeeld.


Als oorzaken noemt Delhaize hogere verkoop-, algemene en administratieve kosten. Specifiek voor België komen daar ook de prijsinvesteringen en een aantal stakingen in het afgelopen kwartaal bij. Voor de gehele groep bedroegen de kosten ruim een vijfde van de opbrengsten.

Azië en Griekenland bloeien wel

De beste resultaten kwamen dan ook uit de Aziatische en Oost- en Zuid-Europese activiteiten van de grootdistributeur. In Griekenland en Azië heeft Delhaize een groei van 4,7% weten te realiseren, dankzij aanhoudende groei in Griekenland en winkelopeningen in onder meer Indonesië en Roemenië. In Griekenland ambieert Delhaize overigens binnenkort enkele kleinschalige overnames, waardoor het zijn voorspelde aantal winkelopeningen van 2011 kan optrekken van 100-110 naar 115-125 nieuwe winkels.

Supermarktgroep Delhaize heeft het in het eerste kwartaal van 2011 hard te verduren gekregen. De bedrijfsresultaten bleven beduidend onder de analistenverwachtingen steken. Hoewel de grootste boosdoener nog steeds Amerika is, moet Delhaize toch ook in thuismarkt België winst inleveren. In België groeide Delhaize slechts 0,9%, terwijl 2,5% verwacht was.

Verenigde Staten blijven zwak

Vanmorgen heeft Delhaize zijn winstcijfers voor het eerste kwartaal van 2011 vrijgegeven.  Zowel de beurs als de analisten reageerden onmiddellijk ontgoocheld. Delhaize had nochtans zelf reeds gewaarschuwd dat het eerste kwartaal van dit jaar het zwakste zou zijn.


Men valt vooral over de behaalde operationele winst, die met een totaal van 218 miljoen euro toch 7% lager ligt dan de verwachte 235 miljoen. Vorig jaar bedroeg de bedrijfswinst nog 241 miljoen. In de Verenigde Staten bleef het EBIT zelfs 10% onder de analistenprognoses. Het enige lichtpuntje aan de overkant van de grote plas is volgens Barclays de behaalde vergelijkbare omzet. Met een daling van amper 0,3% is die de beste sinds het tweede kwartaal van 2009. Al drie kwartalen op rij minderen de omzetdalingen bij Delhaize VS overigens vaart.

België ontgoochelt

Hoewel de prijsverlagingen van Delhaize hun uitwerking niet hebben gemist, wordt het nu echter duidelijk dat de keten er in eigen vel voor moest snijden: de bedrijfsmarge bleef met 4,9%  onder de verwachte 5,1%. De thuismarkt, goed voor 23% van de totale omzet van Delhaize, vertoonde bovendien een vergelijkbare omzetgroei van 0,0%. Delhaize toont op die manier aan dat een prijzenslag niet zonder gevolgen is en dat er wel degelijk met vuur wordt gespeeld.


Als oorzaken noemt Delhaize hogere verkoop-, algemene en administratieve kosten. Specifiek voor België komen daar ook de prijsinvesteringen en een aantal stakingen in het afgelopen kwartaal bij. Voor de gehele groep bedroegen de kosten ruim een vijfde van de opbrengsten.

Azië en Griekenland bloeien wel

De beste resultaten kwamen dan ook uit de Aziatische en Oost- en Zuid-Europese activiteiten van de grootdistributeur. In Griekenland en Azië heeft Delhaize een groei van 4,7% weten te realiseren, dankzij aanhoudende groei in Griekenland en winkelopeningen in onder meer Indonesië en Roemenië. In Griekenland ambieert Delhaize overigens binnenkort enkele kleinschalige overnames, waardoor het zijn voorspelde aantal winkelopeningen van 2011 kan optrekken van 100-110 naar 115-125 nieuwe winkels.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Tesco gaat in heel Verenigd Koninkrijk zelfde dag leveren

25/07/2017

De Britse supermarktketen Tesco heeft zijn online service verder uitgebreid en gaat voortaan vrijwel in heel het Verenigd Koninkrijk same-day delivery aanbieden. Zo wil het de strijd aangaan met Amazon Fresh.

Supermarktgroep Mestdagh schroeft verlies terug

25/07/2017

De supermarktgroep Mestdagh heeft in 2016 opnieuw een verlies van enkele miljoenen geleden, maar deed het wel al een stuk beter dan een jaar eerder. Die prestatie was vooral te danken aan de franchisewinkels.

Hema wil stappen ondernemen tegen Hema van Alibaba

24/07/2017

De Nederlandse warenhuisketen Hema bekijkt of het iets kan doen aan de supermarktketen Hema die in China wordt uitgebaat door retailreus Alibaba. Die keten heeft ondertussen al dertien vestigingen.

Managementwissel bij Savencia Benelux

24/07/2017

Algemeen directeur Toni Di Renzo verlaat Savencia om een eigen onderneming op te richten. Hij wordt opgevolgd door Nicolas Gruener. 

Delhaize zet expansie verder

24/07/2017

De supermarktketen opende dit jaar al 13 winkels en plant nog eens 16 openingen in de tweede jaarhelft. Bovendien worden in totaal wel 120 winkels in een nieuw jasje gestoken. 

AB InBev neemt producent energiedrankjes over

24/07/2017

AB InBev heeft met Hiball een producent van energiedrankjes overgenomen. Hiball is een kleine speler in de markt die biologische energiedrankjes maakt. Daarnaast heeft het bedrijf nog een eigen merk van bruiswaters en frisdrank.

Back to top