Duitsers rukken op in het Verenigd Koninkrijk | RetailDetail

Duitsers rukken op in het Verenigd Koninkrijk

Duitsers rukken op in het Verenigd Koninkrijk

De Duitse discounters rukken op in het Verenigd Koninkrijk: in drie jaar steeg het marktaandeel van Aldi en Lidl samen van 5,4 naar 9 procent. Aldi wordt er nu de op vijf na grootste retailer, ten nadele van Waitrose.

Aldi springt over Waitrose

De Britse markt blijft gedomineerd worden door de "grote vier": Tesco heeft een marktaandeel van 29,4 procent, Asda en Sainsbury’s zijn ongeveer half zo groot met respectievelijk 17,1 procent en 16,4 procent en nummer vier Morrisons haalt nog amper 10,9 procent.

 

Achter de top vijf (met ook nog The Co-op met 6,1 procent) rukken de Duitse ketens op: Aldi snoepte Waitrose de zesde plaats af. Op basis van de cijfers van eind maart had Aldi nu een marktaandeel van 5,3 procent, terwijl Waitrose op 5,1 procent uitkwam. Lidl is achtste met 3,7 procent.

 

Politiek lage prijzen werpt vruchten af

De Duitsers danken hun vooruitgang aan hun politiek van lage prijzen, die erg aansloeg toen ook het Verenigd Koninkrijk de voorbije jaren economisch moeilijkere tijden beleefde. Aldi boekte de voorbije vier jaar telkens een groei van zijn verkoopcijfer met meer dan 10 procent, het laatste jaar bedroeg de toename zelfs 16,8 procent.

 

De keten trok niet alleen 500.000 nieuwe klanten aan, de inhoud van het gemiddeld boodschappenmandje nam ook met 7 procent toe. Die klanten kwamen vooral van bij de top vier, hoe zeer zij ook probeerden met verlaagde kosten een antwoord te bieden op de toegenomen Duitse concurrentie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft er mee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij ze betere voorwaarden krijgen. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Aldi Nord en Süd fuseren niet, maar gaan wel samenwerken

16/02/2018

Tot een fusie komt het momenteel nog niet, maar Aldi Nord en Aldi Süd bekijken wel de mogelijkheid om in Duitsland nauw samen te werken op vlak van inkoop en marketing. Een toekomstige fusie wordt wel ontkend.

Filet Pur: Er staat een olifant aan de kassa

16/02/2018

Hoe de Spaanse voedingsindustrie zich van haar mooiste zijde laat kennen, waarom de foodconcurrentie naar ongekende hoogten stijgt en tegen wanneer de job van kassamedewerker verdwijnt? Dat vertelt het ongezouten weekoverzicht van RetailDetail Food!

Aldi richt de blik op Italië

16/02/2018

Aldi is klaar om vanaf volgende maand ook de Italiaanse markt te veroveren: dan opent het in een klap tien nieuwe winkels in het Zuid-Europese land. Het bouwde ook een eerste distributiecentrum nabij Verona.

Back to top