Duitsland overweegt btw-verhoging voor snoep en frisdrank

Duitsland overweegt btw-verhoging voor snoep en frisdrank

Om verandering te brengen in het dramatische obesitascijfer in Duitsland - één op de twee Duitsers lijdt aan overgewicht - overweegt Berlijn het lagere btw-tarief op snoep op te trekken naar het normale tarief van 19%.

Dubbele mentaliteitswijziging via portemonnee

Met die maatregel wil de Bundestag de strijd aanbinden met zwaarlijvigheid: consumenten zullen (hopelijk) minder snoep en frisdrank kopen, producenten zullen (hopelijk) het suikergehalte in hun voedingsproducten verlagen. "Als ik het via de portemonnee speel, kan ik iets veranderen", zegt Elvira Dobrinski-Weiss van de socialistische SPD. "Persoonlijk pleit ik zelfs voor een reclameverbod voor zoetigheden, naar Scandinavisch model." Maar zover zal het wellicht niet komen.

 

Toch zijn er twijfels over de effectiviteit van zo'n btw-verhoging: eerder hebben Hongarije en Denemarken al geprobeerd om via een zogeheten vettaks de vetconsumptie van de bevolking te beperken. "Het werd twee keer een mislukking", zegt Georg Wittich van de Hogeschool Niederrhein. Volgens de professor moet de overheid veel meer inzetten op preventie en bewustmaking.

Tags: