Diepvriesspecialist Picard trekt weg uit Vlaanderen

Diepvriesspecialist Picard trekt weg uit Vlaanderen

De Franse diepvriesspecialist Picard Surgelés trekt weg uit Vlaanderen: amper twee jaar na de intrede van de groep in ons gewest hebben de Fransen hun winkels in Brasschaat, Antwerpen en Mortsel gesloten.

Sinds 2012 actief in België

Picard zette in juni 2012 voet aan de grond in België met de opening van een eerste winkel in Waterloo, en in september volgde een verkooppunt in Sint-Lambrechts-Woluwe. Vanuit die twee vestigingen wou de keten eerst Brussel en het Waalse landsgedeelte veroveren, om nadien ook naar Vlaanderen over te steken.

 

De ambitie was om tegen 2017 een netwerk van een zestigtal winkels uit te bouwen. De Franse groep zag dan ook heel wat potentieel in de Belgische markt: Belgen kopen 50 kg diepvriesproducten per jaar, Fransen maar aan 35 kg. Bovendien groeit de Belgische markt jaarlijks nog met 3% à 5%.

 

Toen O’Cool er de stekker uittrok, kon Picard een mooie stap vooruit zetten; al richtten de Fransen zich veeleer op kleinere verkooppunten. Picard-winkels hebben een oppervlakte van zo’n 250 m², terwijl die van O’Cool makkelijk aan het dubbele zaten.

 

Na minder dan 2 jaar dicht

In september 2013 opende Picard na zeven verkooppunten in Brussel en Wallonië zijn eerste Vlaamse winkel op de Bredabaan in Brasschaat, goed voor een duizendtal producten op een oppervlakte van 254 m². Nadien werden bijkomende winkels geopend in Mortsel, Antwerpen (Nationalestraat) en Knokke.

 

Toch heeft Picard nu al besloten om de verkooppunten in Brasschaat, Mortsel en Antwerpen te sluiten. Sinds eind juli zijn ze dicht: de enige resterende winkel in het Vlaamse landsgedeelte is nu die in Knokke. De Antwerpse winkels werden gezien als een commerciële test, aldus de keten, maar na zowat anderhalf jaar blijkt echter dat de formule niet aanslaat in het noorden van België en dus zet Picard het experiment stop.

 

Voor Wallonië zijn er geen plannen voor winkelsluitingen bekend. Integendeel. Op 20 augustus opent de keten zelfs nog een nieuwe vestiging in Genval. In Brussel zal Picard dan elf winkels hebben, in Wallonië vijf. Bij de Franstaligen kon Picard dan ook een vliegende start nemen, omdat heel wat Franstaligen naar de Franse televisiezenders kijken en Picard in Frankrijk een stevige reputatie heeft.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alpro haalt sojabonen alleen uit Europa en Canada

19/09/2017

Alpro, de fabrikant van sojadranken, koopt zijn sojabonen nog uitsluitend bij producenten in Europa en Canada. Op die manier wil het bedrijf er zeker van zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Om dat doel te bereiken, heeft het ook al diverse lokale initiatieven opgestart.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Carrefour opent 15 nieuwe drives

18/09/2017

Supermarktketen Carrefour opent op 29 september drie nieuwe afhaalpunten voor drive.be, wat het totaal voor de maand op vijftien nieuwe 'drives' brengt. In totaal werden er sinds het begin van het jaar al 72 afhaalpunten geopend.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Back to top