Eerste klimaatneutrale Fairtrade koffie gelanceerd

Eerste klimaatneutrale Fairtrade koffie gelanceerd

Beyers Koffie en The JAVA Coffee Company lanceren samen met enkele partners de eerste klimaatneutrale Fairtrade koffie. Dankzij dit initiatief kunnen alle koffiedrinkende Belgen samen hun CO2-voetafdruk met 117.000 ton verminderen.

Equivalent van 100.000 vliegreizen naar New York

Beyers Koffie en The JAVA Coffee Company hebben naar aanleiding van de klimaattop in Parijs samen met Fairtrade Belgium, CO2logic en Gold Standard de eerste klimaatneutrale Fairtrade koffie gelanceerd. Daarmee zouden alle Belgen hun CO2-voetafdruk met een indrukwekkende 117.000 ton kunnen verminderen, hetzij het equivalent van liefst 100.000 vliegreizen naar New York.

 

"De klimaatneutrale Faitrade koffie biedt consumenten en bedrijven een nieuw alternatief om door een kleine verandering in hun consumptiegedrag elke dag hun CO2-voetafdruk te verminderen. Zo tonen we concreet dat ook individuele keuzes hun impact hebben op het grote klimaatverhaal", zegt Lily Deforce, directeur Fairtrade België (het vroegere Max Havelaar). "Bovendien krijgt de koffieboer een eerlijke prijs voor zijn arbeid, waarmee consumenten de teelt op langere termijn van de steeds schaarser wordende koffiebonen waarborgen."

 

Volgend jaar zullen de werknemers van de Europese instellingen zo'n 580.000 klimaatneutrale Fairtrade koffies van The Java Coffee Company nuttigen. De eveneens klimaatneutrale Faitrade koffie van Beyers zal voortaan aan de werknemers van bijna 160 bedrijven in ons land worden geserveerd. En de gewone consument, die kan de eerste klimaatneutrale Fairtrade koffie kopen bij supermarktketen Makro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top