Drankblikje viert 80ste verjaardag | RetailDetail

Drankblikje viert 80ste verjaardag

Drankblikje viert 80ste verjaardag

Precies 80 jaar geleden lanceerde de Amerikaanse brouwerij Krueger's Beer het allereerste drankblikje op de markt. Het werd een schot in de roos: tegenwoordig rollen er jaarlijks liefst 350 miljard stuks van de productieband.

80 blikjes per Belg per jaar

De lancering van het 'blikje' in 1935 legde Krueger's Beer geen windeieren: in een mum van tijd zag de brouwerij haar omzet met liefst 500% groeien, zo vlooide Het Laatste Nieuws uit. Nog datzelfde jaar volgden tientallen andere bier- en drankenproducenten dat voorbeeld. Al zou het nog tot 1965 duren alvorens het huidige 'lipje' verscheen en het blikje pas écht gebruiksvriendelijk werd; tot dan was het behelpen met een aparte priem.

 

Van de 350 miljard blikjes die jaarlijks worden geproduceerd, worden er meer dan 100 miljard gedronken in de Verenigde Staten. In Europa is dat bijna de helft minder. In iets meer dan de helft van alle blikjes (52% om precies te zijn) zit bier, in de rest vooral frisdrank. Al vind je ondertussen ook al blikjes met melk, wijn en zelfs prosecco in de handel.

 

In ons land drinken we gemiddeld 1,3 miljard blikjes, of omgerekend zo'n 80 per Belg. We zijn wel kampioen in het hergebruik van blikjes: in België wordt 92% van de weggegooide blikjes gerecycleerd, dat is bijna 20% meer dan in de rest van Europa.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour: Kies zelf hoeveel je meer betaalt voor ‘faire’ melk

19/02/2018

Naar Frans voorbeeld lanceert Carrefour melk van ‘Het merk van de consument’, een nieuw merk waarvan consumenten zelf de prijs hebben bepaald. De melk gaat 1,05 euro kosten, zodat boeren een grotere marge krijgen.

Minister De Block wil gezondheidscodes op verpakkingen

19/02/2018

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block bekijkt of het mogelijk is om eenvoudige labels op voedselverpakkingen te plaatsen, waardoor consumenten in een oogopslag kunnen zien of een product gezond is.

Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft ermee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij de Zwitsers betere voorwaarden toestaan. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Aldi Nord en Süd fuseren niet, maar gaan wel samenwerken

16/02/2018

Tot een fusie komt het momenteel nog niet, maar Aldi Nord en Aldi Süd bekijken wel de mogelijkheid om in Duitsland nauw samen te werken op vlak van inkoop en marketing. Een toekomstige fusie wordt wel ontkend.

Back to top