Drankblikje viert 80ste verjaardag

Drankblikje viert 80ste verjaardag

Precies 80 jaar geleden lanceerde de Amerikaanse brouwerij Krueger's Beer het allereerste drankblikje op de markt. Het werd een schot in de roos: tegenwoordig rollen er jaarlijks liefst 350 miljard stuks van de productieband.

80 blikjes per Belg per jaar

De lancering van het 'blikje' in 1935 legde Krueger's Beer geen windeieren: in een mum van tijd zag de brouwerij haar omzet met liefst 500% groeien, zo vlooide Het Laatste Nieuws uit. Nog datzelfde jaar volgden tientallen andere bier- en drankenproducenten dat voorbeeld. Al zou het nog tot 1965 duren alvorens het huidige 'lipje' verscheen en het blikje pas écht gebruiksvriendelijk werd; tot dan was het behelpen met een aparte priem.

 

Van de 350 miljard blikjes die jaarlijks worden geproduceerd, worden er meer dan 100 miljard gedronken in de Verenigde Staten. In Europa is dat bijna de helft minder. In iets meer dan de helft van alle blikjes (52% om precies te zijn) zit bier, in de rest vooral frisdrank. Al vind je ondertussen ook al blikjes met melk, wijn en zelfs prosecco in de handel.

 

In ons land drinken we gemiddeld 1,3 miljard blikjes, of omgerekend zo'n 80 per Belg. We zijn wel kampioen in het hergebruik van blikjes: in België wordt 92% van de weggegooide blikjes gerecycleerd, dat is bijna 20% meer dan in de rest van Europa.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Carrefour België werkt aan vernieuwingsplan

18/12/2017

Niet enkel in Frankrijk wil Carrefour maatregelen nemen om de omzetten opnieuw te laten groeien, want ook de Belgische directie werkt al een tijdje aan een vernieuwingsplan, waarbij vooral de hypermarkten onder de loep worden genomen.

Test-Aankoop: Colruyt blijft de goedkoopste, AH volgt

18/12/2017

Colruyt blijft zijn belofte van ‘laagste prijzen’ waarmaken, concludeert Test-Aankoop dit jaar opnieuw in zijn jaarlijkse prijsvergelijking. Maar de druk op de Halse supermarktketen stijgt wel.

 

Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

Back to top