Diepvriesgigant Picard stapt in franchise

Diepvriesgigant Picard stapt in franchise

Picard Surgelés, de Franse keten van diepvrieswinkels die ook bij ons actief is, wil in zijn thuisland groeien via franchise. Een serieuze verandering van strategie, want tot nog toe opende de diepvriesgroep enkel winkels in eigen beheer.

Vooral in minder bevolkte regio's

De beslissing om het franchisemodel te omarmen komt er na succesvolle tests in Corsica (Bastia en Ajaccio) en op het eiland La Réunion (een Frans overzees gebied). "Om een netwerk van franchisers op te zetten, is een team nodig dat in staat is zo'n netwerk te runnen. Picard heeft er vandaag zo een", aldus Philippe Dauze, voorzitter van Picard sinds 2009.

 

Via franchise wil Picard, dat tot nog toe vooral in stedelijke gebieden te vinden is, voet aan de grond krijgen in landelijk Frankrijk. In die minder bevolkte (landbouw)regio's wacht volgens het bedrijf een markt van 900 miljoen euro, die vooralsnog het exclusieve speelterrein is van firma's als Toupargel of Thiriet, die met hun diepvriesbestelwagentjes bij de consument aan huis leveren.

 

De franchisezaken zullen wel iets kleiner zijn dan de huidige Picard-vestigingen (150 à 200 m² in plaats van de gebruikelijke 400 m²) en een beperkter assortiment aanbieden, maar de prijzen zullen dezelfde zijn. De lokale uitbaters krijgen trouwens een stem in de keuze van het winkelaanbod. Dit jaar nog zouden de eerste tien tot vijftien franchisewinkels de deuren openen; op kruissnelheid moeten dat er veertig per jaar worden.

 

Ook blijven groeien in eigen beheer

Picard telt vandaag in Frankrijk 925 winkels, en die worden allemaal in eigen beheer gerund. De keten is overigens van plan om ook nieuwe eigen winkels te blijven openen: dit jaar mikt Picard op nog eens 20 tot 25 nieuwe vestigingen. De groep, eigendom van het Britse investeringsfonds Lion Capital, ziet dan ook nog flinke groeimogelijkheden in Frankrijk, waar Picard een marktaandeel heeft van 'nog maar' 18%.

 

Over de geruchten die al een tijdje de ronde doen dat Picard in de etalage zou staan, was voorzitter Dauze klaar en duidelijk: "Wij hebben nooit bevestigd dat we te koop staan en deze stap [naar franchise] is niet bedoeld om ons bedrijf mooier te presenteren dan het nu al is."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top