"Etiketten op vlees zijn misleidend" | RetailDetail

"Etiketten op vlees zijn misleidend"

"Etiketten op vlees zijn misleidend"

De European Consumer Organisation vinden dat etiketten op vleesproducten niet altijd volledig zijn en soms zelfs misleidend kunnen zijn voor de klant. De organisatie vindt dat de Europese regels strikter moeten worden.

Vlees van lage kwaliteit

De organisatie liet in zeven landen testen uitvoeren naar de etikettering van de producten. In België werd onder andere de kwaliteit van 'filet américain préparé' nagegaan. Volgens de wetgeving moet daar minstens 70 procent rundvlees inzitten, maar door aangepaste etiketten, die bijvoorbeeld 'préparé du chef' stellen, wordt dat probleem omzeilt en kan er meer varkensvlees worden toegevoegd.


Ook bij andere producten werden soms bepaalde zaken niet vermeld, terwijl dat eigenlijk wel moet. Zo weten klanten vaak niet dat het vlees dat ze kopen eigenlijk van een lagere kwaliteit is.


De European Consumer Organisation vraagt nu om strengere regels, om misbruik tegen te gaan. "Het is momenteel zo makkelijk om te frauderen dat er geen reden is om te stoppen", aldus Monique Goyens, directrice bij de European Consumer Organisation.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten.