Delhaize koopt bij lokale boeren | RetailDetail

Delhaize koopt bij lokale boeren

Delhaize koopt bij lokale boeren

Supermarktketen Delhaize is in drie Kortrijkse vestigingen gestart met een proefproject waarbij enkele landbouwers uit de streek de bevoorrechte leveranciers zijn van groenten. Als het project succesvol blijkt, wordt het ook in andere regio's gelanceerd.

Lokaal is hip

In een interview dat RetailDetail deze zomer had met Dirk Van den Berghe had de CEO van Delhaize België het even over een nieuw initiatief - het 'local'-label - waarmee Delhaize meer lokale producten in de rekken wilde brengen. "Dat gebeurt helemaal niet met de grote jongens", voegde hij er toen meteen aan toe: "Integendeel, onze droom is om op termijn ook voor de lokale boeren relevant te zijn."

 

De eerste stap daartoe heeft de keten nu gezet in de nieuwe Delhaize in het Shopping Center Kortrijk Noord en nog twee andere winkels in het Kortrijkse. Daar liggen sinds kort bloemkolen en prei uit Heule en rode en witte kolen uit Moorsele, twee dorpen uit de streek.

 

Toch blijft de veiling een belangrijke tussenschakel, zegt boer Luc Coghe: "De veiling is een soort objectieve tussenschakel om de kwaliteit die het warenhuis vraagt, te garanderen." Naar eigen zeggen betaalt Delhaize hem nu iets meer dan de prijs die hij normaal via de veiling krijgt

 

Lokale banden aanhalen

"We willen met dit project de band met de lokale gemeenschap versterken", zegt Roel Dekelver, woordvoerder van Delhaize. "Eerst testen we het aanbod aan lokale groenten uit. Na positieve evaluatie gaan we kijken hoe we dit verder kunnen uitwerken. Het is de bedoeling het aantal producten te verhogen en uiteindelijk ook het project in andere regio's te lanceren." De test zou tot volgend jaar lopen.

 

Het project wil inpikken op de trend die authenticiteit en lokale producten weer vooropstelt, weten analisten. In Nederland bestaat sinds een tweetal jaar zelfs een supermarktketen die het nog verder drijft: Marqt is een keten die énkel werkt met lokale leveranciers. Die keten is trouwens zo veelbelovend, dat de families achter AB InBev er fors in hebben geinvesteerd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten.