Eind dit jaar nog enkel duurzame gemalen koffie bij Lidl | RetailDetail

Eind dit jaar nog enkel duurzame gemalen koffie bij Lidl

Eind dit jaar nog enkel duurzame gemalen koffie bij Lidl

Naar aanleiding van de internationale dag van de Fair Trade op 12 mei maakt Lidl bekend 100% van de gemalen koffie in haar assortiment tegen eind 2012 te willen 'verduurzamen'. De discounter wordt daarmee naar eigen zeggen de eerste supermarktketen in België die enkel fairtradekoffie zal aanbieden. "Lidl laat zien dat duurzaam niet duur hoeft te zijn", klinkt het op de Belgische hoofdzetel in Merelbeke.

UTZ Certified fairtradekoffie

Voor de koffie- en cacaoproducten van zijn eigen merken werkt supermarktketen Lidl sinds oktober 2011 samen met UTZ Certified. Dat label richt zich op duurzame landbouw die boeren, arbeiders en hun families niet alleen een eerlijke prijs garandeert, maar ook respectvol omgaat met de natuurlijke grondstoffen.

 

"Sedert het begin van de samenwerking hebben wij al een groot deel van het koffie- en chocoladeassortiment omgesteld naar de normen van UTZ Certified", zegt Pieterjan Rynwalt, woordvoerder van Lidl. "Die oefening maken we niet alleen bij tijdelijke aanbiedingen rond Sinterklaas, Kerst en Pasen, maar bij het volledige assortiment, inclusief koffiepads, chocoladerepen en koffiebonen."

 

Lidl, dat in ons land bijna 300 filialen telt, wil nu tegen eind 2012 100% van de gemalen koffie in haar assortiment verduurzamen. "Deze volgende stap toont aan dat Lidl bereid is om te investeren in duurzaamheid", zegt Han de Groot, algemeen directeur van UTZ Certified. "Deze commitments vormen een belangrijke actie op weg naar het creëren van een wereld waarin duurzame landbouw de norm is."

 

Belg niet tuk op fairtrade chocolade

Toch heeft Fair Trade nog een lange weg af te leggen in ons land. Begin deze week bleek bijvoorbeeld nog dat het marktaandeel van fairtradechocolade in België kleiner is dan 1%. Dat meldde de Stichting Max Havelaar vorige maandag. In vergelijking met het marktaandeel van fairtradebananen - 7,5% in ons land - is dat nog altijd heel laag. 

 

Oxfam Wereldwinkels, Delhaize en Lidl zijn de drie grootste verkopers van fairtradechocolade. Zij zijn met hun drieën goed voor 65% van de totale verkoop.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.