Delhaize wil 32.500 vrachtwagenritten minder tegen eind 2011

Delhaize wil 32.500 vrachtwagenritten minder tegen eind 2011

Delhaize België wil nog tegen eind dit jaar 32.500 vrachtwagenritten – goed voor een fenomenale 5 miljoen kilometer – uitsparen ten opzichte van 2009. Dat blijkt uit het mobiliteitsplan dat de supermarktketen voorstelde tijdens een bezoek van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits aan het distributiecentrum in Zellik.

Backhauling

“Logistiek en mobiliteit vormen het hart van de distributiesector. Vandaar dat we belangrijke inspanningen leveren rond onze impact op de mobiliteit”, zegt Michel Eeckhout, CEO van Delhaize België. “Zo hebben we door een optimalisatie van de transportplanning en een ingenieus backhaulingsysteem het aantal ritten met liefst 11% doen dalen in 2010. Eind 2011 willen we zelfs een daling van 16% bereiken. Deze inspanningen stellen ons in staat om onze distributie en logistiek efficiënter te organiseren en tegelijk de impact van onze activiteiten op de algemene mobiliteit te verminderen.”


In 2010 reden de Delhaize-trucks al 3,9 miljoen kilometer minder dan in 2009. Dat was in de eerste plaats mogelijk dankzij een efficiëntere planning en vulling van de vrachtwagens, ondanks een volumegroei met 9%. Daarnaast opteerde Delhaize ook meer voor backhauling, een eenvoudig maar efficiënt systeem waarbij Delhaize-vrachtwagens na het beleveren van de winkels producten ophalen bij de leveranciers. Dat maakt de rit van de leverancier naar het distributiecentrum in Zellik meteen overbodig.

Een geïntegreerde aanpak

Delhaize België stapte vorig jaar al mee in het Piekproject van Minister Crevits om de geluidshinder tijdens het laden en lossen aan de winkels te verminderen. Zo kocht de keten geluidsarme trailers en materiaal aan, werden laad- en loskades aangepast en kregen chauffeurs een speciale opleiding. Soortgelijke projecten in Nederland hebben aangetoond dat hiermee zowel de geluidshinder, het aantal ongevallen als de CO2-uitstoot merkbaar daalt. Ook de inzet van een dubbeldeks-Ecotruck en een CNG-vrachtwagen (op aardgas onder druk) passen in dat plaatje.

Samenwerking overheid-bedrijfsleven

“Opdat Vlaanderen zich op een duurzame manier verder kan ontwikkelen als slimme draaischijf in Europa, is het goed dat bedrijven zoals Delhaize zelf op een constructieve en innovatieve wijze hierin investeren”, reageerde minister Crevits enthousiast. “Het efficiënter organiseren van het transport van goederen en ook het verduurzamen van de verplaatsingen van werknemers, heeft een positieve impact op de verkeersveiligheid, files, wachttijden, overlast, broeikasgassen, geluid en fijn stof. De deelname aan het PIEK-project wijst op de maatschappelijke betrokkenheid van Delhaize. Een goede samenwerking tussen de overheid en het bedrijfsleven maakt het mogelijk om de mobiliteitsuitdagingen aan te pakken”, aldus de minister.
 

Delhaize België wil nog tegen eind dit jaar 32.500 vrachtwagenritten – goed voor een fenomenale 5 miljoen kilometer – uitsparen ten opzichte van 2009. Dat blijkt uit het mobiliteitsplan dat de supermarktketen voorstelde tijdens een bezoek van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits aan het distributiecentrum in Zellik.

Backhauling

“Logistiek en mobiliteit vormen het hart van de distributiesector. Vandaar dat we belangrijke inspanningen leveren rond onze impact op de mobiliteit”, zegt Michel Eeckhout, CEO van Delhaize België. “Zo hebben we door een optimalisatie van de transportplanning en een ingenieus backhaulingsysteem het aantal ritten met liefst 11% doen dalen in 2010. Eind 2011 willen we zelfs een daling van 16% bereiken. Deze inspanningen stellen ons in staat om onze distributie en logistiek efficiënter te organiseren en tegelijk de impact van onze activiteiten op de algemene mobiliteit te verminderen.”


In 2010 reden de Delhaize-trucks al 3,9 miljoen kilometer minder dan in 2009. Dat was in de eerste plaats mogelijk dankzij een efficiëntere planning en vulling van de vrachtwagens, ondanks een volumegroei met 9%. Daarnaast opteerde Delhaize ook meer voor backhauling, een eenvoudig maar efficiënt systeem waarbij Delhaize-vrachtwagens na het beleveren van de winkels producten ophalen bij de leveranciers. Dat maakt de rit van de leverancier naar het distributiecentrum in Zellik meteen overbodig.

Een geïntegreerde aanpak

Delhaize België stapte vorig jaar al mee in het Piekproject van Minister Crevits om de geluidshinder tijdens het laden en lossen aan de winkels te verminderen. Zo kocht de keten geluidsarme trailers en materiaal aan, werden laad- en loskades aangepast en kregen chauffeurs een speciale opleiding. Soortgelijke projecten in Nederland hebben aangetoond dat hiermee zowel de geluidshinder, het aantal ongevallen als de CO2-uitstoot merkbaar daalt. Ook de inzet van een dubbeldeks-Ecotruck en een CNG-vrachtwagen (op aardgas onder druk) passen in dat plaatje.

Samenwerking overheid-bedrijfsleven

“Opdat Vlaanderen zich op een duurzame manier verder kan ontwikkelen als slimme draaischijf in Europa, is het goed dat bedrijven zoals Delhaize zelf op een constructieve en innovatieve wijze hierin investeren”, reageerde minister Crevits enthousiast. “Het efficiënter organiseren van het transport van goederen en ook het verduurzamen van de verplaatsingen van werknemers, heeft een positieve impact op de verkeersveiligheid, files, wachttijden, overlast, broeikasgassen, geluid en fijn stof. De deelname aan het PIEK-project wijst op de maatschappelijke betrokkenheid van Delhaize. Een goede samenwerking tussen de overheid en het bedrijfsleven maakt het mogelijk om de mobiliteitsuitdagingen aan te pakken”, aldus de minister.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top