Duitse retailers op de rooster gelegd over kartelvorming.

Duitse retailers op de rooster gelegd over kartelvorming.

De Duitse overheid maakt zich zorgen over de macht van de grote Duitse retailketens. De vijf voedingsdistributeurs Metro, Aldi, Lidl (Schwarz Gruppe), Edeka en Rewe hebben namelijk meer dan 85% van de nationale markt in handen. Het kartelbureau wil te weten komen welke invloed dat heeft op de relaties tussen de retailers en producenten, evenals tussen retailers onderling.


Het onderzoek bestaat eruit door te lichten welke voordelen de grootste spelers in het aankoopproces hebben en welke voorkeursrelaties ze onderhouden met leveranciers. Gezien de wereldwijde schaal van de grootste Duitse spelers, heeft het onderzoek internationale draagwijdte.

 

Volgens een woordvoerder van het Duitse kartelbureau gaat het er evenwel niet om specifieke retailers te viseren. De overheidsdienst wil zijn licht laten schijnen op de gehele sector en diens machtrelaties.


Eind 2010 vond nochtans wel een doelgericht onderzoek plaats naar prijsafspraken bij onder meer Edeka, Rewe en Metro. De voedingsdistributeurs werden ervan verdacht kunstmatig de prijzen vast te zetten voor snoepgoed, koffie en huisdierenvoeding. Ook vier producenten, waaronder Mars,  werden ervan beschuldigd met hun grootste afnemers onder een hoedje te spelen.

De Duitse overheid maakt zich zorgen over de macht van de grote Duitse retailketens. De vijf voedingsdistributeurs Metro, Aldi, Lidl (Schwarz Gruppe), Edeka en Rewe hebben namelijk meer dan 85% van de nationale markt in handen. Het kartelbureau wil te weten komen welke invloed dat heeft op de relaties tussen de retailers en producenten, evenals tussen retailers onderling.


Het onderzoek bestaat eruit door te lichten welke voordelen de grootste spelers in het aankoopproces hebben en welke voorkeursrelaties ze onderhouden met leveranciers. Gezien de wereldwijde schaal van de grootste Duitse spelers, heeft het onderzoek internationale draagwijdte.

 

Volgens een woordvoerder van het Duitse kartelbureau gaat het er evenwel niet om specifieke retailers te viseren. De overheidsdienst wil zijn licht laten schijnen op de gehele sector en diens machtrelaties.


Eind 2010 vond nochtans wel een doelgericht onderzoek plaats naar prijsafspraken bij onder meer Edeka, Rewe en Metro. De voedingsdistributeurs werden ervan verdacht kunstmatig de prijzen vast te zetten voor snoepgoed, koffie en huisdierenvoeding. Ook vier producenten, waaronder Mars,  werden ervan beschuldigd met hun grootste afnemers onder een hoedje te spelen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Belangrijkste merken vorig jaar 4 procent duurder geworden

20/09/2017

De tien belangrijkste merken in de supermarkten zijn vorig jaar met 4,2 procent duurder geworden ten opzichte van een jaar eerder. Daarmee stijgen de prijzen in ons land veel sneller dan in de buurlanden. Het prijsverschil tussen huismerken en A-merken is ook nergens groter.

Colruyt lanceert digitaal platform voor voedingskeuzehulp

20/09/2017

De Colruyt Group lanceert vandaag het nieuwe digitale platform ‘Productzoeker’ met alle mogelijke informatie over de voedingsproducten van de huismerken binnen de groep. Zo moeten klanten eenvoudiger de juiste dieetkeuzes kunnen maken.

Koffiemaker Miko groeit sterk

20/09/2017

De Turnhoutse koffie- en kunststofgroep Miko is in de eerste helft van het jaar met meer dan 12% gegroeid en is goed op weg om zo voor de eerste keer een jaaromzet van meer dan 200 miljoen euro te halen.

Spadel investeert 12,8 miljoen in Spa Monopole

20/09/2017

De groep Spadel gaat 12,8 miljoen euro investeren in de bottelarij Spa Monopole. Daar komt een volledige nieuwe bottelingslijn om de groei van de gearomatiseerde waters op te vangen. De uitbreiding moet in februari 2018 klaar zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Back to top