Delhaize steekt Colruyt de loef af.

Delhaize steekt Colruyt de loef af.

Met de Delhaize Prijsmeter start Delhaize een nieuwe veldslag tegen rivaal Colruyt. Naast recent een nieuwe prijsverlaging en daarbij horende agressieve reclamecampagnes, is Delhaize begonnen met het nauwlettend registreren van alle prijzen bij zijn collega uit Halle. In januari zouden de klanten van Delhaize volgens die metingen 7% voordeliger hebben gewinkeld dan bij Colruyt.


Tot die conclusie komt Delhaize met behulp van zijn nieuwste vondst, de Prijsmeter. Dagelijks noteren medewerkers van de supermarktketen de prijzen bij Colruyt. Ze worden opgeslagen in een centraal informaticasysteem. Vervolgens wordt een ‘winkelkar’ samengesteld met een mengeling van nationale merken, Delhaize-merken en eersteprijsmerken, zogenaamd op basis van het reële aankoopgedrag van consumenten.

 
Doel van de algoritmen: Delhaize goedkoper uit de vergelijking te laten komen dan Colruyt. De Prijsmeter is op die manier een veiliger keuze dan die van Colruyt om voor elk product apart de goedkoopste te zijn. Met de Prijsmeter hoeft Delhaize per slot van rekening op een lager totaalsom te eindigen. Ook kan wat gepuzzeld worden met de combinatiemogelijkheden van types merken.


Indien er geen voordelige combinatie te vinden is, zal Delhaize zich evenwel genoodzaakt zien zijn prijzen te laten zakken. Belangrijk is evenwel te noteren dat Delhaize de prijzen lokaal aanpast. De vergelijking gebeurt specifiek met de dichtstbijzijnde Colruyt-vestigingen.

Met de Delhaize Prijsmeter start Delhaize een nieuwe veldslag tegen rivaal Colruyt. Naast recent een nieuwe prijsverlaging en daarbij horende agressieve reclamecampagnes, is Delhaize begonnen met het nauwlettend registreren van alle prijzen bij zijn collega uit Halle. In januari zouden de klanten van Delhaize volgens die metingen 7% voordeliger hebben gewinkeld dan bij Colruyt.


Tot die conclusie komt Delhaize met behulp van zijn nieuwste vondst, de Prijsmeter. Dagelijks noteren medewerkers van de supermarktketen de prijzen bij Colruyt. Ze worden opgeslagen in een centraal informaticasysteem. Vervolgens wordt een ‘winkelkar’ samengesteld met een mengeling van nationale merken, Delhaize-merken en eersteprijsmerken, zogenaamd op basis van het reële aankoopgedrag van consumenten.

 
Doel van de algoritmen: Delhaize goedkoper uit de vergelijking te laten komen dan Colruyt. De Prijsmeter is op die manier een veiliger keuze dan die van Colruyt om voor elk product apart de goedkoopste te zijn. Met de Prijsmeter hoeft Delhaize per slot van rekening op een lager totaalsom te eindigen. Ook kan wat gepuzzeld worden met de combinatiemogelijkheden van types merken.


Indien er geen voordelige combinatie te vinden is, zal Delhaize zich evenwel genoodzaakt zien zijn prijzen te laten zakken. Belangrijk is evenwel te noteren dat Delhaize de prijzen lokaal aanpast. De vergelijking gebeurt specifiek met de dichtstbijzijnde Colruyt-vestigingen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top