Delhaize koopt bij lokale boeren

Delhaize koopt bij lokale boeren

Supermarktketen Delhaize is in drie Kortrijkse vestigingen gestart met een proefproject waarbij enkele landbouwers uit de streek de bevoorrechte leveranciers zijn van groenten. Als het project succesvol blijkt, wordt het ook in andere regio's gelanceerd.

Lokaal is hip

In een interview dat RetailDetail deze zomer had met Dirk Van den Berghe had de CEO van Delhaize België het even over een nieuw initiatief - het 'local'-label - waarmee Delhaize meer lokale producten in de rekken wilde brengen. "Dat gebeurt helemaal niet met de grote jongens", voegde hij er toen meteen aan toe: "Integendeel, onze droom is om op termijn ook voor de lokale boeren relevant te zijn."

 

De eerste stap daartoe heeft de keten nu gezet in de nieuwe Delhaize in het Shopping Center Kortrijk Noord en nog twee andere winkels in het Kortrijkse. Daar liggen sinds kort bloemkolen en prei uit Heule en rode en witte kolen uit Moorsele, twee dorpen uit de streek.

 

Toch blijft de veiling een belangrijke tussenschakel, zegt boer Luc Coghe: "De veiling is een soort objectieve tussenschakel om de kwaliteit die het warenhuis vraagt, te garanderen." Naar eigen zeggen betaalt Delhaize hem nu iets meer dan de prijs die hij normaal via de veiling krijgt

 

Lokale banden aanhalen

"We willen met dit project de band met de lokale gemeenschap versterken", zegt Roel Dekelver, woordvoerder van Delhaize. "Eerst testen we het aanbod aan lokale groenten uit. Na positieve evaluatie gaan we kijken hoe we dit verder kunnen uitwerken. Het is de bedoeling het aantal producten te verhogen en uiteindelijk ook het project in andere regio's te lanceren." De test zou tot volgend jaar lopen.

 

Het project wil inpikken op de trend die authenticiteit en lokale producten weer vooropstelt, weten analisten. In Nederland bestaat sinds een tweetal jaar zelfs een supermarktketen die het nog verder drijft: Marqt is een keten die énkel werkt met lokale leveranciers. Die keten is trouwens zo veelbelovend, dat de families achter AB InBev er fors in hebben geinvesteerd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top