Eerste klimaatneutrale Fairtrade koffie gelanceerd

Eerste klimaatneutrale Fairtrade koffie gelanceerd

Beyers Koffie en The JAVA Coffee Company lanceren samen met enkele partners de eerste klimaatneutrale Fairtrade koffie. Dankzij dit initiatief kunnen alle koffiedrinkende Belgen samen hun CO2-voetafdruk met 117.000 ton verminderen.

Equivalent van 100.000 vliegreizen naar New York

Beyers Koffie en The JAVA Coffee Company hebben naar aanleiding van de klimaattop in Parijs samen met Fairtrade Belgium, CO2logic en Gold Standard de eerste klimaatneutrale Fairtrade koffie gelanceerd. Daarmee zouden alle Belgen hun CO2-voetafdruk met een indrukwekkende 117.000 ton kunnen verminderen, hetzij het equivalent van liefst 100.000 vliegreizen naar New York.

 

"De klimaatneutrale Faitrade koffie biedt consumenten en bedrijven een nieuw alternatief om door een kleine verandering in hun consumptiegedrag elke dag hun CO2-voetafdruk te verminderen. Zo tonen we concreet dat ook individuele keuzes hun impact hebben op het grote klimaatverhaal", zegt Lily Deforce, directeur Fairtrade België (het vroegere Max Havelaar). "Bovendien krijgt de koffieboer een eerlijke prijs voor zijn arbeid, waarmee consumenten de teelt op langere termijn van de steeds schaarser wordende koffiebonen waarborgen."

 

Volgend jaar zullen de werknemers van de Europese instellingen zo'n 580.000 klimaatneutrale Fairtrade koffies van The Java Coffee Company nuttigen. De eveneens klimaatneutrale Faitrade koffie van Beyers zal voortaan aan de werknemers van bijna 160 bedrijven in ons land worden geserveerd. En de gewone consument, die kan de eerste klimaatneutrale Fairtrade koffie kopen bij supermarktketen Makro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top