De Spaanse supermarktketen Dia veegt de geruchten over een mogelijke overname van de Argentijnse activiteiten van Carrefour van tafel. Volgens topman Martín Tolcachir ligt de focus niet op “inorganische groei” in het Zuid-Amerikaanse land, maar op het herstel van de eigen operaties.
Herstel voorop, ondanks dalende omzet
Dia heeft momenteel absoluut geen overname-ambities in Argentinië, benadrukt de CEO. Eerder circuleerden in de Argentijnse media berichten dat Dia, naast lokale spelers als Coto, Grupo One, La Anónima en investeringsfonds Inverlat, tot de potentiële kopers behoorde van de meer dan 680 Carrefour-winkels in het land. De Franse retailer wil zich volgens insiders concentreren op markten met betere economische vooruitzichten.
Hoewel de economische crisis in Argentinië aanhoudt, sluit Tolcachir ook een vertrek uit Argentinië nadrukkelijk uit. “We hebben een sterke positie in het land, met name in Buenos Aires, en een herkenbaar merk bij de Argentijnse consument”, meent de CEO. Het bedrijf verwacht dat de voedselmarkt zich geleidelijk zal herstellen, mede dankzij aanpassingen in het bedrijfsmodel.
In de eerste helft van dit jaar daalde de bruto-omzet van Grupo Dia in Argentinië met 4%. Het gecorrigeerde brutobedrijfsresultaat kromp met drie miljoen euro, voornamelijk door investeringen in de verkoopmarge, hoewel kostenbesparingen gedeeltelijk compenseerden. Tolcachir stelt dat het bedrijf zich kon aanpassen aan de uitdagende macro-economische omstandigheden, waaronder hoge inflatie en koopkrachtdaling.


