"Etiketten op vlees zijn misleidend" | RetailDetail

"Etiketten op vlees zijn misleidend"

"Etiketten op vlees zijn misleidend"

De European Consumer Organisation vinden dat etiketten op vleesproducten niet altijd volledig zijn en soms zelfs misleidend kunnen zijn voor de klant. De organisatie vindt dat de Europese regels strikter moeten worden.

Vlees van lage kwaliteit

De organisatie liet in zeven landen testen uitvoeren naar de etikettering van de producten. In België werd onder andere de kwaliteit van 'filet américain préparé' nagegaan. Volgens de wetgeving moet daar minstens 70 procent rundvlees inzitten, maar door aangepaste etiketten, die bijvoorbeeld 'préparé du chef' stellen, wordt dat probleem omzeilt en kan er meer varkensvlees worden toegevoegd.


Ook bij andere producten werden soms bepaalde zaken niet vermeld, terwijl dat eigenlijk wel moet. Zo weten klanten vaak niet dat het vlees dat ze kopen eigenlijk van een lagere kwaliteit is.


De European Consumer Organisation vraagt nu om strengere regels, om misbruik tegen te gaan. "Het is momenteel zo makkelijk om te frauderen dat er geen reden is om te stoppen", aldus Monique Goyens, directrice bij de European Consumer Organisation.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.