Delhaize koopt bij lokale boeren | RetailDetail

Delhaize koopt bij lokale boeren

Delhaize koopt bij lokale boeren

Supermarktketen Delhaize is in drie Kortrijkse vestigingen gestart met een proefproject waarbij enkele landbouwers uit de streek de bevoorrechte leveranciers zijn van groenten. Als het project succesvol blijkt, wordt het ook in andere regio's gelanceerd.

Lokaal is hip

In een interview dat RetailDetail deze zomer had met Dirk Van den Berghe had de CEO van Delhaize België het even over een nieuw initiatief - het 'local'-label - waarmee Delhaize meer lokale producten in de rekken wilde brengen. "Dat gebeurt helemaal niet met de grote jongens", voegde hij er toen meteen aan toe: "Integendeel, onze droom is om op termijn ook voor de lokale boeren relevant te zijn."

 

De eerste stap daartoe heeft de keten nu gezet in de nieuwe Delhaize in het Shopping Center Kortrijk Noord en nog twee andere winkels in het Kortrijkse. Daar liggen sinds kort bloemkolen en prei uit Heule en rode en witte kolen uit Moorsele, twee dorpen uit de streek.

 

Toch blijft de veiling een belangrijke tussenschakel, zegt boer Luc Coghe: "De veiling is een soort objectieve tussenschakel om de kwaliteit die het warenhuis vraagt, te garanderen." Naar eigen zeggen betaalt Delhaize hem nu iets meer dan de prijs die hij normaal via de veiling krijgt

 

Lokale banden aanhalen

"We willen met dit project de band met de lokale gemeenschap versterken", zegt Roel Dekelver, woordvoerder van Delhaize. "Eerst testen we het aanbod aan lokale groenten uit. Na positieve evaluatie gaan we kijken hoe we dit verder kunnen uitwerken. Het is de bedoeling het aantal producten te verhogen en uiteindelijk ook het project in andere regio's te lanceren." De test zou tot volgend jaar lopen.

 

Het project wil inpikken op de trend die authenticiteit en lokale producten weer vooropstelt, weten analisten. In Nederland bestaat sinds een tweetal jaar zelfs een supermarktketen die het nog verder drijft: Marqt is een keten die énkel werkt met lokale leveranciers. Die keten is trouwens zo veelbelovend, dat de families achter AB InBev er fors in hebben geinvesteerd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft er mee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij ze betere voorwaarden krijgen. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Aldi Nord en Süd fuseren niet, maar gaan wel samenwerken

16/02/2018

Tot een fusie komt het momenteel nog niet, maar Aldi Nord en Aldi Süd bekijken wel de mogelijkheid om in Duitsland nauw samen te werken op vlak van inkoop en marketing. Een toekomstige fusie wordt wel ontkend.

Filet Pur: Er staat een olifant aan de kassa

16/02/2018

Hoe de Spaanse voedingsindustrie zich van haar mooiste zijde laat kennen, waarom de foodconcurrentie naar ongekende hoogten stijgt en tegen wanneer de job van kassamedewerker verdwijnt? Dat vertelt het ongezouten weekoverzicht van RetailDetail Food!

Aldi richt de blik op Italië

16/02/2018

Aldi is klaar om vanaf volgende maand ook de Italiaanse markt te veroveren: dan opent het in een klap tien nieuwe winkels in het Zuid-Europese land. Het bouwde ook een eerste distributiecentrum nabij Verona.

Back to top