Drankblikje viert 80ste verjaardag

Drankblikje viert 80ste verjaardag

Precies 80 jaar geleden lanceerde de Amerikaanse brouwerij Krueger's Beer het allereerste drankblikje op de markt. Het werd een schot in de roos: tegenwoordig rollen er jaarlijks liefst 350 miljard stuks van de productieband.

80 blikjes per Belg per jaar

De lancering van het 'blikje' in 1935 legde Krueger's Beer geen windeieren: in een mum van tijd zag de brouwerij haar omzet met liefst 500% groeien, zo vlooide Het Laatste Nieuws uit. Nog datzelfde jaar volgden tientallen andere bier- en drankenproducenten dat voorbeeld. Al zou het nog tot 1965 duren alvorens het huidige 'lipje' verscheen en het blikje pas écht gebruiksvriendelijk werd; tot dan was het behelpen met een aparte priem.

 

Van de 350 miljard blikjes die jaarlijks worden geproduceerd, worden er meer dan 100 miljard gedronken in de Verenigde Staten. In Europa is dat bijna de helft minder. In iets meer dan de helft van alle blikjes (52% om precies te zijn) zit bier, in de rest vooral frisdrank. Al vind je ondertussen ook al blikjes met melk, wijn en zelfs prosecco in de handel.

 

In ons land drinken we gemiddeld 1,3 miljard blikjes, of omgerekend zo'n 80 per Belg. We zijn wel kampioen in het hergebruik van blikjes: in België wordt 92% van de weggegooide blikjes gerecycleerd, dat is bijna 20% meer dan in de rest van Europa.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top