Enkel nog GLR-rundvlees bij Lidl

Enkel nog GLR-rundvlees bij Lidl

Warenhuisketen Lidl neemt sinds deze maand nog uitsluitend rundvlees af dat voldoet aan het Generiek Lastenboek Rund. Dat label is sinds juni 2013 de opvolger van het beter gekende Meritus.

"100% getraceerd van stal tot warenhuis"

Lidl biedt sinds deze maand enkel nog rundvlees aan dat voldoet aan de normen van dat lastenboek. "Wij zien dit als een belangrijk signaal, zowel naar onze klanten als naar de sector", zegt Lidl-inkoopdirecteur Jeroen Bal. "Onze klanten garanderen wij nu nog meer transparantie, omdat Belbeef – de organisatie achter het lastenboek – voortaan ook de dieren van stal tot Lidl 100% traceert."

 

"Aan boerenorganisaties en veehouders bevestigen wij onze wil tot een goede verstandhouding en samenwerking. Met één enkele controle en certificatie bij de veehouder kunnen zij runderen aanbieden aan verschillende winkelketens. Onze toetreding maakt hen mobieler en hun administratie eenvoudiger", klinkt het bij de discounter.

 

Meteen reikt Lidl ook de hand aan de boeren, die enkele maanden geleden nog actie voerden bij Lidl tegen de "dumpingprijzen bij discounters": "Wij staan open voor elke dialoog en zijn absoluut te overtuigen voor de meerwaarde van sectorinitiatieven. Als handelaar kunnen wij alleen blijven groeien als we stabiele en sterke toeleveranciers hebben", aldus nog Lidl.

 

GLR ging in juli 2013 van start onder de paraplu van de vzw Belbeef, een interprofessionele organisatie bestaande uit de diverse schakels in de vleesverwerkende sector: de vleesgroothandels, de slachthuizen en de warenhuisketens (via Comeos). Bedoeling: ervoor zorgen dat rundveehouders slechts aan één lastenboek moeten voldoen om te kunnen leveren aan de verschillende warenhuisketens en slagers, van wie sommigen er tot dan eigen kwaliteitslabels en lastenboeken op nahielden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top