Distributiecentrum Delhaize geblokkeerd door boze melkboeren | RetailDetail

Distributiecentrum Delhaize geblokkeerd door boze melkboeren

Distributiecentrum Delhaize geblokkeerd door boze melkboeren
Zo'n 80 Waalse landbouwers hebben gisterochtend 2,5 uur lang het distributiecentrum van Delhaize in Zellik geblokkeerd met hun tractoren. De blokkade paste in het kader van de acties van de European Milk Board die gisteren en deze ochtend Brussel op stelten zetten om hogere melkprijzen af te dwingen.

Aanklacht tegen "ongelijke marges grootdistributie"

"Met deze actie willen we de ongelijke marges van de grootdistributie aanklagen in vergelijking met het inkomen dat de landbouwer opstrijkt en een betere verdeling van de marges eisen binnen de voedselketen", aldus de Waalse landbouwersfederatie FUGEA.

 

De Waalse landbouwers beslisten hun pijlen op Delhaize te richten omdat ze van oordeel zijn dat "deze supermarktketen de minste inspanningen levert om iets te doen aan de catastrofale situatie waarmee de sector wordt geconfronteerd." Delhaize heeft volgens de boeren nooit Fairebel-melk, het eigen label van de Belgische melkboeren, willen verkopen.

 

"Delhaize ondersteunt al jaren Belgische landbouw"

Delhaize betreurt dat het geviseerd wordt. "Wij ondersteunen al jaren de landbouw, bijvoorbeeld door zoveel mogelijk aan te kopen bij Belgische leveranciers", zegt woordvoerder Roel Dekelver. "Bovendien gaat het hier om een internationaal probleem. Wij bepalen de marktprijs niet, wij volgen die." De woordvoerder wijst er ook op dat Delhaize al twee jaar geleden, in samenwerking met Milcobel, een variant van de Fairebel-melk op de markt heeft gebracht: de coöperatiemelk.

 

De blokkade werd opgeheven na overleg met Delhaize: de distributiegroep zegt het probleem structureel te willen bespreken met de sector. Gisterochtend hadden vertegenwoordigers van FUGEA en het Algemeen Boerensyndicaat ook een gesprek met verantwoordelijken van melkerij Olympia in Herfelingen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.