"Etiketten op vlees zijn misleidend"

"Etiketten op vlees zijn misleidend"

De European Consumer Organisation vinden dat etiketten op vleesproducten niet altijd volledig zijn en soms zelfs misleidend kunnen zijn voor de klant. De organisatie vindt dat de Europese regels strikter moeten worden.

Vlees van lage kwaliteit

De organisatie liet in zeven landen testen uitvoeren naar de etikettering van de producten. In België werd onder andere de kwaliteit van 'filet américain préparé' nagegaan. Volgens de wetgeving moet daar minstens 70 procent rundvlees inzitten, maar door aangepaste etiketten, die bijvoorbeeld 'préparé du chef' stellen, wordt dat probleem omzeilt en kan er meer varkensvlees worden toegevoegd.


Ook bij andere producten werden soms bepaalde zaken niet vermeld, terwijl dat eigenlijk wel moet. Zo weten klanten vaak niet dat het vlees dat ze kopen eigenlijk van een lagere kwaliteit is.


De European Consumer Organisation vraagt nu om strengere regels, om misbruik tegen te gaan. "Het is momenteel zo makkelijk om te frauderen dat er geen reden is om te stoppen", aldus Monique Goyens, directrice bij de European Consumer Organisation.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top