Delhaize mag Servische marktleider overnemen | RetailDetail

Delhaize mag Servische marktleider overnemen

Delhaize mag Servische marktleider overnemen

Supermarktketen Delhaize mag van de Servische mededingingsautoriteiten de Delta Maxi-keten overnemen. Het akkoord tussen de Belgische supermarktreus en zijn Servische sectorgenoot was in maart al gesloten, maar moest eerst nog goedgekeurd worden. Nu dat gebeurd is, wordt Delhaize 932,5 miljoen euro armer - en 450 supermarkten rijker.

 

Eerste West-Europese speler in de Balkan

Delta Maxi is een grote speler in de Balkan, een regio waar nog geen enkele West-Europese keten voet aan de grond heeft gekregen. De keten haalt een omzet van 1,3 miljard euro en is met een marktaandeel van 22% de grootste supermarktketen in Servië. Om de goedkeuring van de mededingingsautoriteiten te krijgen, moest Delhaize wel beloven geen andere overnames meer te doen en het marktaandeel niet significant te laten stijgen.

 

Vijf nieuwe landen in de portefeuille

Met zijn twee ketens Maxi en Tempo bedient Delta Maxi een markt van 20 miljoen potentiële klanten in Servië, Bulgarije, Bosnië-Herzegovina, Albanië en Montenegro. Delhaize is ook al actief in Griekenland (Alfa Bèta) en Roemenië (Mega Image en Red Market) en kan dus nu nog vijf aangrenzende landen inkleuren op de kaart van Europa. Delhaize wordt zo actief in heel Zuid-Oost-Europa, behalve Europees Turkije en Macedonië. 

Supermarktketen Delhaize mag van de Servische mededingingsautoriteiten de Delta Maxi-keten overnemen. Het akkoord tussen de Belgische supermarktreus en zijn Servische sectorgenoot was in maart al gesloten, maar moest eerst nog goedgekeurd worden. Nu dat gebeurd is, wordt Delhaize 932,5 miljoen euro armer - en 450 supermarkten rijker.

 

Eerste West-Europese speler in de Balkan

Delta Maxi is een grote speler in de Balkan, een regio waar nog geen enkele West-Europese keten voet aan de grond heeft gekregen. De keten haalt een omzet van 1,3 miljard euro en is met een marktaandeel van 22% de grootste supermarktketen in Servië. Om de goedkeuring van de mededingingsautoriteiten te krijgen, moest Delhaize wel beloven geen andere overnames meer te doen en het marktaandeel niet significant te laten stijgen.

 

Vijf nieuwe landen in de portefeuille

Met zijn twee ketens Maxi en Tempo bedient Delta Maxi een markt van 20 miljoen potentiële klanten in Servië, Bulgarije, Bosnië-Herzegovina, Albanië en Montenegro. Delhaize is ook al actief in Griekenland (Alfa Bèta) en Roemenië (Mega Image en Red Market) en kan dus nu nog vijf aangrenzende landen inkleuren op de kaart van Europa. Delhaize wordt zo actief in heel Zuid-Oost-Europa, behalve Europees Turkije en Macedonië. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.