Diepvriesgigant Picard stapt in franchise | RetailDetail

Diepvriesgigant Picard stapt in franchise

Diepvriesgigant Picard stapt in franchise

Picard Surgelés, de Franse keten van diepvrieswinkels die ook bij ons actief is, wil in zijn thuisland groeien via franchise. Een serieuze verandering van strategie, want tot nog toe opende de diepvriesgroep enkel winkels in eigen beheer.

Vooral in minder bevolkte regio's

De beslissing om het franchisemodel te omarmen komt er na succesvolle tests in Corsica (Bastia en Ajaccio) en op het eiland La Réunion (een Frans overzees gebied). "Om een netwerk van franchisers op te zetten, is een team nodig dat in staat is zo'n netwerk te runnen. Picard heeft er vandaag zo een", aldus Philippe Dauze, voorzitter van Picard sinds 2009.

 

Via franchise wil Picard, dat tot nog toe vooral in stedelijke gebieden te vinden is, voet aan de grond krijgen in landelijk Frankrijk. In die minder bevolkte (landbouw)regio's wacht volgens het bedrijf een markt van 900 miljoen euro, die vooralsnog het exclusieve speelterrein is van firma's als Toupargel of Thiriet, die met hun diepvriesbestelwagentjes bij de consument aan huis leveren.

 

De franchisezaken zullen wel iets kleiner zijn dan de huidige Picard-vestigingen (150 à 200 m² in plaats van de gebruikelijke 400 m²) en een beperkter assortiment aanbieden, maar de prijzen zullen dezelfde zijn. De lokale uitbaters krijgen trouwens een stem in de keuze van het winkelaanbod. Dit jaar nog zouden de eerste tien tot vijftien franchisewinkels de deuren openen; op kruissnelheid moeten dat er veertig per jaar worden.

 

Ook blijven groeien in eigen beheer

Picard telt vandaag in Frankrijk 925 winkels, en die worden allemaal in eigen beheer gerund. De keten is overigens van plan om ook nieuwe eigen winkels te blijven openen: dit jaar mikt Picard op nog eens 20 tot 25 nieuwe vestigingen. De groep, eigendom van het Britse investeringsfonds Lion Capital, ziet dan ook nog flinke groeimogelijkheden in Frankrijk, waar Picard een marktaandeel heeft van 'nog maar' 18%.

 

Over de geruchten die al een tijdje de ronde doen dat Picard in de etalage zou staan, was voorzitter Dauze klaar en duidelijk: "Wij hebben nooit bevestigd dat we te koop staan en deze stap [naar franchise] is niet bedoeld om ons bedrijf mooier te presenteren dan het nu al is."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.