Diepvriesspecialist Picard trekt weg uit Vlaanderen

Diepvriesspecialist Picard trekt weg uit Vlaanderen

De Franse diepvriesspecialist Picard Surgelés trekt weg uit Vlaanderen: amper twee jaar na de intrede van de groep in ons gewest hebben de Fransen hun winkels in Brasschaat, Antwerpen en Mortsel gesloten.

Sinds 2012 actief in België

Picard zette in juni 2012 voet aan de grond in België met de opening van een eerste winkel in Waterloo, en in september volgde een verkooppunt in Sint-Lambrechts-Woluwe. Vanuit die twee vestigingen wou de keten eerst Brussel en het Waalse landsgedeelte veroveren, om nadien ook naar Vlaanderen over te steken.

 

De ambitie was om tegen 2017 een netwerk van een zestigtal winkels uit te bouwen. De Franse groep zag dan ook heel wat potentieel in de Belgische markt: Belgen kopen 50 kg diepvriesproducten per jaar, Fransen maar aan 35 kg. Bovendien groeit de Belgische markt jaarlijks nog met 3% à 5%.

 

Toen O’Cool er de stekker uittrok, kon Picard een mooie stap vooruit zetten; al richtten de Fransen zich veeleer op kleinere verkooppunten. Picard-winkels hebben een oppervlakte van zo’n 250 m², terwijl die van O’Cool makkelijk aan het dubbele zaten.

 

Na minder dan 2 jaar dicht

In september 2013 opende Picard na zeven verkooppunten in Brussel en Wallonië zijn eerste Vlaamse winkel op de Bredabaan in Brasschaat, goed voor een duizendtal producten op een oppervlakte van 254 m². Nadien werden bijkomende winkels geopend in Mortsel, Antwerpen (Nationalestraat) en Knokke.

 

Toch heeft Picard nu al besloten om de verkooppunten in Brasschaat, Mortsel en Antwerpen te sluiten. Sinds eind juli zijn ze dicht: de enige resterende winkel in het Vlaamse landsgedeelte is nu die in Knokke. De Antwerpse winkels werden gezien als een commerciële test, aldus de keten, maar na zowat anderhalf jaar blijkt echter dat de formule niet aanslaat in het noorden van België en dus zet Picard het experiment stop.

 

Voor Wallonië zijn er geen plannen voor winkelsluitingen bekend. Integendeel. Op 20 augustus opent de keten zelfs nog een nieuwe vestiging in Genval. In Brussel zal Picard dan elf winkels hebben, in Wallonië vijf. Bij de Franstaligen kon Picard dan ook een vliegende start nemen, omdat heel wat Franstaligen naar de Franse televisiezenders kijken en Picard in Frankrijk een stevige reputatie heeft.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Ex-CEO Delhaize investeert in startup YouMeal

23/11/2017

YouMeal, een startup die restaurantuitbaters toelaat hun klanten eenvoudig te informeren over de samenstelling van hun gerechten, heeft 800.000 euro aan nieuwe fondsen opgehaald. Een van de investeerders is Pierre-Olivier Beckers, voormalig CEO van Delhaize en momenteel voorzitter van het BOIC. 

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Back to top