Dit jaar 1.000 controles extra op alcoholverkoop aan minderjarigen | RetailDetail

Dit jaar 1.000 controles extra op alcoholverkoop aan minderjarigen

Dit jaar 1.000 controles extra op alcoholverkoop aan minderjarigen

Wie alcohol verkoopt, kan maar beter op zijn hoede zijn: minister voor Volksgezondheid Maggie De Block drijft het aantal controles op van 4.000 naar 5.000 per jaar.

Verboden sinds eind 2009, maar...

Sinds eind 2009 is het in ons land verboden om alcohol te verkopen aan jongeren onder de 16, of het nu om een pilsje gaat of iets sterkers. Daarnaast is het ook verboden om sterkedrank te verkopen aan wie nog geen 18 is, al is de naleving van dat verbod in de praktijk makkelijker gezegd dan gedaan.

 

Met de duizend extra controles wil minister De Block (Open VLD) de pakkans gevoelig verhogen voor wie wel alcohol aan minderjarigen verkoopt. Dat heeft ze gezegd in de bevoegde Kamercommissie.

 

Momenteel zijn er 4.000 controles per jaar, maar dat worden er nu dus 5.000. De controleurs zullen extra waakzaam zijn tijdens periodes waarop jongeren vaak (te) veel alcohol gebruiken, zoals de periode na de examens of de zogeheten 'honderd dagen'. Ook festiviteiten en festivals mogen extra controles verwachten, en er komen zeker ook gerichte acties in nachtwinkels in de buurt van scholen en uitgaansbuurten, zo liet de minister verstaan.

 

"Zwartepiet niet naar handelaars doorschuiven"

Het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen is niet te spreken over de beslissing: "De Block schuift de zwartepiet voor deze inbreuken integraal door naar de verkopers", klinkt het.

 

"Wat met de verantwoordelijkheid van de jongeren en hun ouders?", vraagt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. "Zij ontspringen nu mooi de dans wanneer er inbreuken zijn, en dat terwijl de hoofdverantwoordelijkheid toch wel bij hen ligt. Men kan toch moeilijk verwachten dat een handelaar of een cafébaas van iedereen een identiteits- en leeftijdscontrole afneemt. Dat is zijn taak niet. Een handelaar is geen politieagent."

 

De zelfstandigenorganisatie gelooft naar eigen zeggen veel meer in doorgedreven vormen van preventie en sensibilisering en eist dat de wetgeving in ons land wordt aangepast, zodat de verantwoordelijkheid voor de aankoop van alcohol in de eerste plaats bij de minderjarige en zijn ouders komt te liggen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.