Dit jaar 1.000 controles extra op alcoholverkoop aan minderjarigen

Dit jaar 1.000 controles extra op alcoholverkoop aan minderjarigen

Wie alcohol verkoopt, kan maar beter op zijn hoede zijn: minister voor Volksgezondheid Maggie De Block drijft het aantal controles op van 4.000 naar 5.000 per jaar.

Verboden sinds eind 2009, maar...

Sinds eind 2009 is het in ons land verboden om alcohol te verkopen aan jongeren onder de 16, of het nu om een pilsje gaat of iets sterkers. Daarnaast is het ook verboden om sterkedrank te verkopen aan wie nog geen 18 is, al is de naleving van dat verbod in de praktijk makkelijker gezegd dan gedaan.

 

Met de duizend extra controles wil minister De Block (Open VLD) de pakkans gevoelig verhogen voor wie wel alcohol aan minderjarigen verkoopt. Dat heeft ze gezegd in de bevoegde Kamercommissie.

 

Momenteel zijn er 4.000 controles per jaar, maar dat worden er nu dus 5.000. De controleurs zullen extra waakzaam zijn tijdens periodes waarop jongeren vaak (te) veel alcohol gebruiken, zoals de periode na de examens of de zogeheten 'honderd dagen'. Ook festiviteiten en festivals mogen extra controles verwachten, en er komen zeker ook gerichte acties in nachtwinkels in de buurt van scholen en uitgaansbuurten, zo liet de minister verstaan.

 

"Zwartepiet niet naar handelaars doorschuiven"

Het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen is niet te spreken over de beslissing: "De Block schuift de zwartepiet voor deze inbreuken integraal door naar de verkopers", klinkt het.

 

"Wat met de verantwoordelijkheid van de jongeren en hun ouders?", vraagt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. "Zij ontspringen nu mooi de dans wanneer er inbreuken zijn, en dat terwijl de hoofdverantwoordelijkheid toch wel bij hen ligt. Men kan toch moeilijk verwachten dat een handelaar of een cafébaas van iedereen een identiteits- en leeftijdscontrole afneemt. Dat is zijn taak niet. Een handelaar is geen politieagent."

 

De zelfstandigenorganisatie gelooft naar eigen zeggen veel meer in doorgedreven vormen van preventie en sensibilisering en eist dat de wetgeving in ons land wordt aangepast, zodat de verantwoordelijkheid voor de aankoop van alcohol in de eerste plaats bij de minderjarige en zijn ouders komt te liggen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top