Dit is het eerste voedingsbedrijf met een certificaat voor duurzaamheid | RetailDetail

Dit is het eerste voedingsbedrijf met een certificaat voor duurzaamheid

Dit is het eerste voedingsbedrijf met een certificaat voor duurzaamheid
Kathleen Malfroy (AS4), Maaike Slos en Miranda Kolkman (Kipco-Damaco)

Vleesverwerkend bedrijf Kipco-Damaco kreeg als eerste Belgisch voedingsbedrijf een certificaat voor duurzaamheid. Dit moet de consument garanderen dat wat hij op zijn bord krijgt op een correcte manier is geproduceerd.

Strengste normen

Na de recente schandalen in de voedingsindustrie is het meer dan ooit belangrijk dat voedingsbedrijven bewijzen dat zij het vertrouwen van de consument waard zijn. Consumenten stoppen bijvoorbeeld met vlees eten omdat ze zich vragen stellen over de verwerking ervan. Ze zijn ook minder bereid om voedsel te kopen als ze niet weten dat het op een correcte manier is geproduceerd. 

 

Om hierop in te spelen ontwikkelde AS4, een adviesbureau voor voedingsbedrijven, een certificaat dat beantwoordt aan de strengste normen op vlak van productverantwoordelijkheid, milieu, mens en maatschappij. Officieel heet dit certificaat IQNet SR10.

 

Trendsetter

Het eerste duurzaamheidscertificaat voor een Belgisch voedingsbedrijf gaat naar Kipco-Damaco uit Oostrozebeke, in West-Vlaanderen. Het bedrijf versnijdt gevogelte dat wordt verwerkt in snacks zoals kipnuggets, frikandellen en kalkoenworst. Kipco-Damaco kreeg de voorbije jaren van klanten de vraag of het genoeg acties onderneemt rond duurzaamheid en schakelde AS4 in om dit mee te concretiseren. Dat Kipco-Damaco duurzaamheid serieus neemt, blijkt uit het feit dat het bedrijf op dit moment een nieuwe vestiging bouwt met machines die zo CO2-neutraal mogelijk produceren.

 

“Pas wanneer duurzaamheid een echt fundament wordt van de bedrijfscultuur ben je als bedrijf klaar om te bouwen aan een stabiele toekomst. We voelen ons vereerd dat we als eerste voedingsbedrijf met dit certificaat, trendsetter zijn in de Belgische voedingsindustrie”, zegt CEO Philip Eeckman.

 

Geen verplichting

Voedingsbedrijven die zo’n duurzaamheidscertificaat wensen, kunnen een screening vragen bij AS4. Het certificaat is tot nu toe geen verplichting, maar sectorfederatie Fevia juicht het wel toe. “Heel wat voedingsbedrijven nemen concrete acties die er samen voor zorgen dat we evolueren naar een duurzamere voedingsproductie. Die inspanning zichtbaar maken, blijft een uitdaging. Met dit certificaat hopen wij dat de klanten van onze bedrijven die inspanningen beter herkennen en ook erkennen,“ aldus duurzaamheidscoördinator Ann Nachtergaele.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.