Delhaize mag Servische marktleider overnemen

Delhaize mag Servische marktleider overnemen

Supermarktketen Delhaize mag van de Servische mededingingsautoriteiten de Delta Maxi-keten overnemen. Het akkoord tussen de Belgische supermarktreus en zijn Servische sectorgenoot was in maart al gesloten, maar moest eerst nog goedgekeurd worden. Nu dat gebeurd is, wordt Delhaize 932,5 miljoen euro armer - en 450 supermarkten rijker.

 

Eerste West-Europese speler in de Balkan

Delta Maxi is een grote speler in de Balkan, een regio waar nog geen enkele West-Europese keten voet aan de grond heeft gekregen. De keten haalt een omzet van 1,3 miljard euro en is met een marktaandeel van 22% de grootste supermarktketen in Servië. Om de goedkeuring van de mededingingsautoriteiten te krijgen, moest Delhaize wel beloven geen andere overnames meer te doen en het marktaandeel niet significant te laten stijgen.

 

Vijf nieuwe landen in de portefeuille

Met zijn twee ketens Maxi en Tempo bedient Delta Maxi een markt van 20 miljoen potentiële klanten in Servië, Bulgarije, Bosnië-Herzegovina, Albanië en Montenegro. Delhaize is ook al actief in Griekenland (Alfa Bèta) en Roemenië (Mega Image en Red Market) en kan dus nu nog vijf aangrenzende landen inkleuren op de kaart van Europa. Delhaize wordt zo actief in heel Zuid-Oost-Europa, behalve Europees Turkije en Macedonië. 

Supermarktketen Delhaize mag van de Servische mededingingsautoriteiten de Delta Maxi-keten overnemen. Het akkoord tussen de Belgische supermarktreus en zijn Servische sectorgenoot was in maart al gesloten, maar moest eerst nog goedgekeurd worden. Nu dat gebeurd is, wordt Delhaize 932,5 miljoen euro armer - en 450 supermarkten rijker.

 

Eerste West-Europese speler in de Balkan

Delta Maxi is een grote speler in de Balkan, een regio waar nog geen enkele West-Europese keten voet aan de grond heeft gekregen. De keten haalt een omzet van 1,3 miljard euro en is met een marktaandeel van 22% de grootste supermarktketen in Servië. Om de goedkeuring van de mededingingsautoriteiten te krijgen, moest Delhaize wel beloven geen andere overnames meer te doen en het marktaandeel niet significant te laten stijgen.

 

Vijf nieuwe landen in de portefeuille

Met zijn twee ketens Maxi en Tempo bedient Delta Maxi een markt van 20 miljoen potentiële klanten in Servië, Bulgarije, Bosnië-Herzegovina, Albanië en Montenegro. Delhaize is ook al actief in Griekenland (Alfa Bèta) en Roemenië (Mega Image en Red Market) en kan dus nu nog vijf aangrenzende landen inkleuren op de kaart van Europa. Delhaize wordt zo actief in heel Zuid-Oost-Europa, behalve Europees Turkije en Macedonië. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top