Diepvriesspecialist Picard trekt weg uit Vlaanderen

Diepvriesspecialist Picard trekt weg uit Vlaanderen

De Franse diepvriesspecialist Picard Surgelés trekt weg uit Vlaanderen: amper twee jaar na de intrede van de groep in ons gewest hebben de Fransen hun winkels in Brasschaat, Antwerpen en Mortsel gesloten.

Sinds 2012 actief in België

Picard zette in juni 2012 voet aan de grond in België met de opening van een eerste winkel in Waterloo, en in september volgde een verkooppunt in Sint-Lambrechts-Woluwe. Vanuit die twee vestigingen wou de keten eerst Brussel en het Waalse landsgedeelte veroveren, om nadien ook naar Vlaanderen over te steken.

 

De ambitie was om tegen 2017 een netwerk van een zestigtal winkels uit te bouwen. De Franse groep zag dan ook heel wat potentieel in de Belgische markt: Belgen kopen 50 kg diepvriesproducten per jaar, Fransen maar aan 35 kg. Bovendien groeit de Belgische markt jaarlijks nog met 3% à 5%.

 

Toen O’Cool er de stekker uittrok, kon Picard een mooie stap vooruit zetten; al richtten de Fransen zich veeleer op kleinere verkooppunten. Picard-winkels hebben een oppervlakte van zo’n 250 m², terwijl die van O’Cool makkelijk aan het dubbele zaten.

 

Na minder dan 2 jaar dicht

In september 2013 opende Picard na zeven verkooppunten in Brussel en Wallonië zijn eerste Vlaamse winkel op de Bredabaan in Brasschaat, goed voor een duizendtal producten op een oppervlakte van 254 m². Nadien werden bijkomende winkels geopend in Mortsel, Antwerpen (Nationalestraat) en Knokke.

 

Toch heeft Picard nu al besloten om de verkooppunten in Brasschaat, Mortsel en Antwerpen te sluiten. Sinds eind juli zijn ze dicht: de enige resterende winkel in het Vlaamse landsgedeelte is nu die in Knokke. De Antwerpse winkels werden gezien als een commerciële test, aldus de keten, maar na zowat anderhalf jaar blijkt echter dat de formule niet aanslaat in het noorden van België en dus zet Picard het experiment stop.

 

Voor Wallonië zijn er geen plannen voor winkelsluitingen bekend. Integendeel. Op 20 augustus opent de keten zelfs nog een nieuwe vestiging in Genval. In Brussel zal Picard dan elf winkels hebben, in Wallonië vijf. Bij de Franstaligen kon Picard dan ook een vliegende start nemen, omdat heel wat Franstaligen naar de Franse televisiezenders kijken en Picard in Frankrijk een stevige reputatie heeft.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Back to top