RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

E-commerce is de kers op de praline voor Neuhaus

icon
Food10 november, 2021

Pralinemerk Neuhaus zag zijn e-commerceomzet exploderen tijdens corona, maar dat ging niet ten koste van de fysieke winkels: “De onlineomzet komt grotendeels bovenop de winkelverkoop. Het is een en-enverhaal. Er is nog groeimarge in onze niche.”

 

Vijf jaar vooruit

Zoals voor veel bedrijven was het afgelopen anderhalf jaar ook voor Neuhaus een ware rollercoaster, vertellen marketingdirecteur Tim Kamanayo en e-commercemanager Kelly Notterdam. “In 2019 voerden we een rebranding door voor het merk: Neuhaus was wat aan relevantie verloren, ondanks een grote merkbekendheid. We bezorgden het merk opnieuw meer inhoud door op alle ’touchpoints’ te werken: nieuwe verpakkingen, nieuwe pralines, een nieuw shopconcept, en ook een belangrijk digitaal luik. Dat leidde tot 15% groei in een zeer mature markt.”

 

Ook 2020 begon heel goed, met dubbelcijferige groei. Maar toen brak de pandemie uit… “We moesten snel het geweer van schouder veranderen en alles inzetten op e-commerce. Dat konden we gelukkig, omdat we er klaar voor waren: we hadden een platform, een team, de expertise… COVID heeft ons meteen vijf jaar vooruit gestuwd.”

 

Onontgonnen markt

De onlineverkoop van voeding groeide sterk tijdens de lockdowns, maar Neuhaus is uiteraard geen supermarkt of HelloFresh. “We verkopen pralines: dat is een niche en een onontgonnen markt voor e-commerce. We concurreren eerder met bloemen en wijn als geschenk. Mensen ontdekten dat ze makkelijk een cadeautje konden versturen naar vrienden of familie, mooi verpakt, met een gepersonaliseerd kaartje erbij. Het was een van de weinige dingen die ze tijdens de lockdowns nog konden doen.”

 

Pralines zijn delicaat: Neuhaus werkte hard op de juiste verpakking, de controle van de temperatuur ook. “Bij te warm weer versturen we onze pralines gekoeld. Die geruststelling hebben consumenten wel nodig. Vaak zijn ze aangenaam verrast over hoe ze het pakje ontvangen: veel mensen die voor het eerst een bestelling plaatsten, hadden een positieve ervaring en zijn dan ook blijven bestellen.”

 

Beste van twee werelden

Nu, in een bijna post-COVID-wereld, heeft Neuhaus het beste van twee werelden: “Onze lokale boetieks zitten terug in groeimodus tegenover 2019, maar daarbovenop is onze onlinebusiness vele malen groter geworden. Wat we nu nog missen zijn de internationale toeristen, uit China en de Verenigde Staen onder andere. Die waren goed voor ongeveer 30% van onze business.” De sterke groei van e-commerce heeft dat verlies gedeeltelijk gecompenseerd.

 

Er is daarbij geen sprake van kannibalisatie: de onlineverkoop komt grotendeels bovenop de winkelomzet. “Het is een en-en verhaal. Je kan voor jezelf iets kopen, je kan naar de boetiek gaan, maar je kan ook iets versturen naar oma. En het is makkelijk: je hoeft niet naar de stad voor een cadeau. Daardoor verhoogt de frequentie.”

 

Verder investeren

Ook nu blijft Neuhaus verder investeren in de onlinebusiness. “We sneden nooit in het advertentiebudget, de ROI was immers aantoonbaar. Recent zijn we met onze systemen overgegaan naar Salesforce: we zitten nu op de toepassingen Commerce Cloud, Marketing Cloud en Service Cloud. Dat zal ons helpen om een 360° overzicht van onze consument te krijgen. We kunnen gerichte acties plannen op het juiste moment met de juiste boodschap en het juiste product. Er is nog groeimarge voor ons, in onze niche. We hebben nog veel plannen!”

 

Over die plannen komen Tim Kamanayo en Kelly Notterdam meer vertellen in het voorprogramma Gamechangers op de RetailDetail Night op 25 november in Antwerpen. Het eindejaarsevent van de retailsector kan uitpakken met een goed gevulde én zeer gevarieerde affiche: via deze link vindt u alle info over het programma en kan u tickets bestellen.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food19 december, 2025
    Nestlé mag Perrier blijven produceren in Frankrijk

    Nestlé heeft groen licht gekregen om Perrier te blijven produceren in het Franse Vergèze, en om dat te blijven etiketteren als natuurlijk mineraalwater. Dit zal wel moeten gebeuren onder strikte voorwaarden en verscherpt toezicht.

  • icon
    Food19 december, 2025
    Monoprix hervat activiteiten in Libanon

    Monoprix maakt deze week zijn comeback in Libanon, nadat de keten zich daar in 2019 had teruggetrokken wegens de politieke en economische crisis. Voor volgend jaar staan ook Egypte en Marokko op de planning voor de Casino-dochter.

  • icon
    Food19 december, 2025
    [Filet Pur] Straffe stoot!

    Het slechte kerstrapport van de fiere marktleider is slechts een verwaarloosbare hobbel op de snelweg naar de totale overwinning, als we het met ons beperkte denkraam allemaal goed begrepen hebben. Filet Pur breekt zich het hoofd.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN