Etikettering van vis voor 98% betrouwbaar

Etikettering van vis voor 98% betrouwbaar

Van de 100 visproducten die de Inspectie bij supermarkten, groothandelaars, visboeren en traiteurs kocht, bleken er slechts twee een andere vissoort te bevatten dan op het etiket vermeld. Daarmee scoort België beter dan het Europese gemiddelde.

Supermarkten, groothandel, visboeren en traiteurs

De Belgische consument die graag vis lust, mag bij aankoop met een gerust gemoed afgaan op het etiket. Dat blijkt na een grote Europese controle van vis (zonder transformatie) en van bereidingen op basis van vis (waarbij de vissoort vermeld werd).

 

Van de honderd stalen die de Economische Inspectie in ons land nam bij supermarkten, de groothandel, visboeren en traiteurs bleken er na DNA-analyse slechts twee een andere vissoort te bevatten dan op het etiket was aangegeven.

 

"Daarmee kan België, net als Nederland en Frankrijk, een positief resultaat voorleggen. En dat is goed nieuws voor de Belgische consument en vishandelaar", zegt Chantal De Pauw, woordvoerster van de FOD Economie. Ze wijst er wel op dat de betrokken bedrijven nog de mogelijkheid hebben een tegenanalyse te vragen. Het onderzoek is dus nog lopende.

 

"Wanneer de benaming van vis op het etiket niet overeenstemt met de vissoort in de verpakking, dan is er sprake van bedrog; dat is moedwillig de consument bedotten", zegt Minister van Werk, Economie en Consumenten Kris Peeters (CD&V). "Dit resultaat is dan ook een serieuze opsteker voor onze voedingssector, die wereldwijd een uitstekende reputatie geniet. Bovendien is dit een geruststellende boodschap voor de consument."

 

Bij de betere van de klas

Op Europees niveau bleek dat 94% van de 3.906 gecontroleerde stalen van meer dan 150 vissoorten in orde waren, en dus 6% niet-conform. Het percentage niet-conforme stalen is even hoog bij de visbereidingen als bij niet-getransformeerde vis.

 

Al zijn er wel grote verschillen van land tot land: in Duitsland werden bijvoorbeeld 11% niet-conforme stalen aangetroffen, in Malta zelfs 27%. Ierland en Luxemburg waren dan weer de beste leerlingen van de klas: in beide landen waren alle stalen in orde.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top