Enkel nog GLR-rundvlees bij Lidl

Enkel nog GLR-rundvlees bij Lidl

Warenhuisketen Lidl neemt sinds deze maand nog uitsluitend rundvlees af dat voldoet aan het Generiek Lastenboek Rund. Dat label is sinds juni 2013 de opvolger van het beter gekende Meritus.

"100% getraceerd van stal tot warenhuis"

Lidl biedt sinds deze maand enkel nog rundvlees aan dat voldoet aan de normen van dat lastenboek. "Wij zien dit als een belangrijk signaal, zowel naar onze klanten als naar de sector", zegt Lidl-inkoopdirecteur Jeroen Bal. "Onze klanten garanderen wij nu nog meer transparantie, omdat Belbeef – de organisatie achter het lastenboek – voortaan ook de dieren van stal tot Lidl 100% traceert."

 

"Aan boerenorganisaties en veehouders bevestigen wij onze wil tot een goede verstandhouding en samenwerking. Met één enkele controle en certificatie bij de veehouder kunnen zij runderen aanbieden aan verschillende winkelketens. Onze toetreding maakt hen mobieler en hun administratie eenvoudiger", klinkt het bij de discounter.

 

Meteen reikt Lidl ook de hand aan de boeren, die enkele maanden geleden nog actie voerden bij Lidl tegen de "dumpingprijzen bij discounters": "Wij staan open voor elke dialoog en zijn absoluut te overtuigen voor de meerwaarde van sectorinitiatieven. Als handelaar kunnen wij alleen blijven groeien als we stabiele en sterke toeleveranciers hebben", aldus nog Lidl.

 

GLR ging in juli 2013 van start onder de paraplu van de vzw Belbeef, een interprofessionele organisatie bestaande uit de diverse schakels in de vleesverwerkende sector: de vleesgroothandels, de slachthuizen en de warenhuisketens (via Comeos). Bedoeling: ervoor zorgen dat rundveehouders slechts aan één lastenboek moeten voldoen om te kunnen leveren aan de verschillende warenhuisketens en slagers, van wie sommigen er tot dan eigen kwaliteitslabels en lastenboeken op nahielden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top