Duitsers rukken op in het Verenigd Koninkrijk | RetailDetail

Duitsers rukken op in het Verenigd Koninkrijk

Duitsers rukken op in het Verenigd Koninkrijk

De Duitse discounters rukken op in het Verenigd Koninkrijk: in drie jaar steeg het marktaandeel van Aldi en Lidl samen van 5,4 naar 9 procent. Aldi wordt er nu de op vijf na grootste retailer, ten nadele van Waitrose.

Aldi springt over Waitrose

De Britse markt blijft gedomineerd worden door de "grote vier": Tesco heeft een marktaandeel van 29,4 procent, Asda en Sainsbury’s zijn ongeveer half zo groot met respectievelijk 17,1 procent en 16,4 procent en nummer vier Morrisons haalt nog amper 10,9 procent.

 

Achter de top vijf (met ook nog The Co-op met 6,1 procent) rukken de Duitse ketens op: Aldi snoepte Waitrose de zesde plaats af. Op basis van de cijfers van eind maart had Aldi nu een marktaandeel van 5,3 procent, terwijl Waitrose op 5,1 procent uitkwam. Lidl is achtste met 3,7 procent.

 

Politiek lage prijzen werpt vruchten af

De Duitsers danken hun vooruitgang aan hun politiek van lage prijzen, die erg aansloeg toen ook het Verenigd Koninkrijk de voorbije jaren economisch moeilijkere tijden beleefde. Aldi boekte de voorbije vier jaar telkens een groei van zijn verkoopcijfer met meer dan 10 procent, het laatste jaar bedroeg de toename zelfs 16,8 procent.

 

De keten trok niet alleen 500.000 nieuwe klanten aan, de inhoud van het gemiddeld boodschappenmandje nam ook met 7 procent toe. Die klanten kwamen vooral van bij de top vier, hoe zeer zij ook probeerden met verlaagde kosten een antwoord te bieden op de toegenomen Duitse concurrentie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.