Delhaize heeft het moeilijker dan verwacht

Delhaize heeft het moeilijker dan verwacht

Supermarktgroep Delhaize heeft het in het eerste kwartaal van 2011 hard te verduren gekregen. De bedrijfsresultaten bleven beduidend onder de analistenverwachtingen steken. Hoewel de grootste boosdoener nog steeds Amerika is, moet Delhaize toch ook in thuismarkt België winst inleveren. In België groeide Delhaize slechts 0,9%, terwijl 2,5% verwacht was.

Verenigde Staten blijven zwak

Vanmorgen heeft Delhaize zijn winstcijfers voor het eerste kwartaal van 2011 vrijgegeven.  Zowel de beurs als de analisten reageerden onmiddellijk ontgoocheld. Delhaize had nochtans zelf reeds gewaarschuwd dat het eerste kwartaal van dit jaar het zwakste zou zijn.


Men valt vooral over de behaalde operationele winst, die met een totaal van 218 miljoen euro toch 7% lager ligt dan de verwachte 235 miljoen. Vorig jaar bedroeg de bedrijfswinst nog 241 miljoen. In de Verenigde Staten bleef het EBIT zelfs 10% onder de analistenprognoses. Het enige lichtpuntje aan de overkant van de grote plas is volgens Barclays de behaalde vergelijkbare omzet. Met een daling van amper 0,3% is die de beste sinds het tweede kwartaal van 2009. Al drie kwartalen op rij minderen de omzetdalingen bij Delhaize VS overigens vaart.

België ontgoochelt

Hoewel de prijsverlagingen van Delhaize hun uitwerking niet hebben gemist, wordt het nu echter duidelijk dat de keten er in eigen vel voor moest snijden: de bedrijfsmarge bleef met 4,9%  onder de verwachte 5,1%. De thuismarkt, goed voor 23% van de totale omzet van Delhaize, vertoonde bovendien een vergelijkbare omzetgroei van 0,0%. Delhaize toont op die manier aan dat een prijzenslag niet zonder gevolgen is en dat er wel degelijk met vuur wordt gespeeld.


Als oorzaken noemt Delhaize hogere verkoop-, algemene en administratieve kosten. Specifiek voor België komen daar ook de prijsinvesteringen en een aantal stakingen in het afgelopen kwartaal bij. Voor de gehele groep bedroegen de kosten ruim een vijfde van de opbrengsten.

Azië en Griekenland bloeien wel

De beste resultaten kwamen dan ook uit de Aziatische en Oost- en Zuid-Europese activiteiten van de grootdistributeur. In Griekenland en Azië heeft Delhaize een groei van 4,7% weten te realiseren, dankzij aanhoudende groei in Griekenland en winkelopeningen in onder meer Indonesië en Roemenië. In Griekenland ambieert Delhaize overigens binnenkort enkele kleinschalige overnames, waardoor het zijn voorspelde aantal winkelopeningen van 2011 kan optrekken van 100-110 naar 115-125 nieuwe winkels.

Supermarktgroep Delhaize heeft het in het eerste kwartaal van 2011 hard te verduren gekregen. De bedrijfsresultaten bleven beduidend onder de analistenverwachtingen steken. Hoewel de grootste boosdoener nog steeds Amerika is, moet Delhaize toch ook in thuismarkt België winst inleveren. In België groeide Delhaize slechts 0,9%, terwijl 2,5% verwacht was.

Verenigde Staten blijven zwak

Vanmorgen heeft Delhaize zijn winstcijfers voor het eerste kwartaal van 2011 vrijgegeven.  Zowel de beurs als de analisten reageerden onmiddellijk ontgoocheld. Delhaize had nochtans zelf reeds gewaarschuwd dat het eerste kwartaal van dit jaar het zwakste zou zijn.


Men valt vooral over de behaalde operationele winst, die met een totaal van 218 miljoen euro toch 7% lager ligt dan de verwachte 235 miljoen. Vorig jaar bedroeg de bedrijfswinst nog 241 miljoen. In de Verenigde Staten bleef het EBIT zelfs 10% onder de analistenprognoses. Het enige lichtpuntje aan de overkant van de grote plas is volgens Barclays de behaalde vergelijkbare omzet. Met een daling van amper 0,3% is die de beste sinds het tweede kwartaal van 2009. Al drie kwartalen op rij minderen de omzetdalingen bij Delhaize VS overigens vaart.

België ontgoochelt

Hoewel de prijsverlagingen van Delhaize hun uitwerking niet hebben gemist, wordt het nu echter duidelijk dat de keten er in eigen vel voor moest snijden: de bedrijfsmarge bleef met 4,9%  onder de verwachte 5,1%. De thuismarkt, goed voor 23% van de totale omzet van Delhaize, vertoonde bovendien een vergelijkbare omzetgroei van 0,0%. Delhaize toont op die manier aan dat een prijzenslag niet zonder gevolgen is en dat er wel degelijk met vuur wordt gespeeld.


Als oorzaken noemt Delhaize hogere verkoop-, algemene en administratieve kosten. Specifiek voor België komen daar ook de prijsinvesteringen en een aantal stakingen in het afgelopen kwartaal bij. Voor de gehele groep bedroegen de kosten ruim een vijfde van de opbrengsten.

Azië en Griekenland bloeien wel

De beste resultaten kwamen dan ook uit de Aziatische en Oost- en Zuid-Europese activiteiten van de grootdistributeur. In Griekenland en Azië heeft Delhaize een groei van 4,7% weten te realiseren, dankzij aanhoudende groei in Griekenland en winkelopeningen in onder meer Indonesië en Roemenië. In Griekenland ambieert Delhaize overigens binnenkort enkele kleinschalige overnames, waardoor het zijn voorspelde aantal winkelopeningen van 2011 kan optrekken van 100-110 naar 115-125 nieuwe winkels.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Back to top