Delhaize wil 32.500 vrachtwagenritten minder tegen eind 2011

Delhaize wil 32.500 vrachtwagenritten minder tegen eind 2011

Delhaize België wil nog tegen eind dit jaar 32.500 vrachtwagenritten – goed voor een fenomenale 5 miljoen kilometer – uitsparen ten opzichte van 2009. Dat blijkt uit het mobiliteitsplan dat de supermarktketen voorstelde tijdens een bezoek van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits aan het distributiecentrum in Zellik.

Backhauling

“Logistiek en mobiliteit vormen het hart van de distributiesector. Vandaar dat we belangrijke inspanningen leveren rond onze impact op de mobiliteit”, zegt Michel Eeckhout, CEO van Delhaize België. “Zo hebben we door een optimalisatie van de transportplanning en een ingenieus backhaulingsysteem het aantal ritten met liefst 11% doen dalen in 2010. Eind 2011 willen we zelfs een daling van 16% bereiken. Deze inspanningen stellen ons in staat om onze distributie en logistiek efficiënter te organiseren en tegelijk de impact van onze activiteiten op de algemene mobiliteit te verminderen.”


In 2010 reden de Delhaize-trucks al 3,9 miljoen kilometer minder dan in 2009. Dat was in de eerste plaats mogelijk dankzij een efficiëntere planning en vulling van de vrachtwagens, ondanks een volumegroei met 9%. Daarnaast opteerde Delhaize ook meer voor backhauling, een eenvoudig maar efficiënt systeem waarbij Delhaize-vrachtwagens na het beleveren van de winkels producten ophalen bij de leveranciers. Dat maakt de rit van de leverancier naar het distributiecentrum in Zellik meteen overbodig.

Een geïntegreerde aanpak

Delhaize België stapte vorig jaar al mee in het Piekproject van Minister Crevits om de geluidshinder tijdens het laden en lossen aan de winkels te verminderen. Zo kocht de keten geluidsarme trailers en materiaal aan, werden laad- en loskades aangepast en kregen chauffeurs een speciale opleiding. Soortgelijke projecten in Nederland hebben aangetoond dat hiermee zowel de geluidshinder, het aantal ongevallen als de CO2-uitstoot merkbaar daalt. Ook de inzet van een dubbeldeks-Ecotruck en een CNG-vrachtwagen (op aardgas onder druk) passen in dat plaatje.

Samenwerking overheid-bedrijfsleven

“Opdat Vlaanderen zich op een duurzame manier verder kan ontwikkelen als slimme draaischijf in Europa, is het goed dat bedrijven zoals Delhaize zelf op een constructieve en innovatieve wijze hierin investeren”, reageerde minister Crevits enthousiast. “Het efficiënter organiseren van het transport van goederen en ook het verduurzamen van de verplaatsingen van werknemers, heeft een positieve impact op de verkeersveiligheid, files, wachttijden, overlast, broeikasgassen, geluid en fijn stof. De deelname aan het PIEK-project wijst op de maatschappelijke betrokkenheid van Delhaize. Een goede samenwerking tussen de overheid en het bedrijfsleven maakt het mogelijk om de mobiliteitsuitdagingen aan te pakken”, aldus de minister.
 

Delhaize België wil nog tegen eind dit jaar 32.500 vrachtwagenritten – goed voor een fenomenale 5 miljoen kilometer – uitsparen ten opzichte van 2009. Dat blijkt uit het mobiliteitsplan dat de supermarktketen voorstelde tijdens een bezoek van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits aan het distributiecentrum in Zellik.

Backhauling

“Logistiek en mobiliteit vormen het hart van de distributiesector. Vandaar dat we belangrijke inspanningen leveren rond onze impact op de mobiliteit”, zegt Michel Eeckhout, CEO van Delhaize België. “Zo hebben we door een optimalisatie van de transportplanning en een ingenieus backhaulingsysteem het aantal ritten met liefst 11% doen dalen in 2010. Eind 2011 willen we zelfs een daling van 16% bereiken. Deze inspanningen stellen ons in staat om onze distributie en logistiek efficiënter te organiseren en tegelijk de impact van onze activiteiten op de algemene mobiliteit te verminderen.”


In 2010 reden de Delhaize-trucks al 3,9 miljoen kilometer minder dan in 2009. Dat was in de eerste plaats mogelijk dankzij een efficiëntere planning en vulling van de vrachtwagens, ondanks een volumegroei met 9%. Daarnaast opteerde Delhaize ook meer voor backhauling, een eenvoudig maar efficiënt systeem waarbij Delhaize-vrachtwagens na het beleveren van de winkels producten ophalen bij de leveranciers. Dat maakt de rit van de leverancier naar het distributiecentrum in Zellik meteen overbodig.

Een geïntegreerde aanpak

Delhaize België stapte vorig jaar al mee in het Piekproject van Minister Crevits om de geluidshinder tijdens het laden en lossen aan de winkels te verminderen. Zo kocht de keten geluidsarme trailers en materiaal aan, werden laad- en loskades aangepast en kregen chauffeurs een speciale opleiding. Soortgelijke projecten in Nederland hebben aangetoond dat hiermee zowel de geluidshinder, het aantal ongevallen als de CO2-uitstoot merkbaar daalt. Ook de inzet van een dubbeldeks-Ecotruck en een CNG-vrachtwagen (op aardgas onder druk) passen in dat plaatje.

Samenwerking overheid-bedrijfsleven

“Opdat Vlaanderen zich op een duurzame manier verder kan ontwikkelen als slimme draaischijf in Europa, is het goed dat bedrijven zoals Delhaize zelf op een constructieve en innovatieve wijze hierin investeren”, reageerde minister Crevits enthousiast. “Het efficiënter organiseren van het transport van goederen en ook het verduurzamen van de verplaatsingen van werknemers, heeft een positieve impact op de verkeersveiligheid, files, wachttijden, overlast, broeikasgassen, geluid en fijn stof. De deelname aan het PIEK-project wijst op de maatschappelijke betrokkenheid van Delhaize. Een goede samenwerking tussen de overheid en het bedrijfsleven maakt het mogelijk om de mobiliteitsuitdagingen aan te pakken”, aldus de minister.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top