Eerste klimaatneutrale Fairtrade koffie gelanceerd

Eerste klimaatneutrale Fairtrade koffie gelanceerd

Beyers Koffie en The JAVA Coffee Company lanceren samen met enkele partners de eerste klimaatneutrale Fairtrade koffie. Dankzij dit initiatief kunnen alle koffiedrinkende Belgen samen hun CO2-voetafdruk met 117.000 ton verminderen.

Equivalent van 100.000 vliegreizen naar New York

Beyers Koffie en The JAVA Coffee Company hebben naar aanleiding van de klimaattop in Parijs samen met Fairtrade Belgium, CO2logic en Gold Standard de eerste klimaatneutrale Fairtrade koffie gelanceerd. Daarmee zouden alle Belgen hun CO2-voetafdruk met een indrukwekkende 117.000 ton kunnen verminderen, hetzij het equivalent van liefst 100.000 vliegreizen naar New York.

 

"De klimaatneutrale Faitrade koffie biedt consumenten en bedrijven een nieuw alternatief om door een kleine verandering in hun consumptiegedrag elke dag hun CO2-voetafdruk te verminderen. Zo tonen we concreet dat ook individuele keuzes hun impact hebben op het grote klimaatverhaal", zegt Lily Deforce, directeur Fairtrade België (het vroegere Max Havelaar). "Bovendien krijgt de koffieboer een eerlijke prijs voor zijn arbeid, waarmee consumenten de teelt op langere termijn van de steeds schaarser wordende koffiebonen waarborgen."

 

Volgend jaar zullen de werknemers van de Europese instellingen zo'n 580.000 klimaatneutrale Fairtrade koffies van The Java Coffee Company nuttigen. De eveneens klimaatneutrale Faitrade koffie van Beyers zal voortaan aan de werknemers van bijna 160 bedrijven in ons land worden geserveerd. En de gewone consument, die kan de eerste klimaatneutrale Fairtrade koffie kopen bij supermarktketen Makro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top