Duitsland onderzoekt prijsafspraken aardappelen | RetailDetail

Duitsland onderzoekt prijsafspraken aardappelen

Duitsland onderzoekt prijsafspraken aardappelen

De Duitse overheid onderzoekt of er jarenlang prijsafspraken werden gemaakt op de markt van aardappelen en uien. Het Bundeskartellamt heeft bij negen ondernemingen huiszoekingen laten uitvoeren. Tegen zeker nog vijf andere bedrijven lopen eveneens procedures. De schade voor de consument kan in de honderden miljoenen euro lopen.

Miljardenfraude op kap van boeren en consumenten?

De overheidsdienst vermoedt dat een centrale figuur bij grote bestellingen van winkelketens de grootste leveranciers van aardappelen en uien voor de retailmarkt afbelde om een richtprijs af te spreken, waarvan slechts beperkt kon worden afgeweken. In 80 tot 90 procent van de gevallen zou dat systeem gewerkt hebben. Volgens Duitse persberichten konden de handelaars hun winstmarges daardoor vertienvoudigen.

 

Volgens de krant Süddeutschen Zeitung kunnen de bedrijven in tien jaar meer dan 100 miljoen euro extra hebben verdiend aan hun werkwijze. Concurrent Bild Zeitung spreekt zelfs van een oplichting van 1 miljard euro in tien jaar. De praktijk zou zich overigens niet hebben beperkt tot consumptieklare aardappelen en uien, maar ook voor plantaardappelen. Op die manier zouden ook de boeren getild zijn.

 

Toch zijn er ook waarnemers die twijfelen. De prijzen voor aardappelen in de Duitse winkels situeren zich meestal in het onderste of middelste deel van het Europese spectrum. Duitsers zijn met 60 kg per persoon per jaar behoorlijke aardappeleters.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen

16/07/2018

Groentenproducent Greenyard ligt onder vuur na een listeriabesmetting in zijn Hongaarse fabriek. Het bedrijf zegt alle nodige maatregelen te nemen, maar de beurskoers keldert.

Eerste OKay met Collect&Go-afhaalpunt opent in Heusden

16/07/2018

OKay, de buurtsupermarkt van Colruyt Group, opent een eerste vestiging met Collect&Go-afhaalpunt in Heusden. De nieuwe vestiging test de afhaalservice, die bij succes ook naar andere OKay-winkels wordt uitgerold.

Carrefour doet inspanning voor werknemers met brugpensioen

16/07/2018

In het kader van haar transformatieplan voorziet Carrefour Belgium een bijkomende premie tot 500 euro voor werknemers die in het SWT-stelsel stappen, als ze een opleiding volgen voor een knelpuntberoep.