Dit is het eerste voedingsbedrijf met een certificaat voor duurzaamheid | RetailDetail

Dit is het eerste voedingsbedrijf met een certificaat voor duurzaamheid

Dit is het eerste voedingsbedrijf met een certificaat voor duurzaamheid
Kathleen Malfroy (AS4), Maaike Slos en Miranda Kolkman (Kipco-Damaco)

Vleesverwerkend bedrijf Kipco-Damaco kreeg als eerste Belgisch voedingsbedrijf een certificaat voor duurzaamheid. Dit moet de consument garanderen dat wat hij op zijn bord krijgt op een correcte manier is geproduceerd.

Strengste normen

Na de recente schandalen in de voedingsindustrie is het meer dan ooit belangrijk dat voedingsbedrijven bewijzen dat zij het vertrouwen van de consument waard zijn. Consumenten stoppen bijvoorbeeld met vlees eten omdat ze zich vragen stellen over de verwerking ervan. Ze zijn ook minder bereid om voedsel te kopen als ze niet weten dat het op een correcte manier is geproduceerd. 

 

Om hierop in te spelen ontwikkelde AS4, een adviesbureau voor voedingsbedrijven, een certificaat dat beantwoordt aan de strengste normen op vlak van productverantwoordelijkheid, milieu, mens en maatschappij. Officieel heet dit certificaat IQNet SR10.

 

Trendsetter

Het eerste duurzaamheidscertificaat voor een Belgisch voedingsbedrijf gaat naar Kipco-Damaco uit Oostrozebeke, in West-Vlaanderen. Het bedrijf versnijdt gevogelte dat wordt verwerkt in snacks zoals kipnuggets, frikandellen en kalkoenworst. Kipco-Damaco kreeg de voorbije jaren van klanten de vraag of het genoeg acties onderneemt rond duurzaamheid en schakelde AS4 in om dit mee te concretiseren. Dat Kipco-Damaco duurzaamheid serieus neemt, blijkt uit het feit dat het bedrijf op dit moment een nieuwe vestiging bouwt met machines die zo CO2-neutraal mogelijk produceren.

 

“Pas wanneer duurzaamheid een echt fundament wordt van de bedrijfscultuur ben je als bedrijf klaar om te bouwen aan een stabiele toekomst. We voelen ons vereerd dat we als eerste voedingsbedrijf met dit certificaat, trendsetter zijn in de Belgische voedingsindustrie”, zegt CEO Philip Eeckman.

 

Geen verplichting

Voedingsbedrijven die zo’n duurzaamheidscertificaat wensen, kunnen een screening vragen bij AS4. Het certificaat is tot nu toe geen verplichting, maar sectorfederatie Fevia juicht het wel toe. “Heel wat voedingsbedrijven nemen concrete acties die er samen voor zorgen dat we evolueren naar een duurzamere voedingsproductie. Die inspanning zichtbaar maken, blijft een uitdaging. Met dit certificaat hopen wij dat de klanten van onze bedrijven die inspanningen beter herkennen en ook erkennen,“ aldus duurzaamheidscoördinator Ann Nachtergaele.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.