Duitse Schwarz (Lidl) grootste supermarktbedrijf van Europa | RetailDetail

Duitse Schwarz (Lidl) grootste supermarktbedrijf van Europa

Duitse Schwarz (Lidl) grootste supermarktbedrijf van Europa

Het Duitse Schwarz, moederbedrijf van ketens Lidl en Kaufland, heeft Carrefour van de troon gestoten als het grootste supermarktbedrijf van Europa. De omzet van de Schwarz Gruppe steeg in het voorbije boekjaar dan ook met 7 procent naar 79,3 miljard euro.

350.000 werknemers

Daarmee hebben de Duitsers plots een voorsprong van 4 miljard euro op Carrefour. Bij Lidl groeide de omzet met 9 procent naar 59 miljard euro, terwijl Kaufland een groei van 2,8 procent liet optekenen en rond 20 miljard euro uitkomt.

 

Het bedrijf heeft die sterke groei vooral te danken aan de internationale expansie en het is nog niet van plan om daar mee op te houden. "Wij hebben de financiële kracht om het bedrijf verder uit te breiden", zegt het concern aan het Duitse vakblad LebensmittelZeitung. Vorig jaar alleen al investeerde het vijf miljard euro in winkel- en logistiek vastgoed. Ondertussen werken er al 350.000 mensen voor Lidl en Kaufland samen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.