Delhaize steekt Colruyt de loef af.

Delhaize steekt Colruyt de loef af.

Met de Delhaize Prijsmeter start Delhaize een nieuwe veldslag tegen rivaal Colruyt. Naast recent een nieuwe prijsverlaging en daarbij horende agressieve reclamecampagnes, is Delhaize begonnen met het nauwlettend registreren van alle prijzen bij zijn collega uit Halle. In januari zouden de klanten van Delhaize volgens die metingen 7% voordeliger hebben gewinkeld dan bij Colruyt.


Tot die conclusie komt Delhaize met behulp van zijn nieuwste vondst, de Prijsmeter. Dagelijks noteren medewerkers van de supermarktketen de prijzen bij Colruyt. Ze worden opgeslagen in een centraal informaticasysteem. Vervolgens wordt een ‘winkelkar’ samengesteld met een mengeling van nationale merken, Delhaize-merken en eersteprijsmerken, zogenaamd op basis van het reële aankoopgedrag van consumenten.

 
Doel van de algoritmen: Delhaize goedkoper uit de vergelijking te laten komen dan Colruyt. De Prijsmeter is op die manier een veiliger keuze dan die van Colruyt om voor elk product apart de goedkoopste te zijn. Met de Prijsmeter hoeft Delhaize per slot van rekening op een lager totaalsom te eindigen. Ook kan wat gepuzzeld worden met de combinatiemogelijkheden van types merken.


Indien er geen voordelige combinatie te vinden is, zal Delhaize zich evenwel genoodzaakt zien zijn prijzen te laten zakken. Belangrijk is evenwel te noteren dat Delhaize de prijzen lokaal aanpast. De vergelijking gebeurt specifiek met de dichtstbijzijnde Colruyt-vestigingen.

Met de Delhaize Prijsmeter start Delhaize een nieuwe veldslag tegen rivaal Colruyt. Naast recent een nieuwe prijsverlaging en daarbij horende agressieve reclamecampagnes, is Delhaize begonnen met het nauwlettend registreren van alle prijzen bij zijn collega uit Halle. In januari zouden de klanten van Delhaize volgens die metingen 7% voordeliger hebben gewinkeld dan bij Colruyt.


Tot die conclusie komt Delhaize met behulp van zijn nieuwste vondst, de Prijsmeter. Dagelijks noteren medewerkers van de supermarktketen de prijzen bij Colruyt. Ze worden opgeslagen in een centraal informaticasysteem. Vervolgens wordt een ‘winkelkar’ samengesteld met een mengeling van nationale merken, Delhaize-merken en eersteprijsmerken, zogenaamd op basis van het reële aankoopgedrag van consumenten.

 
Doel van de algoritmen: Delhaize goedkoper uit de vergelijking te laten komen dan Colruyt. De Prijsmeter is op die manier een veiliger keuze dan die van Colruyt om voor elk product apart de goedkoopste te zijn. Met de Prijsmeter hoeft Delhaize per slot van rekening op een lager totaalsom te eindigen. Ook kan wat gepuzzeld worden met de combinatiemogelijkheden van types merken.


Indien er geen voordelige combinatie te vinden is, zal Delhaize zich evenwel genoodzaakt zien zijn prijzen te laten zakken. Belangrijk is evenwel te noteren dat Delhaize de prijzen lokaal aanpast. De vergelijking gebeurt specifiek met de dichtstbijzijnde Colruyt-vestigingen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Koekjesfabrikanten testen duurzaam leverplatform

26/04/2017

Vier Belgische koekjesfabrikanten consolideren hun leveringen aan de Belgische winkelketens Delhaize, Colruyt, Okay en Retail Partners Colruyt Group. Zo vermindert het aantal vrachtwagenbewegingen en worden de vrachtwagens beter gevuld.

Zo wil Lidl een topper worden in duurzaamheid

26/04/2017

Lidl België heeft een nieuwe duurzaamheidsstrategie uitgewerkt met ambitieuze doelstellingen. Tegen 2020 wil het bedrijf bij de top retailers horen inzake verantwoord ondernemen. Ook in de relaties met de handelspartners. 

Albert Heijn in Leuven gesloten

26/04/2017

De vestiging van Albert Heijn op het Engels Plein in Leuven heeft de deuren gesloten. Binnen enkele weken zal de winkel opnieuw de deuren openen, maar dan onder de vlag van het Duitse Lidl.

Hogere kosten drukken winst Coca-Cola

25/04/2017

The Coca-Cola Company heeft in het eerste kwartaal van 2017 minder winst gemaakt dan een jaar eerder, maar ook de omzet van de frisdrankproducent ging er opnieuw op achteruit. Dat is ondertussen al voor het achtste kwartaal op rij.

Albert Heijn Boortmeerbeek heeft nieuwe eigenaars

24/04/2017

De medewerkers van de Albert Heijn in Boortmeerbeek weten eindelijk dat vanaf 1 juni een nieuwe uitbater de winkel overneemt. Voorlopig is wel nog niet duidelijk welke keten er aan de slag gaat.

Ikea denkt aan losstaande restaurants

24/04/2017

Het steeds groeiende succes van de restaurants in de woonwinkels van Ikea heeft het idee voor losstaande restaurants doen groeien binnen de Zweedse groep. Ikea Food is dan ook één van de snelst groeiende segmenten binnen de groep.

Back to top