Delhaize heeft het moeilijker dan verwacht

Delhaize heeft het moeilijker dan verwacht

Supermarktgroep Delhaize heeft het in het eerste kwartaal van 2011 hard te verduren gekregen. De bedrijfsresultaten bleven beduidend onder de analistenverwachtingen steken. Hoewel de grootste boosdoener nog steeds Amerika is, moet Delhaize toch ook in thuismarkt België winst inleveren. In België groeide Delhaize slechts 0,9%, terwijl 2,5% verwacht was.

Verenigde Staten blijven zwak

Vanmorgen heeft Delhaize zijn winstcijfers voor het eerste kwartaal van 2011 vrijgegeven.  Zowel de beurs als de analisten reageerden onmiddellijk ontgoocheld. Delhaize had nochtans zelf reeds gewaarschuwd dat het eerste kwartaal van dit jaar het zwakste zou zijn.


Men valt vooral over de behaalde operationele winst, die met een totaal van 218 miljoen euro toch 7% lager ligt dan de verwachte 235 miljoen. Vorig jaar bedroeg de bedrijfswinst nog 241 miljoen. In de Verenigde Staten bleef het EBIT zelfs 10% onder de analistenprognoses. Het enige lichtpuntje aan de overkant van de grote plas is volgens Barclays de behaalde vergelijkbare omzet. Met een daling van amper 0,3% is die de beste sinds het tweede kwartaal van 2009. Al drie kwartalen op rij minderen de omzetdalingen bij Delhaize VS overigens vaart.

België ontgoochelt

Hoewel de prijsverlagingen van Delhaize hun uitwerking niet hebben gemist, wordt het nu echter duidelijk dat de keten er in eigen vel voor moest snijden: de bedrijfsmarge bleef met 4,9%  onder de verwachte 5,1%. De thuismarkt, goed voor 23% van de totale omzet van Delhaize, vertoonde bovendien een vergelijkbare omzetgroei van 0,0%. Delhaize toont op die manier aan dat een prijzenslag niet zonder gevolgen is en dat er wel degelijk met vuur wordt gespeeld.


Als oorzaken noemt Delhaize hogere verkoop-, algemene en administratieve kosten. Specifiek voor België komen daar ook de prijsinvesteringen en een aantal stakingen in het afgelopen kwartaal bij. Voor de gehele groep bedroegen de kosten ruim een vijfde van de opbrengsten.

Azië en Griekenland bloeien wel

De beste resultaten kwamen dan ook uit de Aziatische en Oost- en Zuid-Europese activiteiten van de grootdistributeur. In Griekenland en Azië heeft Delhaize een groei van 4,7% weten te realiseren, dankzij aanhoudende groei in Griekenland en winkelopeningen in onder meer Indonesië en Roemenië. In Griekenland ambieert Delhaize overigens binnenkort enkele kleinschalige overnames, waardoor het zijn voorspelde aantal winkelopeningen van 2011 kan optrekken van 100-110 naar 115-125 nieuwe winkels.

Supermarktgroep Delhaize heeft het in het eerste kwartaal van 2011 hard te verduren gekregen. De bedrijfsresultaten bleven beduidend onder de analistenverwachtingen steken. Hoewel de grootste boosdoener nog steeds Amerika is, moet Delhaize toch ook in thuismarkt België winst inleveren. In België groeide Delhaize slechts 0,9%, terwijl 2,5% verwacht was.

Verenigde Staten blijven zwak

Vanmorgen heeft Delhaize zijn winstcijfers voor het eerste kwartaal van 2011 vrijgegeven.  Zowel de beurs als de analisten reageerden onmiddellijk ontgoocheld. Delhaize had nochtans zelf reeds gewaarschuwd dat het eerste kwartaal van dit jaar het zwakste zou zijn.


Men valt vooral over de behaalde operationele winst, die met een totaal van 218 miljoen euro toch 7% lager ligt dan de verwachte 235 miljoen. Vorig jaar bedroeg de bedrijfswinst nog 241 miljoen. In de Verenigde Staten bleef het EBIT zelfs 10% onder de analistenprognoses. Het enige lichtpuntje aan de overkant van de grote plas is volgens Barclays de behaalde vergelijkbare omzet. Met een daling van amper 0,3% is die de beste sinds het tweede kwartaal van 2009. Al drie kwartalen op rij minderen de omzetdalingen bij Delhaize VS overigens vaart.

België ontgoochelt

Hoewel de prijsverlagingen van Delhaize hun uitwerking niet hebben gemist, wordt het nu echter duidelijk dat de keten er in eigen vel voor moest snijden: de bedrijfsmarge bleef met 4,9%  onder de verwachte 5,1%. De thuismarkt, goed voor 23% van de totale omzet van Delhaize, vertoonde bovendien een vergelijkbare omzetgroei van 0,0%. Delhaize toont op die manier aan dat een prijzenslag niet zonder gevolgen is en dat er wel degelijk met vuur wordt gespeeld.


Als oorzaken noemt Delhaize hogere verkoop-, algemene en administratieve kosten. Specifiek voor België komen daar ook de prijsinvesteringen en een aantal stakingen in het afgelopen kwartaal bij. Voor de gehele groep bedroegen de kosten ruim een vijfde van de opbrengsten.

Azië en Griekenland bloeien wel

De beste resultaten kwamen dan ook uit de Aziatische en Oost- en Zuid-Europese activiteiten van de grootdistributeur. In Griekenland en Azië heeft Delhaize een groei van 4,7% weten te realiseren, dankzij aanhoudende groei in Griekenland en winkelopeningen in onder meer Indonesië en Roemenië. In Griekenland ambieert Delhaize overigens binnenkort enkele kleinschalige overnames, waardoor het zijn voorspelde aantal winkelopeningen van 2011 kan optrekken van 100-110 naar 115-125 nieuwe winkels.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top