Delhaize komt met huismerk voor kinderen

Delhaize komt met huismerk voor kinderen

Op 19 mei lanceert Delhaize een eigen “huismerk voor kinderen”: Delhaize Kids. Met een geheel eigen mascotte, het leeuwtje Pamuka. Daarmee treedt Delhaize in de voetsporen van Carrefour.

Delhaize Kids

“Als Value Leader op de Belgische markt wil Delhaize België dat elke klant, ouder of kind, een aanbod vindt dat overeenkomt met zijn/haar budget en dat een onberispelijke kwaliteit heeft. Delhaize België garandeert een kwaliteit die gelijkwaardig is aan die van de nationale merken tegen een prijs die 15 tot 30% lager is, en heeft beslist om haar assortiment uit te breiden. Delhaize België heeft het genoegen u de lancering aan te kondigen van het nieuwe Kids-gamma van het merk Delhaize!” Zo staat het officieel in de uitnodiging aan de pers.

Carrefour Kids

Hoe het gamma er concreet zal uitzien, hoeveel producten het zal tellen en welke prijzen Delhaize zal hanteren, dat alles komen we pas komende 19 mei te weten.


Carrefour verkoopt al enkele jaren een eigen huismerk voor kinderen. Dat gamma bevat een 80-tal referenties en probeert gezondheid en fun hand in hand te laten gaan. Het pakt bijvoorbeeld ook uit met leuke mascottes op de verpakking en zelfs met speelse knipogen naar de kids, zoals hamburgers in de vorm van de oren van Mickey Mouse.

Kampioen van de huismerken

In een voorbeschouwing in Het Nieuwsblad toont retailspecialist Gino Van Ossel van de Vlerick Management School zich totaal niet verrast over een gamma kinderproducten onder eigen huismerk: “Delhaize is in het Belgische supermarktlandschap de kampioen van de huismerken, zeker qua omzet. Een segment waarop de winstmarges doorgaans interessanter zijn dan die op de nationale merken. Ten tweede is het een internationale trend die al enige tijd bezig is, want kinderen hebben een steeds grotere stem in de aankopen van de gezinnen. En dus past deze zet ook perfect in het grootse charmeoffensief van Delhaize richting gezinnen met kinderen. Die lieten Delhaize vroeger links liggen wegens te duur. En dus moest Delhaize eerst wat doen aan zijn dure prijsimago. Vervolgens kwamen er de succesvolle verzamelacties rond de Smurfen en de Pixar-stickers. En nu is er dus het huismerk voor kinderen. Het plaatje klopt.”


Al is volgens Gino Van Ossel deze beslissing “minstens even veel gericht tegen Colruyt, waarmee Delhaize toch geregeld een prijzenrobbertje uitvecht. Door alweer met een eigen huismerkenlijn te beginnen, bemoeilijkt Delhaize nog maar eens de prijsvergelijking met grote concurrent Colruyt.”

 

Op 19 mei lanceert Delhaize een eigen “huismerk voor kinderen”: Delhaize Kids. Met een geheel eigen mascotte, het leeuwtje Pamuka. Daarmee treedt Delhaize in de voetsporen van Carrefour.

Delhaize Kids

“Als Value Leader op de Belgische markt wil Delhaize België dat elke klant, ouder of kind, een aanbod vindt dat overeenkomt met zijn/haar budget en dat een onberispelijke kwaliteit heeft. Delhaize België garandeert een kwaliteit die gelijkwaardig is aan die van de nationale merken tegen een prijs die 15 tot 30% lager is, en heeft beslist om haar assortiment uit te breiden. Delhaize België heeft het genoegen u de lancering aan te kondigen van het nieuwe Kids-gamma van het merk Delhaize!” Zo staat het officieel in de uitnodiging aan de pers.

Carrefour Kids

Hoe het gamma er concreet zal uitzien, hoeveel producten het zal tellen en welke prijzen Delhaize zal hanteren, dat alles komen we pas komende 19 mei te weten.


Carrefour verkoopt al enkele jaren een eigen huismerk voor kinderen. Dat gamma bevat een 80-tal referenties en probeert gezondheid en fun hand in hand te laten gaan. Het pakt bijvoorbeeld ook uit met leuke mascottes op de verpakking en zelfs met speelse knipogen naar de kids, zoals hamburgers in de vorm van de oren van Mickey Mouse.

Kampioen van de huismerken

In een voorbeschouwing in Het Nieuwsblad toont retailspecialist Gino Van Ossel van de Vlerick Management School zich totaal niet verrast over een gamma kinderproducten onder eigen huismerk: “Delhaize is in het Belgische supermarktlandschap de kampioen van de huismerken, zeker qua omzet. Een segment waarop de winstmarges doorgaans interessanter zijn dan die op de nationale merken. Ten tweede is het een internationale trend die al enige tijd bezig is, want kinderen hebben een steeds grotere stem in de aankopen van de gezinnen. En dus past deze zet ook perfect in het grootse charmeoffensief van Delhaize richting gezinnen met kinderen. Die lieten Delhaize vroeger links liggen wegens te duur. En dus moest Delhaize eerst wat doen aan zijn dure prijsimago. Vervolgens kwamen er de succesvolle verzamelacties rond de Smurfen en de Pixar-stickers. En nu is er dus het huismerk voor kinderen. Het plaatje klopt.”


Al is volgens Gino Van Ossel deze beslissing “minstens even veel gericht tegen Colruyt, waarmee Delhaize toch geregeld een prijzenrobbertje uitvecht. Door alweer met een eigen huismerkenlijn te beginnen, bemoeilijkt Delhaize nog maar eens de prijsvergelijking met grote concurrent Colruyt.”

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Back to top