Delhaize wil 32.500 vrachtwagenritten minder tegen eind 2011

Delhaize wil 32.500 vrachtwagenritten minder tegen eind 2011

Delhaize België wil nog tegen eind dit jaar 32.500 vrachtwagenritten – goed voor een fenomenale 5 miljoen kilometer – uitsparen ten opzichte van 2009. Dat blijkt uit het mobiliteitsplan dat de supermarktketen voorstelde tijdens een bezoek van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits aan het distributiecentrum in Zellik.

Backhauling

“Logistiek en mobiliteit vormen het hart van de distributiesector. Vandaar dat we belangrijke inspanningen leveren rond onze impact op de mobiliteit”, zegt Michel Eeckhout, CEO van Delhaize België. “Zo hebben we door een optimalisatie van de transportplanning en een ingenieus backhaulingsysteem het aantal ritten met liefst 11% doen dalen in 2010. Eind 2011 willen we zelfs een daling van 16% bereiken. Deze inspanningen stellen ons in staat om onze distributie en logistiek efficiënter te organiseren en tegelijk de impact van onze activiteiten op de algemene mobiliteit te verminderen.”


In 2010 reden de Delhaize-trucks al 3,9 miljoen kilometer minder dan in 2009. Dat was in de eerste plaats mogelijk dankzij een efficiëntere planning en vulling van de vrachtwagens, ondanks een volumegroei met 9%. Daarnaast opteerde Delhaize ook meer voor backhauling, een eenvoudig maar efficiënt systeem waarbij Delhaize-vrachtwagens na het beleveren van de winkels producten ophalen bij de leveranciers. Dat maakt de rit van de leverancier naar het distributiecentrum in Zellik meteen overbodig.

Een geïntegreerde aanpak

Delhaize België stapte vorig jaar al mee in het Piekproject van Minister Crevits om de geluidshinder tijdens het laden en lossen aan de winkels te verminderen. Zo kocht de keten geluidsarme trailers en materiaal aan, werden laad- en loskades aangepast en kregen chauffeurs een speciale opleiding. Soortgelijke projecten in Nederland hebben aangetoond dat hiermee zowel de geluidshinder, het aantal ongevallen als de CO2-uitstoot merkbaar daalt. Ook de inzet van een dubbeldeks-Ecotruck en een CNG-vrachtwagen (op aardgas onder druk) passen in dat plaatje.

Samenwerking overheid-bedrijfsleven

“Opdat Vlaanderen zich op een duurzame manier verder kan ontwikkelen als slimme draaischijf in Europa, is het goed dat bedrijven zoals Delhaize zelf op een constructieve en innovatieve wijze hierin investeren”, reageerde minister Crevits enthousiast. “Het efficiënter organiseren van het transport van goederen en ook het verduurzamen van de verplaatsingen van werknemers, heeft een positieve impact op de verkeersveiligheid, files, wachttijden, overlast, broeikasgassen, geluid en fijn stof. De deelname aan het PIEK-project wijst op de maatschappelijke betrokkenheid van Delhaize. Een goede samenwerking tussen de overheid en het bedrijfsleven maakt het mogelijk om de mobiliteitsuitdagingen aan te pakken”, aldus de minister.
 

Delhaize België wil nog tegen eind dit jaar 32.500 vrachtwagenritten – goed voor een fenomenale 5 miljoen kilometer – uitsparen ten opzichte van 2009. Dat blijkt uit het mobiliteitsplan dat de supermarktketen voorstelde tijdens een bezoek van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits aan het distributiecentrum in Zellik.

Backhauling

“Logistiek en mobiliteit vormen het hart van de distributiesector. Vandaar dat we belangrijke inspanningen leveren rond onze impact op de mobiliteit”, zegt Michel Eeckhout, CEO van Delhaize België. “Zo hebben we door een optimalisatie van de transportplanning en een ingenieus backhaulingsysteem het aantal ritten met liefst 11% doen dalen in 2010. Eind 2011 willen we zelfs een daling van 16% bereiken. Deze inspanningen stellen ons in staat om onze distributie en logistiek efficiënter te organiseren en tegelijk de impact van onze activiteiten op de algemene mobiliteit te verminderen.”


In 2010 reden de Delhaize-trucks al 3,9 miljoen kilometer minder dan in 2009. Dat was in de eerste plaats mogelijk dankzij een efficiëntere planning en vulling van de vrachtwagens, ondanks een volumegroei met 9%. Daarnaast opteerde Delhaize ook meer voor backhauling, een eenvoudig maar efficiënt systeem waarbij Delhaize-vrachtwagens na het beleveren van de winkels producten ophalen bij de leveranciers. Dat maakt de rit van de leverancier naar het distributiecentrum in Zellik meteen overbodig.

Een geïntegreerde aanpak

Delhaize België stapte vorig jaar al mee in het Piekproject van Minister Crevits om de geluidshinder tijdens het laden en lossen aan de winkels te verminderen. Zo kocht de keten geluidsarme trailers en materiaal aan, werden laad- en loskades aangepast en kregen chauffeurs een speciale opleiding. Soortgelijke projecten in Nederland hebben aangetoond dat hiermee zowel de geluidshinder, het aantal ongevallen als de CO2-uitstoot merkbaar daalt. Ook de inzet van een dubbeldeks-Ecotruck en een CNG-vrachtwagen (op aardgas onder druk) passen in dat plaatje.

Samenwerking overheid-bedrijfsleven

“Opdat Vlaanderen zich op een duurzame manier verder kan ontwikkelen als slimme draaischijf in Europa, is het goed dat bedrijven zoals Delhaize zelf op een constructieve en innovatieve wijze hierin investeren”, reageerde minister Crevits enthousiast. “Het efficiënter organiseren van het transport van goederen en ook het verduurzamen van de verplaatsingen van werknemers, heeft een positieve impact op de verkeersveiligheid, files, wachttijden, overlast, broeikasgassen, geluid en fijn stof. De deelname aan het PIEK-project wijst op de maatschappelijke betrokkenheid van Delhaize. Een goede samenwerking tussen de overheid en het bedrijfsleven maakt het mogelijk om de mobiliteitsuitdagingen aan te pakken”, aldus de minister.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour schrapt duizenden jobs ten voordele van e-commerce

23/01/2018

De Franse hypermarktgroep Carrefour gaat enkele duizenden werknemers op straat zetten, kondigde CEO Alexandre Bompard vandaag aan. Dankzij een nieuw transformatieplan, met nadruk op e-commerce, wil Carrefour "wereldleider in voedseltransitie" worden.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Back to top