"Etiketten op vlees zijn misleidend"

"Etiketten op vlees zijn misleidend"

De European Consumer Organisation vinden dat etiketten op vleesproducten niet altijd volledig zijn en soms zelfs misleidend kunnen zijn voor de klant. De organisatie vindt dat de Europese regels strikter moeten worden.

Vlees van lage kwaliteit

De organisatie liet in zeven landen testen uitvoeren naar de etikettering van de producten. In België werd onder andere de kwaliteit van 'filet américain préparé' nagegaan. Volgens de wetgeving moet daar minstens 70 procent rundvlees inzitten, maar door aangepaste etiketten, die bijvoorbeeld 'préparé du chef' stellen, wordt dat probleem omzeilt en kan er meer varkensvlees worden toegevoegd.


Ook bij andere producten werden soms bepaalde zaken niet vermeld, terwijl dat eigenlijk wel moet. Zo weten klanten vaak niet dat het vlees dat ze kopen eigenlijk van een lagere kwaliteit is.


De European Consumer Organisation vraagt nu om strengere regels, om misbruik tegen te gaan. "Het is momenteel zo makkelijk om te frauderen dat er geen reden is om te stoppen", aldus Monique Goyens, directrice bij de European Consumer Organisation.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Carrefour Market Groenplaats levert binnen uur aan huis

21/09/2017

De Carrefour Market aan de Groenplaats in Antwerpen is in een volledig nieuw jasje gestoken, met aandacht voor milieu en doorstroming. Bijzonder is dat de winkel voortaan binnen het uur aan huis levert bij zijn klanten.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Carrefour Express ziet brood in ‘blurring’

21/09/2017

De proximiteitsformule van Carrefour verkent de mogelijkheden van ‘food to go’ en consumptie ter plaatse. De nieuwste generatie winkels voegt diensten en restauratie toe: het onderscheid tussen retail en horeca vervaagt.

Nieuwe CEO Carrefour wil Hypermarkten op zondag open

21/09/2017

Volgens een van de Fransen vakbonden heeft Alexandre Bombard, de nieuwe CEO van Carrefour, het plan opgevat om de Hypermarkten ook op zondag te openen. Een deel van hen zou mogelijk wel de deuren moeten sluiten.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Back to top