Duitse retailers op de rooster gelegd over kartelvorming.

Duitse retailers op de rooster gelegd over kartelvorming.

De Duitse overheid maakt zich zorgen over de macht van de grote Duitse retailketens. De vijf voedingsdistributeurs Metro, Aldi, Lidl (Schwarz Gruppe), Edeka en Rewe hebben namelijk meer dan 85% van de nationale markt in handen. Het kartelbureau wil te weten komen welke invloed dat heeft op de relaties tussen de retailers en producenten, evenals tussen retailers onderling.


Het onderzoek bestaat eruit door te lichten welke voordelen de grootste spelers in het aankoopproces hebben en welke voorkeursrelaties ze onderhouden met leveranciers. Gezien de wereldwijde schaal van de grootste Duitse spelers, heeft het onderzoek internationale draagwijdte.

 

Volgens een woordvoerder van het Duitse kartelbureau gaat het er evenwel niet om specifieke retailers te viseren. De overheidsdienst wil zijn licht laten schijnen op de gehele sector en diens machtrelaties.


Eind 2010 vond nochtans wel een doelgericht onderzoek plaats naar prijsafspraken bij onder meer Edeka, Rewe en Metro. De voedingsdistributeurs werden ervan verdacht kunstmatig de prijzen vast te zetten voor snoepgoed, koffie en huisdierenvoeding. Ook vier producenten, waaronder Mars,  werden ervan beschuldigd met hun grootste afnemers onder een hoedje te spelen.

De Duitse overheid maakt zich zorgen over de macht van de grote Duitse retailketens. De vijf voedingsdistributeurs Metro, Aldi, Lidl (Schwarz Gruppe), Edeka en Rewe hebben namelijk meer dan 85% van de nationale markt in handen. Het kartelbureau wil te weten komen welke invloed dat heeft op de relaties tussen de retailers en producenten, evenals tussen retailers onderling.


Het onderzoek bestaat eruit door te lichten welke voordelen de grootste spelers in het aankoopproces hebben en welke voorkeursrelaties ze onderhouden met leveranciers. Gezien de wereldwijde schaal van de grootste Duitse spelers, heeft het onderzoek internationale draagwijdte.

 

Volgens een woordvoerder van het Duitse kartelbureau gaat het er evenwel niet om specifieke retailers te viseren. De overheidsdienst wil zijn licht laten schijnen op de gehele sector en diens machtrelaties.


Eind 2010 vond nochtans wel een doelgericht onderzoek plaats naar prijsafspraken bij onder meer Edeka, Rewe en Metro. De voedingsdistributeurs werden ervan verdacht kunstmatig de prijzen vast te zetten voor snoepgoed, koffie en huisdierenvoeding. Ook vier producenten, waaronder Mars,  werden ervan beschuldigd met hun grootste afnemers onder een hoedje te spelen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Welke snoodaard heeft het gedaan?

28/04/2017

Dat je ook anoniem een winkel kunt overnemen, bleek deze week. Vindt u dat ook zo vreemd? Lang zal het niet duren, hoor. Voor de opheldering van al uw mysteries is er immers één adres: het vrijdagse nieuwsoverzicht van RetailDetail Food.

Dr. Oetker verkoopt iets meer pizza’s in 2016

28/04/2017

Voedingsbedrijf Dr. Oetker heeft in 2016 een lichte omzetstijging gekend van 1,6% Vooral in de eigen thuismarkt Duitsland kende het bedrijf een mooie groei, en die markt is goed voor bijna de helft van de omzet.

Dalende omzetten bij driekwart Franse Hypermarkten Carrefour

28/04/2017

Het is al een tijdje duidelijk dat de Hypermarkten van Carrefour niet de beste resultaten kunnen voorleggen, maar wanneer de cijfers in detail bekeken worden, blijkt pas echt de ravage: 73% van de filialen zag zijn omzet dalen.

Carrefour Easy gaat voor snel en vers

28/04/2017

Vorig jaar lanceerde Carrefour in ons land een vierde winkelformule naast Market, Express Hyper. Easy situeert zich qua formaat en aanbod tussen een Market en een Express. Werner Verhoeven mocht in Battel (bij Mechelen) als testwinkel fungeren.

Zo zien studenten de toekomst van de supermarkt

27/04/2017

Digitale diensten maken een bezoek aan de supermarkt efficiënter, gebruiksvriendelijker en inspirerender, als je het aan jongeren vraagt. Supermarkten laten ook veel kansen liggen op sociale media, vinden ze.

Colruyt Group investeert in nieuwe appelsoorten

27/04/2017

Omdat er nood is aan duurzame en smaakvolle appels van eigen bodem, neemt Colruyt Group in samenwerking met lokale appeltelers het voortouw om twee nieuwe varianten op de markt te brengen. 

Back to top