"Etiketten op vlees zijn misleidend"

"Etiketten op vlees zijn misleidend"

De European Consumer Organisation vinden dat etiketten op vleesproducten niet altijd volledig zijn en soms zelfs misleidend kunnen zijn voor de klant. De organisatie vindt dat de Europese regels strikter moeten worden.

Vlees van lage kwaliteit

De organisatie liet in zeven landen testen uitvoeren naar de etikettering van de producten. In België werd onder andere de kwaliteit van 'filet américain préparé' nagegaan. Volgens de wetgeving moet daar minstens 70 procent rundvlees inzitten, maar door aangepaste etiketten, die bijvoorbeeld 'préparé du chef' stellen, wordt dat probleem omzeilt en kan er meer varkensvlees worden toegevoegd.


Ook bij andere producten werden soms bepaalde zaken niet vermeld, terwijl dat eigenlijk wel moet. Zo weten klanten vaak niet dat het vlees dat ze kopen eigenlijk van een lagere kwaliteit is.


De European Consumer Organisation vraagt nu om strengere regels, om misbruik tegen te gaan. "Het is momenteel zo makkelijk om te frauderen dat er geen reden is om te stoppen", aldus Monique Goyens, directrice bij de European Consumer Organisation.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour accepte les sacs et les boîtes réutilisables aux comptoirs

20/11/2017

Après un projet pilote réussi à l’Hypermarché Carrefour de Bierges, tous les Hypermarchés Carrefour et les Carrefour Market en gestion propre acceptent désormais les sacs à vrac et boîtes réutilisables des clients aux comptoirs en service.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Tweede Leuvense foodhal De Smidse geopend

20/11/2017

Leuven is een foodhal rijker: dit weekend opende De Smidse aan het nieuwe Sluispark. In de voormalige smederij van Stella Artois zijn nu een verpakkingsvrije winkel, aperobags van Jeroen De Pauw, een pasta-atelier en meer te vinden.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Back to top