Delhaize steekt Colruyt de loef af.

Delhaize steekt Colruyt de loef af.

Met de Delhaize Prijsmeter start Delhaize een nieuwe veldslag tegen rivaal Colruyt. Naast recent een nieuwe prijsverlaging en daarbij horende agressieve reclamecampagnes, is Delhaize begonnen met het nauwlettend registreren van alle prijzen bij zijn collega uit Halle. In januari zouden de klanten van Delhaize volgens die metingen 7% voordeliger hebben gewinkeld dan bij Colruyt.


Tot die conclusie komt Delhaize met behulp van zijn nieuwste vondst, de Prijsmeter. Dagelijks noteren medewerkers van de supermarktketen de prijzen bij Colruyt. Ze worden opgeslagen in een centraal informaticasysteem. Vervolgens wordt een ‘winkelkar’ samengesteld met een mengeling van nationale merken, Delhaize-merken en eersteprijsmerken, zogenaamd op basis van het reële aankoopgedrag van consumenten.

 
Doel van de algoritmen: Delhaize goedkoper uit de vergelijking te laten komen dan Colruyt. De Prijsmeter is op die manier een veiliger keuze dan die van Colruyt om voor elk product apart de goedkoopste te zijn. Met de Prijsmeter hoeft Delhaize per slot van rekening op een lager totaalsom te eindigen. Ook kan wat gepuzzeld worden met de combinatiemogelijkheden van types merken.


Indien er geen voordelige combinatie te vinden is, zal Delhaize zich evenwel genoodzaakt zien zijn prijzen te laten zakken. Belangrijk is evenwel te noteren dat Delhaize de prijzen lokaal aanpast. De vergelijking gebeurt specifiek met de dichtstbijzijnde Colruyt-vestigingen.

Met de Delhaize Prijsmeter start Delhaize een nieuwe veldslag tegen rivaal Colruyt. Naast recent een nieuwe prijsverlaging en daarbij horende agressieve reclamecampagnes, is Delhaize begonnen met het nauwlettend registreren van alle prijzen bij zijn collega uit Halle. In januari zouden de klanten van Delhaize volgens die metingen 7% voordeliger hebben gewinkeld dan bij Colruyt.


Tot die conclusie komt Delhaize met behulp van zijn nieuwste vondst, de Prijsmeter. Dagelijks noteren medewerkers van de supermarktketen de prijzen bij Colruyt. Ze worden opgeslagen in een centraal informaticasysteem. Vervolgens wordt een ‘winkelkar’ samengesteld met een mengeling van nationale merken, Delhaize-merken en eersteprijsmerken, zogenaamd op basis van het reële aankoopgedrag van consumenten.

 
Doel van de algoritmen: Delhaize goedkoper uit de vergelijking te laten komen dan Colruyt. De Prijsmeter is op die manier een veiliger keuze dan die van Colruyt om voor elk product apart de goedkoopste te zijn. Met de Prijsmeter hoeft Delhaize per slot van rekening op een lager totaalsom te eindigen. Ook kan wat gepuzzeld worden met de combinatiemogelijkheden van types merken.


Indien er geen voordelige combinatie te vinden is, zal Delhaize zich evenwel genoodzaakt zien zijn prijzen te laten zakken. Belangrijk is evenwel te noteren dat Delhaize de prijzen lokaal aanpast. De vergelijking gebeurt specifiek met de dichtstbijzijnde Colruyt-vestigingen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit is het strijdplan van Lidl in de VS

18/05/2017

Op 15 juni is het zover: dan opent Lidl de eerste Amerikaanse winkels. De operaties worden mede geleid door een oude bekende, die ook in Nederland en België actief was. Maar de hamvraag is: moet Ahold Delhaize zich bedreigd voelen? 

Chicago krijgt eerste Nutella-café

18/05/2017

Fans van Nutella kunnen eind deze mei in Chicago in de Verenigde Staten terecht bij het eerste Nutella-café. Daar worden allerhande zoete en hartige gerechten verkocht, die de chocopasta van Ferrero als basisingrediënt hebben.

Nestlé verliest nieuwe veldslag in KitKat-oorlog

18/05/2017

Al tien jaar lang probeert chocoladeproducent Nestlé, maker van de KitKat-snack, concurrenten te verbieden om soortgelijke chocoladesnacks op de markt te brengen. In een tiental landen is dat al gelukt, maar in het Verenigd Koninkrijk beten de Zwitsers weer in het zand.

Bouw vierde Colruyt in Groothertogdom gestart

18/05/2017

Als alles volgens plan verloopt, opent Colruyt half november zijn vierde vestiging in het Groothertogdom Luxemburg, en daar moeten er binnenkort nog drie bijkomen. Ze worden echter niet overal op gejuich onthaald.

Carrefour naar Albert Heijn die nooit deuren opende

18/05/2017

Carrefour heeft zijn zinnen gezet op een winkelpand in Eeklo dat eind 2015 volledig verbouwd en klaar was om er een Albert Heijn te openen. De fusie met Delhaize doorkruiste dat plan echter en sindsdien stond de voormalige autogarage leeg.

7-Eleven opent winkel zonder personeel in Zuid-Korea

18/05/2017

7-Eleven, een Amerikaanse keten van kleine supermarkten, heeft in Zuid-Korea een winkel geopend zonder personeel. De winkel in de Lotte World Tower in Seoul maakt gebruikt van biometrische verificatie bij de betalingen.

Back to top