Duitse Schwarz (Lidl) grootste supermarktbedrijf van Europa

Duitse Schwarz (Lidl) grootste supermarktbedrijf van Europa

Het Duitse Schwarz, moederbedrijf van ketens Lidl en Kaufland, heeft Carrefour van de troon gestoten als het grootste supermarktbedrijf van Europa. De omzet van de Schwarz Gruppe steeg in het voorbije boekjaar dan ook met 7 procent naar 79,3 miljard euro.

350.000 werknemers

Daarmee hebben de Duitsers plots een voorsprong van 4 miljard euro op Carrefour. Bij Lidl groeide de omzet met 9 procent naar 59 miljard euro, terwijl Kaufland een groei van 2,8 procent liet optekenen en rond 20 miljard euro uitkomt.

 

Het bedrijf heeft die sterke groei vooral te danken aan de internationale expansie en het is nog niet van plan om daar mee op te houden. "Wij hebben de financiële kracht om het bedrijf verder uit te breiden", zegt het concern aan het Duitse vakblad LebensmittelZeitung. Vorig jaar alleen al investeerde het vijf miljard euro in winkel- en logistiek vastgoed. Ondertussen werken er al 350.000 mensen voor Lidl en Kaufland samen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dr. Oetker stort zich op Belgische industriële bakkerij

11/12/2017

De Duitse Oetker Gruppe, bij ons vooral bekend van de diepvriespizza’s van Dr. Oekter, heeft de Belgische industriële bakkerij Diversi Foods overgenomen. Dat is een grote leverancier van diepvriesbrood aan Belgische en Nederlandse supermarktketens.

Ahold en Delhaize nu ook in de Verenigde Staten één

08/12/2017

De eenmaking van Ahold en Delhaize gaat verder: in januari worden ook Ahold USA en Delhaize America samengevoegd. Zo wil het Belgisch-Nederlandse fusiebedrijf verder in de kosten snijden.

Machtsstrijd binnen familie Aldi Nord eindelijk ten einde

08/12/2017

De jarenlange machtsstrijd bij Aldi Nord, het deel van Aldi waarvan ook in België en Nederland winkels te vinden zijn, is ten einde gekomen na een uitspraak van de rechtbank. De invloed van de oprichtersfamilie wordt hierdoor beperkt.

Vakbonden Carrefour leven in angst voor transformatieplan

08/12/2017

Bij supermarktbedrijf Carrefour hebben ze de komende maanden en jaren heel wat werk voor de boeg om een herstructurering tot een goed einde te brengen. De vakbonden kijken ondertussen met een bang hart naar de toekomst.

Filet Pur: Een lege doos, vol gebakken lucht

08/12/2017

Dat de supermarkt niet meer is dan een vuilnisbak voor mislukkelingen, dat leerden we deze week, onder andere. De Sint bracht wel meer opwindend fmcg-nieuws, zoals blijkt uit dit vakkundig afgekruide nieuwsoverzicht van RetailDetail Food.

Vijf supermarkttrends voor 2018

08/12/2017

De internationale supermarktonderzoeksorganisatie IGD identificeert de vijf trends die de foodretailmarkt zullen bepalen in de komende twaalf maanden.

Back to top