Duitse retailers op de rooster gelegd over kartelvorming.

Duitse retailers op de rooster gelegd over kartelvorming.

De Duitse overheid maakt zich zorgen over de macht van de grote Duitse retailketens. De vijf voedingsdistributeurs Metro, Aldi, Lidl (Schwarz Gruppe), Edeka en Rewe hebben namelijk meer dan 85% van de nationale markt in handen. Het kartelbureau wil te weten komen welke invloed dat heeft op de relaties tussen de retailers en producenten, evenals tussen retailers onderling.


Het onderzoek bestaat eruit door te lichten welke voordelen de grootste spelers in het aankoopproces hebben en welke voorkeursrelaties ze onderhouden met leveranciers. Gezien de wereldwijde schaal van de grootste Duitse spelers, heeft het onderzoek internationale draagwijdte.

 

Volgens een woordvoerder van het Duitse kartelbureau gaat het er evenwel niet om specifieke retailers te viseren. De overheidsdienst wil zijn licht laten schijnen op de gehele sector en diens machtrelaties.


Eind 2010 vond nochtans wel een doelgericht onderzoek plaats naar prijsafspraken bij onder meer Edeka, Rewe en Metro. De voedingsdistributeurs werden ervan verdacht kunstmatig de prijzen vast te zetten voor snoepgoed, koffie en huisdierenvoeding. Ook vier producenten, waaronder Mars,  werden ervan beschuldigd met hun grootste afnemers onder een hoedje te spelen.

De Duitse overheid maakt zich zorgen over de macht van de grote Duitse retailketens. De vijf voedingsdistributeurs Metro, Aldi, Lidl (Schwarz Gruppe), Edeka en Rewe hebben namelijk meer dan 85% van de nationale markt in handen. Het kartelbureau wil te weten komen welke invloed dat heeft op de relaties tussen de retailers en producenten, evenals tussen retailers onderling.


Het onderzoek bestaat eruit door te lichten welke voordelen de grootste spelers in het aankoopproces hebben en welke voorkeursrelaties ze onderhouden met leveranciers. Gezien de wereldwijde schaal van de grootste Duitse spelers, heeft het onderzoek internationale draagwijdte.

 

Volgens een woordvoerder van het Duitse kartelbureau gaat het er evenwel niet om specifieke retailers te viseren. De overheidsdienst wil zijn licht laten schijnen op de gehele sector en diens machtrelaties.


Eind 2010 vond nochtans wel een doelgericht onderzoek plaats naar prijsafspraken bij onder meer Edeka, Rewe en Metro. De voedingsdistributeurs werden ervan verdacht kunstmatig de prijzen vast te zetten voor snoepgoed, koffie en huisdierenvoeding. Ook vier producenten, waaronder Mars,  werden ervan beschuldigd met hun grootste afnemers onder een hoedje te spelen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


AB InBev investeert kwart miljard in Nigeria

24/11/2017

Brouwer AB InBev gaat 250 miljoen euro investeren in Nigeria, om er een vierde brouwerij neer te poten. Die brouwerij wordt de op één na grootste van AB InBev in Afrika en moet volgend jaar al de deuren openen.

Aantal drankenhandels voorbije tien jaar met 6% gedaald

24/11/2017

Het aantal drankenhandelaars in België is de voorbije tien jaar met 6% gedaald, blijkt uit de cijfers van brancheorganisatie FEBED. Het aantal drankenhandels met personeel is daarentegen wel gestegen.

Filet Pur: Sympathieke snoodaards

24/11/2017

De prijzen stijgen, de supermarkt wordt in z’n voortbestaan bedreigd en merkfabrikanten mogen nog altijd de rekening betalen. Ja, foodretailers, het blijven bandieten hoor, zoals blijkt uit dit alweer vrolijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Back to top