Duitse retailers op de rooster gelegd over kartelvorming. | RetailDetail

Duitse retailers op de rooster gelegd over kartelvorming.

Duitse retailers op de rooster gelegd over kartelvorming.

De Duitse overheid maakt zich zorgen over de macht van de grote Duitse retailketens. De vijf voedingsdistributeurs Metro, Aldi, Lidl (Schwarz Gruppe), Edeka en Rewe hebben namelijk meer dan 85% van de nationale markt in handen. Het kartelbureau wil te weten komen welke invloed dat heeft op de relaties tussen de retailers en producenten, evenals tussen retailers onderling.


Het onderzoek bestaat eruit door te lichten welke voordelen de grootste spelers in het aankoopproces hebben en welke voorkeursrelaties ze onderhouden met leveranciers. Gezien de wereldwijde schaal van de grootste Duitse spelers, heeft het onderzoek internationale draagwijdte.

 

Volgens een woordvoerder van het Duitse kartelbureau gaat het er evenwel niet om specifieke retailers te viseren. De overheidsdienst wil zijn licht laten schijnen op de gehele sector en diens machtrelaties.


Eind 2010 vond nochtans wel een doelgericht onderzoek plaats naar prijsafspraken bij onder meer Edeka, Rewe en Metro. De voedingsdistributeurs werden ervan verdacht kunstmatig de prijzen vast te zetten voor snoepgoed, koffie en huisdierenvoeding. Ook vier producenten, waaronder Mars,  werden ervan beschuldigd met hun grootste afnemers onder een hoedje te spelen.

De Duitse overheid maakt zich zorgen over de macht van de grote Duitse retailketens. De vijf voedingsdistributeurs Metro, Aldi, Lidl (Schwarz Gruppe), Edeka en Rewe hebben namelijk meer dan 85% van de nationale markt in handen. Het kartelbureau wil te weten komen welke invloed dat heeft op de relaties tussen de retailers en producenten, evenals tussen retailers onderling.


Het onderzoek bestaat eruit door te lichten welke voordelen de grootste spelers in het aankoopproces hebben en welke voorkeursrelaties ze onderhouden met leveranciers. Gezien de wereldwijde schaal van de grootste Duitse spelers, heeft het onderzoek internationale draagwijdte.

 

Volgens een woordvoerder van het Duitse kartelbureau gaat het er evenwel niet om specifieke retailers te viseren. De overheidsdienst wil zijn licht laten schijnen op de gehele sector en diens machtrelaties.


Eind 2010 vond nochtans wel een doelgericht onderzoek plaats naar prijsafspraken bij onder meer Edeka, Rewe en Metro. De voedingsdistributeurs werden ervan verdacht kunstmatig de prijzen vast te zetten voor snoepgoed, koffie en huisdierenvoeding. Ook vier producenten, waaronder Mars,  werden ervan beschuldigd met hun grootste afnemers onder een hoedje te spelen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.