Eind dit jaar nog enkel duurzame gemalen koffie bij Lidl

Eind dit jaar nog enkel duurzame gemalen koffie bij Lidl

Naar aanleiding van de internationale dag van de Fair Trade op 12 mei maakt Lidl bekend 100% van de gemalen koffie in haar assortiment tegen eind 2012 te willen 'verduurzamen'. De discounter wordt daarmee naar eigen zeggen de eerste supermarktketen in België die enkel fairtradekoffie zal aanbieden. "Lidl laat zien dat duurzaam niet duur hoeft te zijn", klinkt het op de Belgische hoofdzetel in Merelbeke.

UTZ Certified fairtradekoffie

Voor de koffie- en cacaoproducten van zijn eigen merken werkt supermarktketen Lidl sinds oktober 2011 samen met UTZ Certified. Dat label richt zich op duurzame landbouw die boeren, arbeiders en hun families niet alleen een eerlijke prijs garandeert, maar ook respectvol omgaat met de natuurlijke grondstoffen.

 

"Sedert het begin van de samenwerking hebben wij al een groot deel van het koffie- en chocoladeassortiment omgesteld naar de normen van UTZ Certified", zegt Pieterjan Rynwalt, woordvoerder van Lidl. "Die oefening maken we niet alleen bij tijdelijke aanbiedingen rond Sinterklaas, Kerst en Pasen, maar bij het volledige assortiment, inclusief koffiepads, chocoladerepen en koffiebonen."

 

Lidl, dat in ons land bijna 300 filialen telt, wil nu tegen eind 2012 100% van de gemalen koffie in haar assortiment verduurzamen. "Deze volgende stap toont aan dat Lidl bereid is om te investeren in duurzaamheid", zegt Han de Groot, algemeen directeur van UTZ Certified. "Deze commitments vormen een belangrijke actie op weg naar het creëren van een wereld waarin duurzame landbouw de norm is."

 

Belg niet tuk op fairtrade chocolade

Toch heeft Fair Trade nog een lange weg af te leggen in ons land. Begin deze week bleek bijvoorbeeld nog dat het marktaandeel van fairtradechocolade in België kleiner is dan 1%. Dat meldde de Stichting Max Havelaar vorige maandag. In vergelijking met het marktaandeel van fairtradebananen - 7,5% in ons land - is dat nog altijd heel laag. 

 

Oxfam Wereldwinkels, Delhaize en Lidl zijn de drie grootste verkopers van fairtradechocolade. Zij zijn met hun drieën goed voor 65% van de totale verkoop.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Back to top