Delhaize heeft het moeilijker dan verwacht

Delhaize heeft het moeilijker dan verwacht

Supermarktgroep Delhaize heeft het in het eerste kwartaal van 2011 hard te verduren gekregen. De bedrijfsresultaten bleven beduidend onder de analistenverwachtingen steken. Hoewel de grootste boosdoener nog steeds Amerika is, moet Delhaize toch ook in thuismarkt België winst inleveren. In België groeide Delhaize slechts 0,9%, terwijl 2,5% verwacht was.

Verenigde Staten blijven zwak

Vanmorgen heeft Delhaize zijn winstcijfers voor het eerste kwartaal van 2011 vrijgegeven.  Zowel de beurs als de analisten reageerden onmiddellijk ontgoocheld. Delhaize had nochtans zelf reeds gewaarschuwd dat het eerste kwartaal van dit jaar het zwakste zou zijn.


Men valt vooral over de behaalde operationele winst, die met een totaal van 218 miljoen euro toch 7% lager ligt dan de verwachte 235 miljoen. Vorig jaar bedroeg de bedrijfswinst nog 241 miljoen. In de Verenigde Staten bleef het EBIT zelfs 10% onder de analistenprognoses. Het enige lichtpuntje aan de overkant van de grote plas is volgens Barclays de behaalde vergelijkbare omzet. Met een daling van amper 0,3% is die de beste sinds het tweede kwartaal van 2009. Al drie kwartalen op rij minderen de omzetdalingen bij Delhaize VS overigens vaart.

België ontgoochelt

Hoewel de prijsverlagingen van Delhaize hun uitwerking niet hebben gemist, wordt het nu echter duidelijk dat de keten er in eigen vel voor moest snijden: de bedrijfsmarge bleef met 4,9%  onder de verwachte 5,1%. De thuismarkt, goed voor 23% van de totale omzet van Delhaize, vertoonde bovendien een vergelijkbare omzetgroei van 0,0%. Delhaize toont op die manier aan dat een prijzenslag niet zonder gevolgen is en dat er wel degelijk met vuur wordt gespeeld.


Als oorzaken noemt Delhaize hogere verkoop-, algemene en administratieve kosten. Specifiek voor België komen daar ook de prijsinvesteringen en een aantal stakingen in het afgelopen kwartaal bij. Voor de gehele groep bedroegen de kosten ruim een vijfde van de opbrengsten.

Azië en Griekenland bloeien wel

De beste resultaten kwamen dan ook uit de Aziatische en Oost- en Zuid-Europese activiteiten van de grootdistributeur. In Griekenland en Azië heeft Delhaize een groei van 4,7% weten te realiseren, dankzij aanhoudende groei in Griekenland en winkelopeningen in onder meer Indonesië en Roemenië. In Griekenland ambieert Delhaize overigens binnenkort enkele kleinschalige overnames, waardoor het zijn voorspelde aantal winkelopeningen van 2011 kan optrekken van 100-110 naar 115-125 nieuwe winkels.

Supermarktgroep Delhaize heeft het in het eerste kwartaal van 2011 hard te verduren gekregen. De bedrijfsresultaten bleven beduidend onder de analistenverwachtingen steken. Hoewel de grootste boosdoener nog steeds Amerika is, moet Delhaize toch ook in thuismarkt België winst inleveren. In België groeide Delhaize slechts 0,9%, terwijl 2,5% verwacht was.

Verenigde Staten blijven zwak

Vanmorgen heeft Delhaize zijn winstcijfers voor het eerste kwartaal van 2011 vrijgegeven.  Zowel de beurs als de analisten reageerden onmiddellijk ontgoocheld. Delhaize had nochtans zelf reeds gewaarschuwd dat het eerste kwartaal van dit jaar het zwakste zou zijn.


Men valt vooral over de behaalde operationele winst, die met een totaal van 218 miljoen euro toch 7% lager ligt dan de verwachte 235 miljoen. Vorig jaar bedroeg de bedrijfswinst nog 241 miljoen. In de Verenigde Staten bleef het EBIT zelfs 10% onder de analistenprognoses. Het enige lichtpuntje aan de overkant van de grote plas is volgens Barclays de behaalde vergelijkbare omzet. Met een daling van amper 0,3% is die de beste sinds het tweede kwartaal van 2009. Al drie kwartalen op rij minderen de omzetdalingen bij Delhaize VS overigens vaart.

België ontgoochelt

Hoewel de prijsverlagingen van Delhaize hun uitwerking niet hebben gemist, wordt het nu echter duidelijk dat de keten er in eigen vel voor moest snijden: de bedrijfsmarge bleef met 4,9%  onder de verwachte 5,1%. De thuismarkt, goed voor 23% van de totale omzet van Delhaize, vertoonde bovendien een vergelijkbare omzetgroei van 0,0%. Delhaize toont op die manier aan dat een prijzenslag niet zonder gevolgen is en dat er wel degelijk met vuur wordt gespeeld.


Als oorzaken noemt Delhaize hogere verkoop-, algemene en administratieve kosten. Specifiek voor België komen daar ook de prijsinvesteringen en een aantal stakingen in het afgelopen kwartaal bij. Voor de gehele groep bedroegen de kosten ruim een vijfde van de opbrengsten.

Azië en Griekenland bloeien wel

De beste resultaten kwamen dan ook uit de Aziatische en Oost- en Zuid-Europese activiteiten van de grootdistributeur. In Griekenland en Azië heeft Delhaize een groei van 4,7% weten te realiseren, dankzij aanhoudende groei in Griekenland en winkelopeningen in onder meer Indonesië en Roemenië. In Griekenland ambieert Delhaize overigens binnenkort enkele kleinschalige overnames, waardoor het zijn voorspelde aantal winkelopeningen van 2011 kan optrekken van 100-110 naar 115-125 nieuwe winkels.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Carrefour Market Groenplaats levert binnen uur aan huis

21/09/2017

De Carrefour Market aan de Groenplaats in Antwerpen is in een volledig nieuw jasje gestoken, met aandacht voor milieu en doorstroming. Bijzonder is dat de winkel voortaan binnen het uur aan huis levert bij zijn klanten.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Carrefour Express ziet brood in ‘blurring’

21/09/2017

De proximiteitsformule van Carrefour verkent de mogelijkheden van ‘food to go’ en consumptie ter plaatse. De nieuwste generatie winkels voegt diensten en restauratie toe: het onderscheid tussen retail en horeca vervaagt.

Nieuwe CEO Carrefour wil Hypermarkten op zondag open

21/09/2017

Volgens een van de Fransen vakbonden heeft Alexandre Bombard, de nieuwe CEO van Carrefour, het plan opgevat om de Hypermarkten ook op zondag te openen. Een deel van hen zou mogelijk wel de deuren moeten sluiten.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Back to top