Europa start onderzoek fusie Jacobs Douwe Egberts

Europa start onderzoek fusie Jacobs Douwe Egberts

De Europese Commissie start een onderzoek naar de geplande fusie van D.E. Master Blenders 1753 met de koffietak van het Amerikaanse voedingsconcern Mondelez International, die zou leiden tot de nieuwe koffiegigant Jacobs Douwe Egberts.

Samen groter dan koffiepoot Nestlé

Even terug in de tijd: het koffiehuwelijk tussen D.E. Master Blenders en Mondelez werd in mei van dit jaar aangekondigd. D.E. Master Blenders, eigendom van de Duitse investeerder JAB (Joh. A. Benckiser), is bekend van merken als Senseo en Douwe Egberts en het huidige nummer drie op de koffiemarkt. Het bedrijf behaalde in 2013 een omzet van 2,5 miljard euro, goed voor een marktaandeel van 5,4%.

 

Mondelez, dat op de koffiemarkt actief is met merken als Jacobs, Carte Noir en Tassimo, is het huidige nummer twee, goed voor een marktaandeel van 10,9% en een omzet van zo'n 2,9 miljard euro. Mondelez, de voormalige koffie- en snacktak van het Amerikaanse Kraft Foods, splitste zich in 2012 af en commercialiseert behalve koffie ook nog chocolade (Côte d'Or, Milka) en koekjes (LU, TUC).

 

Samen zou de nieuwe combinatie, die als Jacobs Douwe Egberts door het leven zal gaan, marktleider Nestlé (Nescafé, Nespresso) van de koffietroon stoten. Het Zwitserse concern heeft een marktaandeel van 22,7%.

 

"Minder concurrentie, hogere prijzen"

De Europese Commissie heeft echter vragen bij de voorgenomen fusie: "De Commissie vreest dat de voorgenomen transactie kan resulteren in minder concurrentie voor diverse koffievormen in Oostenrijk, Frankrijk, Denemarken en Letland en voor éénkopszetsystemen (single-serve systems) in meerdere lidstaten."

 

Behalve minder concurrentie vreest Europa ook prijsstijgingen: "Deze concentratie van belangrijke lokale merken in de handen van één en dezelfde onderneming vergroot de kans op prijsverhogingen voor detailhandelaars, en uiteindelijk ook voor de consument."

 

Volgens Bloomberg was de informatie die beide bedrijven aan de Commissie hebben gegeven onvoldoende om de mededingingsautoriteiten gerust te stellen. En dus komt er een diepgaand onderzoek, waarvan de resultaten ten laatste op 6 mei bekend moeten zijn.

 

Controlebelang voor D.E. Master Blenders

Mondelez zegt tegen Bloomberg volop te willen meewerken aan het onderzoek en er alle vertrouwen in te hebben dat de fusie "in de loop van 2015" kan doorgaan. In dat geval cashen de Amerikanen 5 miljard dollar én een belang van 49 procent in de nieuwe koffiegigant.

 

D.E. Master Blenders, destijds afgesplitst van het Amerikaanse voedingsconcern Sara Lee en na een kort intermezzo op de beurs van Amsterdam voor 7,5 miljard euro opgekocht door JAB, krijgt een controlerend belang van 51% en de meeste zitjes in de bestuursraad. Het hoofdkantoor van Jacobs Douwe Egberts komt in Nederland.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top