"E.Leclerc al in 2014 groter dan Carrefour" in Frankrijk | RetailDetail

"E.Leclerc al in 2014 groter dan Carrefour" in Frankrijk

"E.Leclerc al in 2014 groter dan Carrefour" in Frankrijk

Topman Michel-Edouard Leclerc gaat ervan uit dat zijn supermarktgroep in Frankrijk al in 2014 meer marktaandeel zal hebben dan grote rivaal Carrefour, en niet pas in 2015, zoals hij eerst dacht. Prijsvergelijkingen op het internet, op de smartphone én in de winkels moeten daar mee voor zorgen.

Met 'dank' aan de crisis

De crisis slaat toe bij onze zuiderburen: in 2012 is de koopkracht van de Fransen voor het eerst in 30 jaar achteruitgegaan. De daling bedraagt in absolute cijfers 0,4%, maar gecorrigeerd naar de demografische evolutie is dat zelfs -1%. Vooral E.Leclerc spint garen bij de crisis, zo bleek eerder dit jaar al.

 

De groep maakt al langer van lage prijzen zijn speerpunt en ziet zijn marktaandeel dan ook gestaag groeien. Volgens marktonderzoeksbureau Kantar heeft E.Leclerc nu al een marktaandeel van 18,8% (op jaarbasis tot 24 maart). Daarmee komt de 20,5% van marktleider Carrefour (alle formats samen) serieus in zicht.

 

"Ik dacht dat de curves elkaar pas ergens in 2015 zouden kruisen", zegt voorzitter Michel-Edouard Leclerc, "nu ga ik ervan uit dat dit al een jaar eerder zal gebeuren."

 

QuiEstLeMoinsCher.com

Om die machtsovername te versnellen, rekent topman Leclerc op het principe van de prijsvergelijking. Via een nieuwe prijsvergelijker op het internet - met de veelzeggende naam QuiEstLeMoinsCher.com ("Wie is de minst dure?") - kunnen alle klanten voortaan de prijzen vergelijken met die van de concurrentie uit de omgeving. Naar eigen zeggen is 98% van de E.Leclerc-winkels goedkoper dan de concurrentie.

 

Daar blijft het niet bij: E.Leclerc heeft eveneens een 'app' ontwikkeld voor smartphones, waarmee de klant de code van een product kan inscannen en meteen de prijs bij Leclerc en de concurrenten in de streek kan vergelijken. Voor wie geen smartphone heeft of die in de winkel niet bij heeft, worden speciale "scan-zuilen" in de verschillende vestigingen geplaatst. En uiteraard wordt de hele strategie volop ondersteund via advertenties en tv-spots.

 

Daarmee lanceert E.Leclerc de tegenaanval op Carrefour - dat begin 2012 zo'n 500 courante producten blijvend in prijs verlaagde en onder de nieuwe topman Plassat ook vergelijkende reclamespots op televisie brengt - maar ook op Casino, dat eind 2012 uitpakte met een laagsteprijscampagne rond liefst 3.000 producten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.