RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Ekoplaza is er ook voor de ‘lichtgroene’ bioconsument” (Luc Dossche, BioFresh)

icon
Food4 maart, 2021

De coronapandemie heeft de biosector een forse omzetstijging bezorgd. Nu komt het erop aan die groei vast te houden. Met de Ekoplaza winkelformule moet dat lukken, denkt Luc Dossche van biogroothandel BioFresh.

 

Bio, duurzaam en lokaal

“We zagen zowel in onze eigen winkels als in onze distributieactiviteiten vorig jaar een omzetgroei van 10 tot 15 procent, in sommige maanden zelfs 20 procent. Onze winkels zagen nieuwe gezichten opduiken, en het goede nieuws is dat die klanten ook terugkeren,” merkt CEO Luc Dossche van BioFresh. De coronapandemie heeft de biologische markt een boost gegeven. “Je merkt duidelijk die verhoogde aandacht voor bio, duurzaam en lokaal. Die factoren vormen het fundament van onze business, en soms heb je crisissen nodig om dat te onderlijnen. Ook de dioxinecrisis bezorgde destijds de biosector een stimulans.”
 

In 2019 ging het familiebedrijf BioFresh, bekend van de Origin’O biowinkels, een fusie aan met de Nederlandse sectorgenoot Udea, die de Ekoplaza winkelformule voert. De bedrijven werden ondergebracht in de holding Dobridos, die intussen ook winkelketen Marqt overnam. Samen willen ze verder groeien in de Benelux, en dat doen de Origin’O winkels voortaan onder de Ekoplaza-vlag.

 

Focus op vers en beleving

“We hebben ervoor gekozen om het concept van Ekoplaza, een keten die toch al een negentigtal winkels heeft in Nederland, te enten op onze 14 Origin’O winkels. Het is geen copy/paste, we stellen het Belgisch assortiment centraal. Maar de Nederlanders staan wel wat verder in de customer journey: denk aan hoe je een winkel opbouwt met de focus op vers en beleving. We brengen ook meer convenience in het assortiment: versneden biologische groenten bijvoorbeeld, in biologisch afbreekbare verpakkingen. En we communiceren duidelijker in de winkels over de keuzes die we maken, hoe we met de boeren samenwerken… We willen niet alleen de donkergroene maar ook de lichtgroene klant verleiden. Daar zit nog groei,” aldus Dossche.
 

De eerste Belgische Ekoplaza bevindt zich in Alsemberg, ten zuiden van Brussel. Het ging niet om een verbouwing: het was een nieuw project. “Nu bekijken we welke volgende winkels we aanpakken. Op korte termijn willen we er graag drie omvormen, maar de coronacrisis heeft voor wat vertraging gezorgd, je kan niet met teveel mensen samen op één site werken.”

 

Starten met afhaalpunten

Concrete expansieplannen heeft Ekoplaza momenteel niet in België: “We gaan stap voor stap. We beginnen nu de schaalvoordelen te voelen van de fusie. We plannen flinke investeringen op het digitale luik en verbeteren de efficiëntie. De bedoeling is dat we zowel onze eigen winkels als de onafhankelijke speciaalzaken die we beleveren, zoveel mogelijk ontzorgen, bijvoorbeeld met nieuwe kassa- en bestelsystemen. We werken zij aan zij.”
 

Vandaag zijn de Origin’O winkels een mix van filialen en zelfstandigen. De organisatie staat open voor kandidaat-franchisenemers: “Iedereen is welkom.” En wat het omnichannelverhaal betreft? Nederland staat op dit vlak een stukje verder. “Dit jaar willen we stappen zetten, met een webshop en een systeem van afhaalpunten waarbij we ook onze onafhankelijke klanten willen betrekken.”

 

Lange termijnrelaties

Tot slot: een recente studie wees uit dat biospeciaalzaken marktaandeel winnen op het bio-aanbod in de reguliere supermarkt. Wat zijn de sterktes van het model? “We onderhouden lange termijnrelaties met onze telers en onze producenten. We hebben een heel traject afgelegd en zijn samen gegroeid. We spelen niet zozeer het prijsverhaal uit maar benadrukken eerlijke prijzen. We werken op meer menselijke schaal, lokaler. Zeker in deze coronatijd is er meer aandacht voor vitaliteit van lichaam en geest en dat is een totaalpakket dat je 100% biologisch bij ons kan vinden. Het geeft ons vertrouwen in de toekomst dat steeds meer mensen dit herkennen.”
 

Over die keuzes komt Luc Dossche meer vertellen op het RetailDetail Food Congress, dat plaatsvindt op donderdag 11 maart. Ook VLAM-directeur Filip Fontaine en foodondernemer Jan Peeters, bekend van Peeters-Govers, Albert Heijn en KFC, zullen er het woord nemen, net als Rachid Lamrabat van Tiqah, die het nieuwe etnische foodmerk By Oummi lanceert. Via deze link vind je meer informatie over het programma en kan je je tickets bestellen voor de livestream. 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food15 december, 2025
    Coca-Cola voert “gesprekken van de laatste kans” over verkoop Costa Coffee

    Coca-Cola doet een ultieme poging om alsnog een akkoord te bereiken met investeerder TDR over de verkoop van koffieketen Costa Coffee. De onderhandelingen zijn vastgelopen op de prijs, maar dat zou beide partijen slecht uitkomen.

  • icon
    Food15 december, 2025
    Carrefour nu ook in Ghana van start

    Carrefour zet zijn opmars in Afrika verder: kort na de start in de Democratische Republiek Congo heeft de retailer nu ook een franchisepartner gevonden in Ghana. De eerste zeven hypermarkten krijgen volgend jaar het uithangbord van de Franse keten.

  • icon
    Food15 december, 2025
    Costco boekt 8,2% omzetgroei

    Costco heeft het eerste kwartaal van zijn nieuwe boekjaar, dat eindigde op 23 november, afgesloten met een omzet van 65,978 miljard Amerikaanse dollar (56,3 miljard euro). Dat is een stijging van 8,2% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De winst ging zelfs in dubbele cijfers vooruit.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN