Etikettering van vis voor 98% betrouwbaar

Etikettering van vis voor 98% betrouwbaar

Van de 100 visproducten die de Inspectie bij supermarkten, groothandelaars, visboeren en traiteurs kocht, bleken er slechts twee een andere vissoort te bevatten dan op het etiket vermeld. Daarmee scoort België beter dan het Europese gemiddelde.

Supermarkten, groothandel, visboeren en traiteurs

De Belgische consument die graag vis lust, mag bij aankoop met een gerust gemoed afgaan op het etiket. Dat blijkt na een grote Europese controle van vis (zonder transformatie) en van bereidingen op basis van vis (waarbij de vissoort vermeld werd).

 

Van de honderd stalen die de Economische Inspectie in ons land nam bij supermarkten, de groothandel, visboeren en traiteurs bleken er na DNA-analyse slechts twee een andere vissoort te bevatten dan op het etiket was aangegeven.

 

"Daarmee kan België, net als Nederland en Frankrijk, een positief resultaat voorleggen. En dat is goed nieuws voor de Belgische consument en vishandelaar", zegt Chantal De Pauw, woordvoerster van de FOD Economie. Ze wijst er wel op dat de betrokken bedrijven nog de mogelijkheid hebben een tegenanalyse te vragen. Het onderzoek is dus nog lopende.

 

"Wanneer de benaming van vis op het etiket niet overeenstemt met de vissoort in de verpakking, dan is er sprake van bedrog; dat is moedwillig de consument bedotten", zegt Minister van Werk, Economie en Consumenten Kris Peeters (CD&V). "Dit resultaat is dan ook een serieuze opsteker voor onze voedingssector, die wereldwijd een uitstekende reputatie geniet. Bovendien is dit een geruststellende boodschap voor de consument."

 

Bij de betere van de klas

Op Europees niveau bleek dat 94% van de 3.906 gecontroleerde stalen van meer dan 150 vissoorten in orde waren, en dus 6% niet-conform. Het percentage niet-conforme stalen is even hoog bij de visbereidingen als bij niet-getransformeerde vis.

 

Al zijn er wel grote verschillen van land tot land: in Duitsland werden bijvoorbeeld 11% niet-conforme stalen aangetroffen, in Malta zelfs 27%. Ierland en Luxemburg waren dan weer de beste leerlingen van de klas: in beide landen waren alle stalen in orde.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top