Delhaize spendeerde 2 miljoen extra aan topmanagers

Delhaize spendeerde 2 miljoen extra aan topmanagers

Leden van het uitvoerend comité van Delhaize hebben 2 miljoen euro ontvangen in het kader van een 'retentieprogramma', dat werd opgezet toen voormalig CEO Pierre-Olivier Beckers eind 2013 liet weten het bedrijf te verlaten.

"Stabiliteit in management houden"

Na de aankondiging van het vertrek van de vorige CEO van Delhaize Group, Pierre-Olivier Beckers (rechts op de foto), heeft de distributeur premies beloofd aan zijn topmanagers om te vermijden dat die op hun beurt het bedrijf zouden verlaten. Dat staat te lezen in het jaarverslag van Delhaize, dat net voor Pasen werd gepubliceerd.

 

Aan de leden van het uitvoerend comité werd alles samen 1,9 miljoen euro betaald, maar het 'retentieprogramma' ging breder dan enkel dat comité. Voorwaarde om een cash premie te ontvangen, was dat de deelnemers aan het programma nog steeds bij Delhaize actief waren op 31 juli 2014.

 

Het gebruik van dergelijke premiestelsels in het bedrijfsleven is niet ongewoon en dient om de" stabiliteit in het management te houden" en een "focus op de operationele plannen van de onderneming te handhaven", klinkt het.

 

1,73 miljoen euro voor Frans Muller

Voorts blijkt uit het jaarverslag dat de huidige topman van de warenhuisketen, de Nederlander Frans Muller (links op de foto), bruto 1,73 miljoen euro heeft verdiend in 2014. Daarvan was 0,99 miljoen euro basisloon, 0,38 miljoen euro pensioen- en post-tewerkstellingsvergoedingen en 0,36 miljoen variabele kortetermijnbeloningen. De verloning van Muller bestaat voor 35% uit vaste componenten, de rest is variabel.

 

In 2013 ontving Mullers voorganger Beckers nog 3,04 miljoen euro. Het verschil met Muller is onder meer te verklaren door het feit dat Beckers ook nog langetermijnpremies, gebaseerd op prestaties van de voorbij drie jaar, ontving. Het basisloon van Muller en zijn voorganger is ongeveer gelijk (0,99 miljoen versus 0,97 miljoen euro).

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Back to top