Delhaize wil 32.500 vrachtwagenritten minder tegen eind 2011 | RetailDetail

Delhaize wil 32.500 vrachtwagenritten minder tegen eind 2011

Delhaize wil 32.500 vrachtwagenritten minder tegen eind 2011

Delhaize België wil nog tegen eind dit jaar 32.500 vrachtwagenritten – goed voor een fenomenale 5 miljoen kilometer – uitsparen ten opzichte van 2009. Dat blijkt uit het mobiliteitsplan dat de supermarktketen voorstelde tijdens een bezoek van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits aan het distributiecentrum in Zellik.

Backhauling

“Logistiek en mobiliteit vormen het hart van de distributiesector. Vandaar dat we belangrijke inspanningen leveren rond onze impact op de mobiliteit”, zegt Michel Eeckhout, CEO van Delhaize België. “Zo hebben we door een optimalisatie van de transportplanning en een ingenieus backhaulingsysteem het aantal ritten met liefst 11% doen dalen in 2010. Eind 2011 willen we zelfs een daling van 16% bereiken. Deze inspanningen stellen ons in staat om onze distributie en logistiek efficiënter te organiseren en tegelijk de impact van onze activiteiten op de algemene mobiliteit te verminderen.”


In 2010 reden de Delhaize-trucks al 3,9 miljoen kilometer minder dan in 2009. Dat was in de eerste plaats mogelijk dankzij een efficiëntere planning en vulling van de vrachtwagens, ondanks een volumegroei met 9%. Daarnaast opteerde Delhaize ook meer voor backhauling, een eenvoudig maar efficiënt systeem waarbij Delhaize-vrachtwagens na het beleveren van de winkels producten ophalen bij de leveranciers. Dat maakt de rit van de leverancier naar het distributiecentrum in Zellik meteen overbodig.

Een geïntegreerde aanpak

Delhaize België stapte vorig jaar al mee in het Piekproject van Minister Crevits om de geluidshinder tijdens het laden en lossen aan de winkels te verminderen. Zo kocht de keten geluidsarme trailers en materiaal aan, werden laad- en loskades aangepast en kregen chauffeurs een speciale opleiding. Soortgelijke projecten in Nederland hebben aangetoond dat hiermee zowel de geluidshinder, het aantal ongevallen als de CO2-uitstoot merkbaar daalt. Ook de inzet van een dubbeldeks-Ecotruck en een CNG-vrachtwagen (op aardgas onder druk) passen in dat plaatje.

Samenwerking overheid-bedrijfsleven

“Opdat Vlaanderen zich op een duurzame manier verder kan ontwikkelen als slimme draaischijf in Europa, is het goed dat bedrijven zoals Delhaize zelf op een constructieve en innovatieve wijze hierin investeren”, reageerde minister Crevits enthousiast. “Het efficiënter organiseren van het transport van goederen en ook het verduurzamen van de verplaatsingen van werknemers, heeft een positieve impact op de verkeersveiligheid, files, wachttijden, overlast, broeikasgassen, geluid en fijn stof. De deelname aan het PIEK-project wijst op de maatschappelijke betrokkenheid van Delhaize. Een goede samenwerking tussen de overheid en het bedrijfsleven maakt het mogelijk om de mobiliteitsuitdagingen aan te pakken”, aldus de minister.
 

Delhaize België wil nog tegen eind dit jaar 32.500 vrachtwagenritten – goed voor een fenomenale 5 miljoen kilometer – uitsparen ten opzichte van 2009. Dat blijkt uit het mobiliteitsplan dat de supermarktketen voorstelde tijdens een bezoek van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits aan het distributiecentrum in Zellik.

Backhauling

“Logistiek en mobiliteit vormen het hart van de distributiesector. Vandaar dat we belangrijke inspanningen leveren rond onze impact op de mobiliteit”, zegt Michel Eeckhout, CEO van Delhaize België. “Zo hebben we door een optimalisatie van de transportplanning en een ingenieus backhaulingsysteem het aantal ritten met liefst 11% doen dalen in 2010. Eind 2011 willen we zelfs een daling van 16% bereiken. Deze inspanningen stellen ons in staat om onze distributie en logistiek efficiënter te organiseren en tegelijk de impact van onze activiteiten op de algemene mobiliteit te verminderen.”


In 2010 reden de Delhaize-trucks al 3,9 miljoen kilometer minder dan in 2009. Dat was in de eerste plaats mogelijk dankzij een efficiëntere planning en vulling van de vrachtwagens, ondanks een volumegroei met 9%. Daarnaast opteerde Delhaize ook meer voor backhauling, een eenvoudig maar efficiënt systeem waarbij Delhaize-vrachtwagens na het beleveren van de winkels producten ophalen bij de leveranciers. Dat maakt de rit van de leverancier naar het distributiecentrum in Zellik meteen overbodig.

Een geïntegreerde aanpak

Delhaize België stapte vorig jaar al mee in het Piekproject van Minister Crevits om de geluidshinder tijdens het laden en lossen aan de winkels te verminderen. Zo kocht de keten geluidsarme trailers en materiaal aan, werden laad- en loskades aangepast en kregen chauffeurs een speciale opleiding. Soortgelijke projecten in Nederland hebben aangetoond dat hiermee zowel de geluidshinder, het aantal ongevallen als de CO2-uitstoot merkbaar daalt. Ook de inzet van een dubbeldeks-Ecotruck en een CNG-vrachtwagen (op aardgas onder druk) passen in dat plaatje.

Samenwerking overheid-bedrijfsleven

“Opdat Vlaanderen zich op een duurzame manier verder kan ontwikkelen als slimme draaischijf in Europa, is het goed dat bedrijven zoals Delhaize zelf op een constructieve en innovatieve wijze hierin investeren”, reageerde minister Crevits enthousiast. “Het efficiënter organiseren van het transport van goederen en ook het verduurzamen van de verplaatsingen van werknemers, heeft een positieve impact op de verkeersveiligheid, files, wachttijden, overlast, broeikasgassen, geluid en fijn stof. De deelname aan het PIEK-project wijst op de maatschappelijke betrokkenheid van Delhaize. Een goede samenwerking tussen de overheid en het bedrijfsleven maakt het mogelijk om de mobiliteitsuitdagingen aan te pakken”, aldus de minister.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.