"E.Leclerc al in 2014 groter dan Carrefour" in Frankrijk | RetailDetail

"E.Leclerc al in 2014 groter dan Carrefour" in Frankrijk

"E.Leclerc al in 2014 groter dan Carrefour" in Frankrijk

Topman Michel-Edouard Leclerc gaat ervan uit dat zijn supermarktgroep in Frankrijk al in 2014 meer marktaandeel zal hebben dan grote rivaal Carrefour, en niet pas in 2015, zoals hij eerst dacht. Prijsvergelijkingen op het internet, op de smartphone én in de winkels moeten daar mee voor zorgen.

Met 'dank' aan de crisis

De crisis slaat toe bij onze zuiderburen: in 2012 is de koopkracht van de Fransen voor het eerst in 30 jaar achteruitgegaan. De daling bedraagt in absolute cijfers 0,4%, maar gecorrigeerd naar de demografische evolutie is dat zelfs -1%. Vooral E.Leclerc spint garen bij de crisis, zo bleek eerder dit jaar al.

 

De groep maakt al langer van lage prijzen zijn speerpunt en ziet zijn marktaandeel dan ook gestaag groeien. Volgens marktonderzoeksbureau Kantar heeft E.Leclerc nu al een marktaandeel van 18,8% (op jaarbasis tot 24 maart). Daarmee komt de 20,5% van marktleider Carrefour (alle formats samen) serieus in zicht.

 

"Ik dacht dat de curves elkaar pas ergens in 2015 zouden kruisen", zegt voorzitter Michel-Edouard Leclerc, "nu ga ik ervan uit dat dit al een jaar eerder zal gebeuren."

 

QuiEstLeMoinsCher.com

Om die machtsovername te versnellen, rekent topman Leclerc op het principe van de prijsvergelijking. Via een nieuwe prijsvergelijker op het internet - met de veelzeggende naam QuiEstLeMoinsCher.com ("Wie is de minst dure?") - kunnen alle klanten voortaan de prijzen vergelijken met die van de concurrentie uit de omgeving. Naar eigen zeggen is 98% van de E.Leclerc-winkels goedkoper dan de concurrentie.

 

Daar blijft het niet bij: E.Leclerc heeft eveneens een 'app' ontwikkeld voor smartphones, waarmee de klant de code van een product kan inscannen en meteen de prijs bij Leclerc en de concurrenten in de streek kan vergelijken. Voor wie geen smartphone heeft of die in de winkel niet bij heeft, worden speciale "scan-zuilen" in de verschillende vestigingen geplaatst. En uiteraard wordt de hele strategie volop ondersteund via advertenties en tv-spots.

 

Daarmee lanceert E.Leclerc de tegenaanval op Carrefour - dat begin 2012 zo'n 500 courante producten blijvend in prijs verlaagde en onder de nieuwe topman Plassat ook vergelijkende reclamespots op televisie brengt - maar ook op Casino, dat eind 2012 uitpakte met een laagsteprijscampagne rond liefst 3.000 producten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Britten kunnen kassaloos shoppen bij Sainsbury’s

14/08/2018

Ook bij de Britse supermarktketen Sainsbury’s loopt nu een proefproject met mobiel scannen en betalen: met behulp van hun smartphone kunnen klanten boodschappen doen zonder langs de kassa te hoeven.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

Kassaloos shoppen en betalen nu ook naar OKay

13/08/2018

Na de Spar-winkels van Colruyt Group kan je nu ook kassaloos winkelen bij OKay en OKay Compact. Met de app ‘Scan. Pay. Go.’ lopen shoppers de winkel uit zonder nog aan een kassa aan te hoeven schuiven.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Concurrentiewaakhond eist uitleg rond comeback Albert Heijn in Lokeren

09/08/2018

De Belgische Mededingingsautoriteit heeft Ahold Delhaize om informatie gevraagd nu dochter Albert Heijn nog dit jaar een winkel in Lokeren zal openen. Eerder moest het supermarktconcern zijn vestiging daar immers sluiten om groen licht te krijgen voor de megafusie.