"E.Leclerc al in 2014 groter dan Carrefour" in Frankrijk

"E.Leclerc al in 2014 groter dan Carrefour" in Frankrijk

Topman Michel-Edouard Leclerc gaat ervan uit dat zijn supermarktgroep in Frankrijk al in 2014 meer marktaandeel zal hebben dan grote rivaal Carrefour, en niet pas in 2015, zoals hij eerst dacht. Prijsvergelijkingen op het internet, op de smartphone én in de winkels moeten daar mee voor zorgen.

Met 'dank' aan de crisis

De crisis slaat toe bij onze zuiderburen: in 2012 is de koopkracht van de Fransen voor het eerst in 30 jaar achteruitgegaan. De daling bedraagt in absolute cijfers 0,4%, maar gecorrigeerd naar de demografische evolutie is dat zelfs -1%. Vooral E.Leclerc spint garen bij de crisis, zo bleek eerder dit jaar al.

 

De groep maakt al langer van lage prijzen zijn speerpunt en ziet zijn marktaandeel dan ook gestaag groeien. Volgens marktonderzoeksbureau Kantar heeft E.Leclerc nu al een marktaandeel van 18,8% (op jaarbasis tot 24 maart). Daarmee komt de 20,5% van marktleider Carrefour (alle formats samen) serieus in zicht.

 

"Ik dacht dat de curves elkaar pas ergens in 2015 zouden kruisen", zegt voorzitter Michel-Edouard Leclerc, "nu ga ik ervan uit dat dit al een jaar eerder zal gebeuren."

 

QuiEstLeMoinsCher.com

Om die machtsovername te versnellen, rekent topman Leclerc op het principe van de prijsvergelijking. Via een nieuwe prijsvergelijker op het internet - met de veelzeggende naam QuiEstLeMoinsCher.com ("Wie is de minst dure?") - kunnen alle klanten voortaan de prijzen vergelijken met die van de concurrentie uit de omgeving. Naar eigen zeggen is 98% van de E.Leclerc-winkels goedkoper dan de concurrentie.

 

Daar blijft het niet bij: E.Leclerc heeft eveneens een 'app' ontwikkeld voor smartphones, waarmee de klant de code van een product kan inscannen en meteen de prijs bij Leclerc en de concurrenten in de streek kan vergelijken. Voor wie geen smartphone heeft of die in de winkel niet bij heeft, worden speciale "scan-zuilen" in de verschillende vestigingen geplaatst. En uiteraard wordt de hele strategie volop ondersteund via advertenties en tv-spots.

 

Daarmee lanceert E.Leclerc de tegenaanval op Carrefour - dat begin 2012 zo'n 500 courante producten blijvend in prijs verlaagde en onder de nieuwe topman Plassat ook vergelijkende reclamespots op televisie brengt - maar ook op Casino, dat eind 2012 uitpakte met een laagsteprijscampagne rond liefst 3.000 producten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top