Delhaize mag Servische marktleider overnemen

Delhaize mag Servische marktleider overnemen

Supermarktketen Delhaize mag van de Servische mededingingsautoriteiten de Delta Maxi-keten overnemen. Het akkoord tussen de Belgische supermarktreus en zijn Servische sectorgenoot was in maart al gesloten, maar moest eerst nog goedgekeurd worden. Nu dat gebeurd is, wordt Delhaize 932,5 miljoen euro armer - en 450 supermarkten rijker.

 

Eerste West-Europese speler in de Balkan

Delta Maxi is een grote speler in de Balkan, een regio waar nog geen enkele West-Europese keten voet aan de grond heeft gekregen. De keten haalt een omzet van 1,3 miljard euro en is met een marktaandeel van 22% de grootste supermarktketen in Servië. Om de goedkeuring van de mededingingsautoriteiten te krijgen, moest Delhaize wel beloven geen andere overnames meer te doen en het marktaandeel niet significant te laten stijgen.

 

Vijf nieuwe landen in de portefeuille

Met zijn twee ketens Maxi en Tempo bedient Delta Maxi een markt van 20 miljoen potentiële klanten in Servië, Bulgarije, Bosnië-Herzegovina, Albanië en Montenegro. Delhaize is ook al actief in Griekenland (Alfa Bèta) en Roemenië (Mega Image en Red Market) en kan dus nu nog vijf aangrenzende landen inkleuren op de kaart van Europa. Delhaize wordt zo actief in heel Zuid-Oost-Europa, behalve Europees Turkije en Macedonië. 

Supermarktketen Delhaize mag van de Servische mededingingsautoriteiten de Delta Maxi-keten overnemen. Het akkoord tussen de Belgische supermarktreus en zijn Servische sectorgenoot was in maart al gesloten, maar moest eerst nog goedgekeurd worden. Nu dat gebeurd is, wordt Delhaize 932,5 miljoen euro armer - en 450 supermarkten rijker.

 

Eerste West-Europese speler in de Balkan

Delta Maxi is een grote speler in de Balkan, een regio waar nog geen enkele West-Europese keten voet aan de grond heeft gekregen. De keten haalt een omzet van 1,3 miljard euro en is met een marktaandeel van 22% de grootste supermarktketen in Servië. Om de goedkeuring van de mededingingsautoriteiten te krijgen, moest Delhaize wel beloven geen andere overnames meer te doen en het marktaandeel niet significant te laten stijgen.

 

Vijf nieuwe landen in de portefeuille

Met zijn twee ketens Maxi en Tempo bedient Delta Maxi een markt van 20 miljoen potentiële klanten in Servië, Bulgarije, Bosnië-Herzegovina, Albanië en Montenegro. Delhaize is ook al actief in Griekenland (Alfa Bèta) en Roemenië (Mega Image en Red Market) en kan dus nu nog vijf aangrenzende landen inkleuren op de kaart van Europa. Delhaize wordt zo actief in heel Zuid-Oost-Europa, behalve Europees Turkije en Macedonië. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top