Delhaize steekt Colruyt de loef af.

Delhaize steekt Colruyt de loef af.

Met de Delhaize Prijsmeter start Delhaize een nieuwe veldslag tegen rivaal Colruyt. Naast recent een nieuwe prijsverlaging en daarbij horende agressieve reclamecampagnes, is Delhaize begonnen met het nauwlettend registreren van alle prijzen bij zijn collega uit Halle. In januari zouden de klanten van Delhaize volgens die metingen 7% voordeliger hebben gewinkeld dan bij Colruyt.


Tot die conclusie komt Delhaize met behulp van zijn nieuwste vondst, de Prijsmeter. Dagelijks noteren medewerkers van de supermarktketen de prijzen bij Colruyt. Ze worden opgeslagen in een centraal informaticasysteem. Vervolgens wordt een ‘winkelkar’ samengesteld met een mengeling van nationale merken, Delhaize-merken en eersteprijsmerken, zogenaamd op basis van het reële aankoopgedrag van consumenten.

 
Doel van de algoritmen: Delhaize goedkoper uit de vergelijking te laten komen dan Colruyt. De Prijsmeter is op die manier een veiliger keuze dan die van Colruyt om voor elk product apart de goedkoopste te zijn. Met de Prijsmeter hoeft Delhaize per slot van rekening op een lager totaalsom te eindigen. Ook kan wat gepuzzeld worden met de combinatiemogelijkheden van types merken.


Indien er geen voordelige combinatie te vinden is, zal Delhaize zich evenwel genoodzaakt zien zijn prijzen te laten zakken. Belangrijk is evenwel te noteren dat Delhaize de prijzen lokaal aanpast. De vergelijking gebeurt specifiek met de dichtstbijzijnde Colruyt-vestigingen.

Met de Delhaize Prijsmeter start Delhaize een nieuwe veldslag tegen rivaal Colruyt. Naast recent een nieuwe prijsverlaging en daarbij horende agressieve reclamecampagnes, is Delhaize begonnen met het nauwlettend registreren van alle prijzen bij zijn collega uit Halle. In januari zouden de klanten van Delhaize volgens die metingen 7% voordeliger hebben gewinkeld dan bij Colruyt.


Tot die conclusie komt Delhaize met behulp van zijn nieuwste vondst, de Prijsmeter. Dagelijks noteren medewerkers van de supermarktketen de prijzen bij Colruyt. Ze worden opgeslagen in een centraal informaticasysteem. Vervolgens wordt een ‘winkelkar’ samengesteld met een mengeling van nationale merken, Delhaize-merken en eersteprijsmerken, zogenaamd op basis van het reële aankoopgedrag van consumenten.

 
Doel van de algoritmen: Delhaize goedkoper uit de vergelijking te laten komen dan Colruyt. De Prijsmeter is op die manier een veiliger keuze dan die van Colruyt om voor elk product apart de goedkoopste te zijn. Met de Prijsmeter hoeft Delhaize per slot van rekening op een lager totaalsom te eindigen. Ook kan wat gepuzzeld worden met de combinatiemogelijkheden van types merken.


Indien er geen voordelige combinatie te vinden is, zal Delhaize zich evenwel genoodzaakt zien zijn prijzen te laten zakken. Belangrijk is evenwel te noteren dat Delhaize de prijzen lokaal aanpast. De vergelijking gebeurt specifiek met de dichtstbijzijnde Colruyt-vestigingen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


AB InBev wil twee Duitse biermerken verkopen

21/06/2017

Bierproducent AB InBev is op zoek naar een overnemer voor de Duitse biermerken Hasseröder en Diebels. Het heeft Deutsche Bank en Lazard al ingeschakeld om potentiële kandidaten te vinden en het hoopt ongeveer 200 miljoen euro te vangen voor de deal.

Omzet Colruyt Group groeit met meer dan 3 procent

20/06/2017

De omzet van de Colruyt Group is in het boekjaar 2016/2017 met 3,4% gegroeid naar 9,493 miljard euro. Ook de winst steeg, al is dat te danken aan de verkoop van de Franse foodservice business Pro à Pro, die op 1 februari werd afgerond.

Verkoop Devos Lemmens &co moet 1 miljard euro opleveren

20/06/2017

Private-equitybedrijf CVC heeft de zakenbanken UBS en Messier Maris aangesteld om op zoek te gaan naar een overnemer voor Continental Foods uit Puurs, waar onder andere de sauzen van Devos Lemmens worden gemaakt.

Hongarije mag rode ster van Heineken verbieden

20/06/2017

De Europese Commissie heeft laten verstaan dat ze geen probleem heeft met het verbod dat Hongarije voor bepaalde symbolen wil instellen. Het gaat daarbij onder andere over de rode ster in het logo van Heineken.

Recordcijfers voor Duvel Moortgat in 2016

20/06/2017

Brouwer Duvel Moortgat heeft in 2016 recordcijfers behaald en voor het eerst meer dan 400 miljoen euro omgezet. Sinds 2013, het jaar van de beursexit van Duvel Moortgat, zijn de omzet en de winst van het bedrijf verdubbeld.

Ahold Delhaize wordt interessante overnameprooi in Verenigde Staten

20/06/2017

Na de overname van de Amerikaanse supermarktketen Whole Foods door Amazon verwachten analisten in de Verenigde Staten een nieuwe overnamegolf in de sector. Daarbij wordt vooral Ahold Delhaize genoemd als mogelijke prooi.

Back to top