"E.Leclerc al in 2014 groter dan Carrefour" in Frankrijk

"E.Leclerc al in 2014 groter dan Carrefour" in Frankrijk

Topman Michel-Edouard Leclerc gaat ervan uit dat zijn supermarktgroep in Frankrijk al in 2014 meer marktaandeel zal hebben dan grote rivaal Carrefour, en niet pas in 2015, zoals hij eerst dacht. Prijsvergelijkingen op het internet, op de smartphone én in de winkels moeten daar mee voor zorgen.

Met 'dank' aan de crisis

De crisis slaat toe bij onze zuiderburen: in 2012 is de koopkracht van de Fransen voor het eerst in 30 jaar achteruitgegaan. De daling bedraagt in absolute cijfers 0,4%, maar gecorrigeerd naar de demografische evolutie is dat zelfs -1%. Vooral E.Leclerc spint garen bij de crisis, zo bleek eerder dit jaar al.

 

De groep maakt al langer van lage prijzen zijn speerpunt en ziet zijn marktaandeel dan ook gestaag groeien. Volgens marktonderzoeksbureau Kantar heeft E.Leclerc nu al een marktaandeel van 18,8% (op jaarbasis tot 24 maart). Daarmee komt de 20,5% van marktleider Carrefour (alle formats samen) serieus in zicht.

 

"Ik dacht dat de curves elkaar pas ergens in 2015 zouden kruisen", zegt voorzitter Michel-Edouard Leclerc, "nu ga ik ervan uit dat dit al een jaar eerder zal gebeuren."

 

QuiEstLeMoinsCher.com

Om die machtsovername te versnellen, rekent topman Leclerc op het principe van de prijsvergelijking. Via een nieuwe prijsvergelijker op het internet - met de veelzeggende naam QuiEstLeMoinsCher.com ("Wie is de minst dure?") - kunnen alle klanten voortaan de prijzen vergelijken met die van de concurrentie uit de omgeving. Naar eigen zeggen is 98% van de E.Leclerc-winkels goedkoper dan de concurrentie.

 

Daar blijft het niet bij: E.Leclerc heeft eveneens een 'app' ontwikkeld voor smartphones, waarmee de klant de code van een product kan inscannen en meteen de prijs bij Leclerc en de concurrenten in de streek kan vergelijken. Voor wie geen smartphone heeft of die in de winkel niet bij heeft, worden speciale "scan-zuilen" in de verschillende vestigingen geplaatst. En uiteraard wordt de hele strategie volop ondersteund via advertenties en tv-spots.

 

Daarmee lanceert E.Leclerc de tegenaanval op Carrefour - dat begin 2012 zo'n 500 courante producten blijvend in prijs verlaagde en onder de nieuwe topman Plassat ook vergelijkende reclamespots op televisie brengt - maar ook op Casino, dat eind 2012 uitpakte met een laagsteprijscampagne rond liefst 3.000 producten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Back to top