Etikettering van vis voor 98% betrouwbaar

Etikettering van vis voor 98% betrouwbaar

Van de 100 visproducten die de Inspectie bij supermarkten, groothandelaars, visboeren en traiteurs kocht, bleken er slechts twee een andere vissoort te bevatten dan op het etiket vermeld. Daarmee scoort België beter dan het Europese gemiddelde.

Supermarkten, groothandel, visboeren en traiteurs

De Belgische consument die graag vis lust, mag bij aankoop met een gerust gemoed afgaan op het etiket. Dat blijkt na een grote Europese controle van vis (zonder transformatie) en van bereidingen op basis van vis (waarbij de vissoort vermeld werd).

 

Van de honderd stalen die de Economische Inspectie in ons land nam bij supermarkten, de groothandel, visboeren en traiteurs bleken er na DNA-analyse slechts twee een andere vissoort te bevatten dan op het etiket was aangegeven.

 

"Daarmee kan België, net als Nederland en Frankrijk, een positief resultaat voorleggen. En dat is goed nieuws voor de Belgische consument en vishandelaar", zegt Chantal De Pauw, woordvoerster van de FOD Economie. Ze wijst er wel op dat de betrokken bedrijven nog de mogelijkheid hebben een tegenanalyse te vragen. Het onderzoek is dus nog lopende.

 

"Wanneer de benaming van vis op het etiket niet overeenstemt met de vissoort in de verpakking, dan is er sprake van bedrog; dat is moedwillig de consument bedotten", zegt Minister van Werk, Economie en Consumenten Kris Peeters (CD&V). "Dit resultaat is dan ook een serieuze opsteker voor onze voedingssector, die wereldwijd een uitstekende reputatie geniet. Bovendien is dit een geruststellende boodschap voor de consument."

 

Bij de betere van de klas

Op Europees niveau bleek dat 94% van de 3.906 gecontroleerde stalen van meer dan 150 vissoorten in orde waren, en dus 6% niet-conform. Het percentage niet-conforme stalen is even hoog bij de visbereidingen als bij niet-getransformeerde vis.

 

Al zijn er wel grote verschillen van land tot land: in Duitsland werden bijvoorbeeld 11% niet-conforme stalen aangetroffen, in Malta zelfs 27%. Ierland en Luxemburg waren dan weer de beste leerlingen van de klas: in beide landen waren alle stalen in orde.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top