Duitsland overweegt btw-verhoging voor snoep en frisdrank

Duitsland overweegt btw-verhoging voor snoep en frisdrank

Om verandering te brengen in het dramatische obesitascijfer in Duitsland - één op de twee Duitsers lijdt aan overgewicht - overweegt Berlijn het lagere btw-tarief op snoep op te trekken naar het normale tarief van 19%.

Dubbele mentaliteitswijziging via portemonnee

Met die maatregel wil de Bundestag de strijd aanbinden met zwaarlijvigheid: consumenten zullen (hopelijk) minder snoep en frisdrank kopen, producenten zullen (hopelijk) het suikergehalte in hun voedingsproducten verlagen. "Als ik het via de portemonnee speel, kan ik iets veranderen", zegt Elvira Dobrinski-Weiss van de socialistische SPD. "Persoonlijk pleit ik zelfs voor een reclameverbod voor zoetigheden, naar Scandinavisch model." Maar zover zal het wellicht niet komen.

 

Toch zijn er twijfels over de effectiviteit van zo'n btw-verhoging: eerder hebben Hongarije en Denemarken al geprobeerd om via een zogeheten vettaks de vetconsumptie van de bevolking te beperken. "Het werd twee keer een mislukking", zegt Georg Wittich van de Hogeschool Niederrhein. Volgens de professor moet de overheid veel meer inzetten op preventie en bewustmaking.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top