Enkel nog GLR-rundvlees bij Lidl | RetailDetail

Enkel nog GLR-rundvlees bij Lidl

Enkel nog GLR-rundvlees bij Lidl

Warenhuisketen Lidl neemt sinds deze maand nog uitsluitend rundvlees af dat voldoet aan het Generiek Lastenboek Rund. Dat label is sinds juni 2013 de opvolger van het beter gekende Meritus.

"100% getraceerd van stal tot warenhuis"

Lidl biedt sinds deze maand enkel nog rundvlees aan dat voldoet aan de normen van dat lastenboek. "Wij zien dit als een belangrijk signaal, zowel naar onze klanten als naar de sector", zegt Lidl-inkoopdirecteur Jeroen Bal. "Onze klanten garanderen wij nu nog meer transparantie, omdat Belbeef – de organisatie achter het lastenboek – voortaan ook de dieren van stal tot Lidl 100% traceert."

 

"Aan boerenorganisaties en veehouders bevestigen wij onze wil tot een goede verstandhouding en samenwerking. Met één enkele controle en certificatie bij de veehouder kunnen zij runderen aanbieden aan verschillende winkelketens. Onze toetreding maakt hen mobieler en hun administratie eenvoudiger", klinkt het bij de discounter.

 

Meteen reikt Lidl ook de hand aan de boeren, die enkele maanden geleden nog actie voerden bij Lidl tegen de "dumpingprijzen bij discounters": "Wij staan open voor elke dialoog en zijn absoluut te overtuigen voor de meerwaarde van sectorinitiatieven. Als handelaar kunnen wij alleen blijven groeien als we stabiele en sterke toeleveranciers hebben", aldus nog Lidl.

 

GLR ging in juli 2013 van start onder de paraplu van de vzw Belbeef, een interprofessionele organisatie bestaande uit de diverse schakels in de vleesverwerkende sector: de vleesgroothandels, de slachthuizen en de warenhuisketens (via Comeos). Bedoeling: ervoor zorgen dat rundveehouders slechts aan één lastenboek moeten voldoen om te kunnen leveren aan de verschillende warenhuisketens en slagers, van wie sommigen er tot dan eigen kwaliteitslabels en lastenboeken op nahielden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.