Enkel nog GLR-rundvlees bij Lidl | RetailDetail

Enkel nog GLR-rundvlees bij Lidl

Enkel nog GLR-rundvlees bij Lidl

Warenhuisketen Lidl neemt sinds deze maand nog uitsluitend rundvlees af dat voldoet aan het Generiek Lastenboek Rund. Dat label is sinds juni 2013 de opvolger van het beter gekende Meritus.

"100% getraceerd van stal tot warenhuis"

Lidl biedt sinds deze maand enkel nog rundvlees aan dat voldoet aan de normen van dat lastenboek. "Wij zien dit als een belangrijk signaal, zowel naar onze klanten als naar de sector", zegt Lidl-inkoopdirecteur Jeroen Bal. "Onze klanten garanderen wij nu nog meer transparantie, omdat Belbeef – de organisatie achter het lastenboek – voortaan ook de dieren van stal tot Lidl 100% traceert."

 

"Aan boerenorganisaties en veehouders bevestigen wij onze wil tot een goede verstandhouding en samenwerking. Met één enkele controle en certificatie bij de veehouder kunnen zij runderen aanbieden aan verschillende winkelketens. Onze toetreding maakt hen mobieler en hun administratie eenvoudiger", klinkt het bij de discounter.

 

Meteen reikt Lidl ook de hand aan de boeren, die enkele maanden geleden nog actie voerden bij Lidl tegen de "dumpingprijzen bij discounters": "Wij staan open voor elke dialoog en zijn absoluut te overtuigen voor de meerwaarde van sectorinitiatieven. Als handelaar kunnen wij alleen blijven groeien als we stabiele en sterke toeleveranciers hebben", aldus nog Lidl.

 

GLR ging in juli 2013 van start onder de paraplu van de vzw Belbeef, een interprofessionele organisatie bestaande uit de diverse schakels in de vleesverwerkende sector: de vleesgroothandels, de slachthuizen en de warenhuisketens (via Comeos). Bedoeling: ervoor zorgen dat rundveehouders slechts aan één lastenboek moeten voldoen om te kunnen leveren aan de verschillende warenhuisketens en slagers, van wie sommigen er tot dan eigen kwaliteitslabels en lastenboeken op nahielden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.