Duitsland overweegt btw-verhoging voor snoep en frisdrank

Duitsland overweegt btw-verhoging voor snoep en frisdrank

Om verandering te brengen in het dramatische obesitascijfer in Duitsland - één op de twee Duitsers lijdt aan overgewicht - overweegt Berlijn het lagere btw-tarief op snoep op te trekken naar het normale tarief van 19%.

Dubbele mentaliteitswijziging via portemonnee

Met die maatregel wil de Bundestag de strijd aanbinden met zwaarlijvigheid: consumenten zullen (hopelijk) minder snoep en frisdrank kopen, producenten zullen (hopelijk) het suikergehalte in hun voedingsproducten verlagen. "Als ik het via de portemonnee speel, kan ik iets veranderen", zegt Elvira Dobrinski-Weiss van de socialistische SPD. "Persoonlijk pleit ik zelfs voor een reclameverbod voor zoetigheden, naar Scandinavisch model." Maar zover zal het wellicht niet komen.

 

Toch zijn er twijfels over de effectiviteit van zo'n btw-verhoging: eerder hebben Hongarije en Denemarken al geprobeerd om via een zogeheten vettaks de vetconsumptie van de bevolking te beperken. "Het werd twee keer een mislukking", zegt Georg Wittich van de Hogeschool Niederrhein. Volgens de professor moet de overheid veel meer inzetten op preventie en bewustmaking.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top