Eind dit jaar nog enkel duurzame gemalen koffie bij Lidl

Eind dit jaar nog enkel duurzame gemalen koffie bij Lidl

Naar aanleiding van de internationale dag van de Fair Trade op 12 mei maakt Lidl bekend 100% van de gemalen koffie in haar assortiment tegen eind 2012 te willen 'verduurzamen'. De discounter wordt daarmee naar eigen zeggen de eerste supermarktketen in België die enkel fairtradekoffie zal aanbieden. "Lidl laat zien dat duurzaam niet duur hoeft te zijn", klinkt het op de Belgische hoofdzetel in Merelbeke.

UTZ Certified fairtradekoffie

Voor de koffie- en cacaoproducten van zijn eigen merken werkt supermarktketen Lidl sinds oktober 2011 samen met UTZ Certified. Dat label richt zich op duurzame landbouw die boeren, arbeiders en hun families niet alleen een eerlijke prijs garandeert, maar ook respectvol omgaat met de natuurlijke grondstoffen.

 

"Sedert het begin van de samenwerking hebben wij al een groot deel van het koffie- en chocoladeassortiment omgesteld naar de normen van UTZ Certified", zegt Pieterjan Rynwalt, woordvoerder van Lidl. "Die oefening maken we niet alleen bij tijdelijke aanbiedingen rond Sinterklaas, Kerst en Pasen, maar bij het volledige assortiment, inclusief koffiepads, chocoladerepen en koffiebonen."

 

Lidl, dat in ons land bijna 300 filialen telt, wil nu tegen eind 2012 100% van de gemalen koffie in haar assortiment verduurzamen. "Deze volgende stap toont aan dat Lidl bereid is om te investeren in duurzaamheid", zegt Han de Groot, algemeen directeur van UTZ Certified. "Deze commitments vormen een belangrijke actie op weg naar het creëren van een wereld waarin duurzame landbouw de norm is."

 

Belg niet tuk op fairtrade chocolade

Toch heeft Fair Trade nog een lange weg af te leggen in ons land. Begin deze week bleek bijvoorbeeld nog dat het marktaandeel van fairtradechocolade in België kleiner is dan 1%. Dat meldde de Stichting Max Havelaar vorige maandag. In vergelijking met het marktaandeel van fairtradebananen - 7,5% in ons land - is dat nog altijd heel laag. 

 

Oxfam Wereldwinkels, Delhaize en Lidl zijn de drie grootste verkopers van fairtradechocolade. Zij zijn met hun drieën goed voor 65% van de totale verkoop.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alpro haalt sojabonen alleen uit Europa en Canada

19/09/2017

Alpro, de fabrikant van sojadranken, koopt zijn sojabonen nog uitsluitend bij producenten in Europa en Canada. Op die manier wil het bedrijf er zeker van zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Om dat doel te bereiken, heeft het ook al diverse lokale initiatieven opgestart.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Carrefour opent 15 nieuwe drives

18/09/2017

Supermarktketen Carrefour opent op 29 september drie nieuwe afhaalpunten voor drive.be, wat het totaal voor de maand op vijftien nieuwe 'drives' brengt. In totaal werden er sinds het begin van het jaar al 72 afhaalpunten geopend.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Back to top