Eerste klimaatneutrale Fairtrade koffie gelanceerd | RetailDetail

Eerste klimaatneutrale Fairtrade koffie gelanceerd

Eerste klimaatneutrale Fairtrade koffie gelanceerd

Beyers Koffie en The JAVA Coffee Company lanceren samen met enkele partners de eerste klimaatneutrale Fairtrade koffie. Dankzij dit initiatief kunnen alle koffiedrinkende Belgen samen hun CO2-voetafdruk met 117.000 ton verminderen.

Equivalent van 100.000 vliegreizen naar New York

Beyers Koffie en The JAVA Coffee Company hebben naar aanleiding van de klimaattop in Parijs samen met Fairtrade Belgium, CO2logic en Gold Standard de eerste klimaatneutrale Fairtrade koffie gelanceerd. Daarmee zouden alle Belgen hun CO2-voetafdruk met een indrukwekkende 117.000 ton kunnen verminderen, hetzij het equivalent van liefst 100.000 vliegreizen naar New York.

 

"De klimaatneutrale Faitrade koffie biedt consumenten en bedrijven een nieuw alternatief om door een kleine verandering in hun consumptiegedrag elke dag hun CO2-voetafdruk te verminderen. Zo tonen we concreet dat ook individuele keuzes hun impact hebben op het grote klimaatverhaal", zegt Lily Deforce, directeur Fairtrade België (het vroegere Max Havelaar). "Bovendien krijgt de koffieboer een eerlijke prijs voor zijn arbeid, waarmee consumenten de teelt op langere termijn van de steeds schaarser wordende koffiebonen waarborgen."

 

Volgend jaar zullen de werknemers van de Europese instellingen zo'n 580.000 klimaatneutrale Fairtrade koffies van The Java Coffee Company nuttigen. De eveneens klimaatneutrale Faitrade koffie van Beyers zal voortaan aan de werknemers van bijna 160 bedrijven in ons land worden geserveerd. En de gewone consument, die kan de eerste klimaatneutrale Fairtrade koffie kopen bij supermarktketen Makro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.