Duitsers rukken op in het Verenigd Koninkrijk

Duitsers rukken op in het Verenigd Koninkrijk

De Duitse discounters rukken op in het Verenigd Koninkrijk: in drie jaar steeg het marktaandeel van Aldi en Lidl samen van 5,4 naar 9 procent. Aldi wordt er nu de op vijf na grootste retailer, ten nadele van Waitrose.

Aldi springt over Waitrose

De Britse markt blijft gedomineerd worden door de "grote vier": Tesco heeft een marktaandeel van 29,4 procent, Asda en Sainsbury’s zijn ongeveer half zo groot met respectievelijk 17,1 procent en 16,4 procent en nummer vier Morrisons haalt nog amper 10,9 procent.

 

Achter de top vijf (met ook nog The Co-op met 6,1 procent) rukken de Duitse ketens op: Aldi snoepte Waitrose de zesde plaats af. Op basis van de cijfers van eind maart had Aldi nu een marktaandeel van 5,3 procent, terwijl Waitrose op 5,1 procent uitkwam. Lidl is achtste met 3,7 procent.

 

Politiek lage prijzen werpt vruchten af

De Duitsers danken hun vooruitgang aan hun politiek van lage prijzen, die erg aansloeg toen ook het Verenigd Koninkrijk de voorbije jaren economisch moeilijkere tijden beleefde. Aldi boekte de voorbije vier jaar telkens een groei van zijn verkoopcijfer met meer dan 10 procent, het laatste jaar bedroeg de toename zelfs 16,8 procent.

 

De keten trok niet alleen 500.000 nieuwe klanten aan, de inhoud van het gemiddeld boodschappenmandje nam ook met 7 procent toe. Die klanten kwamen vooral van bij de top vier, hoe zeer zij ook probeerden met verlaagde kosten een antwoord te bieden op de toegenomen Duitse concurrentie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije Europese zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7 procent dalen.

Danone wijzigt managementstructuur

19/10/2017

Danone heeft besloten om de managementstructuur aan de top van het bedrijf aan te passen. De functie van voorzitter van de raad van bestuur en die van CEO worden voortaan gecombineerd door huidig CEO Emmanuel Faber.

Lastig derde kwartaal voor Carrefour

18/10/2017

De kwartaalresultaten die Carrefour woensdagavond publiceerde, illustreren de grote uitdagingen waar de nieuwe CEO en zijn team voor staan, vooral dan in West-Europa. Ook in België daalde de vergelijkbare omzet.

Delhaize opent stadsmoestuin

18/10/2017

Voortaan kunnen de klanten van Delhaize Boondael in Elsene groenten kopen die net geplukt zijn op het dak van hun supermarkt. Geen marketingstunt, wel een onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de retailer.

Sainsbury’s gaat 2.000 banen schrappen

18/10/2017

De Britse supermarktketen Sainsbury’s gaat in het Verenigd Koninkrijk ongeveer 2.000 banen schrappen. Zo wil het tot 500 miljoen pond (560 miljoen euro) besparen, in een poging om de concurrentie met de discounters aan te gaan.

Colruyt lanceert maaltijdbox

18/10/2017

Colruyt brengt een maaltijdbox voor gezinnen met kinderen op de markt, met alle nodige ingrediënten voor drie maaltijden. De kleinste maaltijdbox kost 52 euro, terwijl een iets grotere 59 euro kost. De keten maakt daarbij geen gebruik van een abonnementsformule.

Back to top