Drankblikje viert 80ste verjaardag | RetailDetail

Drankblikje viert 80ste verjaardag

Drankblikje viert 80ste verjaardag

Precies 80 jaar geleden lanceerde de Amerikaanse brouwerij Krueger's Beer het allereerste drankblikje op de markt. Het werd een schot in de roos: tegenwoordig rollen er jaarlijks liefst 350 miljard stuks van de productieband.

80 blikjes per Belg per jaar

De lancering van het 'blikje' in 1935 legde Krueger's Beer geen windeieren: in een mum van tijd zag de brouwerij haar omzet met liefst 500% groeien, zo vlooide Het Laatste Nieuws uit. Nog datzelfde jaar volgden tientallen andere bier- en drankenproducenten dat voorbeeld. Al zou het nog tot 1965 duren alvorens het huidige 'lipje' verscheen en het blikje pas écht gebruiksvriendelijk werd; tot dan was het behelpen met een aparte priem.

 

Van de 350 miljard blikjes die jaarlijks worden geproduceerd, worden er meer dan 100 miljard gedronken in de Verenigde Staten. In Europa is dat bijna de helft minder. In iets meer dan de helft van alle blikjes (52% om precies te zijn) zit bier, in de rest vooral frisdrank. Al vind je ondertussen ook al blikjes met melk, wijn en zelfs prosecco in de handel.

 

In ons land drinken we gemiddeld 1,3 miljard blikjes, of omgerekend zo'n 80 per Belg. We zijn wel kampioen in het hergebruik van blikjes: in België wordt 92% van de weggegooide blikjes gerecycleerd, dat is bijna 20% meer dan in de rest van Europa.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.