Dit jaar 1.000 controles extra op alcoholverkoop aan minderjarigen | RetailDetail

Dit jaar 1.000 controles extra op alcoholverkoop aan minderjarigen

Dit jaar 1.000 controles extra op alcoholverkoop aan minderjarigen

Wie alcohol verkoopt, kan maar beter op zijn hoede zijn: minister voor Volksgezondheid Maggie De Block drijft het aantal controles op van 4.000 naar 5.000 per jaar.

Verboden sinds eind 2009, maar...

Sinds eind 2009 is het in ons land verboden om alcohol te verkopen aan jongeren onder de 16, of het nu om een pilsje gaat of iets sterkers. Daarnaast is het ook verboden om sterkedrank te verkopen aan wie nog geen 18 is, al is de naleving van dat verbod in de praktijk makkelijker gezegd dan gedaan.

 

Met de duizend extra controles wil minister De Block (Open VLD) de pakkans gevoelig verhogen voor wie wel alcohol aan minderjarigen verkoopt. Dat heeft ze gezegd in de bevoegde Kamercommissie.

 

Momenteel zijn er 4.000 controles per jaar, maar dat worden er nu dus 5.000. De controleurs zullen extra waakzaam zijn tijdens periodes waarop jongeren vaak (te) veel alcohol gebruiken, zoals de periode na de examens of de zogeheten 'honderd dagen'. Ook festiviteiten en festivals mogen extra controles verwachten, en er komen zeker ook gerichte acties in nachtwinkels in de buurt van scholen en uitgaansbuurten, zo liet de minister verstaan.

 

"Zwartepiet niet naar handelaars doorschuiven"

Het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen is niet te spreken over de beslissing: "De Block schuift de zwartepiet voor deze inbreuken integraal door naar de verkopers", klinkt het.

 

"Wat met de verantwoordelijkheid van de jongeren en hun ouders?", vraagt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. "Zij ontspringen nu mooi de dans wanneer er inbreuken zijn, en dat terwijl de hoofdverantwoordelijkheid toch wel bij hen ligt. Men kan toch moeilijk verwachten dat een handelaar of een cafébaas van iedereen een identiteits- en leeftijdscontrole afneemt. Dat is zijn taak niet. Een handelaar is geen politieagent."

 

De zelfstandigenorganisatie gelooft naar eigen zeggen veel meer in doorgedreven vormen van preventie en sensibilisering en eist dat de wetgeving in ons land wordt aangepast, zodat de verantwoordelijkheid voor de aankoop van alcohol in de eerste plaats bij de minderjarige en zijn ouders komt te liggen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour: Kies zelf hoeveel je meer betaalt voor ‘faire’ melk

19/02/2018

Naar Frans voorbeeld lanceert Carrefour melk van ‘Het merk van de consument’, een nieuw merk waarvan consumenten zelf de prijs hebben bepaald. De melk gaat 1,05 euro kosten, zodat boeren een grotere marge krijgen.

Minister De Block wil gezondheidscodes op verpakkingen

19/02/2018

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block bekijkt of het mogelijk is om eenvoudige labels op voedselverpakkingen te plaatsen, waardoor consumenten in een oogopslag kunnen zien of een product gezond is.

Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft ermee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij de Zwitsers betere voorwaarden toestaan. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Aldi Nord en Süd fuseren niet, maar gaan wel samenwerken

16/02/2018

Tot een fusie komt het momenteel nog niet, maar Aldi Nord en Aldi Süd bekijken wel de mogelijkheid om in Duitsland nauw samen te werken op vlak van inkoop en marketing. Een toekomstige fusie wordt wel ontkend.

Back to top